Gå til innhold

Hjelp vil dra i en bursdag men får ikke lov


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ender med opprør eller dårlig forhold uansett om mor får styre datteren på denne måten. Å oppfordre datteren til å snakke med moren sin og forklare ting er da ikke å gå mot noen regler. Mor her har tydeligvis ikke innsett at en 16-åring er ganske voksen, og hvis ingen sier fra, hvem skal da gjøre det? 

TS: Du kan jo evt snakke med din far også. Eller andre familiemedlemmer som har hatt tenåringer og vet hvordan det fungerer. 

Anonymkode: 0dc2a...f1e

Moren har jo sagt at de skal snakke om at TS skal ta bussen. Det er jo en dialog på gang..

Vi vet i n g e n t i n g  om denne 16-åringen eller venninnen. Jeg synes dere er ganske uansvarlig i oppfordringene deres.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Kittykat skrev:

Har selv en datter på 16 år og her synes jeg din mor bør møte deg halvveis. Jeg vet hvor viktig det er for bestevenner å være med hverandre, spesielt på hverandres bursdager. Det kommer ingenting godt ut av at hun ikke vil la deg dra i bursdagen. Hun har da vært 16 år gammel selv.

Når vi har lagt planer, men så viser det seg at datteren vår også har lagt planer på samme tidspunkt, så har vi kommet fram til en løsning som kommer alle tilgode. Jeg ser virkelig ikke problemet med at du kan gå i bursdagen til bestevenninnen din.

Hehehe si det til min mor😖Takk for svar

Anonymkode: f57e8...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 2/22/2016 at 18.03, MapleSirup skrev:

Men du er jo ikke moren her.....

Det er vel ikke om å gjøre og oppmuntre til trass og motvilje? Som mor vet du vel at man ofte har noen årsaker man ikke vil uttale så kraftig? Hvordan vil du selv sette pris på at din datter for råd om å gå imot dine regler?

Jeg oppmuntrer ikke, jeg sier bare det at jeg ikke forstår moren her. Datteren kan snakke med moren og prøve å få moren til å inngå et kompromiss. Pluss at jeg også sier at "kuen har også vært en kalv". Og min datter på 16 år er såpass ansvarlig at vi lar henne gå hvis hun har planer på samme dag/tidspunkt vi har planer for familien. Da kommer vi fram til en løsning hvor hun får være med på begge deler eller at hun kan velge. Vi er ikke så stae at vi sier at hun SKAL være med oss eller sier nei. Jeg har som sagt vært 16 år selv og husker hvor jævlig det var når mine foreldre nektet meg å dra bare fordi de sa det og sånn var det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det kan det være to årsaker til det som hun kanskje ikke ønsker å fortelle deg.

 

For en del av oss foreldre kan løsrivingsprosessen når barnet gradvis skal bli mer og mer selvstendig, være vanskelig for oss voksne også. Man kan uroe seg for om det kommer til å gå bra etc. Kan det være noe i dette hos din mor? Jeg ser for meg at moren din kanskje er engstelig for mulig voldtekt i fest-sammenheng etc. Har dere snakket noe sammen om at du må sette grenser? Har dere snakket sammen om prevensjon/at man ikke bør ta i mot drinker fra andre på fest (heller forsyne seg selv slik at man er helt sikker på at det ikke blir lagt andre ting oppi drinken osv)? 

 

Har mammaen din nummeret til den voksenpersonen som kommer til å være der? Det bør hun få, og det bør være en seriøs voksenperson som faktisk er der.

 

Hvor lang er den bussturen fra venninna di til hytta til din familie? Langt å komme seg fra huset hennes til bussen? Er det mulig for deg å overnatte hos venninna di slik at du heller kan ta bussen på dagtid neste dag fremfor på kvelden etter festen? Kanskje det kan berolige din mor.

Anonymkode: 0ad4c...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatet å være på hytta fra jeg var 14-16 år, det var surmulig og sutring fra ende til annen. Venner var viktigere enn familie da, og det å gå glipp av en fest var rett og slett en krise. Mine foreldre var veldig strenge og å overnatte hos venner var sjeldent et tema. Mine barn er i dag i samme alder, og vi har møtt de på midten; de er med på hytta og skjer det noe de ikke "kan" gå glipp av, så kjører vi de hjem - enten blir vi en natt hjemme eller de får overnatte hos venner. (Kan legge til at det er under en times kjøring hjem) Jeg orker ikke å forsure min hytteferie med å ha tenåringer der som ønsker seg langt vekk, så vi lager avtaler i god tid og alle jenker seg litt. Heldigvis er det ikke ofte dette skjer, de liker seg jo på hytta, i alle fall for et par dager. 

Jeg foreslår at du snakker med både moren din og faren din sammen, og så kan eventuelt de få snakke med venninnen din sine foreldre slik du kan overnatte der. Jeg skjønner jo foreldrene dine som er engstlige, og i tillegg ønsker de jo å ha deg der på hytta! Håper du får med deg festen, og at foreldrene dine slipper litt tøylen

Anonymkode: d5868...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...