Gå til innhold

Hjelp vil dra i en bursdag men får ikke lov


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en 16 år gammel jente, bestevenninna mi skal feire bursdagen sin i vinterferien men jeg er på hytta med familien. Mamma sa vi kunne diskutere om jeg fikk lov til å ta bussen hjem (noe jeg har gjort alene flere ganger) for å dra i bursdagen. Det er en voksen hjemme og det kommer ikke til å bli noe drikking. Men mamma mener jeg må tilbringe ferien med familien min. Jeg skjønner det men jeg kom ikke i den forkle bursdagen hennes heller så vil virkelig komme i denne. Men mamma kan være utrolig urimelig 

har noen av dere noen gode argumenter som kan hjelpe meg? 

Takk for svar!

Anonymkode: f57e8...54c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du kan komme deg frem og tilbake selv, så ser jeg ikke helt problemet. 

Du kan ikke overnatte hos venninnen din da? Synes din mor bør møte deg på midten her, siden du faktisk ikke lager noe styr av å bli med på hytta i ferien. Er ikke alle 16 åringer som synes det er moro å tilbringe hele ferien vekk fra venner.

Anonymkode: b0aae...7d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun andre argumenter for at du ikke får lov til å dra?

Anonymkode: b0aae...7d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det å være 16 år.

Da må du godta moren din sin vurdering selv om det føles kjipt.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell henne at vennene dine er familien din og at dersom hun var familien din så hadde hun respektert dine valg. Fortell henne at hun er egoistisk for å sette hennes egne behov foran dine. Spør henne om hun ikke er glad i deg. Si at dersom hennes foreldre hadde latt henne bygge gode relasjoner hadde hun kanskje sluppet å måtte bruke tvang på barna sine for å ha selskap i ferier og spør om hun ikke har noe bedre å gjøre enn å plage deg.

Si at du er en flink jente, du drikker ikke, røyker ikke, og du gjør ikke noe galt. Si at du fortjener dette, og at venninna forventer at du kommer. 

Dersom hun fortsatt sier nei tilbringer du hele ferien i senga, lat som du ikke spiser, sov hele dagen og dersom du må være våken drar du ut. Ikke snakk med henne, hvis hun ser på deg ser du trist ut og ser ned i bakken. Når hun blir så masete at du må si noe spør du: "Hvorfor er du så slem mot meg? Hva har jeg gjort?" Og så kan du presse ut noen krokodilletårer og låse deg inne på rommet. Det hjelper ikke denne gangen, men hun vil huske det neste gang du spør om noe.

Du kan også si at dersom hun fortsetter med sin urimelige og kontrollerende oppførsel flytter du ut. Hun vil da stille spørsmål om økonomi og slikt for å overbevise deg, da bare himler du med øynene og går ut. Hun har ikke lov til å bruke fysisk makt mot deg, så da bare går du ut og kommer sent hjem. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Fortell henne at vennene dine er familien din og at dersom hun var familien din så hadde hun respektert dine valg. Fortell henne at hun er egoistisk for å sette hennes egne behov foran dine. Spør henne om hun ikke er glad i deg. Si at dersom hennes foreldre hadde latt henne bygge gode relasjoner hadde hun kanskje sluppet å måtte bruke tvang på barna sine for å ha selskap i ferier og spør om hun ikke har noe bedre å gjøre enn å plage deg.

Si at du er en flink jente, du drikker ikke, røyker ikke, og du gjør ikke noe galt. Si at du fortjener dette, og at venninna forventer at du kommer. 

Dersom hun fortsatt sier nei tilbringer du hele ferien i senga, lat som du ikke spiser, sov hele dagen og dersom du må være våken drar du ut. Ikke snakk med henne, hvis hun ser på deg ser du trist ut og ser ned i bakken. Når hun blir så masete at du må si noe spør du: "Hvorfor er du så slem mot meg? Hva har jeg gjort?" Og så kan du presse ut noen krokodilletårer og låse deg inne på rommet. Det hjelper ikke denne gangen, men hun vil huske det neste gang du spør om noe.

Du kan også si at dersom hun fortsetter med sin urimelige og kontrollerende oppførsel flytter du ut. Hun vil da stille spørsmål om økonomi og slikt for å overbevise deg, da bare himler du med øynene og går ut. Hun har ikke lov til å bruke fysisk makt mot deg, så da bare går du ut og kommer sent hjem. 

Kjempefint å oppmuntre tenåringer til å gjøre opprør :ironi: 

Du, assa... :murvegg: Skal lete lenge etter maken...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, MapleSirup skrev:

Kjempefint å oppmuntre tenåringer til å gjøre opprør :ironi: 

Du, assa... :murvegg: Skal lete lenge etter maken...

Når jeg forstod at mor ikke kunne gjøre noe og at jeg kunne såre henne mer enn hun kunne såre meg var det tidspunktet livet mitt startet å snu seg for det bedre. Jeg skulle ønske noen fortalte meg disse tingene når jeg var sånn 6 år gammel. 

Hvorfor skal en urimelig mor ha det så lett? Jeg har aldri forstått folk som skal holde ungene hjemme i ferien fordi de ikke klarer å finne på noe morsomt.

TS bør ha strategien Mutually assured destruction. Hvis hun ødelegger din ferie ødelegger du hennes. Det setter en presedens som gjør det mye vanskeligere for henne å sabotere framtidige ferier. Den som er mest smålig vinner. Vis henne ditt verste så får du det som du vil neste gang.

Endret av ambivalentReaction
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Når jeg forstod at mor ikke kunne gjøre noe og at jeg kunne såre henne mer enn hun kunne såre meg var det tidspunktet livet mitt startet å snu seg for det bedre. Jeg skulle ønske noen fortalte meg disse tingene når jeg var sånn 6 år gammel. 

Hvorfor skal en urimelig mor ha det så lett? Jeg har aldri forstått folk som skal holde ungene hjemme i ferien fordi de ikke klarer å finne på noe morsomt.

Moren din var en grusom mor og et dårlig menneske (etter det jeg har lest på KG). Moren til TS er sannsynligvis som alle andre tenåringsmødre; hun prøver å passe på datteren sin. 

Anonymkode: d5ab0...b99

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Moren din var en grusom mor og et dårlig menneske (etter det jeg har lest på KG). Moren til TS er sannsynligvis som alle andre tenåringsmødre; hun prøver å passe på datteren sin. 

Anonymkode: d5ab0...b99

Var? Jeg er ganske sikker på at det ikke har endret seg. Kan rapportere tilbake etter at jeg har besøkt henne i vinterferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Når jeg forstod at mor ikke kunne gjøre noe og at jeg kunne såre henne mer enn hun kunne såre meg var det tidspunktet livet mitt startet å snu seg for det bedre. Jeg skulle ønske noen fortalte meg disse tingene når jeg var sånn 6 år gammel. 

Hvorfor skal en urimelig mor ha det så lett? Jeg har aldri forstått folk som skal holde ungene hjemme i ferien fordi de ikke klarer å finne på noe morsomt.

TS bør ha strategien Mutually assured destruction. Hvis hun ødelegger din ferie ødelegger du hennes. Det setter en presedens som gjør det mye vanskeligere for henne å sabotere framtidige ferier. Den som er mest smålig vinner. Vis henne ditt verste så får du det som du vil neste gang.

TS: Dette er oppskriften på krig med din mor. På denne måten vil dere alle lide i flere uker fremover.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, MapleSirup skrev:

TS: Dette er oppskriften på krig med din mor. På denne måten vil dere alle lide i flere uker fremover.

Ikke hvis hun gjør det riktig. Gi moren skyldfølelse så vil hun gjøre alt hun kan for å rette opp i det. Da kan TS få tonnevis med goodwill uten å gjøre noe for det. Men det avhenger av at moren føler hun er skyld i konflikten og at moren innbiller seg at TS har blitt skikkelig lei seg pga dette.

Men det er lett å få til. Man er trist helt til ferien begynner å bli ferdig, så blir man gladere. Moren blir glad siden hun tror alt snart er glemt, men etter første dag på skolen kommer TS hjem, går på rommet og vil ikke snakke med noen. Når moren spør hva som er galt sier hun ingenting, helt til moren har mast seg blå, da forteller hun at hun er lei seg pga de andre hadde det så gøy og at hun nå føler seg utfor og ikke har noe å snakke om.

Så gråter hun og moren føler at det stikker i hjertet. Skyldfølelse funker hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MapleSirup skrev:

 

 

Siterte feil person ;) 

 

Slutt å gi tenåringen slike råd!! 

Ts, IKKE gjør slik personen sier, det kommer ikke til å være bra for deg.

Anonymkode: b0aae...7d7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Fortell henne at vennene dine er familien din og at dersom hun var familien din så hadde hun respektert dine valg. Fortell henne at hun er egoistisk for å sette hennes egne behov foran dine. Spør henne om hun ikke er glad i deg. Si at dersom hennes foreldre hadde latt henne bygge gode relasjoner hadde hun kanskje sluppet å måtte bruke tvang på barna sine for å ha selskap i ferier og spør om hun ikke har noe bedre å gjøre enn å plage deg.

Si at du er en flink jente, du drikker ikke, røyker ikke, og du gjør ikke noe galt. Si at du fortjener dette, og at venninna forventer at du kommer. 

Dersom hun fortsatt sier nei tilbringer du hele ferien i senga, lat som du ikke spiser, sov hele dagen og dersom du må være våken drar du ut. Ikke snakk med henne, hvis hun ser på deg ser du trist ut og ser ned i bakken. Når hun blir så masete at du må si noe spør du: "Hvorfor er du så slem mot meg? Hva har jeg gjort?" Og så kan du presse ut noen krokodilletårer og låse deg inne på rommet. Det hjelper ikke denne gangen, men hun vil huske det neste gang du spør om noe.

Du kan også si at dersom hun fortsetter med sin urimelige og kontrollerende oppførsel flytter du ut. Hun vil da stille spørsmål om økonomi og slikt for å overbevise deg, da bare himler du med øynene og går ut. Hun har ikke lov til å bruke fysisk makt mot deg, så da bare går du ut og kommer sent hjem. 

Er du 16 eller 14? :fnise:

Anonymkode: ff8a9...5db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Nøkkelen her er å argumentere for hvorfor du skal dra på en måte som overbeviser din mor. Så, hva er din mors argumenter? 

Venninnen din vil mest sannsynlig alltid ha bursdag midt i vinterferien. Jeg forstår at din mor ønsker at familien er samlet og blir prioritert, men dette er på kollisjonskurs med denne bursdagen. Du har foreslått en løsning der du tar bussen tur/retur og at det er en voksen tilstede i bursdagen. Kan denne voksne snakke med din mor? Kan du betale for bussen selv? Kan du sindig villig til å ta på den noen oppgaver for å vise hvor viktig det er med denne bursdagen? F.eks ta deg ekstra av søsknene dine i resten av vinterferien?

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en datter på 16 år og her synes jeg din mor bør møte deg halvveis. Jeg vet hvor viktig det er for bestevenner å være med hverandre, spesielt på hverandres bursdager. Det kommer ingenting godt ut av at hun ikke vil la deg dra i bursdagen. Hun har da vært 16 år gammel selv.

Når vi har lagt planer, men så viser det seg at datteren vår også har lagt planer på samme tidspunkt, så har vi kommet fram til en løsning som kommer alle tilgode. Jeg ser virkelig ikke problemet med at du kan gå i bursdagen til bestevenninnen din.

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Kittykat skrev:

Har selv en datter på 16 år og her synes jeg din mor bør møte deg halvveis. Jeg vet hvor viktig det er for bestevenner å være med hverandre, spesielt på hverandres bursdager. Det kommer ingenting godt ut av at hun ikke vil la deg dra i bursdagen. Hun har da vært 16 år gammel selv.

Når vi har lagt planer, men så viser det seg at datteren vår også har lagt planer på samme tidspunkt, så har vi kommet fram til en løsning som kommer alle tilgode. Jeg ser virkelig ikke problemet med at du kan gå i bursdagen til bestevenninnen din.

Men du er jo ikke moren her.....

Det er vel ikke om å gjøre og oppmuntre til trass og motvilje? Som mor vet du vel at man ofte har noen årsaker man ikke vil uttale så kraftig? Hvordan vil du selv sette pris på at din datter for råd om å gå imot dine regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk delvis enig med ambivalent reaction her, tro det eller ei. Jeg ser virkelig ikke poenget med å tvangsfamilisere ungene. 16 er en tid der venner kan oppleves som mer viktig enn familie og at en på 16 ikke skal få lov til å dra i en bursdag med ansvarlig voksen til stede når det er muligheter for det er jo bare tull.

Nå er kanskje opprøret til AR over the top, men at TS saklig bør fortelle sin mor om hennes overreagering og dårlige foreldreskap er  helt på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt urimelig å forvente at en 16-åring skal sitte på hytta med familien i ferier. Det mest naturlige hadde jo vært at du var alene hjemme på sånne ting. Så siden du faktisk er med på hytta, bør din mor innse at hun allerede har en over gjennomsnittet føyelig tenåringsdatter. Snakk med din mor, og forklar at når barn blir eldre så er det vennene som er mer viktige enn familien. Sånn er det bare. Trist at mor selv ikke ser sånt, men kanskje du kan få henne til å snakke med noen andre om dette. 

Jeg synes det å få dra i bursdager og bestemme ferien sin selv er en selvfølge i den alderen. Du er jo gammel nok til å bo alene om du vil det. 

Anonymkode: 0dc2a...f1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, MapleSirup skrev:

Men du er jo ikke moren her.....

Det er vel ikke om å gjøre og oppmuntre til trass og motvilje? Som mor vet du vel at man ofte har noen årsaker man ikke vil uttale så kraftig? Hvordan vil du selv sette pris på at din datter for råd om å gå imot dine regler?

Det ender med opprør eller dårlig forhold uansett om mor får styre datteren på denne måten. Å oppfordre datteren til å snakke med moren sin og forklare ting er da ikke å gå mot noen regler. Mor her har tydeligvis ikke innsett at en 16-åring er ganske voksen, og hvis ingen sier fra, hvem skal da gjøre det? 

TS: Du kan jo evt snakke med din far også. Eller andre familiemedlemmer som har hatt tenåringer og vet hvordan det fungerer. 

Anonymkode: 0dc2a...f1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...