Gå til innhold

3 verdenskrig (redd)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ingenting å være redd for. 

Anonymkode: 0c276...707

Videoannonse
Annonse
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med svak økonomi, og en trend hvor sosial uro brer seg, fører ofte til krig. Man kan ikke være så naiv å tro at krig er noe som bare skjedde i "gamle dager".

Anonymkode: a0f62...401

Jeg tror ingen er så naive. Det er faktisk en farlig tanke og tenke slik. Nå har jeg liten tro på at det vil komme en verdenskrig. Men at det kan komme en stor krig er fult mulig.

Men jeg tror også det er viktig og huske på at om vi går tilbake til 1913 og spør folk i Europa vil det komme en krig neste år. Så ville de aller fleste sagt nei vi har gjort oss ferdige med krig vi er for siviliserte til krig. Var det mange som sa. 1815-1914 var faktisk en ekstremt fredelig periode i Europa det var noen kriger her og der. Men som regel bare korte kriger. Noe som gjorde at de fleste Europeere trodde at de hadde gjort seg ferdige med krig. Det mange nok også ikke er klar over er faktisk hvor globalisert verden faktisk var i 1913.  Så ja kanskje er det feil å tenke det vil ikke komme noen verdenskrig eller stor krig vi er for siviliserte til det. Det var slik mange tenkte i 1913 og vi vet alle hva som skjedde i 1914.

Det er et poeng i hva jeg skrev her. Om dere forstår det eller ikke vet jeg ikke.

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Cambria skrev:

Jeg forstår at du er redd, TS. Mange er engstelige å redde om dagen. Det beste er å unngå og tenke så mye på det, selv om det kan være vanskelig.

Ja, det kan komme en tredje verdenskrig, men ingen vet når. Utfallet av den vil i verste fall bli at jorden er utslettet. Det finnes nok atomvåpen i verden til å utslette jorden mange ganger. Men personlig tror jeg ikke dette vil skje om det kommer en ny verdenskrig. Hva er vitsen med å starte en krig om jorden utslettes liksom? 

Jeg tror heller ikke det vil komme en krig så fort. I dag har vi blant annet EU, NATO og FN som arbeider kontinuerlig for fred. Jeg tror faktisk at disse organisasjonene må bli borte før det starter en ny verdenskrig. Hvis for eksempel Russland går ut i krig, så vil NATO gå inn å beskytte sine land med en gang. Da blir vi sterkere enn Russland. Derfor vil ikke Russland starte en krig med det første. Med det første tror jeg altså ikke du trenger å bekymre deg for tredje verdenskrig. Håper det hjalp litt :) 

Sjansen for at Russland skal angripe et NATO land er lik 0. Rett og slett fordi Russland er smertelig klar over at NATO er militært overlegent. 

Det var heller ingen som bekymret seg for krig i 1913. 

Og om det blir en ny verdenskrig eller stor krig så vil den starte i Midtøsten det er jeg ganske sikker på

Endret av Aegon Targaryen
Skrevet
4 minutter siden, Cambria skrev:

Jeg forstår at du er redd, TS. Mange er engstelige å redde om dagen. Det beste er å unngå og tenke så mye på det, selv om det kan være vanskelig.

Ja, det kan komme en tredje verdenskrig, men ingen vet når. Utfallet av den vil i verste fall bli at jorden er utslettet. Det finnes nok atomvåpen i verden til å utslette jorden mange ganger. Men personlig tror jeg ikke dette vil skje om det kommer en ny verdenskrig. Hva er vitsen med å starte en krig om jorden utslettes liksom? 

Jeg tror heller ikke det vil komme en krig så fort. I dag har vi blant annet EU, NATO og FN som arbeider kontinuerlig for fred. Jeg tror faktisk at disse organisasjonene må bli borte før det starter en ny verdenskrig. Hvis for eksempel Russland går ut i krig, så vil NATO gå inn å beskytte sine land med en gang. Da blir vi sterkere enn Russland. Derfor vil ikke Russland starte en krig med det første. Med det første tror jeg altså ikke du trenger å bekymre deg for tredje verdenskrig. Håper det hjalp litt :) 

Takk for svar. Jeg var ikke tid til å studere i 8år for og så dø eller ikke få brukt det :-( vurderer å slutte liksom.

Anonymkode: fd06d...757

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg var ikke tid til å studere i 8år for og så dø eller ikke få brukt det :-( vurderer å slutte liksom.

Du er klar over at det finnes ingen garantier at du vil få et godt og langt liv i et fredelig tid heller ikke sant ?

Jeg synes det blir litt overdrevent om man lever sitt liv i frykt over noe som kan skje.  Om du tenker slik som det ser ut som du gjør så må du jo være livredd for å gå ut av døra.

Skrevet
1 minutt siden, Aegon Targaryen skrev:

Du er klar over at det finnes ingen garantier at du vil få et godt og langt liv i et fredelig tid heller ikke sant ?

Jeg synes det blir litt overdrevent om man lever sitt liv i frykt over noe som kan skje.  Om du tenker slik som det ser ut som du gjør så må du jo være livredd for å gå ut av døra.

Jeg er klar over det. Men jeg vil ikke at det skal bli krig, blir veldig lei meg da. På mine og deres vegner. :-'(

• Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet (endret)

Jeg er klar over det. Men jeg vil ikke at det skal bli krig, blir veldig lei meg da. På mine og deres vegner. :-'(

Det er ingen som vil at det skal bli krig. Men å gå rundt å frykte at det kan bli krig blir feil slik jeg ser det. 

Skrevet (endret)
24 minutter siden, Aegon Targaryen skrev:

Slutt å frykt noe som ikke kommer. Det vil ikke komme noen tredje verdenskrig.

Det vet du ikke. Ingen kan slå fast noe slikt.

Mennesker er uberegnelige samtidig som vi er kalkulerende og grådige etter makt. Historien viser at det alltid vil bli gnisninger mellom en falmende stor/supermakt og nye makter som søker etter å hevde sin plass i solen. Men dagens geopolitiske situasjon handler ikke bare om at Kina og Russland vil sole i prestisjen de tror de fortjener, de vil regelrett bytte ut USA som verdensmakt. USA vil selvfølgelig ikke stillesittende la dette skje uten å sette i gang mottiltak.

Ikke nok med det, men asia er en potensiell krutt tønne med et allianse nettverk som ligner på det systemet vi hadde i Europa før 2.vk som dro alle stormakter inn i en storkrig.

USA på sin side er alliert med stater som Kina prøver legge under seg i sin sfære av influense/ekspandere til. Både Japan, Sør-Korea, Fillippinene og Vietnam føler seg truet av et stadig mer selvsikkert og aggressivt Kina.

Det er ikke få ganger at situasjoner i asia nesten har eskalert til militær konflikt, vi skal være glad for at hendelsene ikke gikk lenger enn de gjorde. Hadde det blitt en militær konfrontasjon mellom f.eks Japan og Kina ville USA vært forpliktet til å hjelpe Japan. Det er nærliggende å tenke seg at Russland så ville hjulpet Kina og den neste verdenskrig ville vært et faktum.

India er også en stor brikke som kan bli dratt med i en konflikt i asia men vi vet enda ikke hvilken side de villet havnet på.

Uansett om dette scenarioet aldri vil realisere seg så er det andre farer som lurer i fremtiden når jordens ressurser blir fortært. Alle stormakter vil da kjempe med nebb og klør for å sikre seg at seg og sin befolkning de ressursene som er igjen.

Faktisk er det en stor sannsynlighet for at kriger vil bli utløst pga mangel på rent drikkevann de neste 100 årene om forskere ikke løser denne potensielle krisen. Men vann er bare en av mange ressurers det vil skorte på.

Det neste 100 årene kan vise seg å være veldig farlig og ustabil. Det er verdt å huske på at perioden vi er inne i nå er den mest fredelige perioden i hele menneskehetens historie. Det har aldri vært så få kriger som det er nå. Det kan fort forandre seg, for det ligger i menneskets natur å krige. Freden vi opplever nå er unaturlig for oss.

Problemet at våre våpen er så avansert at en storkrig kan utslette oss.

Alle eksperter mener at fremtiden er usikker og at menneskehetens overlevelse står på spill. Om vi skal ha noe sjangse for å overleve må vi utvikle teknologi som hjelper oss kolonisere andre planeter, problemet er at det kan godt hende vi utsletter oss selv før den teknologien er på plass.

Forskere kaller dette "the great filter", denne teorien vil gjelde for alle intelligente arter i universet. Du kan lese mer om det her :

http://waitbutwhy.com/2014/05/fermi-paradox.html

Endret av WubWub
  • Liker 3
Gjest The Lost Dreamer
Skrevet (endret)

Jeg vet jeg virker helt syk nå, men om 3 verdenskrig skjer så vil jeg faktisk leve. Jeg vil vite hvem, hva, hvorfor og når. 

Når det er sagt ønsker jeg selvsagt ikke krig. 

Endret av The Lost Dreamer
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet (endret)
2 minutter siden, WubWub skrev:

Det vet du ikke. Ingen kan slå fast noe slikt.

Mennesker er uberegnelige samtidig som vi er kalkulerende og grådige etter makt. Historien viser at det alltid vil bli gnisninger mellom en falmende stor/supermakt og nye makter som søker etter å hevde sin plass i solen. Men dagens geopolitiske situasjon handler ikke bare om at Kina og Russland vil sole i prestisjen de tror de fortjener, de vil regelrett bytte ut USA som verdensmakt. USA vil selvfølgelig ikke stillesittende la dette skje uten å sette i gang tiltak.

Ikke nok med det, men asia er en potensiell krutt tønne med et allianse nettverk som ligner på det systemet vi hadde i Europa før 2.vk som dro alle stormakter inn i en storkrig.

USA på sin side er alliert med stater som Kina prøver legge under seg i sin sfære av influense/ekspandere til. Både Japan, Sør-Korea, Fillippinene og Vietnam føler seg truet av et stadig mer selvsikkert og aggressivt Kina.

Det er ikke få ganger at situasjoner i asia nesten har eskalert til militær konflikt, vi skal være glad for at hendelsene ikke gikk lenger enn de gjorde. Hadde det blitt en militær konfrontasjon mellom f.eks Japan og Kina ville USA vært forpliktet til å hjelpe Japan. Det er nærliggende å tenke seg at Russland så ville hjulpet Kina og den neste verdenskrig ville vært et faktum.

India er også en stor brikke som kan bli dratt med i en konflikt i asia men vi vet enda ikke hvilken side de villet havnet på.

Uansett om dette scenarioet aldri vil realisere seg så er det andre farer som lurer i fremtiden når jordens ressurser blir fortært. Alle stormakter vil da kjempe med nebb og klør for å sikre seg at seg og sin befolkning de ressursene som er igjen.

Faktisk er det en stor sannsynlighet for at kriger vil bli utløst pga mangel på rent drikkevann de neste 100 årene om forskere ikke løser denne potensielle krisen. Men vann er bare en av mange ressurers det vil skorte på.

Det neste 100 årene kan vise seg å være veldig farlig og ustabil. Det er verdt å huske på at perioden vi er inne i nå er den mest fredelige perioden i hele menneskehetens historie. Det har aldri vært så få kriger som det er nå. Det kan fort forandre seg, for det ligger i menneskets natur å krige. Freden vi opplever nå er unaturlig for oss.

Problemet at våre våpen er så avansert at en storkrig kan utslette oss.

Alle eksperter mener at fremtiden er usikker og at menneskehetens overlevelse står på spill. Om vi skal ha noe sjangse for å overleve må vi utvikle teknologi som hjelper oss kolonisere andre planeter, problemet er at det kan godt hende vi utsletter oss selv før den teknologien er på plass.

Forskere kaller dette "the great filter", denne teorien vil gjelde for alle intelligente arter i universet. Du kan lese mer om det her :

http://waitbutwhy.com/2014/05/fermi-paradox.html

Jeg fjernet deg jeg skrev. Siden jeg synes det ble feil av meg å skrive det.

Så jeg vet ikke hva du her svarer på. Siden jeg allerede fjernet det jeg skrev siden som sakt det ble helt feil.  

Skrevet

Det vil skje i nærmeste fremtid for verden er blitt gal og menneskene blir bare verre og verre. Ikke noe vi kan gjøre noe med. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at du hopper over flere trappetrinn. Før verdenskrigen begynner, vil det være flere borgerkriger. Og jeg tror at du bør først være bekymret over den borgerkrigen som holder på utfolde seg i Norge og andre Vestlige land. Med ytterliggående grupperinger som kommer til å brake sammen, og drar med seg resten.

Anonymkode: 571e5...516

• Liker 1
Skrevet

TS har tenkt å slutte på medisinstudiet pga h*n er redd for krig. 

Anonymkode: 3b86d...92b

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Aegon Targaryen skrev:

Sjansen for at Russland skal angripe et NATO land er lik 0. Rett og slett fordi Russland er smertelig klar over at NATO er militært overlegent. 

Det var heller ingen som bekymret seg for krig i 1913. 

Og om det blir en ny verdenskrig eller stor krig så vil den starte i Midtøsten det er jeg ganske sikker på

Husker du Gulf of Tonkin hendelsen?

CIA jobbet også med å utføre terroraksjoner mot amerikanske byer, som de da kunne hevde var angrep fra Kuba (Operation Northwood).

Jeg sier ikke at noen av sidene er de "gode", men det er klart at det ofte har vært forsøk (noen av dem suksessfulle) på å lage egne grunner til krig.

9/11 er det mye kontroversielt rundt. De fleste terroristene var Arabere (ikke Irakere eller Afghanere), kun et fly fikk tillatelse til å være i amerikansk luftrom etter terrorangrepene. Det var et fly som fraktet Saudi Arabere som hadde finansielle tilknytninger til Bush-familien. 

Det mest sannsynlige som vil skje er at vi har en "false-flag" operasjon som vil gi NATO grunn til å "forsvare seg selv" mot Russland og Kina. 

Forresten. Tyskland var svært militært overlegen under annen verdenskrig, allikevel tapte de utover krigen hvor det begynte å bli mer "attrition warfare". Om NATO kommer i en lignende situasjon (attrition warfare), så vil vi tape helt klart mot de overveldende ressursene (materiell og befolkning) som Russland, Kina, Nord Korea, Iran, Syria har til sammen.

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
1 minutt siden, Aye skrev:

Det vil skje i nærmeste fremtid for verden er blitt gal og menneskene blir bare verre og verre. Ikke noe vi kan gjøre noe med. 

Faktum er faktisk at verden blir fredeligere ikke mer voldelig.....Faktisk enda en ting verden har tilfelles med tiden før 1 verdenskrig. 

Skrevet
3 minutter siden, Aegon Targaryen skrev:

Jeg fjernet deg jeg skrev. Siden jeg synes det ble feil av meg å skrive det.

Så jeg vet ikke hva du her svarer på. Siden jeg allerede fjernet det jeg skrev siden som sakt det ble helt feil.  

Jeg svarer på påstanden din.

Uansett så syntes jeg ikke det er hensiktsmessig å sitte bekymre seg for storkrig. Bekymringer fører til stress og stress fører til kortere levealder.

Skjer det så skjer det. Det er ikke noe vi i Norge får gjort med det geopolitiske bildet i det store og det hele. Vi er for små til å blande oss i det geopolitiske sjakk spillet til stormaktene.

Sannsynligheten for storkrig de neste tiårene er uansett lav. Om 50-100 år derimot når ting begynner tilspisse seg mellom USA og Kina + ressursmangel så snakker vi dog andre boller.

• Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Husker du Gulf of Tonkin hendelsen?

Tonkin-Episoden skjedde 19 år før jeg ble født.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS har tenkt å slutte på medisinstudiet pga h*n er redd for krig. 

Anonymkode: 3b86d...92b

Det er sant. Pga jeg skrev på Jodel også. -TS

• Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
2 minutter siden, WubWub skrev:

Jeg svarer på påstanden din.

Jeg fjernet den siden jeg er klar over at det var en feil påstand. Så du svarer på noe jeg allerede har fjernet.

Så nei du svarer ikke på noen påstand fra meg. Siden jeg allerede har fjernet den noe som betyr at jeg er klar over at det var en feil påstand.

Skrevet

Konklusjon: består verden og etterkommere til år 2100?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...