Gå til innhold

Jeg vil ikke betale for sviger-mormors mat!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du jeg er overbevist om at ting jevner seg ut over tid. Livet er f meg for kort til å gnåle og gnukke på det nivået TS holder på med. Skulle jeg satt opp daglig regnskap I par av mine ex forhold så hadde vel jeg skyldt ene oppimot 5/600000 & andre skyldt meg mange hundretusener. Jeg lever livet mitt maks,   er generøs når jeg kan,  lar mannen betale når vedkommende kan og vil, slikt lar jeg ikke penger styre forhold, men elsker,  reiser,  spiser og koser meg. PS jeg digger å glede andre enten ved å støtte organisasjoner som ligger mitt hjerte nær eller kjæreste,  venner, familie!  Når jeg dauer så skal jeg ikke gravlegges med pengene mine.  Aldri opplevd petimeter styr som opptar TS. Pinlig I min verden.

Anonymkode: e54f1...d9c

Det jevner seg ikke ut, når han velger å bruke fellesmidlene på sin familie, men TS ikke kan bruke av de samme midlene til hennes. Forøvrig, siden dette er FELLESmidler, skal de vel være enige om hva pengene skal gå til. Han må jo for all del kjøpe mat til sin bestemor, men han påtvinger jo indirekte TS til å gjøre det samme, all den tid også hennes penger ligger på felleskontoen. Da har faktisk hun medbestemmelsesrett i hva disse pengene skal brukes til. Sier hun nei til at disse midlene skal brukes til andre enn henne selv og kjæresten, så kan ikke han bruke av dem på sin bestemor. Og om han likevel bruker av disse midlene på henne, har da TS rett til å bruke av dem på sin famillie. Igjen, det går begge veier, ellers jevner det seg jo ikke ut, gjør det vel?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

...et det rart mange forhold går dukken,!,?.  Med sånt fokus, ikke kom og grin om fyren dumper en for generøse, kule og vakre Amanda på jobben sier jeg.  Jenter bruker titusener på titusener I året på falske hår,  vipper,  bleking osv- veldig overfladiske ting! , men å være litt kul og generøs med typen bestemor? Nei, det gidder de ikke.  Grunnen? For det gagner ikke dem selv direkte.

Anonymkode: e54f1...d9c

Hva om forholdet går dukken fordi han ikke gidder være generøs utover sin egen lille sfære? Det har vel skjedd at han har blitt sittende sutrende igjen fordi hun har funnet ut at hun har det bedre alene?

Selv hadde jeg gjerne bakt kake til typen sin bestemor (om hun likte det) og slengt med en vin om det passet, men forventet at jeg kunne gjort det på min side også når det passet eller jeg følte noen fortjente det eller trengte det. Uten å føre regnskap. Hadde jeg hatt mest penger i utgangspunktet, så hadde jeg også bidratt med mest helt av meg selv.

Dersom han skulle forlangt en slik skjevhet som ts beskriver, så ville jeg også følt på urettferdigheten og regnskapet ville startet mer eller mindre ubevisst i hodet mitt.

Anonymkode: 9ab14...a90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg er egentlig en generøs person - faktisk. Men her handler det om at generøsiteten går en vei. Da får jeg ikke lyst til å betale for hans mormor.

Om 2 år skal jeg studere i 2 nye år. Dvs jeg må leve på oppsparte midler og studielån. Han har vært veldig tydelig på at mine studier ikke skal gå utover vår økonomi.   Det forstår jeg - og respekterer. 

Men hvordan skal jeg som student ha råd til å fortsette å sponse maten til hans mormor???    Hun er bare 75 år og kan jo fint leve i 15 år til.  Vi er de som bor nærmest og antakelig de eneste som kan handle for henne, så jeg ser for meg at vi sikkert fint kan svi av 50000-100000 til på dette. 

Skal definitivt ta det opp med han igjen. Men er redd for at den eneste lærepengen for han er at jeg bruker felleskontoen temmelig ukritisk fremover. 

Anonymkode: 18dd9...879

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innlegget mitt oppleves selvsagt drøyt når man selv er gjerrig som flatlusa!-:).

Anonymkode: e54f1...d9c

For et svar. Det handler ikkr om å være gjerrig! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du gjorde det til dine besteforeldre. Ikke noe han skulle si på det.

men du kan jo ta vare på kvitteringen og regne ut hvor mye det er. Neste gang du handler, tar du ut det beløpet i penger 😊

Håper han skjønner deg.

Anonymkode: 8da9d...18d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være at han ikke forstår hvor mye det utgjør? Enkleste måten er jo å vise han oppsamlede kvitteringer etter en periode. 

Vi har også fellesutgiftkonto, der går alt til mat, lån, strøm osv men vi har også en bufferkonto der vi legger inn en fast sum og evt overskudd, derfra går alt av gaver og uforutsette utgifter. Kanskje det hadde vært en idé? 

Anonymkode: a04cb...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg er egentlig en generøs person - faktisk. Men her handler det om at generøsiteten går en vei. Da får jeg ikke lyst til å betale for hans mormor.

Om 2 år skal jeg studere i 2 nye år. Dvs jeg må leve på oppsparte midler og studielån. Han har vært veldig tydelig på at mine studier ikke skal gå utover vår økonomi.   Det forstår jeg - og respekterer. 

Men hvordan skal jeg som student ha råd til å fortsette å sponse maten til hans mormor???    Hun er bare 75 år og kan jo fint leve i 15 år til.  Vi er de som bor nærmest og antakelig de eneste som kan handle for henne, så jeg ser for meg at vi sikkert fint kan svi av 50000-100000 til på dette. 

Skal definitivt ta det opp med han igjen. Men er redd for at den eneste lærepengen for han er at jeg bruker felleskontoen temmelig ukritisk fremover. 

Anonymkode: 18dd9...879

Kjære deg, slutt med felleskonto, det fungerer ikke når samboeren din bruker pengene på annet enn avtalt. Opprett din egen konto hvor du setter inn det som er avtalt, og bruk av denne kun til dagligvarer. Så må han klare seg med det han setter inn selv på den andre. Forøvrig, om bestemor ikke er senil e.l. så er det rart om hun ikke tilbyr seg å betale tilbake. Sikker på at hun ikke betaler ham kontant når han kommer med varene, og han stikker pengene i egen lomme? Og samboeren din er opptatt av at dine studier ikke skal gå ut over ham økonomisk... sikker på at dette er en type å satse på i fremtiden? Han virker gnien rundt alt som ikke handler om han selv og egen familie.

Anonymkode: 068ff...113

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Denne mannen er ikke generøs i det hele tatt. Han er ikke generøs overfor trådstarter og hennes familie, noe hans innstilling til hennes studier viser.

i min verden fungerer felles matkonto slik: man setter inn hver sitt avtalte beløp på konto. Disse brukes til mat og annen husholdningsutgift for husstanden. Skal man handle til mormor eller til andre i egen familie går dette selvsagt ikke av felleskontoen, uten at man blir kalt gniten, gnukken (er det virkelig et ord?) eller smålig av den grunn.

Den virkelige grunnen til at de 500 kr går av felleskostnaden er at han ikke har råd til det og ikke makter konfrontere mormor. Det sier ganske mye om mormor også, synes jeg. Jeg har handlet både for bestemor og andre i slektninger og ingen av dem har trodd at jeg skulle dekke dette av egen lomme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du jeg er overbevist om at ting jevner seg ut over tid. Livet er f meg for kort til å gnåle og gnukke på det nivået TS holder på med. Skulle jeg satt opp daglig regnskap I par av mine ex forhold så hadde vel jeg skyldt ene oppimot 5/600000 & andre skyldt meg mange hundretusener. Jeg lever livet mitt maks,   er generøs når jeg kan,  lar mannen betale når vedkommende kan og vil, slikt lar jeg ikke penger styre forhold, men elsker,  reiser,  spiser og koser meg. PS jeg digger å glede andre enten ved å støtte organisasjoner som ligger mitt hjerte nær eller kjæreste,  venner, familie!  Når jeg dauer så skal jeg ikke gravlegges med pengene mine.  Aldri opplevd petimeter styr som opptar TS. Pinlig I min verden.

Anonymkode: e54f1...d9c

Du har misforstått hele problemet. Det er ikke snakk om daglig regnskap, det er snakk om doble standarder for hva som betales av felleskonto og hva som betales av egen konto. Altså doble standarder - en regel for ham og en regel for henne. Og slikt er ikke noe som jevner seg ut over tid, hadde det gjort det hadde nok ikke TS hatt noe problem med det.

Anonymkode: 24ea7...e79

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/13/2016 at 15.26, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke felles økonomi, men en felles matkonto hvor vi setter inn likt beløp hver måned.

Imidlertid handler ofte samboer med et eller annet for sin mormor når vi er i butikken. Hun betaler ikke tilbake og samboer synes det er greit.  Jeg synes det blir helt feil at jeg skal være med på å betale for hans mormor sin mat. Samboer synes jeg er smålig.  Vi har en helt ok økonomi, men ikke noe slik at vi kan øse ut penger. Jeg vil tippe dette dreier seg omkring 5000 kroner i året.... Som vi faktisk kunne brukt på andre ting. Samboer vil heller ikke "erstatte" dette.  Han forventer dog at hvis det er ting til min familie, så må jeg betale dette fra mitt kort.

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 18dd9...879

Du får begynne å ta ut, evt kjøpe noe for samme summen han bruker på sin mormor og sier til han at du kjøpte noe til noen i din familie. Kanskje han da skjønner?

Anonymkode: eeb35...47f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg hadde giddet å delt økonomi med en som ikke ønsket å dele økonomi tilbake. Det kommer til å bli et helsikkensk spektakkel når du skal begynne på utdannelsen din. Hver bok du kjøper. Skal du på en studentfest? Oj, må passe på å ikke betale cider med felleskortet. Og IHVERTFALL ikke ta taxi hjem! Jeg tror jeg hadde flyttet på hybel og brukt de pengene jeg ønsket uten syting og klaging!

Anonymkode: 5ad29...c26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at du får høyere lønn når du er ferdig med å studere? Husk da på hvilke holdninger han hadde til studiene dine, ikke la ham overtale deg til å betale for seg. Dine studier, din lønn.

Anonymkode: 03f86...593

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.2.2016 at 1.40, AnonymBruker skrev:

Vet du jeg er overbevist om at ting jevner seg ut over tid. Livet er f meg for kort til å gnåle og gnukke på det nivået TS holder på med. Skulle jeg satt opp daglig regnskap I par av mine ex forhold så hadde vel jeg skyldt ene oppimot 5/600000 & andre skyldt meg mange hundretusener. Jeg lever livet mitt maks,   er generøs når jeg kan,  lar mannen betale når vedkommende kan og vil, slikt lar jeg ikke penger styre forhold, men elsker,  reiser,  spiser og koser meg. PS jeg digger å glede andre enten ved å støtte organisasjoner som ligger mitt hjerte nær eller kjæreste,  venner, familie!  Når jeg dauer så skal jeg ikke gravlegges med pengene mine.  Aldri opplevd petimeter styr som opptar TS. Pinlig I min verden.

Anonymkode: e54f1...d9c

 

Akkurat ja. Det jevner seg ut over tid, men du ville vært skyldig noen ekser flere titalls og endatil hundretalls tusen?? (Det kalles forøvrig å snylte, utnytte og leve på andre)

Her er det vel heller samboeren til TS som er gnien, og anser matpengene som noe han kan bruke av til andre formål, men ikke hun. Han er faktisk så gnien at han ikke vil bruke av egne penger for å kjøpe til mormora, men tar det fra fellesen. Høres ut som han anser fellesen som sine penger? 

Anonymkode: 15383...666

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 14.2.2016 at 10.13, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg er egentlig en generøs person - faktisk. Men her handler det om at generøsiteten går en vei. Da får jeg ikke lyst til å betale for hans mormor.

Om 2 år skal jeg studere i 2 nye år. Dvs jeg må leve på oppsparte midler og studielån. Han har vært veldig tydelig på at mine studier ikke skal gå utover vår økonomi.   Det forstår jeg - og respekterer. 

Men hvordan skal jeg som student ha råd til å fortsette å sponse maten til hans mormor???    Hun er bare 75 år og kan jo fint leve i 15 år til.  Vi er de som bor nærmest og antakelig de eneste som kan handle for henne, så jeg ser for meg at vi sikkert fint kan svi av 50000-100000 til på dette. 

Skal definitivt ta det opp med han igjen. Men er redd for at den eneste lærepengen for han er at jeg bruker felleskontoen temmelig ukritisk fremover. 

Anonymkode: 18dd9...879

 

Han krever at du må leve over evne som student for å støtte opp om hans levestandard da altså? Dette er jo høl i huet. Så når du får en bedre betalt jobb etter studier skal de ekstra pengene jammen bare være dine!

Det hele koker ned til at ditt forbruk og økonomi, om det gjelder bestemødre eller studier, ikke må gå ut over ham - mens han både setter standarden for den såkalte felles økonomien, og tar seg til rette med felles midler. Synes ikke denne karen virker særlig generøs nei. Heller flink til å sørge for at andres penger kommer ham til gode.

 

Anonymkode: 15383...666

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.2.2016 at 16.19, AnonymBruker skrev:

Kr. 5 000 pr måned er faktisk 60 000 på et år.

Anonymkode: 24009...e72

Hun sa det var 5000 kr på ETT ÅR, ikke på en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva feiler det dere som kaller TS for gnien og gjerrig? Fordi hun ikke synes det er greit at 2500 av hennes kroner går til mathandling til bestemora til samboeren. Altså, hallo. Nå er jeg student, og økonomien min deretter, men 2500 er faktisk ganske mye for meg. For 2500 får jeg linser for et halvt år, en iskaffe fra butikken hver dag i 4,5 måneder, en deilig kasjmirgenser eller en restplasstur til varmere strøk i sommer. Mener dere virkelig at det gnient av TS å gi opp 2500 av sine egne penger, sånn at samboeren kan handle inn til bestemora si? Når TS atpåtil ikke får handle shit til familien sin? Det er faen meg blitt for lett å påstå at folk er gjerrige ass. Det som er gjerrig er å foreslå å betale regningen 50/50 på restaurant når du har spist mer/dyrere enn den du er med, ikke tilby å betale når du blir kjørt av noen gjentatte ganger eller når du låner penger og sniker deg unna å betale dem tilbake. Det er ikke gjerrig å ha et ønske om at felles midler skal gå til nettopp fellesen. Ta dere sammen!! 

Anonymkode: 0fcae...619

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel. ... 5000 kr i året, utgjør 416 kr mnd. Da sponser TS mormoren til samboer  med 208 kr mnd... 

Overfør 208 kr mindre til felleskontoen! Problemet løst👍

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎13‎.‎02‎.‎2016 at 16.43, AnonymBruker skrev:

TS her.

Vi har selvfølgelig samboerkontrakt, og er enige om at mat og husholdningsartikler, samt felles opplevelser skal dekkes av felleskontoen.  Han står for ting til sin familie, jeg står for ting til min.  

Men så står vi i butikken da... Og hun har kanskje manglet 6-7 småting.  Jeg skjønner forsåvidt at han ikke deler handlekurven i to, og betaler med to ulike kort. Men jeg forstår faktisk ikke at han ikke skjønner hvorfor jeg reagerer.  Det er ofte det samme som går igjen, slik at jeg lett har kunnet regne ut omtrentlig hvor mye det blir i løpet av et år.

Damen har helt ok økonomi, men jeg tror det bare har blitt en rutine at vi betaler.

I går når vi var på polet etter matbutikken fikk jeg nok og tok jeg med vilje og kjøpte to flasker vin til mine besteforeldre, som jeg skal gi dem i morgen på morsdagen. Trakk felleskortet vårt og minnet han på likhet for oss begge.  Da ble han veldig rar, sa ingenting, men jeg så på hele han at dette hadde han ikke lyst til å betale for.

Dette med handling til mormor har pågått i sikkert 3-4 år, og han blir sur hvis jeg sier at han får betale, og ikke vi. Han synes jeg er smålig og mener dette jevner seg ut. Men jevne seg ut gjør det altså ikke. 

Anonymkode: 18dd9...879

Ok. Dersom han er smålig i det daglige ellers og ovenfor din slekt, men raus når det gjelder sin egen families behov, så forstår jeg bedre at det er en kilde til frustrasjon....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også handlet matvarer til min daværende samboers bestemor. En eldre dame med minstepensjon og bostøtte.

Jeg gjorde det med glede. Hun var ikke min biologiske familie, hun kunne ikke betale tilbake, hun var et menneske som prøvde så godt hun kunne. Vi likte hverandre og jeg gjorde det med glede.

Ikke en eneste gang følte jeg for å kreve utlegget tilbakebetalt av min samboer, - og ikke en eneste gang var det behov for å kjøpe matvarer til min biologiske familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Jeg har også handlet matvarer til min daværende samboers bestemor. En eldre dame med minstepensjon og bostøtte.

Jeg gjorde det med glede. Hun var ikke min biologiske familie, hun kunne ikke betale tilbake, hun var et menneske som prøvde så godt hun kunne. Vi likte hverandre og jeg gjorde det med glede.

Ikke en eneste gang følte jeg for å kreve utlegget tilbakebetalt av min samboer, - og ikke en eneste gang var det behov for å kjøpe matvarer til min biologiske familie.

Forskjellen her er vel at denne bestemoren har penger...

Anonymkode: a249b...2f0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...