Gå til innhold

Tabu å bry seg om utseende i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slet med  kronisk tørre lepper helt til jeg fant noe som funket: god gammeldags vaselin.

Anonymkode: 9a04f...ae2

Til og med god gammeldags vaselin skal ikke brukes ukritisk, men den er bedre enn de fleste andre petroleumsproduktene.

Sitat

Petroleum jelly, the main ingredient in Vaseline, is a derivative of oil refining. 

Sitat

Though generally regarded as safe, the components that are removed from the oil during the refining process of petroleum jelly are carcinogenic in some cases. "Vaseline supposedly has all of these [components] removed," Dr. Dattner says. 

Sitat

Those who rub Vaseline on dry, cracked noses to get through a cold might want to think twice, too: If petroleum jelly gets into the lungs, it can cause lipid pneumonia. It won't happen if you apply it once in a while, but Dr. Dattner recommends not making a daily habit of it.

Kilde: http://www.huffingtonpost.com/2013/10/21/vaseline-petroleum-jelly_n_4136226.html

Anonymkode: 5e2b8...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ja, det finnes flere vitenskapelige studier som støtter dette

Anonymkode: 9a04f...ae2

Hvilken del av innlegget støtter disse studiene? Link?

Anonymkode: 5d4aa...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et behov jeg tror oppstår mest hos de som bruker en del sminke, selv trenger jeg ikke pleie huden med et spesielt regime for å unngå tørr hud eller kviser. Bruker kuldekrem ved ekstreme minusgrader og solfaktor i sydlige strøk, det er vel det hele. Jeg får stadig komplimenter for huden min.

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Under ekstreme forhold som kulde, for mye fuktighet (hyppig dusjing/bading) eller slikt kan jeg gå med på at olje/fett kan brukes med hell. Utover det er det vel egentlig ingen som trenger å smøre seg med noe som helst for å ta vare på huden. Det er faktisk viktigere å unngå solen, ikke dusje flere ganger om dagen og ikke pelle og klemme på den (ansiktshud spesielt).

Jeg bruker ikke sminke daglig, dusjer bare en gang til dagen og går heller i skyggen enn i solen. Soling på stranda er dønn kjedelig, så går heller tur der men da smører jeg huden med 20 spf solkrem. Har pen hud ifh. til at jeg ikke har akne, men huden min er veldig tørr og ømfintlig hele året. Det kommer helt an på hudtypen. Ved normal hud, er det ikke sikkert man trenger å bruke hudpleie-produkter med mindre man vil utsette rynker f.eks.

Anonymkode: 5e2b8...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved normal hud, er det ikke sikkert man trenger å bruke hudpleie-produkter med mindre man vil utsette rynker

Man utsetter ikke rynker med kremer. 

Utover det kan det være at huden din ikke tåler daglig dusjing og at det er derfor du opplever den som tørr, eller kanskje du får i deg altfor lite fett i kosten?

Man kan også smøre seg til tørr hud ganske enkelt gjennom å smøre den for hyppig.

Anonymkode: 97623...2aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man utsetter ikke rynker med kremer. 

Utover det kan det være at huden din ikke tåler daglig dusjing og at det er derfor du opplever den som tørr, eller kanskje du får i deg altfor lite fett i kosten?

Man kan også smøre seg til tørr hud ganske enkelt gjennom å smøre den for hyppig.

Anonymkode: 97623...2aa

Ang. rynker så kommer dette hovedsakelig på grunn av tørr hud. Og jo eldre man blir, jo mindre klarer huden selv å beholde fuktigheten og dermed får man rynker.

Sitat

As you age, there are different contributors that can lead to wrinkles. One major contributor is dry skin. This is because your skin loses its ability to maintain moisture, and it produces less oil. Most people think that oily skin is a negative skin type to have, but the moisture from oil is what keeps the elasticity and actually prevents wrinkles! Dry skin leads to cracks and crevices, aka wrinkles. Embrace your oily skin!

Kilde:http://www.drmonavand.com/article/fighting-wrinkles-vitamin-e-0

Så lenge man smører seg med fuktighetskrem etter dusjen og ikke bruker for varmt vann som gjør huden tørr, kan man fint ta én dusj til dagen. Hvem vil gå og lukte svette annenhver dag??

Anonymkode: 5e2b8...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Blomsterert skrev:

De bodde mange sammen da. I samfunn. Hygiene og helse er da noe alle er opptatt av. Det var mye utover det i HI. 

Poenget med mitt innlegg var at urbefolkningene som altså ikke var preget av dagens medieskapte forfengelighet, likevel hadde behov for velvære utover hygiene og helse som f.eks. glansfullt hår og være velduftende. Utover det vet man at i sørligere strøk er f.eks. henna blitt brukt til å farge håret. Med andre ord, ts sitt behov trenger ikke bety at hun er overfladisk på grunn av dagens usunne forhold til utseende. Hun kan rett og slett synes det føles mer behagelig å stelle seg selv og likevel ha et natur og balansert forhold til det, slik som er blitt gjort i uminnelige tider blant de fleste folkeslag.

Anonymkode: 5e2b8...84e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget med mitt innlegg var at urbefolkningene som altså ikke var preget av dagens medieskapte forfengelighet, likevel hadde behov for velvære utover hygiene og helse som f.eks. glansfullt hår og være velduftende. Utover det vet man at i sørligere strøk er f.eks. henna blitt brukt til å farge håret. Med andre ord, ts sitt behov trenger ikke bety at hun er overfladisk på grunn av dagens usunne forhold til utseende. Hun kan rett og slett synes det føles mer behagelig å stelle seg selv og likevel ha et natur og balansert forhold til det, slik som er blitt gjort i uminnelige tider blant de fleste folkeslag.

Anonymkode: 5e2b8...84e

Hvor skrev jeg at TS var overfladisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blomsterert skrev:

Hvor skrev jeg at TS var overfladisk?

Du skrev ikke overflatisk, men vi kan gjerne bytte ordet "overflatisk" der med setningen din "Dette var jo nesten morsomt. Du sklir jo rett inn i det helt typiske for tiden." Det høres uansett negativt ladet ut.

Anonymkode: 5e2b8...84e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev ikke overflatisk, men vi kan gjerne bytte ordet "overflatisk" der med setningen din "Dette var jo nesten morsomt. Du sklir jo rett inn i det helt typiske for tiden." Det høres uansett negativt ladet ut.

Anonymkode: 5e2b8...84e

Nei,det var ikke nedsettende ment! Men litt ironi,det var det. For det er jo så absolutt i tiden å dyrke utseendet. Alle vil trene,fikse på utseendet,og får hysteriske anfall om de oppdager en rynke: -)

Så,hun skiller seg ikke stort fra det da. I tillegg så skal en jo bevise at en ikke er "dum"heller. En skal ta bra utdannelse,vite om hva som skjer politisk osv osv. Det appellerte til min sans for humor. Var bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ang. rynker så kommer dette hovedsakelig på grunn av tørr hud. Og jo eldre man blir, jo mindre klarer huden selv å beholde fuktigheten og dermed får man rynker.

Fullstendig feil.

Rynker kommer av at den blir tynnere, tørrere og mindre elastisk. Rynker kan fremskyndes ved solskade, dehydrering og medisiner, blant mange faktorer.

Kremer gir deg ikke mindre rynker. Kremer kan gi inntrykk av en smidigere hud, men du får ikke færre rynker av å bruke fuktighetskrem.

Du er et offer for skjønnhetsindustriens mange myter. Drikk heller tilstrekkelig vann og hold deg i skyggen om du er redd for rynker.

Anonymkode: 97623...2aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge man smører seg med fuktighetskrem etter dusjen og ikke bruker for varmt vann som gjør huden tørr, kan man fint ta én dusj til dagen. Hvem vil gå og lukte svette annenhver dag??

Uffameg, du trenger ikke en daglig dusj for å vedlikeholde god hygiene, med mindre du har en fysisk tung jobb eller trener hver dag.

Man må ikke bruke fuktighetskrem i det hele tatt. Kutt ned på den ekstreme dusjinga di og du slipper å smøre deg.

Anonymkode: 97623...2aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget med mitt innlegg var at urbefolkningene som altså ikke var preget av dagens medieskapte forfengelighet, likevel hadde behov for velvære utover hygiene og helse som f.eks. glansfullt hår og være velduftende. Utover det vet man at i sørligere strøk er f.eks. henna blitt brukt til å farge håret. Med andre ord, ts sitt behov trenger ikke bety at hun er overfladisk på grunn av dagens usunne forhold til utseende. Hun kan rett og slett synes det føles mer behagelig å stelle seg selv og likevel ha et natur og balansert forhold til det, slik som er blitt gjort i uminnelige tider blant de fleste folkeslag.

Et poeng hva angår dagens forhold til dette er tidsbruken og ressursene mange mennesker bruker på å stelle seg. Urbefolkningen satt ikke i flere timer foran speilet for å krølle håret og legge sminken sin. Det hadde de rett og slett ikke tid til.

Anonymkode: 97623...2aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et poeng hva angår dagens forhold til dette er tidsbruken og ressursene mange mennesker bruker på å stelle seg. Urbefolkningen satt ikke i flere timer foran speilet for å krølle håret og legge sminken sin. Det hadde de rett og slett ikke tid til.

Anonymkode: 97623...2aa

Der traff du spikeren på hodet. Norske kvinner har generelt masse penger og mye fritid sammenlignet med andre land og skremmende mange bruker all denne tiden og ressursene på "me, myself and i"!.  Jeg vil gå så langt at det snart er tabu å IKKE ha falskt hår,  vipper og annet crap (!) jo. Å gi f i masse sminke, trene 6dg I uken osv er blitt uvanlig. Jeg ser dette over tid, hver gang jeg kommer til Norge møtes jeg av kvinner på grensen til dragQueen stil,  alle med tights  ("tilfeldigvis er toppen nedi bak-;) osv. Det har blitt ekstremt I Norge! Kvinner andre steder har ikke tid til all denne overfladiske selvdyrkelsen. Og hadde de hatt tid, så tror jeg også annet enn mammas botox klubb hadde hatt første pri. 

Anonymkode: f6d2d...4cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fullstendig feil.

Rynker kommer av at den blir tynnere, tørrere og mindre elastisk. Rynker kan fremskyndes ved solskade, dehydrering og medisiner, blant mange faktorer.

Kremer gir deg ikke mindre rynker. Kremer kan gi inntrykk av en smidigere hud, men du får ikke færre rynker av å bruke fuktighetskrem.

Du er et offer for skjønnhetsindustriens mange myter. Drikk heller tilstrekkelig vann og hold deg i skyggen om du er redd for rynker.

Anonymkode: 97623...2aa

hahaha, du har jo selv skrevet tørrere hud akkurat som meg. Så da motsier du deg jo selv når du på den ene siden sier jeg tar fullstendig feil og på den andre siden sier det samme selv. Forresten henviste jeg til en lege som sa det i min artikkel, så kanskje du bør ta kontakt med legen og forklare at h*n studier var fullstendig feilinformert.

Samme lege sier også, som du kanskje ikke leste i artikkelen jeg henviste til, at vitamin E som brukes i kremer samt finnes naturlig i oljer som argan-olje hjelper med å huden fuktig og mer elastisk. Egenskaper du selv sikter til. Shea-smør gir også samme resultater.

Egenskapene i f.eks. arganoljen og shea-smøret er ikke noe skjønnhetsindustrien har skapt. Dette har vært kjent i tusenvis av år og er blitt brukt for dette formålet hos urbefolkningene der disse utvinnes.

Du er tydelig lite belyst om utvortes bruk av diverse ingredienser, deres historiske bruk og virkninger som mennesker har benyttet seg av i uminnelige tider.

Anonymkode: 5e2b8...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Der traff du spikeren på hodet. Norske kvinner har generelt masse penger og mye fritid sammenlignet med andre land og skremmende mange bruker all denne tiden og ressursene på "me, myself and i"!.  Jeg vil gå så langt at det snart er tabu å IKKE ha falskt hår,  vipper og annet crap (!) jo. Å gi f i masse sminke, trene 6dg I uken osv er blitt uvanlig. Jeg ser dette over tid, hver gang jeg kommer til Norge møtes jeg av kvinner på grensen til dragQueen stil,  alle med tights  ("tilfeldigvis er toppen nedi bak-;) osv. Det har blitt ekstremt I Norge! Kvinner andre steder har ikke tid til all denne overfladiske selvdyrkelsen. Og hadde de hatt tid, så tror jeg også annet enn mammas botox klubb hadde hatt første pri. 

Anonymkode: f6d2d...4cc

Mer- husker LA- ex lurte etter første Norges besøk:  "hvorfor er alle jenter så gule I ansiktet,  og han skjønte ikke tonn på tonn med sminke?" Han hadde sett for seg flere som meg, pene ansiktstrekk, blek, naturlig farge på  håret og avslappet  stil. Så feil tok han.

Anonymkode: f6d2d...4cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

du har jo selv skrevet tørrere hud akkurat som meg

Niks, fordi du skrev at man motvirker rynker med å smøre seg. Det er feil.

Anonymkode: 97623...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et poeng hva angår dagens forhold til dette er tidsbruken og ressursene mange mennesker bruker på å stelle seg. Urbefolkningen satt ikke i flere timer foran speilet for å krølle håret og legge sminken sin. Det hadde de rett og slett ikke tid til.

Anonymkode: 97623...2aa

Mange urbefolkninger brukte og noen bruker fortsatt i dag ufattelig mye tid på kroppsmaling og diverse smykker m.m. Så det er heller ikke et nytt fenomen.

Anonymkode: 5e2b8...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er tydelig lite belyst om utvortes bruk av diverse ingredienser, deres historiske bruk og virkninger som mennesker har benyttet seg av i uminnelige tider.

 

Du får mene det da, og kaste bort masse penger på unødvendig tull samt dusje/smøre deg til tørr hud.

Jeg har ikke nektet for at man kan bruke fett/olje på huden ved ekstreme påkjenninger, men sånn under normale forhold trenger man ikke noe av det. Det er synd du ikke har fått med deg det.

Anonymkode: 97623...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Niks, fordi du skrev at man motvirker rynker med å smøre seg. Det er feil.

Anonymkode: 97623...2aa

Huden tilføres fuktighet med f.eks. oljer + vitaminene i enkelte av dem. Men jeg ser jo at du tviholder på din egen ubegrunnede mening og avviser faktiske forhold som leger presenterer (slik jeg henviste til i et tidligere innlegg). Foreslår derfor at du melder deg frivillig til å undervise innen medisin slik at du forhindrer at legene ikke feilinformerer.

Anonymkode: 5e2b8...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange urbefolkninger brukte og noen bruker fortsatt i dag ufattelig mye tid på kroppsmaling og diverse smykker m.m. Så det er heller ikke et nytt fenomen.

Anonymkode: 5e2b8...84e

Maken. Det er klinkende klart at det har gått I mer sykelig retning i Norge.  Argumentasjon om urbefolkning,  folk tusen år tilbake biter ikke på oppegående folk.  Jeg forventer at voksne folk tar ansvar for sine egne valg idag og ikke henviser til historie / random folk langt pokker I vold!

Anonymkode: f6d2d...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...