Gå til innhold

Tabu å bry seg om utseende i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en en norsk jente/kvinne som er veldig interessert i hudpleie og kosmetikk. Jeg synes bl.a. det er kjempe gøy å lese om og prøve nye produkter, pynte meg, eksperimentere med forskjellige sminketeknikker etc. Jeg liker å barbere meg, både når jeg gjør det og etterpå.Føler meg mye bedre og mer komfortabel. Har ikke kjæreste, men gjør det for min egen del. Jeg spiser ikke spesielt sunt, men holder jevnlig øye med vekten fordi jeg ikke vil legge på meg. Jeg synes det er fint å være slank, hårfri og velstelt, men når jeg sier dette er det så utrolig mange som mener dette gjør meg overfladisk og "hjernevasket" av media. Jeg legger meg av prinsipp aldri borti hvordan andre kler seg eller ser ut og synes det er ganske frekt av folk å anta at jeg er et svakt, hjernevasket individ bare fordi jeg bryr meg om utseende mitt. Jeg er i ferd med å fullføre en ettertraktet utdannelse, har en svært givende jobb og er ellers opptatt av å få med meg hva som skjer på den politiske fronten, både i Norge og internasjonalt. Jeg har et sunt forhold til kropp og mat og bruker tid på utseende fordi jeg synes det er deilig. Det er min form for avslapning og kos. Jeg synes det er greit å se litt ordentlig ut når en skal ut i det offentlige rom, uten at det hindrer meg fra å gå usminket på tur eller i matbutikken av den grunn.

Ble kanskje litt sutrete dette her, men merker at dette begynner å irritere meg. Hvorfor kommer så mange nordmenn med slike dumme og fordomsfulle kommentarer? Kan legge til at jeg har bodd i utlandet en periode og at det kanskje er derfor jeg reagerer slik nå. Opplevde så godt som aldri å få slike kommentarer før jeg kom hjem til Norge.

Anonymkode: 9a04f...ae2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror mange nordmenn liker det naturlige. Altså at man ikke er for opptatt av glam og glitter i utgangspunktet. Nordmenn ser ofte på seg selv som ekte, sunne og jordnære i utgangspunktet. Og i tillegg er vi vant med at vi ikke skal to vi er bedre enn andre.

Merker selv at jeg ikke har mye overens med mennesker som bruker mye tid, penger og krefter på utseendet, fordi jeg ikke er mer enn middles opptatt av det selv. Jeg er opptatt av å spise sunt og ta vare på det jeg har, men det er lite sminke og hårprodukter her i gården. Om jeg er sammen med folk som snakker for mye om, eller som ser ut som de er veldig opptatt av, slanking, trening, kosthold, sminke, merker og produkter kjeder jeg meg lett. Jeg har ikke noe å komme med og blir gjerne litt trassig.

Kanskje det er litt sånt trass du merker? det kan bety at du snakker for mye om disse tingene med feil publikum. Kanskje de andre føler at du prøver å være bedre enn dem fordi du selv synes du gjør disse tingene mer og bedre enn andre og at de føler du ser ned på dem? Ellers kan det hende de har inntrykk av at du er "grunn" og "dum" fordi dette gjerne er en oppfattelse mange har.

Jeg sier ikke at noe av dette er fakta, men det er slik jeg ville tenkt tror jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du på et lite sted? Jeg kjenner meg i hvert fall ikke igjen i innlegget ditt. Synes vi er blitt mer opptatt av utseendet enn noensine. Folk tar vippe extensions og går å fikser øyenbrynene til 650 kr.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Jeg har vært syk i en uke nå, og i går tvang jeg meg opp i dusjen hvor jeg barberte legger, tok en hårkur, skrubbet ansiktet og klippet neglene. Gud så mye bedre jeg følte meg, og det hadde ingenting med media å gjøre for ingen ser meg når jeg er syk. Man gjør det stort sett for seg selv.

Jeg har en mistanke om at de som blir så oppgitte og frekke med kvinner som innehar denne interessen ikke har peiling og ork til å gjøre det selv, og de føler seg truet samt at illusjonen deres om at det er unødvendig sprekker litt når de ser at også menn setter pris på den egenskapen. De tar det personlig og frykter at de ikke er gode nok som de er. Det er de samme kvinnene som flyr i taket når de hører at den typiske modellpene jenta blir sett på som attraktiv.

Jeg har alltid vært et utskudd her med at jeg elsker å leke meg med velvære og femininitet. Opplevde det samme som deg i utlandet (New York) hvor ingen reagerte på det, faktisk fikk jeg skryt for sminken, kroppen min og kjolene mine. 

Anonymkode: f030b...a58

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har forandret seg veldig de siste årene. Kanskje har det med alder å gjøre? Jeg er førtis og de fleste jeg kjenner og som jeg vokste opp sammen med generelt er opptatt av å være naturlige. Veldig få av dem som har fikset på noe eller jevnlig får satt på hår og vipper... eller får stelt neglene på salong for den saks skyld. Sminke skal helst være nesten usynlig og pynting er noe man gjør når man skal på fest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg og har selv samme erfaring fra utlandet.
Så lenge man har et balansert forhold til kropp og ikke lar det bli en "jeg føler meg stygg uten sminke"-greie, så synes jeg det er en selvfølge å stelle seg både i sminkeveien og klesveien. Tror det viktigste er å vite at man gjør det ut i fra sunne grunner og ikke av mindreverdighetskomplekser. Å eksperimentere med sminke kan jo for enkelte være et kunst i seg selv, som igjen får en til å føle seg glad. I Frankrike/Italia kler man seg opp og gjør seg presentabel for å vise respekt overfor andre og som velvære for egen kropp og sjel.
Jeg tror nordmenns fordommer stammer fra historiske forhold. Både janteloven og kristendommens innprenting av nøysomhet står fremdeles sterkt blant mange.

Ikke bry deg om hva andre mener. Fortsett å ta vare på kroppen og stelle deg som du vil.

Anonymkode: 5e2b8...84e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa

Fordommer er aldri bra, du burde absolutt gjøre det du gjør for ditt eget velvære. Problemene oppstår når man forventer at ANDRE gjør det samme. Du skriver ingenting om det, men hvis du forventer at alle andre jenter er hårfrie og sminker seg like mye som deg, da tar du feil.

Men for all del, det er bare sunt med egenpleie og å gjøre ting som gjør at man føler seg ren og pen! :) Så lenge man gjør det for sin egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sofia123 skrev:

Bor du på et lite sted? Jeg kjenner meg i hvert fall ikke igjen i innlegget ditt. Synes vi er blitt mer opptatt av utseendet enn noensine. Folk tar vippe extensions og går å fikser øyenbrynene til 650 kr.

Jeg opplever fordommer til og med i Oslo. Kommer helt an på i hvilke kretser man omgås.

Anonymkode: 5e2b8...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært sånn i mange år at jeg har tonet meg ned for å ikke få så mange kommentarer.

Men hva er det folk sier til deg, ts?

Anonymkode: fb8e1...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Whoops skrev:

Jeg tror mange nordmenn liker det naturlige. Altså at man ikke er for opptatt av glam og glitter i utgangspunktet. Nordmenn ser ofte på seg selv som ekte, sunne og jordnære i utgangspunktet. Og i tillegg er vi vant med at vi ikke skal to vi er bedre enn andre.

Merker selv at jeg ikke har mye overens med mennesker som bruker mye tid, penger og krefter på utseendet, fordi jeg ikke er mer enn middles opptatt av det selv. Jeg er opptatt av å spise sunt og ta vare på det jeg har, men det er lite sminke og hårprodukter her i gården. Om jeg er sammen med folk som snakker for mye om, eller som ser ut som de er veldig opptatt av, slanking, trening, kosthold, sminke, merker og produkter kjeder jeg meg lett. Jeg har ikke noe å komme med og blir gjerne litt trassig.

Kanskje det er litt sånt trass du merker? det kan bety at du snakker for mye om disse tingene med feil publikum. Kanskje de andre føler at du prøver å være bedre enn dem fordi du selv synes du gjør disse tingene mer og bedre enn andre og at de føler du ser ned på dem? Ellers kan det hende de har inntrykk av at du er "grunn" og "dum" fordi dette gjerne er en oppfattelse mange har.

Jeg sier ikke at noe av dette er fakta, men det er slik jeg ville tenkt tror jeg.

Ts her. Det er litt dette jeg irriterer meg over. Jeg snakker så godt som aldri om sminke og slik med andre fordi jeg vet mange ikke er interessert. Det er jo ikke så gøy å snakke om heller. Jeg liker selve prosessen og resultatet av å ta vare på utseende. Å snakke om det er jo ikke spesielt interessant. Men det synes jo at jeg tar vare på huden min og utseende og da er det en del som kommer med kommentarer når jeg er ærlig og sier at ja, jeg liker å bruke litt ekstra tid på hudpleie o.l. Det tar forøvrig ikke lang tid i seg selv heller. Når en har på seg en ansiktsmaske sitter en jo ikke pal å stirrer på seg selv i speilet, men gjør noe annet.

Takk for innlegget. Det er en veldig god illustrasjon av de fordommene mange har. Spesielt dette med at jeg "tror jeg er bedre enn dem" noe jeg aldri har sagt, skrevet eller gitt uttrykk for. Men du er kanskje bedre enn meg siden du er så naturlig og jordnær?

Anonymkode: 9a04f...ae2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært sånn i mange år at jeg har tonet meg ned for å ikke få så mange kommentarer.

Men hva er det folk sier til deg, ts?

Anonymkode: fb8e1...0ec

Jeg gikk fra blond til brunette og tør ikke gå like elegant kledd som jeg egentlig ønsker for å slippe det selv. Har også kuttet ut høye hæler i hverdagen. Jeg kan tåle irriterende kommentarer fra bekjente men den evige stirringen og følelsen av å skille meg ut orker jeg ikke lenger. 

Anonymkode: f030b...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Det er litt dette jeg irriterer meg over. Jeg snakker så godt som aldri om sminke og slik med andre fordi jeg vet mange ikke er interessert. Det er jo ikke så gøy å snakke om heller. Jeg liker selve prosessen og resultatet av å ta vare på utseende. Å snakke om det er jo ikke spesielt interessant. Men det synes jo at jeg tar vare på huden min og utseende og da er det en del som kommer med kommentarer når jeg er ærlig og sier at ja, jeg liker å bruke litt ekstra tid på hudpleie o.l. Det tar forøvrig ikke lang tid i seg selv heller. Når en har på seg en ansiktsmaske sitter en jo ikke pal å stirrer på seg selv i speilet, men gjør noe annet.

Takk for innlegget. Det er en veldig god illustrasjon av de fordommene mange har. Spesielt dette med at jeg "tror jeg er bedre enn dem" noe jeg aldri har sagt, skrevet eller gitt uttrykk for. Men du er kanskje bedre enn meg siden du er så naturlig og jordnær?

Anonymkode: 9a04f...ae2

Altså.. jeg er ikke den med fordommene og jeg aner jo ikke hva du uttrykker, sier og mener utfra hovedinnlegget.  Jeg sier at jeg har lite til felles med mennesker som diskuterer eller snakker for mye om disse tingene. Det er ikke fordi jeg nødvendigvis er fordomsfull eller mer naturlig og jordnær enn deg. Det jeg beskrev er slik jeg tror mange nordkvinner tenker. Vi har en kultur som er slik. Jeg er ikke personlig den som dømmer deg, men du lurte på om det er sånn og hvorfor, så jeg sa det jeg tror er grunnen eller tankegangen hos nordmenn/kvinner er. 

Så no offence...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bryr meg veldig om å se bra ut selv, men synes kvinner blir mer og mer for desperat. Greit å bry seg om utseendet men finnes en grense på sminking og jåleri. Skal se mest mulig naturlig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.2.2016 at 12.48, AnonymBruker skrev:

 

 

7 minutter siden, Whoops skrev:

Altså.. jeg er ikke den med fordommene og jeg aner jo ikke hva du uttrykker, sier og mener utfra hovedinnlegget.  Jeg sier at jeg har lite til felles med mennesker som diskuterer eller snakker for mye om disse tingene. Det er ikke fordi jeg nødvendigvis er fordomsfull eller mer naturlig og jordnær enn deg. Det jeg beskrev er slik jeg tror mange nordkvinner tenker. Vi har en kultur som er slik. Jeg er ikke personlig den som dømmer deg, men du lurte på om det er sånn og hvorfor, så jeg sa det jeg tror er grunnen eller tankegangen hos nordmenn/kvinner er. 

Så no offence...

 

Var ment litt ironisk den siste kommentaren der. Burde kanskje slengt på et smilefjes :) Jeg syntes helt oppriktig innlegget ditt var en veldig dekkende for hvordan menge nordmenn tenker.

3 minutter siden, Aye skrev:

Jeg bryr meg veldig om å se bra ut selv, men synes kvinner blir mer og mer for desperat. Greit å bry seg om utseendet men finnes en grense på sminking og jåleri. Skal se mest mulig naturlig ut. 

Enig. Synes ikke tre lag med foundation og ti cm med øyevipper er særlig stilig, men folk er forskjellig. Er mer interessert i hudpleie selv, og en av de største fordelene med fin hud er at en trenger mindre sminke.

Anonymkode: 9a04f...ae2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på det at å ikke bry seg nevneverdig om klesstil og sminke liksom er det samme som jordnær, naturlig og å være seg selv. Jeg er ikke overflatisk selv om jeg elsker å gå pent kledd og sminke meg pent hver dag. Jeg er meg selv uansett. 

Anonymkode: fb8e1...0ec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

59 minutter siden, Aye skrev:

Jeg bryr meg veldig om å se bra ut selv, men synes kvinner blir mer og mer for desperat. Greit å bry seg om utseendet men finnes en grense på sminking og jåleri. Skal se mest mulig naturlig ut. 

Desperat? Lol. For mange så er sminke en "hobby" og noe jenter gjør for seg selv. Fuck å se naturlig ut hele tiden, gjør det du føler for. Sminke er fint, så lenge det gjøres riktig. 

Anonymkode: 67f56...200

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Desperat? Lol. For mange så er sminke en "hobby" og noe jenter gjør for seg selv. Fuck å se naturlig ut hele tiden, gjør det du føler for. Sminke er fint, så lenge det gjøres riktig. 

Anonymkode: 67f56...200

Gjør det for seg selv? Ja særlig xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Aye skrev:

Gjør det for seg selv? Ja særlig xD

Huff... denne holdningen her er så slitsom. Alt alt en person gjør er for å imponere noen. blir så dumt xD

Anonymkode: ab20d...c6b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Aye skrev:

Gjør det for seg selv? Ja særlig xD

Ja. 

Anonymkode: 67f56...200

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...