Gå til innhold

Skjult kamera - Hvor går grensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om TS reflekterer nok over at kaker i trynet o.l. faktisk er vold i ordets rette forstand.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jalapeno
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva med de som IKKE samtykket da tror du..? Det var garantert noen av disse også.

Anonymkode: afc56...d5c

Det er fullt lovlig å filme folk i Norge. Det er publisering av videoen som krever samtykke. Selvsagt forutsatt at man er på offentlig sted.

Synes det er mange voldsomme reaksjoner her inne.

Vær klar over at svært mange pranks på youtube er iscenestatt. Dvs. at "ofrene" er skuespillere som spiller tilfeldige ofre. Kake-pranken kan jeg nesten garantere er en slik. Mye tyder på at de er med på skuespillet. Legg bl.a. merke til den første jenta som kommer joggende. Når hun snur seg og løper etter han, kaster hun mobilen i fra seg. Hvem kaster mobilen i fra seg på gata?

Her er for øvrig en tilsvarende, men mye mer ekstrem (tror den er fra latin-amerika), og den er åpenbar fake:

Vi snakker om USA, landet der man saksøker hverandre for bagateller (og vinner frem). Hadde dette vært reelle videoer som hadde vært lagt ut, uten samtykke fra de involverte, hadde det vært et helvete, det kan jeg love dere. Så, ang. kakepranken, så er det enten 1) skuespillere (mest trolig) eller 2) mennesker som har gitt sitt samtykke.

Det som ofte er for godt til å være sant, er nettopp det.

Shampoo-pranken kan jeg virkelig ikke se at er noe som helst galt med. Synes de er ganske morsomme faktisk. Det påfører da ingen hverken skade eller ulempe, annet enn at de blir stående å prøver og vaske ut en "evighetsshampoo". 1-2 minutter lenger enn en vanlig dusj.

Men ja, kake-pranken er godt over grensa hvis det er ekte, og spesielt mannen i dress, den er på grensen til å kunne anmelde. Shampoo-prankene er bare uskyldig moro, spør du meg. Om man ler av det eller ikke, er en annen sak.

Endret av Jalapeno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gjør sånne latterlige "pranks" som den første. Dere ødelegger klærne til folk og det er ikke det minste gøy. Om dere skal gjøre noe så ta noe som faktisk ikke skader andre. Slik som dette er gode "pranks" (men selvsagt uten det helvetes forbanna lattersporet!):


 

Anonymkode: e1170...b84

Denne fikk meg til å le godt :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Jalapeno skrev:

Det er fullt lovlig å filme folk i Norge. Det er publisering av videoen som krever samtykke. Selvsagt forutsatt at man er på offentlig sted.

Synes det er mange voldsomme reaksjoner her inne.

Vær klar over at svært mange pranks på youtube er iscenestatt. Dvs. at "ofrene" er skuespillere som spiller tilfeldige ofre. Kake-pranken kan jeg nesten garantere er en slik. Mye tyder på at de er med på skuespillet. Legg bl.a. merke til den første jenta som kommer joggende. Når hun snur seg og løper etter han, kaster hun mobilen i fra seg. Hvem kaster mobilen i fra seg på gata?

Her er for øvrig en tilsvarende, men mye mer ekstrem (tror den er fra latin-amerika), og den er åpenbar fake:

 

Vi snakker om USA, landet der man saksøker hverandre for bagateller (og vinner frem). Hadde dette vært reelle videoer som hadde vært lagt ut, uten samtykke fra de involverte, hadde det vært et helvete, det kan jeg love dere. Så, ang. kakepranken, så er det enten 1) skuespillere (mest trolig) eller 2) mennesker som har gitt sitt samtykke.

Det som ofte er for godt til å være sant, er nettopp det.

Shampoo-pranken kan jeg virkelig ikke se at er noe som helst galt med. Synes de er ganske morsomme faktisk. Det påfører da ingen hverken skade eller ulempe, annet enn at de blir stående å prøver og vaske ut en "evighetsshampoo". 1-2 minutter lenger enn en vanlig dusj.

Men ja, kake-pranken er godt over grensa hvis det er ekte, og spesielt mannen i dress, den er på grensen til å kunne anmelde. Shampoo-prankene er bare uskyldig moro, spør du meg. Om man ler av det eller ikke, er en annen sak.

Sikker på at folk ikke har gått til søksmål mot disse prank-folkene? Har du dokumentasjon på at de ikke har gjort det?

Å tulle med folk som står i rulletrapp er farlig. Hva om de blir så skremt at de rett og slett faller ned trappen og brekker nakken? Hadde du syntes det var morsomt da? Du kan faktisk bli anmeldt for vold med døden til følge.

Slike pranks finnes ikke morsomme. Hvis dere allikevel vil gjennomføre dette og dere påstår at dette er skuespillere, får dere finne noen venner som har lyst til å stille opp. Gjør dere dette på et kjøpesenter, butikk eller lignende, kan jeg garantere at dere hadde blitt kastet på hodet og ræven utav bygningen og ikke hadde vært velkommen der på en god stund.

Dere har spurt oss om dette dere planlegger er innenfor. Dere får nei, men fortsetter og insisterer på at "det er ikke så farlig" og at noen av disse "er på grensen".

Da er saken klar: GJØR DET, så får dere ta følgene selv når dere blir politianmeldt eller får en knyttneve midt i ansiktet.

Dette er kanskje en lov dere burde lese:

https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_3-7#§390a

Endret av Honey Dew
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jalapeno
1 time siden, Honey Dew skrev:

Sikker på at folk ikke har gått til søksmål mot disse prank-folkene? Har du dokumentasjon på at de ikke har gjort det?

Å tulle med folk som står i rulletrapp er farlig. Hva om de blir så skremt at de rett og slett faller ned trappen og brekker nakken? Hadde du syntes det var morsomt da? Du kan faktisk bli anmeldt for vold med døden til følge.

Slike pranks finnes ikke morsomme. Hvis dere allikevel vil gjennomføre dette og dere påstår at dette er skuespillere, får dere finne noen venner som har lyst til å stille opp. Gjør dere dette på et kjøpesenter, butikk eller lignende, kan jeg garantere at dere hadde blitt kastet på hodet og ræven utav bygningen og ikke hadde vært velkommen der på en god stund.

Dere har spurt oss om dette dere planlegger er innenfor. Dere får nei, men fortsetter og insisterer på at "det er ikke så farlig" og at noen av disse "er på grensen".

Da er saken klar: GJØR DET, så får dere ta følgene selv når dere blir politianmeldt eller får en knyttneve midt i ansiktet.

Dette er kanskje en lov dere burde lese:

https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_3-7#§390a

Antar du mente å sitere TS?

Flere av disse videoene har ligget ute i lang tid. Hadde søksmål vært involvert her, hadde de nok blitt fjernet. Og som jeg sa, jeg er 99% sikker på at kake-pranken er iscenesatt.

Endret av Jalapeno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Jalapeno skrev:

Antar du mente å sitere TS?

Flere av disse videoene har ligget ute i lang tid. Hadde søksmål vært involvert her, hadde de nok blitt fjernet. Og som jeg sa, jeg er 99% sikker på at kake-pranken er iscenesatt.

Fikk du med deg strafferammene for en slik adferd?

Anonymkode: 220b2...d68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Honey Dew skrev:

 

Spoiler

strl.thumb.jpg.055a4b366fc70aa7b90fe2e58

I den nye straffeloven er det §266 som gjelder. Som tidligere nevnt er også bestemmelsen i §271 om kroppskrenkelse relevante, det er nok også §181, som omhandler forstyrrelse av offentlig ro og orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble skuffet over at ingen av de som fikk pai i ansiktet fikk tak i paifyren. Jeg håpet noen fikk gitt ham en skikkelig omgang... med noe! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jalapeno
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du med deg strafferammene for en slik adferd?

Anonymkode: 220b2...d68

Har du vanskelig for å lese? Det er irrelevant med strafferammer når det hele er iscenesatt og skuespill. 

Endret av Jalapeno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er amerikansk statsborger og hadde gått etter deg med en advokat eller to  TS-:). Til pass for deg med ræva humor. Skal se jeg hadde smilt til slutt selv , med en god porsjon erstatning. Hadde ledd på vei til banken! 

Anonymkode: cc327...b6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jalapeno
Den 13.2.2016 at 7.40, AnonymBruker skrev:

Jeg er amerikansk statsborger og hadde gått etter deg med en advokat eller to  TS-:). Til pass for deg med ræva humor. Skal se jeg hadde smilt til slutt selv , med en god porsjon erstatning. Hadde ledd på vei til banken! 

Anonymkode: cc327...b6b

Og det er det som er hele poenget her! Kake-pranken er garantert skuespille fra alle parter. Rett og slett fordi de hadde risikert å blitt saksøkt noe så jævlig om dette var ekte.

Nå har også TS sagt at de ikke vil gjøre noe slikt.

Shampoo-pranken er helt uskyldig, og det står da også i teksten til videoen at alle har samtykket i publiseringen av videoen. Folk har da humor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjampo pranken var kjempemorsom, men om jeg ble utsatt på den hadde jeg ikke tillatt publisering.

 

Anonymkode: 82b03...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke være med på noe som helst skjult kamera, og hadde jeg blitt våt,eller noe ødelagt hadde jeg ikke vært spesielt rolig og avbalansert . 

Anonymkode: 38098...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.2.2016 at 7.40, AnonymBruker skrev:

Jeg er amerikansk statsborger og hadde gått etter deg med en advokat eller to  TS-:). Til pass for deg med ræva humor. Skal se jeg hadde smilt til slutt selv , med en god porsjon erstatning. Hadde ledd på vei til banken! 

Anonymkode: cc327...b6b

Det hadde jeg også gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest MadameDeRosa
Den 11. februar 2016 at 17.21, AnonymBruker skrev:

Jeg og en venninne leker med tanken på å begynne med litt skjult kamera, og hvis det lykkes, kanskje lage en youtube-kanal der vi laster opp videoer.

Vi bruker selvsagt youtube som inspirasjon og tips, men lurer litt på hvor man skal legge grensa? Hvor synes dere grensa bør gå?

Jeg ler så jeg griner når jeg ser disse klippene :skratte::skratte::skratte: Synes dere de er innafor?

 

 

 

 

Anonymkode: 92f05...40a

Mange av disse "pranks" er staged, iscenesatt, fungerer ikke i det virkelige liv. Kan fort bli anmeldelser etc av slikt. Anbefaler at dere finner dere en annen hobby. Håndball, Røde Kors eller noe istedet. 

Endret av MadameDeRosa
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke morro i det hele tatt - om det ikke er avtalt spill, så er jo de fleste av dem regelrett overfall. Bare fordi noen tilfeldigvis dytter et kamera oppi trynet på folk samtidig gjør jo ikke dette til akseptabel oppførsel. Ligger på nivå med fjortiser som banker opp andre og filmer, deler på nett "bare for gøy".

Nei, det er ikke gøy. Om noen hadde spurt - er det ok å gå å slenge kaker i trynet på folk på vilkårlige mennesker på gata? Sånn uten å tenke på filming og youtube. Hva hadde du regna med å få til svar? Nei, det er overfall og straffbart. 

Å kalle det "pranks" bare fordekker hva det egentlig er. 

Anonymkode: 45a96...bc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...