Gå til innhold

Samboer nekter å slutte å røyke!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det høres ut som du bare kan belage deg på å bli alenemor. En slik masing/krav om røykeslutt vil aldri føre til noe positivt. Du kan prøve med å få han med til jordmor, slik at han får forklart hvorfor det er så viktig at barn vokser opp i røykfritt miljø. 

Røykte dere innendørs før du ble gravid? Skal dere flytte før fødsel? Hvis ikke, så vill jeg tatt en prat med fyren om at leiligheten må vaskes ned, før fødsel, og at etter nedvask så må det være null røyking innendørs. For barnets helse.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ærlig talt du virker furten og hormonell. :vetikke:Når du faktisk starter en sånn tråd og spør hva andre mener, men bare står på ditt, ikke hører på andres synspunkter og lar alle innleggene dine inneholde "fuckings". Ikke bra for barnet at du banner heller :ph34r:

Anonymkode: fb4ec...aa2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket seriøst sykehus anbefaler gravide å røyke? Det høres jo helt sykt ut med tanke på hvor skadelig man vet røyk er for fosteret. 

Om du går inn på landsforeningen for uventet krybbedød sine nettsider ser du info ang røyk og samsoving. 

Anonymkode: 6ff90...734

Vel det stemmer faktisk! Snakket med legetelefon, og der var legen skeptisk, men han forstod hva jeg mente! Ring å spørr og snakk med din lege. Dette var visst også tilfelle hos moren til samboer som bare har friske barn. Det er grunnet stress og ligger masse bak at de gjør dette, det viser seg fatisk at det er farligere at man STRESSER enn RØYKER LITT (max to-tre sigg hver dag). Mange mødre slutter jo på flekken når de får den positive graviditetstesten. Det kan være problematisk å plutselig slutte med noe som er avstressende, og derfor får faktisk mange gravide beskjed om å røyke litt isteden for å stresse med at de ikke kan røyke i det hele tatt. Her nytter det ikke hva dere tror eller synes personlig, for har hørt om så mange slike tilfeller nå. MEN det er jo selvfølgelig ikke bra for barnet, er absolutt ikke det jeg sier heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke helt hvorfor ts får pes i denne tråden her, hun har helt og holdent rett i å kreve et røykfritt miljø i sitt eget hjem og i bilen nå når hun går gravid! Fosteret og etterhvert babyen har krav på et røykfritt miljø!

Det at mannen likevel velger å røyke inne er forkastelig, selv om han røyker inne når ts ikke er der. 

Greit nok at ts var klar over at han røykte da de ble sammen, men det er jo ikke dermed sagt at hun skal måtte godta at han røyker inne. 

Jeg synes det er ille nok at han velger å fortsette å røyke selv om han røyker ute. Partikler setter seg i hår, hud og klær. Tenk dere hvordan det blir når han akkurat har vært ute for å røyke, også skal han holde en liten nyfødt baby etterpå. Selv om han vasker hendene så hjelper ikke det så mye. 

De er to om å bli foreldre, ergo burde begge slutte å røyke. 

Endret av skruf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Propylenglykol, nikotin, glyserol og eventuelt diverse smaker? Tallet 95% dukker opp over alt, for eksempel her.

Jeg vet ikke annet enn det jeg har lest, av norske og utenlandske kilder, og det er at det ikke er uomstridt, men at det på det jevne er ganske akseptert at e-sigaretter er betraktelig mye bedre enn tradisjonelle sigaretter.

Eller hadde du veldig mye spesialkunnskap om emnet? Føl deg i så fall fri til å dele :)

Anonymkode: 5ffcf...873

Jeg er bare nysgjerrig jeg.

Forøvrig så finner en propylenglykol og glysering i kosmetikk, legemidler og matvarer.

Jeg vil anbefale deg å lese litt mer hos forskning.no og andre sikre kilder som tar for seg stoffene som er i, og hvordan de påvirker kroppen.

Linken din sier forøvrig at damping er minst 95% bedre enn ordinære sigaretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, PhilosopherSe7en skrev:

Nå er det vel vanlig at barnet ender i seng til mor i løpet av natten grunnet amming.

Også enig i at folk får røyke om de vil, men en må kunne forlange at det tas hensyn til dem som ikke røyker.. 

Til TS:

Om det er et problem at den du er sammen med røyker, hvorfor ble du da sammen med en som røyker i utgangspunktet?

Hadde den jeg var sammen med røykt inne eller i bilen så hadde vedkommende fått så det flagret. Hadde det ikke stoppet umiddelbart så er det bare å legge koffert og askebeger klart ved døren.

Har dere felles økonomi så legg av samme beløp hver dag som han bruker på røyk. Dette er da penger du bruker kun på deg selv. Om det er en tur, nye klær eller bare sløsing er ikke så nøye. Det gir en grei balanse og blir mye penger i løpet av et år. Ikke gi etter selv om økonomien er stram, ikke får han selv sparer inn ved å slutte å røyke.

En annen ting er å notere ned hvor ofte han faktisk går ut å røyker og hvor lenge av gangen. Si han tar 10 røyk om dagen utenfor på 7 minutter. Det er 1 time og 10 minutter om dagen. Når barnet er kommet og dagene er stressende nok fra før så kan du ta en gang for dagen og si at nå tar du dine 70 minutter alene på samme måte som han gjør hver eneste dag. Bruk tiden som du selv ønsker, uavhengig av hvor mye som må gjøres hjemme. Det er nå din tid å være alene så kan han gjøre det du gjør hver gang han røyker.

Kanskje disse to tingene vil gi ham et nytt syn på røykingen. Du har ganske mye penger å kose deg med til det du ønsker, du får hver dag din egen alene tid som ikke går utover de daglige gjøremål. Kanskje ha da ser hvor ubrukelig det er å røyke uten at du trenger å mase på ham om å slutte osv.

En ting er hvertfall 100% sikkert. Det nytter ikke å mase på en røyker om at de må slutte. De klarer det rett og slett ikke, og blir provosert når folk maser. De som slutter klarer det fordi de selv får opp øynene og fordi at de har en ekstrem viljestyrke.

Jeg var selv røyker da vi traff hverandre, vi røkte begge inne og hadde ingen planer om å slutte. Vi hadde heller ingen planer om barn, så vi fikk oss en overraskelse der, begge to. Jeg vet nøyaktig hvor vanskelig det er å slutte å røyke da jeg selv sluttet på dagen, da jeg stod der med positiv test. Det å i det hele tatt kalle en person for en 'røyker' syntes jeg blir helt feil. Han ER ikke røyken sin. Det er ikke hans identitet. Det er noe han GJØR et aktivt valg om hver dag. Det er mange ting vi GJØR som vi må la være med når vi får barn, sånn er livet.

 

ts

Anonymkode: 7de4f...b21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du visste vel at han røyket før dere lagde barn??? Han kan ikke tvinges til noe han ikke vil, så du må nok bare finne deg i at han forsetter å røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Purple Basil skrev:

Du visste vel at han røkte før du ble gravid?

Ja vi var begge røykere som røyket inne før jeg ble gravid. Vi hadde ikke planlagt å få barn, så det at han ( og jeg) røyket inne var uproblematisk for meg før. Nå har situasjonen endret seg for oss begge, da må vi begge ta konsekvensene av det. 

 

Ts

Anonymkode: 7de4f...b21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes ærlig talt du virker furten og hormonell. :vetikke:Når du faktisk starter en sånn tråd og spør hva andre mener, men bare står på ditt, ikke hører på andres synspunkter og lar alle innleggene dine inneholde "fuckings". Ikke bra for barnet at du banner heller :ph34r:

Anonymkode: fb4ec...aa2

Jeg spurte etter andres erfaringer ja, det betyr ikke at jeg endrer mitt synspunkt eller opprettet denne tråden i et forsøk på å endre min mening. Mitt ufødte barn lever godt med at mor skriver et banneord på nett, takk for at du bryr deg :sarkasme: 

Anonymkode: 7de4f...b21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pinkee skrev:

Det høres ut som du bare kan belage deg på å bli alenemor. En slik masing/krav om røykeslutt vil aldri føre til noe positivt. Du kan prøve med å få han med til jordmor, slik at han får forklart hvorfor det er så viktig at barn vokser opp i røykfritt miljø. 

Røykte dere innendørs før du ble gravid? Skal dere flytte før fødsel? Hvis ikke, så vill jeg tatt en prat med fyren om at leiligheten må vaskes ned, før fødsel, og at etter nedvask så må det være null røyking innendørs. For barnets helse.

 

Ja vi røkte begge innendørs før, og vi skal ikke flytte før i hvert fall ett år etter fødsel... Krav kan selvsagt føre til at han slutter, jeg kommer ikke til å gi meg.

 

ts

Anonymkode: 7de4f...b21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg kan kreve. Jeg kan stille krav til den partneren jeg får bor med. Et eventuelt krav er hverken meningsløst eller nytteløst det ville i så tilfelle være et ultimatum. Det å skulle bli mor gjør meg mer prinsippfast og gjør at jeg gidder å ta kamper jeg ellers ikke ville. Nettopp fordi jeg skal ha barn er det vært å kjempe. 

 

Ts

Anonymkode: 7de4f...b21

Nei du kan ikke kreve og det er idioti å stille ultimatum. Det du kan gjøre er å informere, spørre og "tigge". Man kan ikke kontrollere andre. Det er ikke greit engang å prøve å kontrollere noen.

Anonymkode: a7da3...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bestemmer selv om han vil røyke eller ikke. Men nekt han å røyk inne ellers flytter du eller han ut sier du.

Endret av Aye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var selv røyker da vi traff hverandre, vi røkte begge inne og hadde ingen planer om å slutte. Vi hadde heller ingen planer om barn, så vi fikk oss en overraskelse der, begge to. Jeg vet nøyaktig hvor vanskelig det er å slutte å røyke da jeg selv sluttet på dagen, da jeg stod der med positiv test. Det å i det hele tatt kalle en person for en 'røyker' syntes jeg blir helt feil. Han ER ikke røyken sin. Det er ikke hans identitet. Det er noe han GJØR et aktivt valg om hver dag. Det er mange ting vi GJØR som vi må la være med når vi får barn, sånn er livet.

 

ts

Anonymkode: 7de4f...b21

Ting en gjør definerer personen vi er.

En heroinmissbruker er en narkoman og en som drikker konstant er en alkoholiker, på samme måte er en som røyker hver dag en røyker.

Alle disse tre eksemplene mine er aktive valg en person gjør hver dag og gjerne flere ganger for dagen. Felles for dem alle er at de er avhengig av disse stoffene, og dermed er ikke valget så frivelig som du fremstiller det. 

Og ja det er mange ting en må slutte med når en får barn, men å røyke er ikke en av de tingene en MÅ slutte med. Derimot er det en av tingene en absolutt BØR slutte med, for egen og andres skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...