Gå til innhold

Forventer dere at far er med å betaler for graviditeten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg KANofså kjøpe sette selv. Det er absolutt ikke det dette handler om. Det er mer prinsippet. Det virker som han tror det er en selvfølge at jeg skal betale alt...

 

ts

Anonymkode: 9e1b9...0d8

Så snakk med han da? Men klær og kremer mener jeg den gravide bør kunne kjøpe selv uten sutring og klaging. Må alt på liv og død være 50/50 lissom? Jeg deler økonomien med samboen og vi betaler alt utstyr og babyting 50/50 men jeg syns ikke at han skal betale halvparten av klær, kremer, osv når jeg er gravid. Jeg ble jo gravid fordi jeg ville og jeg visste jo hvilken kostnader som kom med det når kroppen endret seg. Jeg syns ikke heller kostnadene er særlig store, og det er derfor ikke noe som er verdt å fordele kostnadene på.. Det som koster er utstyr og babyting..

Anonymkode: bc1b5...b1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo noe hvert par må ta utfra hva som passer seg...

Personlig liker jeg å kunne kjøpe de tingene til meg selv, så deler vi på alt som har med barnet og barneutstyr å gjøre.

 

Anonymkode: b90b4...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det syntes jeg hørtes veldig fint ut! Man er jo to om det og det virker liksom ikke helt riktig at jeg skal stå for alt alene. 

 

Dere som mener at mannen ikke skal betale noe, betaler ikke mannen deres for prevensjon heller? Er det også bare kvinnen som skal betale for?

Anonymkode: 9e1b9...0d8

Hvorfor i hele verden skulle mannen betale min prevensjon? Du virker veldig bitter.

Anonymkode: bc1b5...b1e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samme her, det høres fryktelig slitsomt ut. Men så har ikke alle folk et like avslappet forhold til økonomi, enkelte må nesten ha delt for å ikke havne i konflikt med hverandre. Her i huset har vi felles, alt av hus og bil etc er i begges navn og det er aldri snakk om hvem som skal kjøpe husholdningsartikler eller ting til barna.

Anonymkode: 9aa46...c0b

Synes det blir feil å karakterisere folk med delt økonomi som lite avslappet. Det kan hende de har knapt med ressurser, kan hende har de ulike forpliktelser (barn fra før), og veldig ulike prioriteringer (hobbier, økonomisk sans, noen bruker penger på småting hele tiden, andre sparer og kjøper større ting en gang i blant). Da er set å ha en egen pott veldig oversiktlig; så vet man hvor mye man har uten at partner har brukt pengene først. Særlig de som har det knapt, feks studerer, kan ha behov for full oversikt. 

Har selv felles konto, felles lån og bolig, betaler inn forholdsmessig ut fra lønn (sånn cirka), men vi har en liten pott hver som vi sitter igjen med etter at fellespensjonskasse er dekket, som vi bruker på det vi vil. Veldig praktisk. 

Hvis TS har det knapt og barnefar har det romslig, synes jeg absolutt han kan trå til og ta noe av støyten økonomisk. Blir kanskje bare noen få tusenlapper over ni mnd, men har man lite, merkes det jo. 

Anonymkode: d5fa7...d8e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har betalt for klær, kosttilskudd, tidlig ul og sånt selv. Klær til baby har jeg også betalt hittil, men det er ikke mange plaggene som har blitt kjøpt ennå. 

Babyutstyr deler vi selvfølgelig på. Jeg ser ikke helt vitsen med å regne ned til krona over hvem som skal betale hva.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ViljaH skrev:

Det er ikke gitt at felles økonomi fikser alt! Den ene tjener ofte mer enn den andre, så da trenger man en avtale på hvordan det løses.

Et annet alternativ er å øke lik innbetaling til felleskonto hver måned, og definere flere utgifter som felles. F.eks alt barnerelatert.

Felles økonomi betyr i vårt tilfelle: alt ditt er mitt. 

Det er ikke noe "du tjener mer og du tjener mindre opplegg...det er oss, vi bidrar med forskjellige ting. Vi er en familie!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du mener man kan gå i bukse i bryllup, med dresskledde 'galla' skjønner jeg. Det hadde jo vært ganske frekt mit brudeparet da...

 

ts

Anonymkode: 9e1b9...0d8

Nei, men man trenger absolutt ikke å bruke flere hundre kroner på en kjole du bare blir å bruke ett par ganger :) 
Og det finnes mange nydelige kjoler for gravide til en billig pris..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snublefella skrev:

Felles økonomi betyr i vårt tilfelle: alt ditt er mitt. 

Det er ikke noe "du tjener mer og du tjener mindre opplegg...det er oss, vi bidrar med forskjellige ting. Vi er en familie!

Men det betyr at dere er ganske like og at dere har de samme prioriteringene, eller god råd. Ikke alle har det samme mønsteret, noen er mer impulsstyrt enn andre og da kan det være greit å ha en egen pott til slikt. 

Anonymkode: d5fa7...d8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Snublefella skrev:

Felles økonomi betyr i vårt tilfelle: alt ditt er mitt. 

Det er ikke noe "du tjener mer og du tjener mindre opplegg...det er oss, vi bidrar med forskjellige ting. Vi er en familie!

Det funker dårlig dersom den ene har dårligere økonomisk sans enn den andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg KANofså kjøpe sette selv. Det er absolutt ikke det dette handler om. Det er mer prinsippet. Det virker som han tror det er en selvfølge at jeg skal betale alt...

 

ts

Anonymkode: 9e1b9...0d8

Men det er ikke han som skal bruke mammaklærnw. Og de jævla kremene mot strekkmerker trenger du ikke for det eneste som hjelper mot det er laserbehandling. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Det funker dårlig dersom den ene har dårligere økonomisk sans enn den andre

Min mann har ikke god økonomisk sans.. Men han er klar over det og vi diskuterer alle kjøp i fellesskap. Han godtar å velge bort ting for fellesskapets beste. Hvordan kan man ha en familie hvis ikke folk styrer mot familiens felles beste og kjører ego race?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det betyr at dere er ganske like og at dere har de samme prioriteringene, eller god råd. Ikke alle har det samme mønsteret, noen er mer impulsstyrt enn andre og da kan det være greit å ha en egen pott til slikt. 

Anonymkode: d5fa7...d8e

Må være vanskelig å være en familie uten de samme prioriteringene da. Hvis den ene vil bruke opp alt på raske biler mens den andre er opptatt av fornuftige investeringer og nedbetaling av lån

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Snublefella skrev:

Min mann har ikke god økonomisk sans.. Men han er klar over det og vi diskuterer alle kjøp i fellesskap. Han godtar å velge bort ting for fellesskapets beste. Hvordan kan man ha en familie hvis ikke folk styrer mot familiens felles beste og kjører ego race?

Noen mennesker er dumme

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg forventer ikke at han skal betale for halvparten. Vi har så og si felles økonomi (vi har hver vår konto og hvert vårt kort, men vi holder ikke noe telling på hvem som betaler for hva av fellesting og sånt. Heller ikke noe problem å bruke hverandre sitt kort.).

Men nei, hvis JEG er ute å handler nye klær til meg selv så betaler jeg for det selv. Samtidig så kan jeg gjerne be han om å stikke innom et apotek el og ta med en krem eller såpe eller hva det måtte være hjem til meg, men aldri i verden om jeg hadde kommet hjem og forlangt penger for ting jeg har kjøpt meg i graviditeten. Samme når det kommer til babyting og sånt, hvis JEG er ute å kjøper det så betaler jeg for det, men hvis han er det så betaler han. Jeg tror jeg ville ha følt det rart om han plutselig skulle begynne å betale for mine klær - gravid eller ei.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle han ikke være med å betale for det? Dette er graviditetsrelaterte utgifter. Det er han som har gjort meg gravid og det er hans barn også...

Anonymkode: 9e1b9...0d8

Fordi jeg syns ikke det er riktig. og du TRENGER ærlig talt ikke kjøpe de dyreste mammabuksene, eller kremmene. 

skal han betale halvparten av all maten jeg kjøper on-the-go, relatert til pica? det blir faktisk det samme. og det er helt tullete. 

jeg og deg må nok se oss enige om å være uenige. og det er greit. vi er alle forskjellig. personlig syns jeg det er smålig og be han betale. hadde jeg hatt svært dårlig råd hadde jeg kanskje spurt om han kunne være med å spleise på en bukse... men hadde jeg ikke hatt råd til en bukse burde jeg tenkt meg om to ganger før jeg ble gravid. å ha barn koster mer enn en ekstra bukse.

jeg og min samboer har en felles konto. fra den betales alt felles. mat, lån, strøm osv. vi betaler innpå samme beløp hver mnd. pengene vi har igjen selv, bruker vi som vi vil. når vi skal kjøpe barnevogn  o.l. regner jeg med vi spleiser på det. men når jeg må ha ny bukse fordi magen vokser, så tar jeg det på egen regning, og det syns jeg er riktig :)

at du sier han har gjort deg gravid.. ønsket du ikke dette selv? ja, det er hans barn også. men foreløpig er det din kropp :) men igjen. min mening.  og vi trenger ikke alle være enige. alle par må finne det som er best for dem. så en samtale med din kjære er nok det beste her :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du mener man kan gå i bukse i bryllup, med dresskledde 'galla' skjønner jeg. Det hadde jo vært ganske frekt mit brudeparet da...

 

ts

Anonymkode: 9e1b9...0d8

du må ikke gå i galla klær i bryllup. har du vært i bryllup før? jeg har bare vært i ett. og det var mange som kanskje kunne pyntet seg mer.. men så skal man jo ikke være finer enn bruden heller da ;) en helt vanlig sommerkjole er bra nok! og dem får du for en billig penge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jokkmokk skrev:

Det er ikke meningen å overse svarene deres, siteringen funker dårlig på tlf 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snublefella skrev:

Må være vanskelig å være en familie uten de samme prioriteringene da. Hvis den ene vil bruke opp alt på raske biler mens den andre er opptatt av fornuftige investeringer og nedbetaling av lån

Synes du har fine poenger om at felles økonomi funker under visse forutsetninger, som at man har like prioriteringer, økonomisk sans osv. Det betyr jo ikke at man ikke kan leve som en familie når man engang har bsrn sammen. Da deler man fellesutgifter og prioriterer sine penger som man vil. Det trenger ikke være teite ting som raske biler. Det kan være komfortabel livsførsel vs nedbetalingsivrig. En vil pri å starte eget firma, andre vil pri større bolig. Slike situasjoner kan gjøre delt økonomi vanskelig. Man må vel unngå at noen av partene føler den andre får gratistur hos seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Jeg synes du fint kan be mannen din dele alle ekstra kostnader med svangerskap med deg, også strekkmerkekrem osv. Kommende fedre må være rause nok til å gidde det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...