Gå til innhold

Forventer dere at far er med å betaler for graviditeten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Personlig syns jeg det er litt kjipt utgangspunkt å ha når man får barn, at man må drive og dele på trusekostnader og whatnot. Jeg synes barn skal medføre felles økonomi - hvertfall hvis barnet er planlagt/forholdet stabilt. Men, men, det passer ikke for alle, og da må jo folk bare ordne seg slik det passer dem. 

Her fører forøvrig graviditeten til at jeg bruker mindre penger på klær. Handlet klær månedlig før, nå gidder jeg ikke det siden de ikke vil passe særlig lenge. Har en del klær som vil passe med ganske stor mage. Klart, noe må jeg jo kjøpe, men alt i alt går det lite penger. Men nå kan jeg gå i hva jeg vil på jobb, det hjelper jo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jokkmokk
9 minutter siden, Belladonna skrev:

Oi! Du er dyr i drift, frøken! Mye av dette kan du vel arve eller låne av familie eller svigerfamilie? Husk at dette er ikke klær du kommer til å bruke utenom svangerskapet, så jeg vil anbefale deg å kjøpe ting brukt. BH-er og truser kan jeg forstå, men det koster jo ikke all verden. Ikke invester i masse klær du ikke kommer til å bruke! Min søster kjøpte et par romslige kjoler på HM som hun brukte gjennom hele svangerskapet. Unødvendig å kjøpe masse bukser, ettersom du ikke kommer til å passe dem neste måned uansett.

Ikke alle ønsker se ut som en dass under graviditet - noen av oss trenger også å se normalt representable ut i jobbsammenheng.

Jeg kunne aldri arvet klær av min mor eller søsken de brukte for 10 år siden, de veide uansett 15 kilo mer enn meg, selv når jeg var høygravid. 

Jeg kjøpte ikke dyre klær, men puppene vokste tross alt 2 størrelser, og jeg fikk tidlig mage. Jeg var alt for dårlig til å farte Oslo rundt for eventuelt brukte klær(og ja, jeg lette - men utvalget var jo helt håpløst). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg lager gode måltider og mannen blir fet som et resultat av det, skal jeg da betale utgiftene han må legge ut på større klær?

Betal selv. Det er heller ikke noen som krever at du skal se ut som ballets dronning mens du er gravid.

Å dele utgiftene som går til babyutstyr er en selvfølge i min mening. Men at mannen nærmest skal betale livmorleie er feil.

Endret av karlakarl
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Belladonna skrev:

Oi! Du er dyr i drift, frøken! Mye av dette kan du vel arve eller låne av familie eller svigerfamilie? Husk at dette er ikke klær du kommer til å bruke utenom svangerskapet, så jeg vil anbefale deg å kjøpe ting brukt. BH-er og truser kan jeg forstå, men det koster jo ikke all verden. Ikke invester i masse klær du ikke kommer til å bruke! Min søster kjøpte et par romslige kjoler på HM som hun brukte gjennom hele svangerskapet. Unødvendig å kjøpe masse bukser, ettersom du ikke kommer til å passe dem neste måned uansett.

Nei jeg kjenner ingen jeg kan arve fra. Nettopp fordi det ikke er klær jeg kan bruke utenom graviditet, syntes jeg det er naturlig at vi spleiser på slike utgifter. 

Anonymkode: 9e1b9...0d8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, karlakarl skrev:

Hvis jeg lager et gode måltider og mannen blir fett som et resultat av det, skal jeg da betale utgiftene han må legge ut på større klær?

Betal selv. Det er heller ikke noen som krever at du skal se ut som ballets dronning mens du er gravid.

Å dele utgiftene som går til babyutstyr er en selvfølge i min mening. Men at mannen nærmest skal betale livmorleie er feil.

Det var et helt utrolig dårlig eksempel, graviditet og overvekt lab ikke sammenlignes i det hele tatt.

Anonymkode: 9e1b9...0d8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær kan du kjøpe på HM , Lindex osv..... Dette er klær som ikke skal vare så lenge.

Anonymkode: 679b8...01c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg hadde ikke forventet at jeg skulle sponse dama med en hel ny garderobe, bare fordi hun ønsker å gå bananas med en masse klær, kremer og ting som ikke virker helt nødvendig.

 

Anonymkode: d0656...90b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jokkmokk
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klær kan du kjøpe på HM , Lindex osv..... Dette er klær som ikke skal vare så lenge.

Anonymkode: 679b8...01c

Det gjorde jeg, og hadde ikke stort utvalg. Men det blir litt penger etterhvert, og ei vinterjakke for gravide koster minst en tusenlapp selv på HM. 

Jeg brukte vel omlag 2-3000 kroner på klær totalt. Magen vokste selv om kroppen ellers ikke gjorde det, og det største skled ned i 1-2 trimester. 

Så selv jeg som ikke økte ett gram i vekt måtte bytte mage"størrelser" jevnlig. Og BH`er. 

Etter fødsel trengte jeg og nye bukser, fordi selv om vekten min var den samme - så hadde hoftene endret seg slik at jeg var for smal for gravidbukser men for bred over hoftene for buksene jeg brukte før. Jeg hadde også smerter i mageområdet, og ønsket bukser som var mer fleksible over magen - altså bytte av modell.

I tillegg blir klesbehovet annerledes når en går fra "fresht kledd på jobb" til "trilleturer i snø, slapse, minus 10 og pissregn". 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Jokkmokk skrev:

Jeg synes ikke det er noen god løsning, og det kalles ofte å gå i kvinnefella.

Menn tjener ofte mest, kvinner oftest minst - og klassisk er at kvinner bruker penger på familierelaterte ting og husholdning mens mannen bruker pengene på eiendom og verdiskaping, samt bil.

Dette viser forskning, og i alt for mange tilfeller kommer kvinner veldig dårlig ut av dette.

Klart det er viktig å ha en avtale - men mitt standpunkt(muligens ikke forskjellig fra ditt) er at kvinnen ikke skal bli stående uten noe og ta ulempene ved delt økonomi.

Når det er sagt har lenge jeg tjent mest, og opplever selv delt økonomi som en selvfølge når vi har barn sammen - vi begynte ordentlig med delt økonomi når vi kjøpte vår første bolig.

Men det forutsetter nok en delt forståelse av ca hvor forbruksnivået skal ligge også. Dog, om vi hadde hatt delt økonomi synes jeg likevel ikke det hadde vært OK at jeg hadde kjøpt meg vesker til 15.000 og han dyre hobbyrelaterte ting til samme summer når de pengene tross alt kunne vært prioritert til noe annet viktig.

Begge parter må passe på at de har en øknomisk fordeling de synes er rettferdig. Mange kvinner forventer at deres menn med høyere lønn skal forsørge dem, ved å ha komplett felles økonomi. Og det tar de med selvfølge. Jeg skjønner menn blir lei av å være familiens forsørger, spesielt om kona jobber deltid, og er glad i å shoppe. Jeg savner vel igrunn at kvinner tar enda større ansvar for egen økonomi, at de ikke bare unngår kvinnefella, men at de også sørger for å tjene den mengde penger de ønsker å forbruke. Det er ingen egentlig unnskyldning idag for kvinner å være lavtlønte, utdanning er faktisk gratis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker vi at det går opp i opp uansett, om jeg kjøpte gravidklær og noen kremer så kjøper han noe annet vi trenger. Det går på "fellesen".  Om jeg trengte folat og han skulle på apoteket kjøpe han selvsagt det. Det man trenger under graviditeten er små summer sammenlignet med hva utstyr og klær til babyen koster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, marizz skrev:

Hun  kanskje ikke, men det er da vanlig å stille opp i bryllup med en fin kjole man føler seg vel i..

Akkurat som det er vanlig for en mann å stille opp i en fin dree man føler deg vel i. Det er bare  at jenter ofte har store drømmer om kjolen sin og dermed velger å selv ville bruke ekstra mye penger på det.

Anonymkode: f2642...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jokkmokk
Et øyeblikk siden, ViljaH skrev:

Begge parter må passe på at de har en øknomisk fordeling de synes er rettferdig. Mange kvinner forventer at deres menn med høyere lønn skal forsørge dem, ved å ha komplett felles økonomi. Og det tar de med selvfølge. Jeg skjønner menn blir lei av å være familiens forsørger, spesielt om kona jobber deltid, og er glad i å shoppe. Jeg savner vel igrunn at kvinner tar enda større ansvar for egen økonomi, at de ikke bare unngår kvinnefella, men at de også sørger for å tjene den mengde penger de ønsker å forbruke. Det er ingen egentlig unnskyldning idag for kvinner å være lavtlønte, utdanning er faktisk gratis.

Jeg er helt enig i at ingen skal måtte forsørge frivillig deltid og forkjærlighet for shopping.

Men resten av innlegget ditt angående lavtlønte er jeg ikke enig i, der har du gått glipp av mange årsaksforklaringer.

Noen må faktisk drive med yrkesfag, gidde trekke varene dine i kassa på Rema 1000, ta hånd om deg når du føder og vaske opp oppkastet ditt etter en operasjon. Takk og pris for at mange ønsker ta den jobben - og de skal ikke måtte møtes av håpløs retorikk rundt valgfrihet.

Alle kan nemlig ikke være akademikere med snittlønn som meg, eller toppledere med millionlønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BH-er er noe av det dyreste jeg kjøper. Har kommet til en størreslse hvor jeg ikke finneer noen som passer under 800 kr

Anonymkode: ea261...99d

Dette er min erfaring også! Sykt dyrt altså!

Anonymkode: 9e1b9...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte alt dilldall selv, uten at det falt meg inn at jeg kunne spørre mannen. Han betalte dog for noen av de store tingene som seng osv. Så alt i alt tror jeg vi lå ca likt. 

Men ts, syns kanskje du virker litt bitter for at det er du som skal føde og var i det hele tatt barnet planlagt? Syns jeg leste om at du måtte ofre kroppen og føde HANS barn? Altså, mannen har ikke mulighet til og føde for deg,og barnet er vel strengt tatt deres. 

Har du i det hele tatt spurt han om han vil bidra litt?

Anonymkode: 8989e...def

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Harlekin skrev:

Jeg står for det jeg sa. Jeg hadde ikke uniform på jobb, men klarte meg helt fint med 3 nye bukser (kjøpt på HM), samt noen løse topper, et par strømpebukser og et par tunikaer/kjoler. Kjøper man det på kjedebutikkene, blir det ikke dyrt. Jeg kjøpte også amme-BH-er. Jeg tror ikke jeg brukte mer enn et par tusen kroner til sammen.

Bruker du da formelle klær på jobb? Hadde du jobbet som advokat og brukte dress/skjørt og blazere hadde du sa kommet unna med 2000? Ikke alle er i et tilfelle akkurat som deg. Jeg synes det er helt utrolig hvordan folk her inne kan sitte å si at sånn og sånn gjorde jeg og da må det passe midt I blinken for alle andre. For min del hadde jeg behov for kunn bukse og truser siden jeg hadde klær som var løse og ledige, og jeg har uniform på jobb. Men klarer jo å se at andre faktisk må invitere i mye mer.

Anonymkode: ac6ef...ce6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, ViljaH skrev:

Begge parter må passe på at de har en øknomisk fordeling de synes er rettferdig. Mange kvinner forventer at deres menn med høyere lønn skal forsørge dem, ved å ha komplett felles økonomi. Og det tar de med selvfølge. Jeg skjønner menn blir lei av å være familiens forsørger, spesielt om kona jobber deltid, og er glad i å shoppe. Jeg savner vel igrunn at kvinner tar enda større ansvar for egen økonomi, at de ikke bare unngår kvinnefella, men at de også sørger for å tjene den mengde penger de ønsker å forbruke. Det er ingen egentlig unnskyldning idag for kvinner å være lavtlønte, utdanning er faktisk gratis.

Dette synes jeg er fryktelig fordomsfullt og enkelt sagt. 

Jeg tjener omtrent det samme som mannen og tar felles økonomi som en selvfølge uten at det er å gå i kvinnefella. Skulle mannen tjene mye mer enn meg, feks fordi jobben hans innebærer en del reising og overtid, noe min jobb ikke gjør, så går også dette til oss to som en enhet. Det er ikke min feil at min jobb ikke innebærer reising og overtid, i dagens arbeidsmarked. Dessuten innebærer hans reising at jeg styrer skuta hjemme, så det er vel ikke bare han som gjør en innsats for å få inn de pengene. Høyere utdannelse enn ham har jeg også. 

Skulle det bli ønskelig at jeg, som kvinne, jobber deltid, så er vel det for å få familiekabalen til å gå opp? Er ikke det et bidrag til familien AS? Og hva om mannen er den som jobber deltid? Går han i mannefella da?

At felles økonomi betyr "lavtlønt kvinne med høyt forbruk som lever på mannen" er kanskje dagens mest fordomsfulle uttalelse. Felles økonomi sier ingenting om forbruk, det sier noe om hvordan man velger å organisere økonomien sin. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte alt dilldall selv, uten at det falt meg inn at jeg kunne spørre mannen. Han betalte dog for noen av de store tingene som seng osv. Så alt i alt tror jeg vi lå ca likt. 

Men ts, syns kanskje du virker litt bitter for at det er du som skal føde og var i det hele tatt barnet planlagt? Syns jeg leste om at du måtte ofre kroppen og føde HANS barn? Altså, mannen har ikke mulighet til og føde for deg,og barnet er vel strengt tatt deres. 

Har du i det hele tatt spurt han om han vil bidra litt?

Anonymkode: 8989e...def

Barnet er veldigplanlagt ja.jeg er ikke bitter over at jeg må føde, det er somdu sier ikke noen annen mulighet. Det betyr ikke at ikje han kankompansere så godt han kan. Hadde liksom forventet en engasjert mann....

Anonymkode: 9e1b9...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are
4 timer siden, Snublefella skrev:

Jiiikes..jeg fatter ikke at folk orker å ha delt økonomi. Ihvertfall ikke når man lever sammen som en familie. Sitte å regne på hvem som skylder hvem penger osv... Kan faktisk ikke tenke meg noe mer uromantisk enn det

det kan være en av partene har særkullsbarn, dyre hobbyer osv. Jeg har separat økonomi go bosted, Det er romantisk og fint det også.

Med hilsen fra

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er veldigplanlagt ja.jeg er ikke bitter over at jeg må føde, det er somdu sier ikke noen annen mulighet. Det betyr ikke at ikje han kankompansere så godt han kan. Hadde liksom forventet en engasjert mann....

Anonymkode: 9e1b9...0d8

Min man er engasjert men jeg forventer ikke at han skal kjøpe gravidklær og kremer til meg. Det er faktisk noe jeg kan kjøpe selv. Min man kjøper masse ting og utstyr til barna. Det syns jeg er godt nok og viser engasjement..

Anonymkode: bc1b5...b1e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min man er engasjert men jeg forventer ikke at han skal kjøpe gravidklær og kremer til meg. Det er faktisk noe jeg kan kjøpe selv. Min man kjøper masse ting og utstyr til barna. Det syns jeg er godt nok og viser engasjement..

Anonymkode: bc1b5...b1e

Jeg KANofså kjøpe sette selv. Det er absolutt ikke det dette handler om. Det er mer prinsippet. Det virker som han tror det er en selvfølge at jeg skal betale alt...

 

ts

Anonymkode: 9e1b9...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...