Gå til innhold

For sen husleie, ingen penger - hva gjør vi??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS, dere må jo bare innse at dere ikke har råd til å bo der dere bor! Dere får klare dere med ett soverom - eget rom til barnet, og dere sover på sovesofa i stua. Hvis barnet er der kun 50% er det jo hvertfall ikke noe problem å gjøre det sånn, men også på fulltid vil det gå for noen år. En med økonomiske problemer kan ikke bo i bolig til 15000! Det går også an å innrede stua med en skillevegg som dere har sovekrok bak. Prøv å være litt løsningsorienterte på lang sikt også nå... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er avhengig av et sted med to soverom siden vi er tre personer, men i det siste har vi sett litt på byens billigste alernativer for å spare noen måneder. Det billigste vi finner er små hybler med delt bad til 7000 kroner mnd. 15 kvm blir fort trangt for tre personer, men jeg er villig til å leve dritt en kort stund for å få samlet inn litt. Han er enig, men nekter å bo et sted med delt bad når han har et lite barn.

Billigere enn dette finner vi ikke. Vi bor i ei skikkelig billig leilighet til å være vår by. De fleste med to soverom koster rundt 20.000 mnd, og de med ett soverom koster rundt 15.000.

Ikke alle bor i byer med et lett boligmarked.

- TS

Anonymkode: e5fbb...fd8

Det der er tull, jeg bor i Norges dyreste by og de prisene stemmer overhode ikke, man finner rimeligere, selv i sentrum.

Anonymkode: fa9a5...47f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du kan ikke vente med å kontakte husvert. Det gir et utrolig dårlig inntrykk at dere ikke sa fra med en gang, og det blir verre og verre for hver dag som går. Har dere 8000 kr så overfører dere 8000 kr umiddelbart, ringer husvert, sier fra at den summen er på tur og at dere har resterende husleie som absolutt førsteprioritet, beklager veldig og avtaler at dere holder hn løpende oppdatert på når dere får tak i resten av husleia. Så forklarer du situasjonen fremover og forsikrer (hvis du faktisk kan det!) at neste husleie kommer til normal tid siden dere får mer lønn da.

Anonymkode: 283b5...2fd

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere bil og sånt burde dere vurdere å komme litt ut av sentrum så slike situasjoner ikke dukker opp med det første.

Anonymkode: a0083...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du jobber 120 % og har husleie på 7500. Og ikke bil. Hva går resten av de pengene til? Og hvis samboeren din har jobbet så mye ekstra denne mnd, så får dere jo betalt det dere skylder i husleie ganske raskt. Snakk med utleier, det ordner seg sikkert. Eventuelt selg noe på finn. Ang nav og barnebidrag, så får dere be om en ny utregning :)

Anonymkode: 19c03...658

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags jobb og hva slags lønn har dere begge? Hva sitter dere med før trekk av leie hver måned?

Anonymkode: a0083...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Takk for at noen som skjønner leiemarkedet i Norge kommenterer :) Det er svindyrt veldig mange steder i Norge, og uheldigvis bor jeg i en av de byene.

Ja, vi bor sentralt, men skal man ikke bo sentralt, må man ha bil. Det har ikke vi.

Du skjønner det at det er ikke alle som har et kollektivtilbud. Det er dyrt ute i distriktene også, så skal jeg gå lengre ut til de rimelige leilighetene, må jeg pensjonere meg. Det er kun pensjonister som bor der, siden det ikke finnes noe arbeidsmuligheter der.

Vi har med andre ord ikke så mange muligheter enn å konkurrere om en hybel, men sjansen er stor for at utleier velger en ung student.

Dette har ikke vært et problem tidligere. Han har betalt husleia hver gang, så denne situasjonen er litt spesiell.

Men vi har nå blitt enige om at vi setter autotrekk fra hans konto til min hver gang han får lønn, i håp om at det vil hjelpe.

Skal jeg kontakte huseier har jeg så lyst på en estimering om når jeg kan gi han manglene. Vil helst ikke at han skal vite vi har det trangt økonomisk :( Men en unnskyldning blir det om han merker han har fått dem eller ikke.

Hæ? Jeg skjønner ikke hva du mener/insinuerer? :klo:

Hvorfor skal man ikke tro på finansbyråer? Spesielt når det er et staten selv anbefaler? Har hørt veldig mye positivt om dette, og vi merker en klar forbedring i ting.

 

__________________


HVORFOR BRUKER DERE ENERGI PÅ Å KVERULERE?! NEI, det finnes ikke et billig leiemarked skjult i det dyre. Vi bor i en by med altfor mange mennesker i forhold til leiligheter! JA, vi har valgt å få økonomisk hjelp fra noen som kan dette, siden vi ikke vet hvordan vi gjør det selv. Og JA, både han og jeg vet at han har vært helt dust som har samlet opp denne gjelda og er en økonomisk nek. Dere trenger ikke si det!

Jeg var mer ute etter noen konstruktive råd! Om hva man bør gjøre. Noen insinuerer frekt at vi bør kontakte huseier. Det hadde jeg tenkt å gjøre når vi har pengene eller vet når vi har dem, sånn at jeg har et løfte å komme med. Skal uansett unnskylde.

Jeg så for meg mer økonomiske råd. F. eks. hvordan få tak i 4000 kroner? Har vi noen Nav-rettigheter i og med at mye av dette ligger på dem?

Anonymkode: e5fbb...fd8

Du virker utrolig arrogant når du faktisk har fått flere velmente råd om å kontakte huseier - og du avfeier det som frekke svar - når dette faktisk er det mest fornuftige å gjøre. Legg deg flat og si ting gikk litt skeis denne måneden, og med spørsmål om dere kan betalte de resterende 4000 kr på neste husleie. 

Innen den tid så gjør dere det som skal til for å få tak i pengene. Om samboeren din får ekstra utbetalt neste måned og har råd til å ta de 4000 kr av den lønningen, i tillegg til de 7500kr  han skal betale i utgangspunktet, så gjør dette. Hvis ikke så selger dere unna ting dere har i huset. Om det så er tv eller en møblement. Gå på finn.no og se om det er småjobber dere kan gjøre i området dere bor. 
 

Endret av bailey
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si dere bor i Tromsø:

3-roms leilighet midt i sentrum, 11.500 i måneden. Vips har dere spart 3.500 kr/mnd. Standarden er kanskje ikke all verden, men det kan man faktisk ikke være kresen på når man har dårlig økonomi.

http://m.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=70571214
 

Anonymkode: 283b5...2fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt konkret ting er jo at dersom inntekten til din samboer er vesentlig endret siden bidraget ble fastsatt så kan han undersøke om det skal endres. Men det er kanskje alt gjort via økonomirådgiveren?

Jeg syntes 5000 for ett barn hørtes ganske mye ut, men jeg har ikke noe grunnlag for å vite om det er mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som min søster. Leier dyrt fordi hun liker det. Men ikke inntekt til det. Og snur seg til familie hver måned for å få penger. 

Fint skal det være.. fortsett sånn 

Anonymkode: a0083...01a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter, du begår en stor feil når du skriver at du ikke vil kontakte huseier ennå, men vente...! Det første du burde gjort er å kontakte huseier og forklart situasjonen, og passet på å legge deg flat og BEKLAGE på det sterkeste.

Jo lenger du venter, jo mindre godvilje vil du bli møtt med når du først gjør det. Det kan jeg nesten garantere deg. Du gjør en stor feil som ikke tar kontakt I DAG!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, et råd ts:

 

Betal utleier det dere kan nå, Kontakt utleier, informer om situasjonen og hør om det er ok at resten kommer med neste innbetaling/lønning, for da har dere råd etter ekstra jobbing :) 

Er det ikke noe dere kan selge?

Anonymkode: fa9a5...47f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært i samme knipe, men da ringte jeg huseier og ba om å få betale så mye jeg klarte og så ta resten så fort jeg fikk penger. Dette var helt ok. Tror de fleste har forståelse for slikt så lenge det ikke skjer så ofte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første pri er alltid husleie. det er han som burde overføre til deg og ikke omvendt for å få den betalt. Siden nav driver å trekker. Og det som er viktig vis den er forsein er å ta kontant med huseier å forklare. 

Dere MÅ finne et billigere sted å bo. Herregud 15000 er alt for mye for dere. det må dere jo bare se! ville funnet et sted til max 8000 så dere betalte 4000 hver. 

Anonymkode: 032dd...2a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk for lite penger selv denne mnd. Samme dag leien skulle betales, kontaktet jeg huseier og beklaget, og spurte om jeg kunne få betale 2000 av dem to uker senere. Det var i orden, og jeg takket så mye. Pleier ikke å rote med husleie, men ting skjer i alle liv, og jeg tror de fleste utleiere forstår dette. Mine foreldre leier ut, og de får spørsmål om leieboerne kan få betale senere hele tiden. Det er jo ikke noe de jubler for, men de har aldri antydet at de skal kaste dem ut, i hvert fall. Kontakt huseier, betal det dere har. Det er flaut, men utrolig viktig å gi beskjed.

Ang barnetrygd synes jeg 5000 høres helt vilt ut med mindre din samboer tjener utrolig godt. Jeg har barnet mitt 100%, og barnefar betaler bare 1500 i mnd. Han betaler ingenting av fritidsaktiviteter eller klær, og har selv valgt å ikke ha kontakt med barnet sitt. Så ja... 5000 høres feil ut.

Anonymkode: 864ab...d95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Snakk med huseier, forklar situasjonen og lag en avtale.

2. Finn en billigere bolig, 1 soverom er nok. Har selv barn og mann og vi har klart oss fint med 1 soverom. 

3. Lag billigere strøm, nett og mobil avtaler.

4. kutt ned matkostnad ved å lage ukeplan og gjenbruke matrester(jeg sparer rester selvom det bare er en spiseskje eller to og bruker til pizza/pie når jeg har samlet flere forskjellige smårester)

5. Kutt ut all unødvendig forbruk. kjøp heller møbler/klær når det trenges av finn.no. prøv å være kreativ med fritidsinteresser/aktivitet.

6. klipp kreditkort og pass på å ikke få purringer (jeg fikk sjokk når jeg plusset sammen purringskostnad fra siste år, kunne ha spart så mye)

Jeg bor selv ved trang økonomi men har klart å rette meg opp og lever uten noen store bekymringer. Har til og med klart å overleve nyttår selvom katten plutselig ble syk og utgifter til dyrelege var høye. 

bruk fantasien, det er deres største ressurs.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Du er temmelig naiv når du vet at han har betalingsproblemer, og DU overfører husleiepengene dine til han. Her skulle det vært motsatt, også fordi dette kan se ut som en inntekt han har, når kreditorerene ser på hans bankaktivitet.

Anonymkode: 6fe21...550

Vent, gjelder dette alle? Jeg bruker å sette inn husleien på partners konto og han betaler husleien. Han er 100% ufør, har det påvirkning på hans utbetalinger? At man kan se innbetalinger på 5000 i måneden til han, mener jeg? S:

 

Anonymkode: 88cf2...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vent, gjelder dette alle? Jeg bruker å sette inn husleien på partners konto og han betaler husleien. Han er 100% ufør, har det påvirkning på hans utbetalinger? At man kan se innbetalinger på 5000 i måneden til han, mener jeg? S:

 

Anonymkode: 88cf2...cec

ja det kan ha betydning desverree

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva står det?

Anonymkode: 70c84...159

Det står delt bad, men hun la så stor vekt på at de har barnet hans der av og til, og at de derfor måtte ha en leilighet med to soverom. Det skjønner jeg veldig godt, og stusset derfor på hvorfor hun skrev delt bad fordi det er fullstendig latterlig av han å kreve at de har to bad. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7. Du tar over styring av økonomien, dvs. han overfører sin andel av husleien til deg, ikke omvendt.

Anonymkode: fa9a5...47f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...