Gå til innhold

For sen husleie, ingen penger - hva gjør vi??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser TS slik

Samboer har 5000 tvangstrukket av NAV.

Samboer skal betale 7500 i husleie

Samboer har barn boende og krever ekstra soverom til denne ungen som TS må betale 50% av.

Samboer betaler ikke felles regninger noen ganger og sier ikke i fra om dette.

Samboer er dårlig på økonomi.

--

Jeg leser dette slik at TS må finansere samboeren, ellers så havner de på gata.

Jeg tror TS har misforstått sitt ansvar og nekter å stoppe den økonomiske galskapen før hun er blakk og har kredittgjeld opp under ørene.

Anonymkode: c1a40...8ed

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor betale så mye før bosted? Her betaler vi 4.5 hver og det er med TV og Internett.

Her har vi også pengeproblemer. Han har endel gjeld. Jeg har ikke så mange timer med jobb ennå. Så denne måneden er hard. Men vi har fryseren full så der klarer vi oss. Ellers kan det hende jeg i hvert fall må ringe og få utsettelse på en regning. 

Siden han har trekk så overføres beløp til meg så jeg betaler regninger og leie. På den måten sitter man sjelden med for lite.

Anonymkode: a0083...01a

Jeg har veldig lyst til å flytte til et sted der det er litt enklere å ha dårlig råd, men det er dessverre ikke mulig akkurat nå :/ Ikke en gang elever på videregående klarer å finne et sted å bo til under 5000 kroner!
 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vansker for å tro på dette her... I hvilken by bor dere? Det burde være fullt mulig å finne en leilighet med 2 soverom til 10-11 000.

Anonymkode: efdb8...c7c

Herregud, altså. Hvorfor henger folk seg oppi dette? Har allerede skrevet at jeg er villig til å flytte på hybel på 15 kvm med delt bad for å spare 3000 kroner måneden!
Nei, det er ikke mulig å å finne en leilighet med to soverom til 10.000 kroner, her man betale nesten det dobbelte.

Jeg er anonym, vil ikke si hvor jeg bor :P Det er ingen storby som Oslo og Bergen.

Skal vi finne noe billigere, må vi bo en time unna byen, og vi har ikke bil. Her må man ha bil, siden det ikke finnes tog eller noe godt kollektivtilbud.

Det er dyrt å bo i min by siden universitetet blir større og større, noe som gjør at flere og flere flytter til kommunen. Problemet er at byggingen av leiligheter ikke går i takt med universitetets utvikling. Det betyr at det er kjempemange som trenger bosted, og derfor skrur folk opp leieprisen på boligen sin, siden de vet at den blir tatt uansett. Folk jo bo.
 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har laget en så lang avhandling at jeg orker ikke lese siste to avsnitt. 

Du er temmelig naiv når du vet at han har betalingsproblemer, og DU overfører husleiepengene dine til han. Her skulle det vært motsatt, også fordi dette kan se ut som en inntekt han har, når kreditorerene ser på hans bankaktivitet. 

Å ikke betale husleie er å be om å bli satt på gaten. Å heller ikke ta kontakt med utleier er å vise at man ikke er moden for eller villig til å prøve å ordne opp. Huseier får dermed enda et kort på hånden i prosessen med å kaste dere ut. 

Å finne på å bruke et finasieringsbyrå! Til å få orden på egen økonomi er å gå rett i fella. Har du googlet og sett hva dette innebærer av utgifter langt inn i fremtiden? De tar seg nemlig godt betalt, usedvanlig godt betalt, for den jobben de gjør. En advokat tar bare brøkdeler av betalingene finansfirmaene lurer til seg av godtroende kunder. Klokkene burde begynt å ringe når de påstår at Nav bør politianmeldes. Hva tror du TV2 hjelper deg kom frem til når det jalt å søke hjelp hos disse firmaene? 

Det er noe som heter, som man reder så ligger man.....(du mener vi ikke skal rådgi deg om å dumpe han, men da får du jammen ordne opp selv, og ikke forvente en resept på fremgangsmåten for å rydde opp i det problemet du har og holder på å bli kvelt i.)

Anonymkode: 6fe21...550

Please, ikke kommentar når du bare synser.

Dette er et byrå som Nav anbefaler alle i samme situasjon å bruke. Tviler på at staten anbefaler deg å hente hjelp hos svindlere. Firmaet forhandler med kreditorer og henter inn all gjeld, sånn at man får en oversikt. Dessuten ordner de en nedbetalingsplan som skal fungere.

Hans rådgiver sier at min samboer har en kjempelett sak å løse om man sammenligner med andre gjeldsfolk, noe som motiverer min samboer veldig mye.

Dette gjør at min samboer jobber for å bli kvitt gjelda si, og det er ingenting han vil mer enn det.

Anonymkode: e5fbb...fd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vansker for å tro på dette her... I hvilken by bor dere? Det burde være fullt mulig å finne en leilighet med 2 soverom til 10-11 000.

Anonymkode: efdb8...c7c

Nei, det er ikke alle byer som som du kan finne billig leilighet :) 
Broren min fant en leilighet i sin by til 12.000kr, det er svinbillig til å være i den byen, de fleste går for 15-16000, noen opp mot 20. Rett og slett fordi det knapt finnes leiligheter på markedet. Til og med kollektiv ligger prisen på 5-7.000kr, alle som leier ut der borte setter prisen opp og hvert eneste år står ett titalls studenter uten plass å bo. Jeg vet om folk som har fått jobb i den byen, men etter flere måneder må si opp jobben fordi de ikke finner plass å bo og kanskje den eneste leiligheten går for 20k og du kniver om den plassen med 50 andre.
Så jo.
Det er mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, hvorfor overfører du penger til han når det er han  som ikke har kontroll? Da er du passe naiv....

Videre må du kontakte huseier med en gang når du vet du blir/er forsinket.. Jeg leier ut og det eneste positive med leieboere er leia som kommer hver mnd. Jeg sender rekommandert brev 2 dager etter forfall med varsel om utkastelse hvis husleia er forsinket uten forklaring. Konsekvent! 

Anonymkode: 3df61...097

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig lyst til å flytte til et sted der det er litt enklere å ha dårlig råd, men det er dessverre ikke mulig akkurat nå :/ Ikke en gang elever på videregående klarer å finne et sted å bo til under 5000 kroner!
 

Herregud, altså. Hvorfor henger folk seg oppi dette? Har allerede skrevet at jeg er villig til å flytte på hybel på 15 kvm med delt bad for å spare 3000 kroner måneden!
Nei, det er ikke mulig å å finne en leilighet med to soverom til 10.000 kroner, her man betale nesten det dobbelte.

Jeg er anonym, vil ikke si hvor jeg bor :P Det er ingen storby som Oslo og Bergen.

Skal vi finne noe billigere, må vi bo en time unna byen, og vi har ikke bil. Her må man ha bil, siden det ikke finnes tog eller noe godt kollektivtilbud.

Det er dyrt å bo i min by siden universitetet blir større og større, noe som gjør at flere og flere flytter til kommunen. Problemet er at byggingen av leiligheter ikke går i takt med universitetets utvikling. Det betyr at det er kjempemange som trenger bosted, og derfor skrur folk opp leieprisen på boligen sin, siden de vet at den blir tatt uansett. Folk jo bo.
 

Please, ikke kommentar når du bare synser.

Dette er et byrå som Nav anbefaler alle i samme situasjon å bruke. Tviler på at staten anbefaler deg å hente hjelp hos svindlere. Firmaet forhandler med kreditorer og henter inn all gjeld, sånn at man får en oversikt. Dessuten ordner de en nedbetalingsplan som skal fungere.

Hans rådgiver sier at min samboer har en kjempelett sak å løse om man sammenligner med andre gjeldsfolk, noe som motiverer min samboer veldig mye.

Dette gjør at min samboer jobber for å bli kvitt gjelda si, og det er ingenting han vil mer enn det.

Anonymkode: e5fbb...fd8

Du er jammen meg god! Du skriver et sted at du er ung og på minstelønn når det gjelder jobb, altså er du ikke gamle damen. Men finansbyråer de tror du på? Du tror og at Nav har lov til å anbefale sineklienter å oppsøke private finansbyråer? Enten er du veldig ung og ekstremt naiv, eller så er du ute og lager engasjerende tråder. 

Takk for meg, dette bruker ikke jeg av min tid på. 

Anonymkode: 6fe21...550

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15.000 kroner i husleie hver måned er mye penger. Altfor mye penger for et par i deres situasjon.Dere bor rett og slett over evne. Du har allerede nevnt at du bor i en dyr by, men jeg TIPPER at dere bor rimelig sentralt og fint til. Det behøver dere ikke. Hvis dere innser fakta og at dere bor dyrere enn dere har råd til, så flytt til en bolig lengre vekk fra sentrum. Tål heller litt reisevei til og fra jobb/skole.

Sånn jeg ser det, er det åpenbart at dere ikke har råd til å bo et sted som koster 15.000,- Siden beliggenhet er det som styrer leienivået, er løsningen for fremtiden klar; flytt til et mere usentralt sted.

Endret av Million
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så de eneste alternativene du har er leilighet med to soverom til 15 000 og en hybel til 7000 med felles bad? Det må da finnes en mellomting? 

Anonymkode: 54994...d47

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt UT av sentrale strøk. Det finnes garantert bolig til mindre enn 15.000 så lenge man ikke er så kresen på beliggenhet. Og det har dere åpenbart ikke råd til å være akkurat nå.

Hva sa husvert da dere snakket med hn?

Anonymkode: 283b5...2fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at dere betaler så høy leie. Jeg leier ut en 55kvm nyrenovert 3-roms leilighet til 12000kr/mnd.

Han ene som leier har mistet jobben og varslet oss med en gang de mistet en inntekt. Løsningen ble at vi kuttet ned til 11000kr/mnd fram til han fant seg en ny jobb. 

Anonymkode: 296a3...9d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke skjønne at dere betaler så høy leie. Jeg leier ut en 55kvm nyrenovert 3-roms leilighet til 12000kr/mnd.

Han ene som leier har mistet jobben og varslet oss med en gang de mistet en inntekt. Løsningen ble at vi kuttet ned til 11000kr/mnd fram til han fant seg en ny jobb. 

Anonymkode: 296a3...9d2

Jeg kan legge til at leiligheten ligger veldig sentralt i Oslo vest. 

Anonymkode: 296a3...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fler skriver:

1. Kontakta husvert och förklara

2. Betala det ni kan

3. Se till att han överför till DiG och att du betalar leie

4. Ändra utgifter eller inkomster. Antingen får ni bo billigare en tid, med ett sovrum eller mindre centralt. Och titta över fler extrajobb, och annat mer betalt jobb. Se även över andra utgifter för hemmet som el och abonnemang,ang på telefon eller TV. Måste ni ha fasteperioden? Billigare abonnemang? Måste ni ha TV?

5. Han måste också kontakta NAV och få rätt avdrag på bidraget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Chibi skrev:

Nei, det er ikke alle byer som som du kan finne billig leilighet :) 
Broren min fant en leilighet i sin by til 12.000kr, det er svinbillig til å være i den byen, de fleste går for 15-16000, noen opp mot 20. Rett og slett fordi det knapt finnes leiligheter på markedet. Til og med kollektiv ligger prisen på 5-7.000kr, alle som leier ut der borte setter prisen opp og hvert eneste år står ett titalls studenter uten plass å bo. Jeg vet om folk som har fått jobb i den byen, men etter flere måneder må si opp jobben fordi de ikke finner plass å bo og kanskje den eneste leiligheten går for 20k og du kniver om den plassen med 50 andre.
Så jo.
Det er mulig.

Takk! Takk for at noen som skjønner leiemarkedet i Norge kommenterer :) Det er svindyrt veldig mange steder i Norge, og uheldigvis bor jeg i en av de byene.

15 minutter siden, Million skrev:

15.000 kroner i husleie hver måned er mye penger. Altfor mye penger for et par i deres situasjon.Dere bor rett og slett over evne. Du har allerede nevnt at du bor i en dyr by, men jeg TIPPER at dere bor rimelig sentralt og fint til. Det behøver dere ikke. Hvis dere innser fakta og at dere bor dyrere enn dere har råd til, så flytt til en bolig lengre vekk fra sentrum. Tål heller litt reisevei til og fra jobb/skole.

Sånn jeg ser det, er det åpenbart at dere ikke har råd til å bo et sted som koster 15.000,- Siden beliggenhet er det som styrer leienivået, er løsningen for fremtiden klar; flytt til et mere usentralt sted.

Ja, vi bor sentralt, men skal man ikke bo sentralt, må man ha bil. Det har ikke vi.

Du skjønner det at det er ikke alle som har et kollektivtilbud. Det er dyrt ute i distriktene også, så skal jeg gå lengre ut til de rimelige leilighetene, må jeg pensjonere meg. Det er kun pensjonister som bor der, siden det ikke finnes noe arbeidsmuligheter der.

Vi har med andre ord ikke så mange muligheter enn å konkurrere om en hybel, men sjansen er stor for at utleier velger en ung student.

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første, hvorfor overfører du penger til han når det er han  som ikke har kontroll? Da er du passe naiv....

Videre må du kontakte huseier med en gang når du vet du blir/er forsinket.. Jeg leier ut og det eneste positive med leieboere er leia som kommer hver mnd. Jeg sender rekommandert brev 2 dager etter forfall med varsel om utkastelse hvis husleia er forsinket uten forklaring. Konsekvent! 

Anonymkode: 3df61...097

Dette har ikke vært et problem tidligere. Han har betalt husleia hver gang, så denne situasjonen er litt spesiell.

Men vi har nå blitt enige om at vi setter autotrekk fra hans konto til min hver gang han får lønn, i håp om at det vil hjelpe.

Skal jeg kontakte huseier har jeg så lyst på en estimering om når jeg kan gi han manglene. Vil helst ikke at han skal vite vi har det trangt økonomisk :( Men en unnskyldning blir det om han merker han har fått dem eller ikke.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jammen meg god! Du skriver et sted at du er ung og på minstelønn når det gjelder jobb, altså er du ikke gamle damen. Men finansbyråer de tror du på? Du tror og at Nav har lov til å anbefale sineklienter å oppsøke private finansbyråer? Enten er du veldig ung og ekstremt naiv, eller så er du ute og lager engasjerende tråder. 

Takk for meg, dette bruker ikke jeg av min tid på. 

Anonymkode: 6fe21...550

Hæ? Jeg skjønner ikke hva du mener/insinuerer? :klo:

Hvorfor skal man ikke tro på finansbyråer? Spesielt når det er et staten selv anbefaler? Har hørt veldig mye positivt om dette, og vi merker en klar forbedring i ting.

 

__________________


HVORFOR BRUKER DERE ENERGI PÅ Å KVERULERE?! NEI, det finnes ikke et billig leiemarked skjult i det dyre. Vi bor i en by med altfor mange mennesker i forhold til leiligheter! JA, vi har valgt å få økonomisk hjelp fra noen som kan dette, siden vi ikke vet hvordan vi gjør det selv. Og JA, både han og jeg vet at han har vært helt dust som har samlet opp denne gjelda og er en økonomisk nek. Dere trenger ikke si det!

Jeg var mer ute etter noen konstruktive råd! Om hva man bør gjøre. Noen insinuerer frekt at vi bør kontakte huseier. Det hadde jeg tenkt å gjøre når vi har pengene eller vet når vi har dem, sånn at jeg har et løfte å komme med. Skal uansett unnskylde.

Jeg så for meg mer økonomiske råd. F. eks. hvordan få tak i 4000 kroner? Har vi noen Nav-rettigheter i og med at mye av dette ligger på dem?

Anonymkode: e5fbb...fd8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at det ikke er noen minstelønn i Norge? Fagorganiser deg. Du burde betale leia, ikke han. Jeg synes faktisk at når han har rota til økonomien sin så må han faktisk ta den konsekvensen at han ikke har råd til å ha et ekstra soverom til barnet sitt. Det er trist, men det koster faktisk penger å ha barn. Dere burde faktisk vurdere å flytte til en annen by. Jeg vil tippe at dere bor i f.eks. Tromsø, siden jeg vet det er et veldig presset marked der. Folk tror at Oslo er dyrest, men slik er det altså ikke. Jeg ville faktisk forsøkt å få leid et rom i et kollektiv. Evnt kan dere starte deres eget? Kanskje dere får leid en større leilighet sammen med noen studenter? Det er ofte billigere å leie større og dele med fler. 

Uansett: kontakt huseier og forklar situasjonen.

Anonymkode: 0e099...bbb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Florence skrev:

Mener du delt bad eller soverom? 

Hva står det?

Anonymkode: 70c84...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig lyst til å flytte til et sted der det er litt enklere å ha dårlig råd, men det er dessverre ikke mulig akkurat nå :/ Ikke en gang elever på videregående klarer å finne et sted å bo til under 5000 kroner!
 

Nei, det er ikke mulig å å finne en leilighet med to soverom til 10.000 kroner, her man betale nesten det dobbelte.

Jeg er anonym, vil ikke si hvor jeg bor :P Det er ingen storby som Oslo og Bergen.

Skal vi finne noe billigere, må vi bo en time unna byen, og vi har ikke bil. Her må man ha bil, siden det ikke finnes tog eller noe godt kollektivtilbud.

Det er dyrt å bo i min by siden universitetet blir større og større, noe som gjør at flere og flere flytter til kommunen. Problemet er at byggingen av leiligheter ikke går i takt med universitetets utvikling. Det betyr at det er kjempemange som trenger bosted, og derfor skrur folk opp leieprisen på boligen sin, siden de vet at den blir tatt uansett. Folk jo bo.
 

Anonymkode: e5fbb...fd8

Unnskyld meg, men jeg tok en rask runde på leiligheter til leie i alle universitetsbyene i Norge som ikke har togforbindelse, og det er sånn omtrent 2.

Både i Tromsø (som har det trangeste boligmarkedet) og i Haugesund er det mulig å finne sentrale leiligheter med 2 soverom til mindre enn de 15 tusen dere betaler i dag. Ikke så mye mindre, men en 1000 lapp her og en der blir mye penger i lengden.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du bor i Tromsø kanskje, siden utleieprisene der er unormalt høye. 

På Finn.no finnes det noen få leiligheter som skulle passe deres behov, og de er på rundt 12 000 i måneden. 

Jeg har selv bodd i Tromsø, og har alltid funnet bosted til passende pris og som også matcher mitt behov. Jeg har alltid brukt å ha annonse i Nordlys og har alltid fått tilbud om leiligheter. 

Områder rett utenfor Tromsø, som Eidkjosen er vanligvis noe rimeligere, og det går ofte buss dit. 

 

Anonymkode: d756f...67f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest førstedamen
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger råd, og går rett på sak (deler opp i avsnitt som en artikkel, så det blir mer lettlest):

Jeg har en samboer med noe økonomisk trøbbel fra sin fortid, som han (og jeg) jobber med å bli kvitt. Ting går sin gang, og vi ser resultater.

HUSLEIEPROBLEMER

Men akkurat denne måneden har det skjært seg.

Vi har husleie på 15.000 i måneden, hvor vi betaler 7500 kroner hver. Jeg overfører alltid min del til han, så overfører han til huseier noen dager etterpå når han har fått lønna (som er på dagen husleia skal være inne).

I går spurte jeg litt tilfeldig "husket du å betale husleia på tirsdag"?

Så blir han stille og jeg skjønner med ÈN gang at det har han ikke.

FOR LITE PENGER

Han har visst 4000 kroner for lite for sin del, og har ikke fortalt meg det siden han vet det er så viktig for meg å få inn husleia til riktig tid. Han liker ikke at hans problemer blir mine.

Jeg synes det er mye viktigere enn andre regninger, siden dette går utover en enkeltperson.

Han ville ikke bekymre meg, og har prøvd å ordne dette opp på egen hånd med å undersøke om han får forskudd på neste lønn, feriepenger og lignende.

KONTAKTET FORELDER HAN HAR DÅRLIG FORHOLD TIL

Jeg blir irritert fordi han ikke har fortalt meg noe, siden jeg ikke fikk noen sjanse til å rette opp.

Hadde jeg visst dette hadde jeg utsatt å betale strømregninga og mat, sånn at husleia går inn. Det var jo selvfølgelig for sent, og jeg sitter ikke med nok penger på kontoen min til å betale de tusenlappene.

Han har nå ringt sin far, som han ikke har et nært forhold til pga ting som skjedde i barndommen, og spurt han om et lån.

Han vil selvfølgelig hjelpe siden han vil ha kontakt med sønnen sin igjen, men har litt dårlig råd selv. Vet at det var veldig ubehagelig for han å ta kontakt med faren og spørre om noe slikt, så jeg er takknemmelig for det.

PRØVDE Å OVERTREKKE KREDITTKORTET

Jeg har selv prøvd å overtrekke kredittkortet mitt, men det gikk ikke. Grensen er veldig lav, og jeg vet jeg kan be om å øke den, men det vet jeg at jeg ikke bør (jeg kjenner meg selv). Dessuten kan det ta lang tid.

Huseier har ikke kontaktet oss ennå. Enten så har han ikke lagt merke til det, eller så venter han og ser om den er like rundt hjørnet.

Jeg får dårlig samvittighet! Og jeg vet at samboeren min også har det, fordi han vet hva det gjør med meg.

Så jeg lurer på HVA kan vi gjøre?? Må liksom ha pengene så fort som overhode mulig.

 

DYRT BARNEBIDRAG

En ekstrating som kanskje kan ha noe å si; Han har et barn som han betaler barnebidrag på.

Barnet bor delvis hos oss. Bidraget går via Nav. De trekker han 5000 kroner, selv om han ikke har noe å leve for etterpå.

Det er dette som gjorde at han ikke fikk sjansen til å betale husleie denne måneden, siden de ble snappet før penga nådde kontoen hans.

RÅDET OM Å POLITIANMELDE NAV

Han har leid et finansbyrå for å få hjelp til økonomisk orden og nedbetaling, og de sier at han kan politianmelde Nav for å ha tatt så mye fra han hver måned de siste årene, for det er visst ikke lovlig.

Det er visst en regel at man skal ha minst så, så mye å leve for etter barnebidraget. Han sitter jo med null kroner. Nei, han sitter med minus, etter at de har vært der.

FLERE UKERS BEHANDLINGSTID

For et par uker siden sendte han klage til Nav, som måtte sendes til Kirkenes. Det skulle ta tidligst tre uker før han får svar. Og hva om det ikke er et hjelpende svar, men heller en beskjed om mer papirer eller noe så det tar enda tre uker?

Jeg er i hvert fall bekymret over hvor lenge de skal drive å trekke han før de slutter.

SNART MER INNTEKT

Må skyte inn at neste måned blir bedre, da han har fått 1000 timer ekstra jobb den måneden (han jobber allerede normalt). Det er DENNE måneden som er ganske krise.

Jeg jobber også en del (er ung, så jobber på minstelønn, så det utgjør ikke så mye lønn selv om jeg jobber minst 120 prosent hver måned) for å ha mer å leve for, og for å kanskje ha en liten nødpott.

Jeg vet at teksten ble lang, men håper at oppdelingen gjorde den mer lesbar. Jeg er bare så desperat etter råd!

- Hilsen kjempestressa og bekymret

Anonymkode: e5fbb...fd8

Har du et møbel, aknskje noen klær dere kan selge på finn.no? Dær har du kanskje et par tusen hvis du er heldig, og selge på finn går temmelig raskt, så for å få inn penger i en krisesituasjon har jeg gjort akkurat dette noen ganger. I morgen er det fastelaven, inviter alle venner på fastelavensboller og saft, og forklar på forhånd at du tar 20,- kr i inngang pga det du har skrevet over. Vær ærlig og gjør det til en liten donasjongreie for deres familie og venner, det kan bli gøy.
 Inviterte til fest når jeg bodde på hybel og tok inngang når jeg var yngre, nettopp for å få inn de siste lappene til huslea. Hehe. Funket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politianmelde NAV? Snakk om ansvarsfraskrivelse. Og å ta penger som skal gå til barnet hans? Dette er jo en situasjon han har satt seg i selv. Han virker å ha null økonomisk peiling, og at du lar han styre husleien er jo helt hull i hodet. At han har tonnevis med gjeld sier jo sitt. 

Hvorfor ligger han 4000 kr etter denne måneden her? Det er ganske mye, og dersom det har gått tidligere er det jo åpenbart noe han har gjort denne måneden for å ligge så i underskudd. 

Å ha en husleie på 14000 kr til to personer er også ekstremt mye. Det er mye billigere å bo to personer enn kun én person, og her bor dere langt dyrere enn mange enkeltpersoner. 

Snakk med huseier og forklar situasjonen. Som det allerede er skrevet viser de gjerne større forståelse når dere tar samtalen på eget initiativ. Deretter bør dere minske utgiftene deres slik at dere ikke setter dere i en slik situasjon igjen. Flytt til et rimeligere sted, reduser mobil-, internett- og TV-regning (og evt. annet) og kutt ut unødvendige kjøp. Slutt å jobbe imot barnebidraget. Det er ikke DET som får dere til å være i en dårlig økonomisk situasjon. Det er deres økonomiske valg som setter dere i denne situasjonen. Barnebidrag er ikke et valg, og så fort dere innser at det er DERE som er problemet blir det også lettere å løse problemet. 

Anonymkode: 1a996...44a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har et litt vel naivt syn på dette, TS. Du skriver at han kommer til å få flere timer neste måned, og det er jo fint, men skal dere leve fra hånd til munn hver måned fremover? Det er ikke en stabil situasjon, spesielt ikke når det er et barn involvert.

Jeg synes også det skurrer når kjæresten din tar kontakt med far som han ikke har et godt forhold til, for å få penger. Slik jeg skjønner det ble faren glad for at han tok kontakt, men så var det altså for å få låne penger...altså, beklager, jeg vet jeg ikke kjenner historien bak her, men wtf.

Jeg støtter de som sier dere må flytte til en annen by. Du sier du ønsker "konstruktive" måter å få inn disse 4000 på, men hva skjer neste gang dere ligger etter med leia? Om vaskemaskina ryker, eller en av dere blir syke? Dere kan ikke skylde på at NAV tar til barnebidrag, barnebidrag er en berettiget utgift som din kjære mer eller mindre skrev under på da han gjorde eksen gravid.

Du vil heller ikke si ifra til huseier, men heller unnskylde når han merker det...det lyser ansvarsfraskrivelse lang vei, og jeg blir ikke overraska dersom lignende hendelser vil føre til utkastelse av dere i fremtiden.

Hva gjør dere da? Skylder på NAV igjen?

Som andre sier her, minstelønn er bare tull. Om du jobber 120 timer i måneden til 100 kr i timen (men jeg regner med du har mer) har du 12000 brutto i måneden. Hva tjener samboeren din? Om han har en så usikker jobb at han tjener på timesbasis, må han bytte jobb. Ferdig snakka. 

Jeg er ikke spesielt god med økonomi selv, men jeg synes du bedriver enorm ansvarfraskrivelse her på vegne av kjæresten din. Kjempebra at du jobber 120%, men, med all respekt, det er han som har et ansvar for å betale sitt barnebidrag og dermed burde jobbe like mye som du gjør - om ikke mer.

Om det ikke er noen jobber der dere bor, må dere flytte.

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Dette har ikke vært et problem tidligere. Han har betalt husleia hver gang, så denne situasjonen er litt spesiell.

 

Anonymkode: e5fbb...fd8

Du skriver at barnebidraget er problemet denne måneden. Så skriver du at dette ikke har vært et problem tidligere. Er dette den første måneden han betaler barnebidrag? Hvis ikke, hvorfor har det ikke vært et problem tidligere? 

Anonymkode: 1a996...44a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...