Gå til innhold

Stopp netthets av bonusmødre!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir helt satt ut av hva jeg leser her.. jeg har vært bonusmor/stemor i 8 år. Helt siden barnet var 2,5 år. jentungen har vært hos oss femti prosent av tiden hele tiden.

Jeg har skiftet bleier, stått opp på natta, vært hjemme med sykt bonusbarn når far må jobbe, fått alt av barnehagesykdommer, kjørt og hentet i barnehage og skole, hjulpet med lekser, lært henne å lese før skolen, tørket tårene hennes, gitt henne husarrest, tatt henne med på hobbyer og gitt henne alt jeg har av omsorg. Noe annet hadde vært helt unaturlig. Et så lite barn trenger den kjærligheten og omsorgen det kan få. Det hadde ikke vært naturlig for barnet heller. Hun var jo super mottakelig for kjærlighet og hadde masse tillit fra første stund jeg møtte henne. Jeg har aldri følt meg som mor, og vil ikke være mor for henne heller. Men jeg føler meg priviligert som får mulighet til å være en del av oppveksten hennes. 

(Far har også vært med på alt i livet hennes, men jeg ønsket bare å forklare utifra mitt synspunkt)

Det er klart jeg har vært og er en form for morsfigur. en tante, venninne, lærer gjør ikke disse tingene. Det nok på tide å erkjenne at en bonusmor/ stemor er noe mer enn en skikkelise i barnets liv. 

Anonymkode: 63588...c68

Eh...."mer enn en skikkelse"? Hva skal det bety?

Enig i over at stemor er i tilligg til FAR ikke i tillegg til mor!

Anonymkode: f56e2...6bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 1/26/2016 at 21.03, AnonymBruker skrev:

Eh...."mer enn en skikkelse"? Hva skal det bety?

Enig i over at stemor er i tilligg til FAR ikke i tillegg til mor!

Anonymkode: f56e2...6bf

Sier bare at når barnet har vært hos oss annenhver uke siden det var baby, så blir faktisk jeg noe mer enn en skikkelise for barnet. Jeg er faktisk en ganske stor del av livet hennes. Jeg mener man har en slags morsrolle den uka hun er hos oss. Det er min personlige mening. 

Anonymkode: 63588...c68

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du plukker jo ut litt av hva hun sier da....Du tar det ut av sammenheng!

At man velger å vaske klær og alt det andre du nevner gjør en ikke til morsaktig skikkelse! Man er jo en voksen ressursperson.En mann gjør akkurat de samme tingene uten å være morsaktig! (At deres kjønnsrollemønster er fra forrige århundre er ditt valg)

Anonymkode: f56e2...6bf

Hun er en kvinne som gjør de tingene — altså en mammaaktig figur. 

Hadde det vært en mann som gjorde det ville det vært en pappaaktig figur. 

Og jeg har aldri sagt det kun er jeg som vasker klær og er glad i ungene her i huset ... Det gjør og er mannen min og. 

Og mannen min er pappa for barna sine. Stefar for mitt barn. Og i huset her er han mannen og farsfiguren. På samme måte som jeg er kvinnen og morsfiguren. Helt naturlig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Elefantenirommet skrev:

Hun er en kvinne som gjør de tingene — altså en mammaaktig figur. 

Hadde det vært en mann som gjorde det ville det vært en pappaaktig figur. 

Og jeg har aldri sagt det kun er jeg som vasker klær og er glad i ungene her i huset ... Det gjør og er mannen min og. 

Og mannen min er pappa for barna sine. Stefar for mitt barn. Og i huset her er han mannen og farsfiguren. På samme måte som jeg er kvinnen og morsfiguren. Helt naturlig. 

Nei, jeg er uenig. Man er kvinne, ikke morsfigur. Jeg skjønner ikke hvorfor det blir så viktig for deg som stemor å definere?? Det som du gjør (inkludert et helt følelseliv og liv i oppdragelse) påvirker ikke barnet som om du er en mor! 

Anonymkode: f56e2...6bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sier bare at når barnet har vært hos oss annenhver uke siden det var baby, så blir faktisk jeg noe mer enn en skikkelise for barnet. Jeg er faktisk en ganske stor del av livet hennes. Jeg mener man har en slags morsrolle den uka hun er hos oss. Det er min personlige mening. 

Anonymkode: 63588...c68

Hva mener du med skikkelse?? Spøkelseskladden er en skikkelse...

Anonymkode: f56e2...6bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er uenig. Man er kvinne, ikke morsfigur. Jeg skjønner ikke hvorfor det blir så viktig for deg som stemor å definere?? Det som du gjør (inkludert et helt følelseliv og liv i oppdragelse) påvirker ikke barnet som om du er en mor! 

Anonymkode: f56e2...6bf

Hvorfor er det så viktig for DEG å definere? 

Jeg sier jo ikke at stemødre er mødre, men jeg sier imot hun som påsto at stemødre på ingen måte var en mammalignende figur i huset. Og det vil jeg si stemødre er. 

Min man er en pappalignende figur for mitt barn. Dvs at han gjør ting med han som fedre gjør og han er mann som bor med barnet. Han er en pappaLIGNENDE figur, men selvsagt ikke faren. 

Kan ikke skjønne at dette er noe å diskutere engang, jeg. 

 

Endret av Elefantenirommet
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 1/26/2016 at 22.17, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er uenig. Man er kvinne, ikke morsfigur. Jeg skjønner ikke hvorfor det blir så viktig for deg som stemor å definere?? Det som du gjør (inkludert et helt følelseliv og liv i oppdragelse) påvirker ikke barnet som om du er en mor! 

Anonymkode: f56e2...6bf

Hvorfor har man navnet "morsfigur" ? Det er jo ikke mynta på mor. Det er en person som gjør "moderlige" oppgaver som ikke er mor. Altså en ste/ bonusmor. Samboeren til faren må jo bli anerkjent for jobben hun gjør i rollen. Og noe må hun bli kalt. Er dette et nevneverdig problem? Sultkatastrofen i Afrika er et problem 

Anonymkode: 63588...c68

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har man navnet "morsfigur" ? Det er jo ikke mynta på mor. Det er en person som gjør "moderlige" oppgaver som ikke er mor. Altså en ste/ bonusmor. Samboeren til faren må jo bli anerkjent for jobben hun gjør i rollen. Og noe må hun bli kalt. Er dette et nevneverdig problem? Sultkatastrofen i Afrika er et problem 

Anonymkode: 63588...c68

Ingenting på KG er nevneverdige problemer om så.

Det håper jeg du forstår. Antagelig er veldig lite av det du sier høyt i løpet av en dag nevneverdig.

Anonymkode: f56e2...6bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir helt satt ut av hva jeg leser her.. jeg har vært bonusmor/stemor i 8 år. Helt siden barnet var 2,5 år. jentungen har vært hos oss femti prosent av tiden hele tiden.

Jeg har skiftet bleier, stått opp på natta, vært hjemme med sykt bonusbarn når far må jobbe, fått alt av barnehagesykdommer, kjørt og hentet i barnehage og skole, hjulpet med lekser, lært henne å lese før skolen, tørket tårene hennes, gitt henne husarrest, tatt henne med på hobbyer og gitt henne alt jeg har av omsorg. Noe annet hadde vært helt unaturlig. Et så lite barn trenger den kjærligheten og omsorgen det kan få. Det hadde ikke vært naturlig for barnet heller. Hun var jo super mottakelig for kjærlighet og hadde masse tillit fra første stund jeg møtte henne. Jeg har aldri følt meg som mor, og vil ikke være mor for henne heller. Men jeg føler meg priviligert som får mulighet til å være en del av oppveksten hennes. 

(Far har også vært med på alt i livet hennes, men jeg ønsket bare å forklare utifra mitt synspunkt)

Det er klart jeg har vært og er en form for morsfigur. en tante, venninne, lærer gjør ikke disse tingene. Det nok på tide å erkjenne at en bonusmor/ stemor er noe mer enn en skikkelise i barnets liv. 

Anonymkode: 63588...c68

Dette synes jeg er helt fullstendig feil! Hvorfor i alle dager skal fars kjæreste gjøre slike ting? Hvis barnet er sykt og far må jobbe så er det MOR som skal ringes for å passe barnet. Og far får da selv stå opp om natten og skifte bleier. Hvis jeg hadde hatt en slik stemor til barnet mitt hadde jeg klikket i vinkel. Hvorfor kunne ikke far gjøre dette selv? Eller rettere sagt, hvorfor VILLE ikke far gjøre dette selv? 

Anonymkode: 7592c...e0c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett mange tråder der biologiske mødre og fedre tar opp problematikk knyttet til barna, og barnas oppførsel, negativ oppførsel, og lignende eksempler som ble nevnt. Så jeg tenker at konklusjonen din er feil, det er ikke bare stemødre som tar opp slike problem.

Anonymkode: 77013...dd0

Ja, men de spør ikke: Er det normalt?!? Mitt barn dusjer bare en gang i uka, og han stinker alltid! Det er tydelig han ikke er vant til å dusje hos moren, (og faren jobber hele tiden, det er jeg som må være sammen med den illeluktende ungen). Hva skal jeg gjøre, jeg orker ikke å være i samme rom lenger! Så kommer folk med råd, men alle dem er umulige å forsøke, for det har hun forsøkt før, og faren kan ikke bidra, og moren har klart å ødelegge dette barnet så grundig.

De sier: Guttungen vår er ikke noe flink til å dusje, vi syns han bør gjøre det litt oftere for hygienens skyld. Har noen noen tips om hvordan motivere han for det? Så kommer folk med råd og erfaringer. 

Anonymkode: a79ab...4e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elefantenirommet skrev:

Hun er en kvinne som gjør de tingene — altså en mammaaktig figur. 

Hadde det vært en mann som gjorde det ville det vært en pappaaktig figur. 

Og jeg har aldri sagt det kun er jeg som vasker klær og er glad i ungene her i huset ... Det gjør og er mannen min og. 

Og mannen min er pappa for barna sine. Stefar for mitt barn. Og i huset her er han mannen og farsfiguren. På samme måte som jeg er kvinnen og morsfiguren. Helt naturlig. 

Dette er åpenbar sunn fornuft. Man kan spørre seg hvorfor enkelte velger å overse dette, til fordel for å flisespikke over enkeltord ("bonusmor/stemor", "skikkelse" etc). Det er skremmende hvordan enkelte her inne snakker ned rollen til viktige omsorg- og voksenpersoner i barns liv. For det er nettopp det de er, enten man liker det eller ikke. Som følge av dette vil det på ingen måte være positivt for barna om de opplever at den nye partneren til sin skilte forelder ikke respekteres. Det vil derimot være grunnlag for usikkerhet hos barna, og vil prege både forholdet mellom barn/bonusforelder og mellom forelder/bonusforelder. Mange ukloke og smålige innlegg bærer preg av at man ikke bryr seg nevneverdig om noe av dette.

Anonymkode: f9f76...6e3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg er helt fullstendig feil! Hvorfor i alle dager skal fars kjæreste gjøre slike ting? Hvis barnet er sykt og far må jobbe så er det MOR som skal ringes for å passe barnet. Og far får da selv stå opp om natten og skifte bleier. Hvis jeg hadde hatt en slik stemor til barnet mitt hadde jeg klikket i vinkel. Hvorfor kunne ikke far gjøre dette selv? Eller rettere sagt, hvorfor VILLE ikke far gjøre dette selv? 

Anonymkode: 7592c...e0c

Klikke i vinkel fordi far og stemor/bonusmor/fars nye kone/kjæreste deler på å gje ditt barn ein god oppvekst og god omsorg dei periodene dei har ansvaret for barnet? 

Makan...

Eg har fleire gongar ringt heim til foreldre med beskjed om at barnet deira er sjukt og må hentast på skulen. Eg har møtt ganske sure foreldre fleire gongar, fordi eg f eks. ikkje får tak i far, og derfor ringer mor. "Det er far si veke, det er hans ansvar." Men dei fleste har vett til å kome likevel, når eg gjer oppmerksom på at barnet spyr/har feber/.... Dersom det hadde vore ei bonusmor tilgjengelig, trur eg desse mødrene hadde takka ja til hjelpa inntil far er klar og på plass.

 

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Fjaselina skrev:

Klikke i vinkel fordi far og stemor/bonusmor/fars nye kone/kjæreste deler på å gje ditt barn ein god oppvekst og god omsorg dei periodene dei har ansvaret for barnet? 

Makan...

Eg har fleire gongar ringt heim til foreldre med beskjed om at barnet deira er sjukt og må hentast på skulen. Eg har møtt ganske sure foreldre fleire gongar, fordi eg f eks. ikkje får tak i far, og derfor ringer mor. "Det er far si veke, det er hans ansvar." Men dei fleste har vett til å kome likevel, når eg gjer oppmerksom på at barnet spyr/har feber/.... Dersom det hadde vore ei bonusmor tilgjengelig, trur eg desse mødrene hadde takka ja til hjelpa inntil far er klar og på plass.

 

 

 

Ikke legg dine erfaringer over på meg. Jeg hadde da aldri i verden latt være å hente mitt syke barn, de foreldrene som gjør det burde vel strengt tatt fått en oppstrammer av lærer. 

Og ja, sånne ting er mor og fars jobb, ikke stemor. Hvis far ikke KAN, fordi han feks. ligger med feber om natten og barnet våkner er det helt greit, men hvorfor i alle dager skal far sette bort slike ting til stemor om han kan gjøre det selv? Og det er ikke far og stemor som har ansvaret for mitt barn, det er far. Hvis far jobber så mye at han ikke orker å stå opp om natten for å skifte bleie og trøste barnet, da er det JEG som skulle hatt mer omsorg, og hatt barnet mer. Å dele omsorgen for at fars kjæreste skal gjøre slike ting, når jeg som mor sitter og vil ha barnet enda mer? Hva slags finurlig logikk er det? 

Anonymkode: 7592c...e0c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/26/2016 at 23.14, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg er helt fullstendig feil! Hvorfor i alle dager skal fars kjæreste gjøre slike ting? Hvis barnet er sykt og far må jobbe så er det MOR som skal ringes for å passe barnet. Og far får da selv stå opp om natten og skifte bleier. Hvis jeg hadde hatt en slik stemor til barnet mitt hadde jeg klikket i vinkel. Hvorfor kunne ikke far gjøre dette selv? Eller rettere sagt, hvorfor VILLE ikke far gjøre dette selv? 

Anonymkode: 7592c...e0c

Fars samboer (i dette tilfelle meg) gjør slike ting fordi vi deler på oppgaven. Vi stod opp annenhver gang med barnet. For meg føltes det helt naturlig. Syntes bare det var hyggelig. Vi er to om det. Det er vår kultur. Det var også viktig for meg at barnet ble trygg på meg fra starten av, slik at vi kunne få det best mulig sammen. Nå har vi felles barn også, så det glir normalt inn i hverdagen. Det er helt unaturlig å ringe mora når barnet er syk, hvis jeg har fri den dagen. Du får klikke alt du orker, det sier bare litt om uttrygghet på morsrollen. Vi må jo kunne skifte en bleie! Slapp av, bonusmor kan aldri ta fra deg mamma tittelen, hvis det er det du frykter. Det er heller ikke et ønske! Vi ønsker bare at alt skal være rolig, hyggelig og naturlig for barna så langt det lar seg gjøre. Vi har et godt samarbeid med mor, og barna er glade og trygge. 

Anonymkode: 63588...c68

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke legg dine erfaringer over på meg. Jeg hadde da aldri i verden latt være å hente mitt syke barn, de foreldrene som gjør det burde vel strengt tatt fått en oppstrammer av lærer. 

Og ja, sånne ting er mor og fars jobb, ikke stemor. Hvis far ikke KAN, fordi han feks. ligger med feber om natten og barnet våkner er det helt greit, men hvorfor i alle dager skal far sette bort slike ting til stemor om han kan gjøre det selv? Og det er ikke far og stemor som har ansvaret for mitt barn, det er far. Hvis far jobber så mye at han ikke orker å stå opp om natten for å skifte bleie og trøste barnet, da er det JEG som skulle hatt mer omsorg, og hatt barnet mer. Å dele omsorgen for at fars kjæreste skal gjøre slike ting, når jeg som mor sitter og vil ha barnet enda mer? Hva slags finurlig logikk er det? 

Anonymkode: 7592c...e0c

Du er redd for å bli utkonkurrert. 

Ferdig snakka.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fars samboer (i dette tilfelle meg) gjør slike ting fordi vi deler på oppgaven. Vi stod opp annenhver gang med barnet. For meg føltes det helt naturlig. Syntes bare det var hyggelig. Vi er to om det. Det er vår kultur. Det var også viktig for meg at barnet ble trygg på meg fra starten av, slik at vi kunne få det best mulig sammen. Nå har vi felles barn også, så det glir normalt inn i hverdagen. Det er helt unaturlig å ringe mora når barnet er syk, hvis jeg har fri den dagen. Du får klikke alt du orker, det sier bare litt om uttrygghet på morsrollen. Vi må jo kunne skifte en bleie! Slapp av, bonusmor kan aldri ta fra deg mamma tittelen, hvis det er det du frykter. Det er heller ikke et ønske! Vi ønsker bare at alt skal være rolig, hyggelig og naturlig for barna så langt det lar seg gjøre. Vi har et godt samarbeid med mor, og barna er glade og trygge. 

Anonymkode: 63588...c68

Hvorfor? Hvorfor ønsket ikke far å gjøre dette selv? Hvis han bare har barnet halve tiden, hvorfor ønsket han ikke jobben selv? Valgte han å ta inn en ny samboer for å få ekstra hjelp til barnet? 

Min situasjon er jo uansett i fullstendig motsatte ende av det her, og jeg ville selvsagt mye heller hatt en stemor som deg til mitt barn enn den jeg har nå. Jeg klarer bare ikke fatte hvorfor man velger det slik, kunne ikke falt meg inn å be min kjæreste om å stå opp om natten med barnet mitt slik at jeg fikk sove. Kunne ikke falt meg inn å be min kjæreste om noe jobb med barnet forøvrig, det er mitt ansvar, fullt og helt.

(Og det er nettopp derfor jeg tror det er forskjell på hvorfor stemødre oftere klager over jobben enn stefedre, fordi det oftest blir naturlig at den kvinnelige delen i forholdet tar ansvar for hus og barn. En stefar vil da aldri få beskjed om å være hjemme med sykt barn fordi mor må på jobb, eller å ta annenhver natt med en annen manns barn.)

Anonymkode: 7592c...e0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fjaselina skrev:

Du er redd for å bli utkonkurrert. 

Ferdig snakka.

Eh, jeg er ikke mor i dette tilfellet og har heller ikke opplevd noe sånt. 

Anonymkode: 7592c...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/26/2016 at 23.57, AnonymBruker skrev:

Ikke legg dine erfaringer over på meg. Jeg hadde da aldri i verden latt være å hente mitt syke barn, de foreldrene som gjør det burde vel strengt tatt fått en oppstrammer av lærer. 

Og ja, sånne ting er mor og fars jobb, ikke stemor. Hvis far ikke KAN, fordi han feks. ligger med feber om natten og barnet våkner er det helt greit, men hvorfor i alle dager skal far sette bort slike ting til stemor om han kan gjøre det selv? Og det er ikke far og stemor som har ansvaret for mitt barn, det er far. Hvis far jobber så mye at han ikke orker å stå opp om natten for å skifte bleie og trøste barnet, da er det JEG som skulle hatt mer omsorg, og hatt barnet mer. Å dele omsorgen for at fars kjæreste skal gjøre slike ting, når jeg som mor sitter og vil ha barnet enda mer? Hva slags finurlig logikk er det? 

Anonymkode: 7592c...e0c

Det er tull at bonusmor ikke kan være hjemme med barnet hvis hun har fri. Det var en periode barnet våknet mye på natten, så da byttet vi på å hente henne og legge henne mellom oss. Jeg har hatt masse ansvar for bonusbarnet. Det er klart jeg passer på at hun holder seg frisk og ikke skader seg. Det gjør jo far også. Skjønner ikke annet enn at jo fler voksne som er glad i barnet, jo bedre. Det er klart fraskilte finner nye kjærester etter hvert, som vi bo med barnet ditt. Er det bedre at bonusmor ikke viser omsorg da? Fryser ungen ut, fordi det er bare far sitt ansvar?? 

Anonymkode: 63588...c68

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/26/2016 at 0.04, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? Hvorfor ønsket ikke far å gjøre dette selv? Hvis han bare har barnet halve tiden, hvorfor ønsket han ikke jobben selv? Valgte han å ta inn en ny samboer for å få ekstra hjelp til barnet? 

Min situasjon er jo uansett i fullstendig motsatte ende av det her, og jeg ville selvsagt mye heller hatt en stemor som deg til mitt barn enn den jeg har nå. Jeg klarer bare ikke fatte hvorfor man velger det slik, kunne ikke falt meg inn å be min kjæreste om å stå opp om natten med barnet mitt slik at jeg fikk sove. Kunne ikke falt meg inn å be min kjæreste om noe jobb med barnet forøvrig, det er mitt ansvar, fullt og helt.

(Og det er nettopp derfor jeg tror det er forskjell på hvorfor stemødre oftere klager over jobben enn stefedre, fordi det oftest blir naturlig at den kvinnelige delen i forholdet tar ansvar for hus og barn. En stefar vil da aldri få beskjed om å være hjemme med sykt barn fordi mor må på jobb, eller å ta annenhver natt med en annen manns barn.)

Anonymkode: 7592c...e0c

Det har ingenting med at far ikke vil! Men vi har en enighet om at hvis vi skal bli mest mulig samla som en familie med våre, dine og mine barn, så må vi samarbeidet likt om alle. Vi syntes dette var den beste løsningen. Barna har ingenting imot det heller. Det er helt naturlig at vi begge stiller opp og hjelper hverandre. Jeg synes dette er fint. Datteren hans kan like gjerne spørre meg om hjelp eller tjenester som datteren vi har sammen kan. Ville aldri avvist henne selv om jeg skjønner at du synes det er bedre. 

Far er forøvrig en fantastisk far til barna sine. Han er medlem i styre i alle hobbyene til barna og følger tett opp selv i mors uker. 

Det hadde føltes kaldt og unaturlig og ikke behandle henne med denne omsorgen i våre uker. Huff.. stakkars lita:/ Det hadde ikke vært noe hyggelig for henne. 

Anonymkode: 63588...c68

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...