Gå til innhold

Ville du krevd mer bidrag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger jo ikke kreve 5k av han... Men når han sier at han ikke vet om han kan betale meg 2200,- så blir det jo litt feil.... Han måtte jo betalt mer ila måneden om han hadde hatt de 50/50....

Anonymkode: 87478...275

Har han råd til turer hit og dit, men ikke barnebidraget og heller ikke interessert i å se dem mer enn annen hver helg, så er det helt klart at han skal betale. Hvis ikke så får han jo i pose og sekk og ungene knapt ingenting fra ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vel ca 225.000 jeg... Så ligger jo 100 under han.. Når man regner på bidragsveilederen så teller vel ikke ferie...? 

Anonymkode: 87478...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har vel ca 225.000 jeg... Så ligger jo 100 under han.. Når man regner på bidragsveilederen så teller vel ikke ferie...? 

Anonymkode: 87478...275

Stemmer det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vel ca 225.000 jeg... Så ligger jo 100 under han.. Når man regner på bidragsveilederen så teller vel ikke ferie...? 

Anonymkode: 87478...275

La NAV fastsette bidrag og skaff deg 100 % jobb. 

Anonymkode: 193b1...194

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La NAV fastsette bidrag og skaff deg 100 % jobb. 

Anonymkode: 193b1...194

Haha! Du tror det er så enkelt du eller? 

Anonymkode: 87478...275

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri latt de merke noe til det. Nå henter jo far på skolen og leverer på skolen så vi sees jo heller ikke. 

På juleavslutninger o.l har vi alltid en grei tone så ingen som vet at vi ikke er venner. Jeg sliter med å få ting til å gå rundt å ser at jeg aldri har mulighet til å finne på ting med barna pga økonomi. Mens far og dama reiser til syden, på hotell i oslo og stadig til sverige... 

Anonymkode: 87478...275

Da er det noe annet. Vel, da endrer jeg min tanke og synes du burde kontakte NAV for å regne ut. Uansett er private avtaler dumt når ikke samarbeidet er bra. 

Håper igjen ikke at økning i bidrag vil gå utover samarbeid og at far tar det ut over barna (baksnakking, sur stemning, gi de mindre når de er der etc.). 

 

Anonymkode: de647...d14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 23. januar 2016 at 14.55, AnonymBruker skrev:

Han tjente rundt 333 000 i fjor... Så han har jo ikke mest inntekt... 

Anonymkode: 87478...275

2480kr PER unge? 5000kr netto rett i din lomme når han tjener 330 000kr. Hvor mye tror du han sitter igjen med etter skatt egentlig? Han må ha soverom til ungene dersom han har samvær med de også, så han har også utgifter. Du får i tillegg barnetrygden og skatteletten. Det er helt hårreisende om det faktisk stemmer at han skal gi deg 5000kr når han tjener så lite. Det kommer også an på hvor mye du tjener. Tror du må tjene ganske mye mindre dersom beløpet du kom frem til stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha! Du tror det er så enkelt du eller? 

Anonymkode: 87478...275

Dersom du avkrever han slike enorme summer i bidrag, vil han garantert slå tilbake med å få fastsatt bidragsinntekt på deg til 80% stilling, samt be om økt samvær, slik at han kommer opp i neste samværsklasse. 

Anonymkode: f8b9a...f32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt jeg skulle krevd han for 5000,- da.... Men kanskje litt mer enn 2200,-...! Jeg tjener ca 100 tusen mindre enn han... 

Anonymkode: 87478...275

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BIdragskalkulatoren gir ikke korrekt utregning når det er 2 barn, så det stemmer ikke.

NAV må regne ut når folk krangler om pengene som skal til for å forsørge barna sine..

Anonymkode: 09f23...bb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vel ca 225.000 jeg... Så ligger jo 100 under han.. Når man regner på bidragsveilederen så teller vel ikke ferie...? 

Anonymkode: 87478...275

 ferietid regnes som en del av samværet totalt sett når NAV regner ut.

Du kan ikke legge din bruk av bidragsveilederen til grunn. Den stemmer ikke.

Anonymkode: 09f23...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BIdragskalkulatoren gir ikke korrekt utregning når det er 2 barn, så det stemmer ikke.

NAV må regne ut når folk krangler om pengene som skal til for å forsørge barna sine..

Anonymkode: 09f23...bb0

Bruker du nøyaktig beregning er den ganske bra. Dette går over to år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du avkrever han slike enorme summer i bidrag, vil han garantert slå tilbake med å få fastsatt bidragsinntekt på deg til 80% stilling, samt be om økt samvær, slik at han kommer opp i neste samværsklasse. 

Anonymkode: f8b9a...f32

Ja det stemmer. Samværsklasse tre. ca. 40 % samvær gir bidrag under 500 kr. mnd. for begge barna her. (Inntekt er lav).

I dag er det 7 døgn over 28 døgn med samvær. Dette blir samværsklasse tre med 23 døgn tillegg i året.

Alle "normale" menn får samværsklasse tre i en rettstvist.

80% inntekt kan kreves fastsatt om en arbeider mindre. Dette både mottaker betaler. Her må betaler kreve dette for NAV.De er lite flinke til å påse at mottaker  får krav om dette. 

Endret av Peter007
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har vel sannsynligvis ungene mer enn 7 dager i mnd, han har dem vel i ferier også. Da blir bidraget regnet ut i fra at han har samvær 9-14 dager i mnd.

Jeg la inn inntekten din og hans i bidragsveilederen og kommer opp med 850 kr på barn.

Ta dealen med 2200 kr for begge barna, pluss mobilregningen. Det tjener du på.

Anonymkode: 842c1...9f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Roseh skrev:

2480kr PER unge? 5000kr netto rett i din lomme når han tjener 330 000kr. Hvor mye tror du han sitter igjen med etter skatt egentlig? Han må ha soverom til ungene dersom han har samvær med de også, så han har også utgifter. Du får i tillegg barnetrygden og skatteletten. Det er helt hårreisende om det faktisk stemmer at han skal gi deg 5000kr når han tjener så lite. Det kommer også an på hvor mye du tjener. Tror du må tjene ganske mye mindre dersom beløpet du kom frem til stemmer.

Du vet at ungen er like dyr i drift uansett hva far tjener?

Anonymkode: f78e1...13b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at ungen er like dyr i drift uansett hva far tjener?

Anonymkode: f78e1...13b

Og far tjener ikke noe bedre selv om mor tjener dårlig.

I dag betales ikke bidrag ut ifra hva et barn koster, men inntekten til bidragsyter. 

Anonymkode: 842c1...9f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vel ca 225.000 jeg... Så ligger jo 100 under han.. Når man regner på bidragsveilederen så teller vel ikke ferie...? 

Anonymkode: 87478...275

Feil.

Sitat

Hyppigheten og varigheten av de enkelte samværsperioder i en avtale/avgjørelse kan variere. For eksempel er ofte samværet mer langvarig i ferier enn ellers i året. Avtalen regulerer som regel samværet langt fram i tid. Det synes derfor mest naturlig at det månedlige samværsfradraget i barnebidraget er gjennomsnittlig beregnet ut fra totalt antall samværsnetter to år fram i tid, slik at en får med samværet i jul- og påskeferier og andre ferier i løpet av en toårsperiode. Dersom ikke samværet er avtalt så langt fram i tid, brukes en kortere gjennomsnittstid.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.55-nr.2-54-a-9-i-forskrift-om-fastsetjing-og-endring-av-fostringstilskot

Så antagelig skal det brukes samværsklasse 3 her, og bidraget du har krav på via NAV er plutselig ca 1000 kr for begge.

Anonymkode: f8b9a...f32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vel ca 225.000 jeg... Så ligger jo 100 under han.. Når man regner på bidragsveilederen så teller vel ikke ferie...? 

Anonymkode: 87478...275

Jo alt samvær teller, hvorfor skulle det ikke det?

Anonymkode: 842c1...9f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sagt jeg skulle krevd han for 5000,- da.... Men kanskje litt mer enn 2200,-...! Jeg tjener ca 100 tusen mindre enn han... 

Anonymkode: 87478...275

J,a og han har samboer i tillegg, han kan godt betale 1300 til i måneden f.eks. Det blir jo å møte hverandre på halvveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og far tjener ikke noe bedre selv om mor tjener dårlig.

I dag betales ikke bidrag ut ifra hva et barn koster, men inntekten til bidragsyter.

Anonymkode: 842c1...9f8

Dette er helt feil. Bidragsreglene ble endret i 2003 og da innførte man en "kostnadsnorm" som så fordeles forholdsmessig mellom foreldrene etter inntekt. Bidrag beregnes ut fra nettopp hva et barn koster, inndelt etter aldersklasser.

Til bidragsmottakers inntekt legges ekstra barnetrygd, skattekl 2 (eller hva det nå har blitt pr i dag) og evt. støtte til barnepass, slik at dennes inntek blir høyrere enn den ellers ville vært. Ergo kan man ikke si at dette er noe bidragsmottaker "får" i tillegg til bidraget.

Bidraget beregens som sagt forholdsmessig, og så trekkes samværet fra, slik at summen bidragsyter i praksis betaler ofte blir ganske lav. Dvs at jo mer samvær jo lavere bidrag.

Samværsforelder har mao. med dagens regelverk absolutt ingenting i å klage på, fordi tjener h*n under en viss sum avkortes bidraget og det settes et romslig samværsfradrag, slik at kostnader ved å ha barna på samvær blir godt kompensert.

Til TS vil jeg si at du kan be NAV hjelpe deg å regne ut bidraget, slik at du ser hva det faktisk blir. Jeg mener i utgangspunktet at det er totalt meningsløst at far ikke skal måtte være med på å forsørge sine barn, så du er i din fulle rett til å be NAV om å kreve det inn. Særlig når du har det stramt, da er det jo enda viktigere at også far bidrar overfor sine egne barn. Forstår meg ikke på fedre som er så egoistiske at de ikke skjønner at de også har et økonomisk ansvar for sine barn, men gjør alt de kan for å snike seg unna.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...