Gå til innhold

Rev som kjæledyr...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det blir litt.. feil. De er jo rovdyr. Men på en måte "rett". Hunder stammer jo fra ville dyr de også.. Det måtte jo ha startet en plass.

Om 100 år +/- så kan jo rever bli like tamme som en hund. Og Rev blir da en normal del av familien, slik som katter og hunder.

 

Jeg kan dessverre ikke ha rev som kjæledyr, for jeg har katt og en chihuahua  :fnise:

Da blir de vell sett på som middag. 

 

Men spørsmålet er da. Hva mener du som saken? Ville du ha hatt en rev?

 

"tankene" kommer fra denne artikkelen. 

http://www.tv2.no/2015/07/18/nyheter/kjaelerev/revetal/7167060



Anonymous poster hash: 85213...cf1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I andre land er flere som har rev som kjæledyr og det blir mer og mer populært. Jeg ser i grunn ikke noe problem med det, de revene jeg har sett som kjæledyr har vært veldig kosegriser og vennlige vesner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Syns det blir heilt feil å ha rev som kjæledyr. Syns bare det hørest heilt idiotisk ut 😷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte ser jeg ikke noe problem med det. Det redder jo arten. Men samtidig så har vi mer enn nok kjæledyr å velge fra.

 

Men det å si "de hører til ute i naturen, de er ville dyr" er en dårlig unnskyldning. For ALLE kjæledyr var en gang fri og vill. 

 

Så lenge man har den kunnskapen som trengs, så er det ikke så "farlig". Og så lenge dyrene er avlet til å være kjæledyr, og ikke blir plukket opp i skogen og tatt med hjem. 

Gud jeg er så splittet! Vet ikke om jeg er for eller imot  :fnise:

 

ts



Anonymous poster hash: 85213...cf1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet, finnes de som har kjøpt rev fra pelsfarmer og holdt dem som kjæledyr lenge før denne fyren fant det ut. Aldri vært borti det selv, men har hørt at de lukter ganske sterkt.
Den reven som holdes som kjæledyr er enten fra det russiske pelsdyrprosjektet hvor revene har blitt målrettet domestisert, eller fra en annen pelsdyrfarm hvor dyrene har blitt avlet i generasjoner og er langt fra ville på noen måte.
Andre dyr som f.eks. chinchilla ble kjøpt fra pelsoppdrettere som kjæledyr, og blir det til dels enda. Så lenge folk setter seg inn i hva de kjøper, oppfyller behovene deres og tar godt vare på dem har ikke jeg noe imot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er komplett idioti, etter min mening. En kan sikkert avle frem et hvert dyr i verden til å bli tam men det er ikke en god ide av den grunn.

-jeg vil ha en moskus i hagen min

- jeg vil ha en aligator i min hage

-og jeg vil ha en bjørn som kjæledyr

Minner meg om de som har avlet frem shefer rasen slik den er degradert til i dag. Full av sykdommer og jævelskap, knapt duganes til å ligge i sofaen i et par år. Enda den "ekte sheferen" var alt annet enn en sofa hund. Fordi alle ville ha den hunden som sin kjæledegge. Vi ødelegge dyrene. Egoistiske som vi er så vil vi forme de etter slik VI ønsker de uten at vi tar hensyn til DERES natur.

Vi har ødelagt nok hunderaser pga oppdretter som har plukket ut de egenskapene de vil ha og de som de vil forkaste i dyret og resultatet er dyr som sliter med all slags sykdommer, tidlig død og store smerter. Nei takk til at vi skal ødelegge reven på samme måte.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er komplett idioti, etter min mening. En kan sikkert avle frem et hvert dyr i verden til å bli tam men det er ikke en god ide av den grunn.

-jeg vil ha en moskus i hagen min

- jeg vil ha en aligator i min hage

-og jeg vil ha en bjørn som kjæledyr

Minner meg om de som har avlet frem shefer rasen slik den er degradert til i dag. Full av sykdommer og jævelskap, knapt duganes til å ligge i sofaen i et par år. Enda den "ekte sheferen" var alt annet enn en sofa hund. Fordi alle ville ha den hunden som sin kjæledegge. Vi ødelegge dyrene. Egoistiske som vi er så vil vi forme de etter slik VI ønsker de uten at vi tar hensyn til DERES natur.

Vi har ødelagt nok hunderaser pga oppdretter som har plukket ut de egenskapene de vil ha og de som de vil forkaste i dyret og resultatet er dyr som sliter med all slags sykdommer, tidlig død og store smerter. Nei takk til at vi skal ødelegge reven på samme måte.

Litt mer gjennomførbart å hente en allerede tam rev fra pelsfarm og gi den det den trenger, enn å få tak i en vill moskus/bjørn/aligator og gi den det den trenger?

De revene folk har som kjæledyr er ikke ville, de tas ikke fra naturen og har ingen innvirkning på den ville reven. Om de ikke hadde blitt kjæledyr hadde de blitt kåpe eller pelskant.

Hundeavl er som all annen menneskestyrt dyreavl. Noe er helt bak mål, annet er bra.

Kan opplyse deg om at det ikke står så dårlig til med schæfer som du sier. Det finnes enda schæfere som brukes både som tjenestehunder, redningshunder og sportshunder. I dag er rasen delt i to: utstillling og bruks. Det er utstillingsvarianten som har haser som dingler i vinden og bananrygg. Bruksschæferen er stortsett greit konstruert, og slett ingen sofasliter. Dessverre er det sykdom på begge varintene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer gjennomførbart å hente en allerede tam rev fra pelsfarm og gi den det den trenger, enn å få tak i en vill moskus/bjørn/aligator og gi den det den trenger?

De revene folk har som kjæledyr er ikke ville, de tas ikke fra naturen og har ingen innvirkning på den ville reven. Om de ikke hadde blitt kjæledyr hadde de blitt kåpe eller pelskant.

Hundeavl er som all annen menneskestyrt dyreavl. Noe er helt bak mål, annet er bra.

Kan opplyse deg om at det ikke står så dårlig til med schæfer som du sier. Det finnes enda schæfere som brukes både som tjenestehunder, redningshunder og sportshunder. I dag er rasen delt i to: utstillling og bruks. Det er utstillingsvarianten som har haser som dingler i vinden og bananrygg. Bruksschæferen er stortsett greit konstruert, og slett ingen sofasliter. Dessverre er det sykdom på begge varintene.

Til opplysning finnes det 1 (!) Oppretter i norge som driver opprett på den gamle tyske sheferen, som har svært svært lite sykdommer fordi den ikke er ødelagt. alle andre oppdrettere driver alv på nyere ødelagte shefere. Tjenestehunder som hos politi, etc har gått mye over til å bruke Malinois istedenfor fordi sheferen er blitt mer og mer defekt. Har nok kunnskap på område til å vite det, og til å vite akkurat hvor ille det står til når vi mennesker ønsker å disigne en rase og dyr etter vårt ønske. Om du ønske å bagatellisere hvor mange raser som er blitt ødelagt fordi vi stadig endrer deres naturlige væremåte og gemytt må du gjerne det, men her ble det spurt hva jeg mener om å ødelegge reven, det er jeg imot

legger ved link så du faktisk kan se med det blotte øye hva jeg mener og hvor jævlig det står til med disse rasene http://www.delbart.no/2015/01/disse-bildene-avslorer-den-brutale-sannheten-om-hvordan-avl-har-odelagt-hundene-vare/ En tam rev er bra fordi den har blitt satt i bur og skulle blitt brukt til pels, kjøper ikke den. Det beste for rev vil alltid være å være rev- i det fri. Ikke å være innesperret i bur, hverken for å bli til pels eller for å tilfredstille oss i det vi ønsker å ha de som kjæledyr. Til syvende og sist designer en et dyr til noe den ikke er fordi vi grådige mennesker ønsker det, det er ikke best for dyret, det føles kanskje best for oss men det må vel være eneste grunnen.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir litt.. feil. De er jo rovdyr. Men på en måte "rett". Hunder stammer jo fra ville dyr de også.. Det måtte jo ha startet en plass.

Om 100 år +/- så kan jo rever bli like tamme som en hund. Og Rev blir da en normal del av familien, slik som katter og hunder.

Jeg kan dessverre ikke ha rev som kjæledyr, for jeg har katt og en chihuahua :fnise:

Da blir de vell sett på som middag.

Men spørsmålet er da. Hva mener du som saken? Ville du ha hatt en rev?

"tankene" kommer fra denne artikkelen.

http://www.tv2.no/2015/07/18/nyheter/kjaelerev/revetal/7167060

Anonymous poster hash: 85213...cf1

Katter og hunder er også rovdyr... er vedre å ha de som kjæledyr enn å putte de i små bur for pelsen. Eneste skepsisen min er hvorvidt kattr og hunder er trygge med rever i nabolaget. Soesielt små hunder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er komplett idioti, etter min mening. En kan sikkert avle frem et hvert dyr i verden til å bli tam men det er ikke en god ide av den grunn.

-jeg vil ha en moskus i hagen min

- jeg vil ha en aligator i min hage

-og jeg vil ha en bjørn som kjæledyr

Minner meg om de som har avlet frem shefer rasen slik den er degradert til i dag. Full av sykdommer og jævelskap, knapt duganes til å ligge i sofaen i et par år. Enda den "ekte sheferen" var alt annet enn en sofa hund. Fordi alle ville ha den hunden som sin kjæledegge. Vi ødelegge dyrene. Egoistiske som vi er så vil vi forme de etter slik VI ønsker de uten at vi tar hensyn til DERES natur.

Vi har ødelagt nok hunderaser pga oppdretter som har plukket ut de egenskapene de vil ha og de som de vil forkaste i dyret og resultatet er dyr som sliter med all slags sykdommer, tidlig død og store smerter. Nei takk til at vi skal ødelegge reven på samme måte.

Enig her altså. Skal man avle de opp så må man se til at det ikke blir for mye overdreven avling slik at dyret slipper skavanker og plager. Syns reglene for slikt bør strammes in når det gjelder avl av andre dyr og. Dyrplageri er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går heller for en blanding, enn renraset. For 9 av 10 raser er ødelagte på grunn av avl med fokus på utsende. Har hatt 4 blandingshunder, de var ikke syk én dag i sitt liv. Den ene renraset hunden var syk konstant. 20 000 for en designer hund som liksom skal brukes til utstilling, nei takk! aldri mer. 

 

Jeg kjenner ikke én renraset hund som ikke er syk, eller har plager og vondter. 

 

ts



Anonymous poster hash: 85213...cf1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reven tilhører naturen.

Rev er et rovdyr og chinchilla er en gnager, det kan ikke sammenlignes.

Ekorn er en gnager, men røver også fuglereir, den passer ikke som husdyr.

Rev er ikke flokkdyr. Det er heller ikke katter, de er terroritale og tilpasser seg naboene.

 

En rev man mater i "hagen" er greit. Må lure på hvorfor noen vil ha rev som kjæledegge. De er søte? Det kan bli en ny trend, fashion? Morsomt, spennende?

Det minner mye på når alle skulle ha en chihuahua. (håper den perioden er over?)

 

Jeg ønsket meg også en tam rev en gang. Da jeg var ti år. Men tam rev i den forstand at den kunne komme og gå som den ville.

Men de voksne mente at det var en dårlig ide sett fra revens side.

Så håper du ombestemmer deg ts.

 

Edit. Og har du lyst på et spesielt kjæledyr kan du like gjerne få deg en katt eller hund. Men ikke på impuls.

Endret av Atea
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg husker feil nå, men har ikke dette vært ett av argumentene pelsdyrnæringen har brukt for å ha dyrene i små bur?

 

At det ikke er  mulig å få rever til å bli tamme?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg går heller for en blanding, enn renraset. For 9 av 10 raser er ødelagte på grunn av avl med fokus på utsende. Har hatt 4 blandingshunder, de var ikke syk én dag i sitt liv. Den ene renraset hunden var syk konstant. 20 000 for en designer hund som liksom skal brukes til utstilling, nei takk! aldri mer. 

 

Jeg kjenner ikke én renraset hund som ikke er syk, eller har plager og vondter. 

 

ts

Anonymous poster hash: 85213...cf1

 

 

 

Hvordan vet du at hundene dine ikke er syke eller har plager, har du sjekket de?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli spennende å gå tur med reven i bånd i møte med store hunder som ser på rev som noe de vil jakte på. Må bli stressende for både eier og rev..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til opplysning finnes det 1 (!) Oppretter i norge som driver opprett på den gamle tyske sheferen, som har svært svært lite sykdommer fordi den ikke er ødelagt. alle andre oppdrettere driver alv på nyere ødelagte shefere. Tjenestehunder som hos politi, etc har gått mye over til å bruke Malinois istedenfor fordi sheferen er blitt mer og mer defekt. Har nok kunnskap på område til å vite det, og til å vite akkurat hvor ille det står til når vi mennesker ønsker å disigne en rase og dyr etter vårt ønske. Om du ønske å bagatellisere hvor mange raser som er blitt ødelagt fordi vi stadig endrer deres naturlige væremåte og gemytt må du gjerne det, men her ble det spurt hva jeg mener om å ødelegge reven, det er jeg imot

legger ved link så du faktisk kan se med det blotte øye hva jeg mener og hvor jævlig det står til med disse rasene http://www.delbart.no/2015/01/disse-bildene-avslorer-den-brutale-sannheten-om-hvordan-avl-har-odelagt-hundene-vare/ En tam rev er bra fordi den har blitt satt i bur og skulle blitt brukt til pels, kjøper ikke den. Det beste for rev vil alltid være å være rev- i det fri. Ikke å være innesperret i bur, hverken for å bli til pels eller for å tilfredstille oss i det vi ønsker å ha de som kjæledyr. Til syvende og sist designer en et dyr til noe den ikke er fordi vi grådige mennesker ønsker det, det er ikke best for dyret, det føles kanskje best for oss men det må vel være eneste grunnen.

1 oppdretter som driver oppdrett av gammel tysk schæferhund? Tviler jeg ikke på, er ikke noe som regnes som gammel tysk schæferhund. Må bli mye innavl da om det er så få oppdrettere av denne friske typen.

Om vi skal snakke bruksschæfer/gråschæfer derimot, som er den typen politiet bruker og har brukt i alle de år siden rasen delte seg, blir det noe annet. Du kan finne friske hunder både hos bruksschæfer og den "ihjelavla" showschæferen, men i stor grad sliter de med de samme sykdommene. Noen oppdrettere avler friskere hunder enn andre, men ingen sitter på noe superfriskt, hellig avlsmateriale.

Det er sant at militær og politi har gått mer over til malinois, og det er nettopp på grunn av sykdom som er utbredt på bruksschæfer også. Det finnes likevel flust av schæfere i tjeneste, de er på ingen måte erstattet.

Sånn så forøvrig den "gamle tyske schæferhunden" ut:

http://saluqi.home.netcom.com/Images/GSD1.jpg

Dagens bruksschæfer: (norskavlet)

http://www.vargfjell.net/images/A-kull/image_017_resize.jpg

Om ikke rasen hadde vært full av allergier og hudproblemer, er det ingenting galt med eksteriøret.

 

Det du linker til er 8 raser av godt over 400 raser som finnes i dag. Jeg bagatelliserer ikke ekstremavl, jeg støtter verken mops, bulldogg, bull terrier, boxer, shar pei, basset eller sirumpa schæfere. Det finnes likevel en hel haug med raser som har svært få til ingen raserelaterte sykdommer, hvor de fleste hundene lever lange og friske liv. Om man kun skal se på ekstremrasene er det jo klart at man synes raseavl er noe dritt, men man lukker da øynene for alle de friske rasene.

Alt dyrehold er egoistisk. De aller fleste dyr hadde nok hatt det bedre i det fri, om man ser bort fra hvor grusom naturens gang til tider kan være. Om man da skal velge å skaffe et dyr fordi det allerede er til dels tam/domestisert, eller om man skal avstå fra alt dyrehold fordi det er egoistisk, får være opp til hver enkelt.

Synes uansett det russiske domestiseringsprosjektet av rev er veldig interessant. De domestiserte sølvrevene oppfører seg nesten som hunder.

 

 

Jeg går heller for en blanding, enn renraset. For 9 av 10 raser er ødelagte på grunn av avl med fokus på utsende. Har hatt 4 blandingshunder, de var ikke syk én dag i sitt liv. Den ene renraset hunden var syk konstant. 20 000 for en designer hund som liksom skal brukes til utstilling, nei takk! aldri mer. 

 

Jeg kjenner ikke én renraset hund som ikke er syk, eller har plager og vondter. 

 

ts

Anonymous poster hash: 85213...cf1

 

Tviler på at ingen var syke en eneste dag i sitt liv. Veldig sært med tanke på at hunder er levende individer, som i likhet med alle andre levende individer, kan bli syke eller skade seg.

Har selv hatt 6 rasehunder nå, 5 forskjellige raser, ingen døde av en genetisk sykdom. Betyr det at alle rasehunder er friske? Nei, bare at mine var friske og at rasene jevnt over er friske.

 

Reven tilhører naturen.

Rev er et rovdyr og chinchilla er en gnager, det kan ikke sammenlignes.

Ekorn er en gnager, men røver også fuglereir, den passer ikke som husdyr.

Rev er ikke flokkdyr. Det er heller ikke katter, de er terroritale og tilpasser seg naboene.

Så fordi det er en gnager og ikke et rovdyr, så tilhører ikke chinchillaen naturen så det er helt ok å sette dem i bur og holde dem som kjæledyr? I ditt hode har gnagere åpenbart ingen behov for fri bevegelse og få utfolde sine instinkter, eller så er de bare mindre verdt. Chinchilla, et dyr som lever i store kolonier i Andesfjellene og blir 15 år, er sikkert enkelt å legge til rette for i fangenskap.  :sarkasme: 

 

Mulig jeg husker feil nå, men har ikke dette vært ett av argumentene pelsdyrnæringen har brukt for å ha dyrene i små bur?

 

At det ikke er  mulig å få rever til å bli tamme?

Det er delvis sant. Grunnen til at pelsoppdretterne ikke vil gjøre dem for tamme, er at man så hos russerne at de domestiserte revene forandret farger. Nye fargemutasjoner oppsto hos de domestiserte revene. Det er selvsagt ikke ønskelig i pelsnæringen at produksjonsdyrene mister den karakterirske viltfargen.

Søk etter det russiske pelsdyrprosjektet med domestiserte rever og mink. De har avlet målrettet på de mest omgjengelige dyrene for å domestisere dem. Veldig interessant å se forskjellen på de som er avlet for å være omgjengelige med mennesker og de som er avlet mot aggressivitet.

 

Kan bli spennende å gå tur med reven i bånd i møte med store hunder som ser på rev som noe de vil jakte på. Må bli stressende for både eier og rev..

Rovvilthunder og andre hunder som tenner på rovdyr/vilt gjør det vanligvis på katter også. En rev er jo ikke en hund, blir mer som en ilder eller katt om man har dem i bånd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reven tilhører naturen.

Rev er et rovdyr og chinchilla er en gnager, det kan ikke sammenlignes.

Ekorn er en gnager, men røver også fuglereir, den passer ikke som husdyr.

Rev er ikke flokkdyr. Det er heller ikke katter, de er terroritale og tilpasser seg naboene.

En rev man mater i "hagen" er greit. Må lure på hvorfor noen vil ha rev som kjæledegge. De er søte? Det kan bli en ny trend, fashion? Morsomt, spennende?

Det minner mye på når alle skulle ha en chihuahua. (håper den perioden er over?)

Jeg ønsket meg også en tam rev en gang. Da jeg var ti år. Men tam rev i den forstand at den kunne komme og gå som den ville.

Men de voksne mente at det var en dårlig ide sett fra revens side.

Så håper du ombestemmer deg ts.

Edit. Og har du lyst på et spesielt kjæledyr kan du like gjerne få deg en katt eller hund. Men ikke på impuls.

Med det argumentet. Hvorfor er katt greit som kjæledyr men ikke rev?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli spennende å gå tur med reven i bånd i møte med store hunder som ser på rev som noe de vil jakte på. Må bli stressende for både eier og rev..

Eller omvendt om det er en liten hund...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjenner jeg at jeg har delte meninger. Første tanke er at rever bør være ville og få leve i det fri, samtidig har jeg lyst på en selv :fnise: Men jeg tror jeg holder meg til at reven bør få være vill og fri, og jakte i naturen fremfor å ligge på en sofa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...