Maleficenta Skrevet 20. juli 2015 #41 Skrevet 20. juli 2015 Men er det ikke bedre å bruke de revene som allerede er vokst opp i fangenskap som kjæledyr da? Man kan jo ikke like godt slippe de ut i naturen om de er født i fangenskap. Da vil de jo ikke kunne klare seg
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #42 Skrevet 20. juli 2015 Jeg synes det er en spennende tanke. Villreven bar et hardt liv i naturen, og de førreste når voksen alder.mde som gjør det, dør som regel unge, av påkjørsler, andre rovdyr, sult og sykdom. Hadde jeg vært rev, ville jeg heller valgt å leve som kjæledyr. Særlig siden det er snakk om rever som er domestiserte, fra oppdrettere som har fåhatt forkus på rever som er tamme.Anonymous poster hash: a9718...aca 2
Brimi Skrevet 20. juli 2015 #43 Skrevet 20. juli 2015 Jeg synes det er en spennende tanke. Villreven bar et hardt liv i naturen, og de førreste når voksen alder.mde som gjør det, dør som regel unge, av påkjørsler, andre rovdyr, sult og sykdom. Hadde jeg vært rev, ville jeg heller valgt å leve som kjæledyr. Særlig siden det er snakk om rever som er domestiserte, fra oppdrettere som har fåhatt forkus på rever som er tamme.Anonymous poster hash: a9718...aca Uansett så ville jeg aldri ha kjøpt de fra Russland. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #44 Skrevet 20. juli 2015 har lyyyyst pååååå <3 men samtidig har jeg planer om å ha hage høns neste år, så det blir vel en dårlig kombo? Anonymous poster hash: 846d6...6f9
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #45 Skrevet 21. juli 2015 Men er det ikke bedre å bruke de revene som allerede er vokst opp i fangenskap som kjæledyr da? Man kan jo ikke like godt slippe de ut i naturen om de er født i fangenskap. Da vil de jo ikke kunne klare seg Nei, det ville vært miljøkriminalitet å slippe dem fri. De er uansett så ødelagte i kropp og sinn at det ville vært ondskapsfullt å slippe dem ut. Om de ikke skal brukes som avlsdyr, rekker de ikke bli ett år en gang. Revene fødes på våren og drepes sent på høsten. De ses på som en inntektskilde, en råvare. Så om pelsindustrien legges ned, vil alle revene drepes, de er jo eiendommen til pelsfarmerne. Og jeg tror det er like bra, for de er syke dyr, både fysisk og psykisk. Det er trist å være på en pelsfarm og tenke at det er ingenting jeg kan gjøre for å hjelpe dere, og ha lyst til å ta livet av dem, for da slipper de hvert fall å lide lenger. Å ha et dyr som er født inn i den konsentrasjonsleiren der som kjæledyr ville ikke fungert. Tenk å skulle ha en hund som har levd i bur i 24 timer i døgnet. Hunden ville vært traumatisert. Og dette er ikke hunder, dette er menneskesky dyr som skal grave huler med lange ganger, hevde revir, bo i små familiegrupper, oppdra ungene sine, lære dem å jakte. Disse dyra sitter i rekke på rekke med andre dyr i bur. De blir helt ødelagte i hodet av det. Løsningen er å slutte å ale opp disse dyra, ikke å gjøre kjæledyr av revirhevdende dyr som liker å grave, jakte, bevege seg over store avstander og som bare være i fred. Jeg synes det er en spennende tanke. Villreven bar et hardt liv i naturen, og de førreste når voksen alder.mde som gjør det, dør som regel unge, av påkjørsler, andre rovdyr, sult og sykdom. Hadde jeg vært rev, ville jeg heller valgt å leve som kjæledyr. Særlig siden det er snakk om rever som er domestiserte, fra oppdrettere som har fåhatt forkus på rever som er tamme.Anonymous poster hash: a9718...aca Mange har et hardt liv i naturen enten de er mus, rev eller rådyr, naturen er hard. Det er sånn livet er. Det gir oss ingen rett til å tukle med ville dyr og gjøre dem til kjæledegger som aldri kan få tilfredsstilt sine artstypiske behov. Hadde jeg vært rev, er det ingen tvil om at jeg ville valgt å være fri. Heller et par år i frihet, enn mange år som kjæledyr i forvirret frykt, fordi jeg aldri fikk gjøre noe av det jeg var ment å gjøre. Og sannsynligvis ville kjæledyr-reven holdes ute i en bitteliten innhegning med netting langt ned i bakken, evt med nettinggulv, fordi de markerer for mye til å holdes innendørs, og de er glade i å grave... Dette argumentet om at naturen er hard kunne man brukt om alle dyr. Gaupe, bjørn, løve, gepard, ape, de ville alle vært tryggere innelåst i bur eller små innhegninger, men de ville ikke vært glade. At oppdrettere har fokus på tamhet er en sannhet med modifikasjoner. Pelskvalitet vil alltid være første pri, og ikke minst størrelse på skinnene. Blåreven har blitt helt enorm. Og dette er en rev som egentlig skal veie under 6 kg og jakte over store avstander. Nå nærmer de seg 30 kg. De er lettere å holde, fordi de lettere reagerer med apati, i stedet for sterotypisk atferd som å hoppe fra side til side, som sølvreven oftere gjør. Slik stereotypisk atferd ser verre ut, men det betyr ikke at de som ikke hopper eller vandrer i ring ikke lider. De er bare apatiske, ikke tamme. Hvis reven blir tam, er et annet spørsmål hvor etisk det er å holde dyr som ligner mer på en hund og som faktisk vil ha menneskekontakt i bur i 24 timer i døgnet. En ting jeg syns er fascinerende, er at han som selger disse revene mener at de krever mer enn hunder, og de skal ha mye fysisk og mental stimulering. Men de revevalpene som ikke ble plukket ut til kjæledyr, skal leve hele livet i et bur hvor de har en trepinne som "aktivitetsobjekt" og hvor hver dag er lik den forrige. Da trenger de plutselig ikke noe mental stimulering eller fysisk aktivitet. Anonymous poster hash: 8bc56...e6a 4
Gjest Gaea Skrevet 21. juli 2015 #46 Skrevet 21. juli 2015 Man redder jo ikke rever fra pelsfarmer ved å skaffe seg rev som kjæledyr, man støtter det. Enten må man jo få seg reven direkte fra pelsfarmen, eller via oppdretter som fikk sine via pelsfarm (og man trenger rimelig mange for å ikke få enorm innavlsgrad) - hvilket alternativ som hadde blitt gjort i praksis dersom denne ''trenden'' hadde tatt av vet jeg ikke. Etterspørselen for pels vil neppe synke av at noen ønsker dyret som kjæledyr, dermed vil pelsfarmen heller øke avlen for å tilfredsstille etterspørselen for begge deler. Det er ingenting annet enn uetisk å skulle ha rev som kjæledyr. Jeg tviler ikke på at det er mulig å tilby dem et relativt tilfredsstillende liv, men jeg tror det er litt sånn at de som faktisk vet hva det innebærer ikke vil velge et slikt dyr - mens de som vil ha det fordi det er ''kult'' uten nødvendig kunnskap vil skaffe seg det. Håper virkelig det blir forbud.
Maleficenta Skrevet 21. juli 2015 #47 Skrevet 21. juli 2015 Nei, det ville vært miljøkriminalitet å slippe dem fri. De er uansett så ødelagte i kropp og sinn at det ville vært ondskapsfullt å slippe dem ut. Om de ikke skal brukes som avlsdyr, rekker de ikke bli ett år en gang. Revene fødes på våren og drepes sent på høsten. De ses på som en inntektskilde, en råvare. Så om pelsindustrien legges ned, vil alle revene drepes, de er jo eiendommen til pelsfarmerne. Og jeg tror det er like bra, for de er syke dyr, både fysisk og psykisk. Det er trist å være på en pelsfarm og tenke at det er ingenting jeg kan gjøre for å hjelpe dere, og ha lyst til å ta livet av dem, for da slipper de hvert fall å lide lenger. Å ha et dyr som er født inn i den konsentrasjonsleiren der som kjæledyr ville ikke fungert. Tenk å skulle ha en hund som har levd i bur i 24 timer i døgnet. Hunden ville vært traumatisert. Og dette er ikke hunder, dette er menneskesky dyr som skal grave huler med lange ganger, hevde revir, bo i små familiegrupper, oppdra ungene sine, lære dem å jakte. Disse dyra sitter i rekke på rekke med andre dyr i bur. De blir helt ødelagte i hodet av det. Løsningen er å slutte å ale opp disse dyra, ikke å gjøre kjæledyr av revirhevdende dyr som liker å grave, jakte, bevege seg over store avstander og som bare være i fred. Mange har et hardt liv i naturen enten de er mus, rev eller rådyr, naturen er hard. Det er sånn livet er. Det gir oss ingen rett til å tukle med ville dyr og gjøre dem til kjæledegger som aldri kan få tilfredsstilt sine artstypiske behov. Hadde jeg vært rev, er det ingen tvil om at jeg ville valgt å være fri. Heller et par år i frihet, enn mange år som kjæledyr i forvirret frykt, fordi jeg aldri fikk gjøre noe av det jeg var ment å gjøre. Og sannsynligvis ville kjæledyr-reven holdes ute i en bitteliten innhegning med netting langt ned i bakken, evt med nettinggulv, fordi de markerer for mye til å holdes innendørs, og de er glade i å grave... Dette argumentet om at naturen er hard kunne man brukt om alle dyr. Gaupe, bjørn, løve, gepard, ape, de ville alle vært tryggere innelåst i bur eller små innhegninger, men de ville ikke vært glade. At oppdrettere har fokus på tamhet er en sannhet med modifikasjoner. Pelskvalitet vil alltid være første pri, og ikke minst størrelse på skinnene. Blåreven har blitt helt enorm. Og dette er en rev som egentlig skal veie under 6 kg og jakte over store avstander. Nå nærmer de seg 30 kg. De er lettere å holde, fordi de lettere reagerer med apati, i stedet for sterotypisk atferd som å hoppe fra side til side, som sølvreven oftere gjør. Slik stereotypisk atferd ser verre ut, men det betyr ikke at de som ikke hopper eller vandrer i ring ikke lider. De er bare apatiske, ikke tamme. Hvis reven blir tam, er et annet spørsmål hvor etisk det er å holde dyr som ligner mer på en hund og som faktisk vil ha menneskekontakt i bur i 24 timer i døgnet. En ting jeg syns er fascinerende, er at han som selger disse revene mener at de krever mer enn hunder, og de skal ha mye fysisk og mental stimulering. Men de revevalpene som ikke ble plukket ut til kjæledyr, skal leve hele livet i et bur hvor de har en trepinne som "aktivitetsobjekt" og hvor hver dag er lik den forrige. Da trenger de plutselig ikke noe mental stimulering eller fysisk aktivitet. Anonymous poster hash: 8bc56...e6a Om de skulle vært kjæledyr så skulle de jo ikke bodd i bur
Gjest Sirah Skrevet 22. juli 2015 #48 Skrevet 22. juli 2015 Jeg er litt delt merker jeg. På en måte kunne jeg godt tenkt meg å "reddet" en rev fra å bli pelskrage, men på en annen side så støtter jeg jo da opp om en næring jeg syntes er forferdelig. Ja, jeg gjør kanskje denne ene reven en tjeneste, men hva med alle som er igjen? Nei, få lagt ned hele næringen og la reven få være i naturen der den hører hjemme...
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #49 Skrevet 22. juli 2015 Forkastelig måte å tjene penger på. Og man støtter pelsdyrfarmer med dette. På en annen side så kanskje flere hadde fått øynene opp for hva rev faktisk krever av mental og fysisk stimuli og hvor fryktsomme de er. Jada, de kan nok bli "tamme" slik at de godtar mat fra hånda, men lojale, og tillitsfulle vil de aldri bli, de er avhengig av fluktruter, og selv om man kan kose med en så vil den fortsatt søke litt avstand etterhvert og dempe noe vanvittig. Det vil aldri revene i burene i den råtne pelsdyrnæringen få mulighet til. Tortur på høyt nivå. Så kanskje folk hadde fått litt mer kunnskap. Akkurat som at valpefabrikker er dyremishandling, det skjønner de aller fleste for vi vet jo atferden og hva en hund trenger, pelsdyroppdrett er intet unntak. Anonymous poster hash: e44ce...0c2
palamina Skrevet 22. juli 2015 #50 Skrevet 22. juli 2015 Rev kan fungere ok som kjæledyr. Men problemet jeg har med kapitalisten fra Folldal som sier han vil selge revevalper er for det første at han ikke legger skjul på at han kun gjør det for profitten. For det andre virker det over hodet ikke som han har satt seg inn i hva kjælerevoppdrett går ut på. Står ikke mye om hvordan han tenkt å gå frem i avisene, men det at han har tenkt å oppbevare valper og avlsdyr ute og ikke flaske opp valpene selv etter at de har fått råmelken av mora sier sitt. Han vil aldri få tilstrekkelig tamme rever på den måten, de må flaskes opp for å preges tilstrekkelig på mennesker. Stakkars dyr og stakkars naive kjøpere.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #51 Skrevet 22. juli 2015 Jeg synes reven ser ut som en liten hund men med personligheten til en katt. Søte er de i alle fall! Anonymous poster hash: a3938...e3d 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #52 Skrevet 22. juli 2015 Rever er rovdyr, født til å leve fritt i naturen, og jeg er imot å holde ville dyr, uansett formål. Nei til privat hold av ville dyr, nei til pelsdyrfarmer og kjøttproduksjon, og nei til dyreparker. Anonymous poster hash: 39fd0...1d6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #53 Skrevet 22. juli 2015 Apropos rev og hund: Anonymous poster hash: a3938...e3d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå