Gå til innhold

Rev som kjæledyr...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at reven ikke har blitt domestisert tidligere er jo at den ikke egner seg. Den har ulemper ved at den lukter vondt og er vanskelig å få kose-tam, normalt vil de bare bli tamme nok til å omgåes mennesker og ta i mot mat. Og de har ingen nyttige egenskaper som ikke dekkes av hunder (som kan være langt mer spesifikke i bruken) eller katter (som både er mer kosete og krever mindre i matveien).

Anonymous poster hash: db156...c22
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at hundene dine ikke er syke eller har plager, har du sjekket de?

Det er da normalt med årlig veterinærkontroll, og tannpuss en gang i halvåret! 

Så jo, de har aldri vært syk, skadet eller hatt noen plager. 

ts

Anonymous poster hash: 85213...cf1

Skrevet

Ingen tamme rever her nei...

• Liker 2
Gjest Yellowrose
Skrevet (endret)

Jeg synes det blir helt feil. Blir stadig vekk oppgitt over menneskeheten vår.. tanken er egoistisk. Rever er rovdyr som hører til ute I villmarka, de er av natur sky og det skal ville dyr være. Jeg mener de har behov for natur og frihet og mye mer enn et menneske kan gi dem. Hvis du vil Gjøre noe godt for de så blir du mer miljøvennlig isteden. Jeg håper også en dag at mennesker og (alle) dyr kan leve I harmoni, men det starter ikke med reve oppdrett! Hvorfor vil noen drive å endre på naturen? For å si det pent. Det blir som å leke med ilden og da vil man til slutt bli brent. Menneske må slutte å prøve leke gud.. la naturen gå sin gang og la de ville være ville!

Endret av Yellowrose
Skrevet

1 oppdretter som driver oppdrett av gammel tysk schæferhund? Tviler jeg ikke på, er ikke noe som regnes som gammel tysk schæferhund. Må bli mye innavl da om det er så få oppdrettere av denne friske typen.

Om vi skal snakke bruksschæfer/gråschæfer derimot, som er den typen politiet bruker og har brukt i alle de år siden rasen delte seg, blir det noe annet. Du kan finne friske hunder både hos bruksschæfer og den "ihjelavla" showschæferen, men i stor grad sliter de med de samme sykdommene. Noen oppdrettere avler friskere hunder enn andre, men ingen sitter på noe superfriskt, hellig avlsmateriale.

Det er sant at militær og politi har gått mer over til malinois, og det er nettopp på grunn av sykdom som er utbredt på bruksschæfer også. Det finnes likevel flust av schæfere i tjeneste, de er på ingen måte erstattet.

Sånn så forøvrig den "gamle tyske schæferhunden" ut:

http://saluqi.home.netcom.com/Images/GSD1.jpg

Dagens bruksschæfer: (norskavlet)

http://www.vargfjell.net/images/A-kull/image_017_resize.jpg

Om ikke rasen hadde vært full av allergier og hudproblemer, er det ingenting galt med eksteriøret.

Det du linker til er 8 raser av godt over 400 raser som finnes i dag. Jeg bagatelliserer ikke ekstremavl, jeg støtter verken mops, bulldogg, bull terrier, boxer, shar pei, basset eller sirumpa schæfere. Det finnes likevel en hel haug med raser som har svært få til ingen raserelaterte sykdommer, hvor de fleste hundene lever lange og friske liv. Om man kun skal se på ekstremrasene er det jo klart at man synes raseavl er noe dritt, men man lukker da øynene for alle de friske rasene.

Alt dyrehold er egoistisk. De aller fleste dyr hadde nok hatt det bedre i det fri, om man ser bort fra hvor grusom naturens gang til tider kan være. Om man da skal velge å skaffe et dyr fordi det allerede er til dels tam/domestisert, eller om man skal avstå fra alt dyrehold fordi det er egoistisk, får være opp til hver enkelt.

Synes uansett det russiske domestiseringsprosjektet av rev er veldig interessant. De domestiserte sølvrevene oppfører seg nesten som hunder.

Tviler på at ingen var syke en eneste dag i sitt liv. Veldig sært med tanke på at hunder er levende individer, som i likhet med alle andre levende individer, kan bli syke eller skade seg.

Har selv hatt 6 rasehunder nå, 5 forskjellige raser, ingen døde av en genetisk sykdom. Betyr det at alle rasehunder er friske? Nei, bare at mine var friske og at rasene jevnt over er friske.

Så fordi det er en gnager og ikke et rovdyr, så tilhører ikke chinchillaen naturen så det er helt ok å sette dem i bur og holde dem som kjæledyr? I ditt hode har gnagere åpenbart ingen behov for fri bevegelse og få utfolde sine instinkter, eller så er de bare mindre verdt. Chinchilla, et dyr som lever i store kolonier i Andesfjellene og blir 15 år, er sikkert enkelt å legge til rette for i fangenskap.  :sarkasme: 

Det er delvis sant. Grunnen til at pelsoppdretterne ikke vil gjøre dem for tamme, er at man så hos russerne at de domestiserte revene forandret farger. Nye fargemutasjoner oppsto hos de domestiserte revene. Det er selvsagt ikke ønskelig i pelsnæringen at produksjonsdyrene mister den karakterirske viltfargen.

Søk etter det russiske pelsdyrprosjektet med domestiserte rever og mink. De har avlet målrettet på de mest omgjengelige dyrene for å domestisere dem. Veldig interessant å se forskjellen på de som er avlet for å være omgjengelige med mennesker og de som er avlet mot aggressivitet.

Rovvilthunder og andre hunder som tenner på rovdyr/vilt gjør det vanligvis på katter også. En rev er jo ikke en hund, blir mer som en ilder eller katt om man har dem i bånd.

Jeg mente ikke at det er greit å ha fulg og dyr i bur, men vet ikke noe om chinchilla. De som skaffer seg gnagere må sette seg inn i dyrets behov og ha noe mer å tilby enn en burløsning.

Skrevet (endret)

Rev er jo freda i Norge? Da er det ikke lov til å ha den som kjæledyr.

Endret av Evilposelos
Skrevet

Rev er jo freda i Norge? Da er det ikke lov til å ha den som kjæledyr.

Det er lov til å ha rev som kjæledyr, om den er født i fangenskap. Disse revene kommer fra oppdrettere og revefarmer. Det er derimot ikke lov om den blir fanget i det fri for å bli holdt som kjæledyr.

Skrevet

Kattene har selv søkt til mennesker etter mat, og de kan leve i grupper. Det er ikke dermed sagt at alle katter har det godt. http://norskhuskattforening.net/atferd.htm#Kattenes%20sosiale%20liv

Grunnen til at mange katter ikke har det godt er pga at alt for mange katteeiere ikke burde hatt katt. De kattene som lever i bra hjem, har det godt. Dessverre har katter et feil rykte på seg noe som gjør at alt for mange eiere tror at katter kan klare seg ukesvus alene. Og så har de og rykte på seg for bare å holde seg nær folk pga naten, men gir faen i dem ellers. Noe aom heller ikke er sant. Når det er sagt fins det hunder og som ikke har det godt. Men de fleste av de har det godt. En rev som kjæledyr hadde i det minste holdt seg frisk og hadde unngått å få skabb o.l.

• Liker 1
Skrevet

Bare fordi forfedrene våres domestiserte hund, katt, hest, griser osv, så betyr ikke det at vi må fortsette i deres fotspor.

"Hvorfor kan vi ikke slå barna våres? Det har jo blitt gjort i tusener av år. "

• Liker 3
Skrevet

Det er delvis sant. Grunnen til at pelsoppdretterne ikke vil gjøre dem for tamme, er at man så hos russerne at de domestiserte revene forandret farger. Nye fargemutasjoner oppsto hos de domestiserte revene. Det er selvsagt ikke ønskelig i pelsnæringen at produksjonsdyrene mister den karakterirske viltfargen.

Søk etter det russiske pelsdyrprosjektet med domestiserte rever og mink. De har avlet målrettet på de mest omgjengelige dyrene for å domestisere dem. Veldig interessant å se forskjellen på de som er avlet for å være omgjengelige med mennesker og de som er avlet mot aggressivitet.

Så det var kun for penger altså- i likhet med han som nå skal selge rev som kjæledyr.. grøss!!

• Liker 2
Skrevet

Men la oss si at viholder rødreven som kjæledyr. Blir ikke det tryggere for sølvreven? Hadde for meg at rødreven skader eller dreper sølvreven... tar jeg feil?

Skrevet

Det er jo de ville rødrevene som er farlig for fjellreven, og de er det ikke tillat å ha som kjæledyr. Kjæledyrrever må komme fra oppdrett, og påvirker ikke den ville revestammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp var det en nabo som hadde en sølvrev (?) som kjæledyr. Den snek seg ut av hundegården om natta og stjal ting fra naboene. Eieren våknet ofte opp til å finne bh'er, støvler, hansker og div ting på trappa.

Nei, jeg synes vi kan holde oss for gode til å ''temme'' enda et dyr vi kan putte i bur og herse rundt med. La reven være vill og fri.

Anonymous poster hash: 28477...a6a
  • Liker 2
Skrevet

Det er jo de ville rødrevene som er farlig for fjellreven, og de er det ikke tillat å ha som kjæledyr. Kjæledyrrever må komme fra oppdrett, og påvirker ikke den ville revestammen.

Men kjæledyrreven må jo ha noe å avles opp fra...

Skrevet

Pelsfarmer..

Skrevet

Men la oss si at viholder rødreven som kjæledyr. Blir ikke det tryggere for sølvreven? Hadde for meg at rødreven skader eller dreper sølvreven... tar jeg feil?

.... bare et problem der. Først av alt. Rødrev og sølvrev er en og samme art (Vulpes vulpes), sølvrev er kun en fargemutasjon fra rødrev.  Sølvreven blir gjerne litt større enn rødreven, da de som bar dette genet tilfeldigvis var litt større. Disse to gjør hverandre ingenting og kan fint leve sammen uten problemer. 

Du tenker nok på fjellrev (vulpes lagopus) (hvitrev og blårev er fargevarianter av fjellreven.). Det er sant at rødrev gjør en trussel for fjellreven, men ikke at de skader og dreper dem, men det hender at de av og til etablerer seg i et fjellrev territorie, og siden rødreven er større enn fjellreven  utkonkurrerer den fjellreven ovenfor resurser og mat. 

Men som sagt, dette påvirkes ikke av at rev blir holdt som kjæledyr, da en kun bruker rever som er avlet i fangenskap gjennom pelsnæringen, og ikke fanger inn ville rever. 

• Liker 2
Skrevet

Nei til rever som kjæledyr. :nei:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt forkastelig med rev som kjæledyr. Det går heller ikke an å sammenligne rever fra et russisk eksperiment hvor poenget var å få dem så tamme som mulig, med rever fra pelsfarmer, hvor poenget med avlen er å få best og mest mulig pels. Rever på pelsfarm er ikke tamme. De er ville dyr som har blitt puttet i bur, fått valper, så har de med best pels blitt avlet videre på for så å få valper og så videre. De blir ikke dyr som trives i bur av den grunn. Denne kyniske industrien støtter man om man får seg en rev som kjæledyr. 

Dette er ville rovdyr som skulle ha levd i det fri, men som har blitt ødelagt av den målrettede avlen for best mulig pels. Skulle man fått seg en fjellrev da, som de kaller blårev, og som har blitt avlet til en helt sykt overvektig størrelse, og som ofte går på håndleddene? Eller en sølvrev, som ofte er så nervøs og ødelagt at de dreper sine egne valper? Det sier seg selv at dette er dyr som aldri skulle vært avlet fram. 

Jeg skjønner tanken om å ha lyst til å "redde" dyr som ellers må leve i små bur hele livet, men de kan dessverre ikke reddes. Den eneste måten å redde dem på, er å legge ned pelsdyrnæringa, slik at ingen flere syke, redde dyr trenger å bli født for å sitte i et bur hele livet.

Anonymous poster hash: 8bc56...e6a
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...