Gå til innhold

BMI på 31,38


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en BMI på 31,38, altså en BMI som tilsvarer Fedme klasse 1 i tidlig fase. Den høyeste graden er Fedme klasse 3. Så med andre ord er jeg et stykke unna det man vil kalle normalvektig, men også et godt stykke unna betegnelsen veldig stor.

Hva er deres personlige mening om en slik BMI? Synes du at man da er skikkelig feit? Eller ikke?



Anonymous poster hash: ecaa0...b51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan spiser du? Hvor mye trener/mosjonerer du? Hvor godt fungerer kroppen din? Har du mye vondter eller sykdommer? Spør legen din hva han/hun synes.

BMI er bare et tall og vekt er ikke svart/hvitt.



Anonymous poster hash: ca295...1ea
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI er bullshit og jeg klarer ikke danne meg et bilde av hvor stor man er eller ikke er basert på et ubrukelig tall. :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres personlige mening om en slik BMI? Synes du at man da er skikkelig feit? Eller ikke?

Anonymous poster hash: ecaa0...b51

Det er umulig å svare på. Selv har jeg en BMI på 23, men er helseskadelig overvektig. Du må nesten høre med legen din hva han synes.

Anonymous poster hash: 20dd9...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke se deg blind på BMI, den forteller dessverre lite selv om den er så utbredt. Kroppene er forskjellige, fordelingen av fett og muskelmasse er forskjellig. Noen med høy BMI kan både være sprekere og slankere enn andre med lavere BMI.

MEN; det er bra å spise sunt og trene, og ikke utsette kroppen for ekstra slitasje ved å bære på overflødig kroppsvekt, og fett rundt vitale organer er ikke bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krokodillen

Jada, bmi forteller lite om muskelmasse osv men har man en bmi på 31 så er man ihvertfall ikke slank. Jeg har til gode å se noen bevise det motsatte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 30,99 i BMI og ser sånn ut:

10367193_10152398335516405_7674304862169

Føler meg tjukk og vet jeg er overvektig men føler meg ikke direkte feit. Men alt kommer an på øyet som ser og det er vel egentlig helsa og velværet som er viktigst.



Anonymous poster hash: ca295...1ea
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jada, bmi forteller lite om muskelmasse osv men har man en bmi på 31 så er man ihvertfall ikke slank. Jeg har til gode å se noen bevise det motsatte

Det er vel strengt tatt ingen med den BMI'en som har noe behov for å overbevise deg eller andre om det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Jeg har 30,99 i BMI og ser sånn ut: Føler meg tjukk og vet jeg er overvektig men føler meg ikke direkte feit. Men alt kommer an på øyet som ser og det er vel egentlig helsa og velværet som er viktigst. Anonymous poster hash: ca295...1ea

Jeg synes du ser flott ut!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 30,99 i BMI og ser sånn ut:

10367193_10152398335516405_7674304862169

Føler meg tjukk og vet jeg er overvektig men føler meg ikke direkte feit. Men alt kommer an på øyet som ser og det er vel egentlig helsa og velværet som er viktigst.

Anonymous poster hash: ca295...1ea

Kommer veldig ann på øyet som ser. På 70-tallet ville du ha blitt sett på som tykk, nå når "alle" er overvektige blir du nok sett på som god og rund. Jeg personlig hadde ville ha fjerna litt kg, slik at du kommer deg lettere rundt omkring. Men det ser ut som du har ei god greie gående, der du står i treningstøy. Flott!

Men hvordan du ser ut, og hva vi mener er betydningsløst. Jeg var en gang din størrelse og hadde det utmerket. Følte meg fin og sexy. Det var ikke før jeg slanket meg (etter mild tvang fra lege) at jeg kjente at det hemmet meg i bevegelse. Jeg fikk også mer energi til overs da kroppen ble lettere. Men igjen, utseende betyr ingenting. Det bør iallefall ikke det. Jeg synes du er ei flott dame :)

Anonymous poster hash: cea46...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bmi på 27, og føler meg skikkelig tykk. Men så har jeg en smal bebygging, så jeg må ned på bmi 22 for å ikke ha alt for mye magefett.

Anonymous poster hash: 9a8b4...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 31 i BMI nå, og tenkte faktisk på akkurat det samme i dag tidlig. For jeg vet at jeg er overvektig, og til og med fet ut ifra BMI kategoriene. Men så føler jeg ikke alltid at disse stemmer helt, og så blir jeg usikker. Ser andre på meg som fet, kraftig overvektig eller bare overvektig? Ikke godt å vite, og jeg tror ikke noen ville ha gitt meg et godt svar om jeg spurte heller ;)

Uansett vil jeg benytte anledningen til å skryte litt av meg selv som har gått fra en BMI på rundt 37 i fjord vår, og jobber fremdeles med å gå mer ned i vekt. Håper på å komme et godt stykke ned i overvektsklassen, men tror faktisk jeg hadde sett litt småsyk ut om jeg var "normalvektig". BMI er en grei pekepinn, men tenker at man må se på hvert enkelt tilfelle og ikke se seg blind på kategoriene. Det er jo også noe som heter trivselsvekt :)



Anonymous poster hash: 1b015...b7e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fedme er ikke noe man skal spøke med. Det krever ekstreme mengder fysisk trening å kvitte seg med fett. Den metabolske prosessen er mye tyngre i å forbrenne fett. Noen sier opptil dobbelt så tung som vanlig energikonsum fra mat. Tenk litt på det. Kroppen er satt opp slik at vi hamstrer energi på en bedre måte enn vi kvitter oss med den. (Bare tenk hvor katastrofalt det ville vært om det var omvendt. Da ville parasitten menneskeheten er sugd til oss planetens ressurser som en sverm av insekter og lagt ruiner bak oss til det til slutt ikke var noenting igjen.) En digresjon. Uansett; fedme er et problem. Man kan rasjonalisere det så mye man ønsker, men faktum er latterlig simpelt. Man spiser mer enn man forbrenner. Mer energi input enn output.

Det er egentlig latterlig enkelt. De som er lett overvektige behøver bare gjøre det vi alle vet de må. Her er en oppskrift for å gå ned i vekt:

Mat: Små mengder salat, tomat, kylling, fisk, knekkebrød, agurk, banan. Lett frokost og sunn middag.

Treningsprogram:
- Løp 75 minuntter i fire dager, tre dager hvile.

Når sulten kicker inn drikker man vann og spiser grønnsaker. Tren før måltider. PS: Det kurerer overvekt.

"Det er umulig å følge et så rigid program", vil sikkert mange overvektige si. Likevel lever det radmagre studenter der ute på langt mindre energikonsum i årevis uten at de dør. Den eneste konklusjonen er at overvektige har lavere impulskontroll og kanskje en vesentlig sterkere følelse av sult enn andre. Man snakker om å "kose" seg med mat, eller "fortjene" mat. Mat brukes som et reward-system. For tynne folk er mat bare mat. Det er godt og sånn, men det er noe man må gjøre uten at man tilegner spising spesielt stor verdi i seg selv. Hvis man er overvektig bør man kanskje tenke i retning av at man må slå opp med mat som gledesstasjon (uten at jeg snakker om å bli anorektisk av den grunn).

Vi snakker ikke om fedme på en åpen og fri nok måte, rett og slett fordi feite folk er ufattelig hårsåre. Det er ofte derfor de er overvektige i utgangspunktet. Det løser ikke problemet at vi lister oss rundt måten vi snakker om dette på.

I-landsproblemer altså...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 30,99 i BMI og ser sånn ut:

10367193_10152398335516405_7674304862169

Føler meg tjukk og vet jeg er overvektig men føler meg ikke direkte feit. Men alt kommer an på øyet som ser og det er vel egentlig helsa og velværet som er viktigst.

Anonymous poster hash: ca295...1ea

Jeg ville ikke tenkt at du er tykk. Du ser ganske lik ut som meg som har BMI på 23. Viser igjen at BMI ikke er til å stole på.

Anonymous poster hash: 20dd9...bdb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI er ikke veldig nøye i grunn, det er mer en pekepinn. I nyere tid har en gått mer og mer bort fra å bruke BMI som fettmåler, men heller måle fettprosenten i forhold til muskler og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tenkt at du er tykk. Du ser ganske lik ut som meg som har BMI på 23. Viser igjen at BMI ikke er til å stole på.

Anonymous poster hash: 20dd9...bdb

Uten at jeg har noen som helst målsetning om å henge ut noen (jeg syns ikke TS burde legge ut bilder av seg selv og derfor legge seg så lagelig til huggs), så kan jeg garantere at dersom jenta hadde spist hva jeg spiser og trent nøyaktig det samme som meg ville hun ikke sett sånn ut. Men klart, jenta er langt fra hva jeg tenker på som overvektig. Hun er bare ute av form i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har 30,99 i BMI og ser sånn ut:

10367193_10152398335516405_7674304862169

Føler meg tjukk og vet jeg er overvektig men føler meg ikke direkte feit. Men alt kommer an på øyet som ser og det er vel egentlig helsa og velværet som er viktigst.

Anonymous poster hash: ca295...1ea

Syns du er fin jeg!

Jeg vil si at dette kroppsidealet er sunnere enn de idealene man ser igjennom media. Heller litt kjøtt på beina enn en syltynn fyrstikk av ei jente.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er fin jeg!

Jeg vil si at dette kroppsidealet er sunnere enn de idealene man ser igjennom media. Heller litt kjøtt på beina enn en syltynn fyrstikk av ei jente.

Det gikk bra dette du, helt til du nevnte fyrstikkjentene...jeg er ei sånn, og jeg vil også ha kroppen min i fred for synsing ;)

Anonymous poster hash: cea46...af6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk bra dette du, helt til du nevnte fyrstikkjentene...jeg er ei sånn, og jeg vil også ha kroppen min i fred for synsing ;)

Anonymous poster hash: cea46...af6

Hehe, beklager. Det var ikke intensjonen. Men jeg mener uansett at det er et sunnere kroppsideal å ha, selv om det at man er syltynn kan ha mange forskjellige grunner. Det jeg ikke liker, er at man bevisst går etter et slik ideal som media gir oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er fin jeg!

Jeg vil si at dette kroppsidealet er sunnere enn de idealene man ser igjennom media. Heller litt kjøtt på beina enn en syltynn fyrstikk av ei jente.

At det er sunnere å være sykelig overvektig enn tynn er vel en rimelig selvmotsigende påstand. Man skal være veldig tynn, for at det skal utgjøre et helseproblem.

Jeg har selv en bmi på 27, etter to svangerskap hvor jeg havnet på krykker, så jeg har ennå ikke mulighet til å trener noe annet enn overkroppen.

Men det er helse, og ikke utseende som er hovedfokus for mitt meg.

Anonymous poster hash: 9a8b4...19a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...