Gjest multibox Skrevet 22. september 2014 #41 Skrevet 22. september 2014 BMI er latterlig å bruke som referanse, er stort sett gymlærerfossiler og gamle vitenskapsmenn som bruker det som referanse til noe som helst seriøst. Om du er bekymret for fedme er fettprosent en mye bedre indikator. Her ser du et eksempel på en person med samme bmi på to forskjellige tidspunkter: http://fitchef.tv/wp-content/uploads/2012/02/jenn-comparison-pics-714x1024.jpg 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #42 Skrevet 22. september 2014 Kommer veldig ann på øyet som ser. På 70-tallet ville du ha blitt sett på som tykk, nå når "alle" er overvektige blir du nok sett på som god og rund. Jeg personlig hadde ville ha fjerna litt kg, slik at du kommer deg lettere rundt omkring. Men det ser ut som du har ei god greie gående, der du står i treningstøy. Flott! Men hvordan du ser ut, og hva vi mener er betydningsløst. Jeg var en gang din størrelse og hadde det utmerket. Følte meg fin og sexy. Det var ikke før jeg slanket meg (etter mild tvang fra lege) at jeg kjente at det hemmet meg i bevegelse. Jeg fikk også mer energi til overs da kroppen ble lettere. Men igjen, utseende betyr ingenting. Det bør iallefall ikke det. Jeg synes du er ei flott dame Anonymous poster hash: cea46...af6 Joda, takk for alle dine gode tips og råd (og det håpløst gjennomsiktige "komplimentet" på slutten). Men jeg må nok skuffe deg; jeg har ingen problemer med å komme meg rundt og har riktig så fine blodverdier så helsa er det lite å utsette på. Man må nok være adskillig større enn meg for å slite med å komme seg rundt, så enten har du vært adskillig feitere enn meg eller så er du mer svakelig anlagt enn meg Og forresten, jeg la ikke ut bilde for å få verken kommentarer på utseendet mitt eller råd og tips fra andre. Anonymous poster hash: ca295...1ea 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #43 Skrevet 22. september 2014 Uten at jeg har noen som helst målsetning om å henge ut noen (jeg syns ikke TS burde legge ut bilder av seg selv og derfor legge seg så lagelig til huggs), så kan jeg garantere at dersom jenta hadde spist hva jeg spiser og trent nøyaktig det samme som meg ville hun ikke sett sånn ut. Men klart, jenta er langt fra hva jeg tenker på som overvektig. Hun er bare ute av form i mine øyne. Jeg er ikke ts og ba ikke om kommentarer på kroppen min. Jeg ville bare vise til ts hvordan min kropp som er omtrent samme BMI ser ut. Men greit nok, man burde jo vite at å legge ut kroppsbilde på kvinneguiden er å kaste både bensin og sprengstoff på bålet. Anonymous poster hash: ca295...1ea
emilia12 Skrevet 22. september 2014 #44 Skrevet 22. september 2014 Jeg måtte ifølge kalkulatoren ha veid litt over hundre kg for å få den bmi-en til ts. Isåfall skjønner jeg att det er mye, eller kommer det mye an på høyde?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #45 Skrevet 22. september 2014 Ligger på omtrent det samme som deg, og føler meg feit hver dag uten at jeg egentlig spiser noe annet enn et par knekkebrød til dagen. Prøver å trene, men sliter med motivasjon. Drittlei av media, som tilsier at du skal ha en BMI på 10 for å være "godkjent" i dagens samfunn. Anonymous poster hash: 66794...a02
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #46 Skrevet 23. september 2014 Her ser du et eksempel på en person med samme bmi på to forskjellige tidspunkter: http://fitchef.tv/wp-content/uploads/2012/02/jenn-comparison-pics-714x1024.jpg Synes hun ser mye bedre ut på det første bildet enn på det andre. Der er jo all femininitet borte. En mellomting hadde nok vært idealet.Anonymous poster hash: 9a8b4...19a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #47 Skrevet 23. september 2014 Synes hun ser mye bedre ut på det første bildet enn på det andre. Der er jo all femininitet borte. En mellomting hadde nok vært idealet.Anonymous poster hash: 9a8b4...19a Den kommentaren måtte jo komme den og....Anonymous poster hash: 9f6b8...b11 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #48 Skrevet 23. september 2014 Jeg har BMI på 27. Trenger å gå ned noen kg for å se normal ut føler jeg. Hadde BMI på 36 i august i fjor Anonymous poster hash: 9f769...4f8
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #49 Skrevet 23. september 2014 Jeg har bmi på 26 (komma et eller annet), men fatter ikke hvordan det stemmer. Ikke har jeg noe særlig muskler heller, bare mega-svære hofter og rumpe. Bmi på 26 skal jo liksom være overvekt. Så bmi er nok ikke helt til å stole på nei. Anonymous poster hash: 7aa22...8ae
Gjest Riskjeks Skrevet 23. september 2014 #50 Skrevet 23. september 2014 Jeg er ikke trent, men den stemmer uansett ikke for meg. Jeg har BMI på 23, så etter den regnes jeg som normalvektig. Så var jeh på Elixia og målte fettprosent, og den var på 34. Ikke bra. Har trodd jeg var ganske normal inntil det. Digresjon, men den viser i alle fall at BMI ikke er til å stole på for ikke-trente heller.Anonymous poster hash: 20dd9...bdb Så du stoler mer på fettprosentmåling på elexia enn BMI? Uansett om du har høy fettprosent, er du ikke helseskadelig overvektig når du har en BMI på 23. Stoler du ikke på BMI, ville jeg heller brukt målebånd - er du kvinne, skal du ha midjemål under 80 cm.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #51 Skrevet 23. september 2014 Så du stoler mer på fettprosentmåling på elexia enn BMI? Uansett om du har høy fettprosent, er du ikke helseskadelig overvektig når du har en BMI på 23. Stoler du ikke på BMI, ville jeg heller brukt målebånd - er du kvinne, skal du ha midjemål under 80 cm. Også hvis man er 175 og over? Må vel være forskjell på midjemålet hos kvinner på 175 og 160? Akkurat som det er vanlig å ha mindre hofter og bruke mindre klesstr jo lavere man er. Jeg er 176, har BMI på 22, vanlig slank og et midjemål på 75, da er jeg jo ikke veldig langt unna faresonen og synes virkelig ikke dette stemmer for meg... Anonymous poster hash: 25233...40f
Gjest Riskjeks Skrevet 23. september 2014 #52 Skrevet 23. september 2014 Også hvis man er 175 og over? Må vel være forskjell på midjemålet hos kvinner på 175 og 160? Akkurat som det er vanlig å ha mindre hofter og bruke mindre klesstr jo lavere man er. Jeg er 176, har BMI på 22, vanlig slank og et midjemål på 75, da er jeg jo ikke veldig langt unna faresonen og synes virkelig ikke dette stemmer for meg... Anonymous poster hash: 25233...40f Det gjelder uansett høyde, så vidt jeg vet. Men BMI er jo også "snillere" jo lavere man er. Med midjemål på 75 cm, er du jo helt utenfor faresonen. Mener å ha lest at alt under 80 cm er bra, 80-88 cm er "gråsone" og over 88 cm er faresone. Hvor smal man er rundt midjen, har mye med kroppsfasong å gjøre også. Noen bærer vekt rundt midjen, andre over rumpa. Men fettet på nedre del av kroppen er visst "sunnere" slik jeg har forstått det - det er bukfedme som er farlig mtp hjerte/kar-sykdommer etc. Og man kan ha bukfedme selv om man er normalvektig.
skreppamedleppa Skrevet 23. september 2014 #53 Skrevet 23. september 2014 Også hvis man er 175 og over? Må vel være forskjell på midjemålet hos kvinner på 175 og 160? Akkurat som det er vanlig å ha mindre hofter og bruke mindre klesstr jo lavere man er. Jeg er 176, har BMI på 22, vanlig slank og et midjemål på 75, da er jeg jo ikke veldig langt unna faresonen og synes virkelig ikke dette stemmer for meg... Anonymous poster hash: 25233...40f Nei det er ikke forskjell på høyde. Uansett om du er 150 cm eller 180 cm så spiller det ingen rolle så lenge midje målet er under 80.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #54 Skrevet 23. september 2014 Ikke godt å si hva man skal stole mest på! Jeg er 175 med bmi på 25, som er akkurat i grenseland mellom normalvekt og overvekt. Samtidig har jeg den typiske pærefassongen og midjemål på 68cm. Selv om fettet mitt skal være "sunnere" er det jo fortsatt for mye hvis man tenker bmi. Anonymous poster hash: 7aa22...8ae
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #55 Skrevet 23. september 2014 Nei det er ikke forskjell på høyde. Uansett om du er 150 cm eller 180 cm så spiller det ingen rolle så lenge midje målet er under 80. Nå ja, dette har også blitt kritisert en del steder, hvor man vel har kommet opp med at midjemålet bør være mindre enn høyde/2 hvis, hvis jeg ikke husker helt feil. I alle fall en annen formel enn at alle skal være under 80. Anonymous poster hash: 52b63...6d1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #56 Skrevet 23. september 2014 På 70- og 80-tallet var det veeeldig få overvektige. Selv inn på 90-tallet var det fortsatt veldig få av dem. På mitt trinn på barneskolen var det 2 stk overvektige av 50. I dag er det sjokkerende mange, spesielt blant innvandrere. Det er ikke medisinske årsaker i 99% av tilfellene - det er alltid snakk om dårlig kosthold og inaktivitet. Er så lei av denne sykeliggjøringen av fedme og at man skal konstruere innviklede årsaker som igjen har skapt en enorm slanke- og kostholdsindustri som tjener penger på latskap. Man trenger ikke individualisere overvektproblemer - dette er ikke rakettforskning. Dropp potetgull på onsdager, tell kalorier og gå til jobb eller turer i skauen. På 60 og 70 tallet var maten bedre. Det var ikke så mye ferdigmat å fråtse i. Noe som kan forklare noe. Ellers skal man heller ikke undervurderer det psykiske. For mange blir det mange krav og maten blir trøsten. Anonymous poster hash: 6a160...f2c
skreppamedleppa Skrevet 23. september 2014 #57 Skrevet 23. september 2014 Nå ja, dette har også blitt kritisert en del steder, hvor man vel har kommet opp med at midjemålet bør være mindre enn høyde/2 hvis, hvis jeg ikke husker helt feil. I alle fall en annen formel enn at alle skal være under 80. Anonymous poster hash: 52b63...6d1 Nåja, det er alltid noen som skal kritisere noe for noe, men det er utvilsomt slik det har vært i alle fall og det finnes det jo ørtogfjørti linker til http://iform.nu/kosthold/sunn-vekt/midjemal-de-magiske-80-holder-du-deg-under http://www.vektklubb.no/artikkel/midjemaal-er-anbefalingene-for-strenge-20194795 http://iform.nu/kosthold/sunn-vekt/midjemal-de-magiske-80-holder-du-deg-under på den siste linken står det: "Er midjemålgrensene de samme uavhengig av høyde? Svar: Ja." Who mener også det samme altså at høyde spiller ingen trille for hvordan midjemålet bør være, nettopp fordi bukfett ikke har noe med høyde å gjøre. Selvsagt, nå finner man jo ut noe nytt hele tiden og det som var farlig i går er helsebringende i dag så jeg sier ikke nødvendigvis at du har feil, men det har nok alltid vært denne regelen folk har forholdt seg til, og om det er noe nytt nå (på dette området også..) så har nok ikke jeg fått det med meg Selv så mener jeg at verken det ene eller andre er fasit på noe som helst, forhøyet kolesterol kan man f,eks ha om bmi er på 20 og midjemålet er på 70. Å ha en sunn sjel i et sundt legme handler om annet enn et tall, det handler vanligvis om flere tall og om livstil generelt.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #58 Skrevet 23. september 2014 Hvordan er det mulig?? Dama på bildet med BMI på 30 så i alle fall fin ut. Kan hende hun var heldig med kameravinkel, bilde tatt forfra, flatterende klær osv, men synes hun så ganske normal ut, muligens litt lubben. Men det er nok lettere å se hvorvidt en person er overvektig når man ser ham/henne fra siden... Uansett - overvektige personer ser ikke nødvendigvis ut som fettberg, og er ikke nødvendigvis veldig usunne, men BMI på over 30 er mye, uansett hvor mye man liker/misliker BMI-skalaen. Den er jo bare veiledende, men for personer som ikke er veldig godt trente, er den en god pekepinn. Og noen er jo heldige med hvordan de bærer vekten, og ser ikke så tjukke ut som de faktisk er. Jeg er uenig. For jeg har hatt BMI på 40. Og når jeg gikk ned i vekt gjorde jeg det i samråd med en personlig trener og ble veid på en maskin som ser forholdet mellom fett, muskler vann osv. Og når jeg hadde BMI på 30, så var jeg i følge den maskinen på det som da er "grønt". Mens jeg i forhold til BMI var synlig overvektig fortsatt. Anonymous poster hash: bf1b1...e64
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #59 Skrevet 23. september 2014 Jeg har bmi på under 20 og ser omtrent ut som deg. Det tviler jeg sterkt på. Kvinnen på bilde har ikke midje og har mest sannsynlig et farlig midjemål dvs midjemål på langt over 85. Har du en så lav BMI har du ikke mye fett noensteder. Anonymous poster hash: 474dd...7f4 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #60 Skrevet 23. september 2014 BMI er langt fra hele bildet. Men det gir en indikator. Det er en grunn til at det brukes, for at man skal bli obs om man faller inn i en uheldig kategori. Dersom man er litt undervektig eller litt overvektig er det ikke noe man skal bekymre seg for, da alle er bygget forskjellig og ser forskjellig ut. Men dersom man har passert over i fedmeklassen er man jo utenfor gråsonen og har med sikkerhet for mye fett på kroppen. Hva jeg vil si om en gitt kropp er umulig å si uten et tall, men at man må ned i vekt er klart. Anonymous poster hash: e6ca8...b2c Du kan ikke si spesielt mye uten et bilde tror jeg. Høyde og vekt gir deg veldig lite indikasjon på hvordan personen er. Selv er jeg 163 og da jeg veide 70 kg, så var jeg det folk kalte tynn. Noen kalte meg slank. Men ingen var i nærheten av å kalle meg lubben eller overvektig (folk sier jo generelt ikke det uansett da men). Legen min så meg også og bare ristet på hodet da det var snakk om BMI. Han så jo at jeg var langt fra overvektig. Men du ville jo utfra vekt og høyde anta at jeg var overvektig og hadde godt av å gå ned 10 kg, hadde du sett på så hadde du aldri sagt det..Anonymous poster hash: bf1b1...e64
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå