Gå til innhold

BMI på 31,38


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 30,99 i BMI og ser sånn ut:

10367193_10152398335516405_7674304862169

Føler meg tjukk og vet jeg er overvektig men føler meg ikke direkte feit. Men alt kommer an på øyet som ser og det er vel egentlig helsa og velværet som er viktigst.

Anonymous poster hash: ca295...1ea

Jeg har bmi på under 20 og ser omtrent ut som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fedme er ikke noe man skal spøke med. Det krever ekstreme mengder fysisk trening å kvitte seg med fett. Den metabolske prosessen er mye tyngre i å forbrenne fett. Noen sier opptil dobbelt så tung som vanlig energikonsum fra mat. Tenk litt på det. Kroppen er satt opp slik at vi hamstrer energi på en bedre måte enn vi kvitter oss med den. (Bare tenk hvor katastrofalt det ville vært om det var omvendt. Da ville parasitten menneskeheten er sugd til oss planetens ressurser som en sverm av insekter og lagt ruiner bak oss til det til slutt ikke var noenting igjen.) En digresjon. Uansett; fedme er et problem. Man kan rasjonalisere det så mye man ønsker, men faktum er latterlig simpelt. Man spiser mer enn man forbrenner. Mer energi input enn output.

Det er egentlig latterlig enkelt. De som er lett overvektige behøver bare gjøre det vi alle vet de må. Her er en oppskrift for å gå ned i vekt:

Mat: Små mengder salat, tomat, kylling, fisk, knekkebrød, agurk, banan. Lett frokost og sunn middag.

Treningsprogram:

- Løp 75 minuntter i fire dager, tre dager hvile.

Når sulten kicker inn drikker man vann og spiser grønnsaker. Tren før måltider. PS: Det kurerer overvekt.

"Det er umulig å følge et så rigid program", vil sikkert mange overvektige si. Likevel lever det radmagre studenter der ute på langt mindre energikonsum i årevis uten at de dør. Den eneste konklusjonen er at overvektige har lavere impulskontroll og kanskje en vesentlig sterkere følelse av sult enn andre. Man snakker om å "kose" seg med mat, eller "fortjene" mat. Mat brukes som et reward-system. For tynne folk er mat bare mat. Det er godt og sånn, men det er noe man må gjøre uten at man tilegner spising spesielt stor verdi i seg selv. Hvis man er overvektig bør man kanskje tenke i retning av at man må slå opp med mat som gledesstasjon (uten at jeg snakker om å bli anorektisk av den grunn).

Vi snakker ikke om fedme på en åpen og fri nok måte, rett og slett fordi feite folk er ufattelig hårsåre. Det er ofte derfor de er overvektige i utgangspunktet. Det løser ikke problemet at vi lister oss rundt måten vi snakker om dette på.

I-landsproblemer altså...

Veldig tydelig at du ikke har peiling på hva du snakker om. Forslaget ditt virker for noen men derimot ikke alle. Alle spiser ikke mer enn de forbrenner og blir feite av den grunn. Noen legger på seg av blant annet medisinske årsaker.

Mange overvektige mangler motivasjonen eller blir jojo slankere. Å hvorfor? Fordi de ikke har løst det psykiske problemene som oftest ligger bak det at man spiser mer mat eller feil mat. Det kan være feks mobbing eller traumer som gjør til at mat blir en slags trøst for deg så kalt trøste spising.

Forbrenningen er også ulikt fra menneske til menneske. De kan spise det samme og trene de samme aktivitetene. Mens den ene vil gå ned eller holde vekten vil kanskje den andre gå opp.

Kalorier inn vs kalorier ut er ikke holdtbart lenger. Fedme er et sammensatt problem som må tas tak i både fysisk og psykisk. Helse personell, treningsveiledere og kosthold eksperter må alle finne en individuell plan til hver enkelt med disse problemene. Så får man ta det der i fra..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig tydelig at du ikke har peiling på hva du snakker om. Forslaget ditt virker for noen men derimot ikke alle. Alle spiser ikke mer enn de forbrenner og blir feite av den grunn. Noen legger på seg av blant annet medisinske årsaker.

Mange overvektige mangler motivasjonen eller blir jojo slankere. Å hvorfor? Fordi de ikke har løst det psykiske problemene som oftest ligger bak det at man spiser mer mat eller feil mat. Det kan være feks mobbing eller traumer som gjør til at mat blir en slags trøst for deg så kalt trøste spising.

Forbrenningen er også ulikt fra menneske til menneske. De kan spise det samme og trene de samme aktivitetene. Mens den ene vil gå ned eller holde vekten vil kanskje den andre gå opp.

Kalorier inn vs kalorier ut er ikke holdtbart lenger. Fedme er et sammensatt problem som må tas tak i både fysisk og psykisk. Helse personell, treningsveiledere og kosthold eksperter må alle finne en individuell plan til hver enkelt med disse problemene. Så får man ta det der i fra..

Ja, nå sa du vel akkurat det samme som meg, bare at du la til en medisinsk dimensjon og hvordan trening og slanking påvirker ulike kropper. Det vakke særlig overbevisende altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bmi på under 20 og ser omtrent ut som deg.

Det kan vel tenkes at du har et litt forvridd selvbilde? Ikke slemt ment, men mange tror de er større enn det de er.

Jeg syns hun som du siterte var fin forresten. Ville ikke kalt henne feit. Litt overvektig kanskje, men ikke feit.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bmi på under 20 og ser omtrent ut som deg.

Det er vel ikke mulig?? Tror du innbiller deg at du er større enn du egentlig er.

Anonymous poster hash: 7e5b2...c6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å svare på. Selv har jeg en BMI på 23, men er helseskadelig overvektig. Du må nesten høre med legen din hva han synes.

Anonymous poster hash: 20dd9...bdb

Hvordan er det mulig?? :klo:

Dama på bildet med BMI på 30 så i alle fall fin ut. Kan hende hun var heldig med kameravinkel, bilde tatt forfra, flatterende klær osv, men synes hun så ganske normal ut, muligens litt lubben. Men det er nok lettere å se hvorvidt en person er overvektig når man ser ham/henne fra siden...

Uansett - overvektige personer ser ikke nødvendigvis ut som fettberg, og er ikke nødvendigvis veldig usunne, men BMI på over 30 er mye, uansett hvor mye man liker/misliker BMI-skalaen. Den er jo bare veiledende, men for personer som ikke er veldig godt trente, er den en god pekepinn. Og noen er jo heldige med hvordan de bærer vekten, og ser ikke så tjukke ut som de faktisk er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bmi på under 20 og ser omtrent ut som deg.

Jeg har en BMI på under 20, og hver bidige gang jeg møter en gammel bekjent eller noe blir jeg spurt om jeg lider av en sykdom eller noe, siden jeg ser så tynn ut. Kanskje har du bare mye luft i magen?

Anonymous poster hash: 20e0e...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig tydelig at du ikke har peiling på hva du snakker om. Forslaget ditt virker for noen men derimot ikke alle. Alle spiser ikke mer enn de forbrenner og blir feite av den grunn. Noen legger på seg av blant annet medisinske årsaker.

Kalorier inn vs kalorier ut er ikke holdtbart lenger. Fedme er et sammensatt problem som må tas tak i både fysisk og psykisk. Helse personell, treningsveiledere og kosthold eksperter må alle finne en individuell plan til hver enkelt med disse problemene. Så får man ta det der i fra..

På 70- og 80-tallet var det veeeldig få overvektige. Selv inn på 90-tallet var det fortsatt veldig få av dem. På mitt trinn på barneskolen var det 2 stk overvektige av 50. I dag er det sjokkerende mange, spesielt blant innvandrere. Det er ikke medisinske årsaker i 99% av tilfellene - det er alltid snakk om dårlig kosthold og inaktivitet.

Er så lei av denne sykeliggjøringen av fedme og at man skal konstruere innviklede årsaker som igjen har skapt en enorm slanke- og kostholdsindustri som tjener penger på latskap. Man trenger ikke individualisere overvektproblemer - dette er ikke rakettforskning. Dropp potetgull på onsdager, tell kalorier og gå til jobb eller turer i skauen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en BMI på 32, veier 110kg ved 184cm. Dette er et resultat av fokusert trening der dette har vært målet. Jeg trener 4-6 ganger i uka og ser på meg selv som i grei form. Men jeg føler meg fortsatt tung og treg i dagliglivet.

Var oppe på 34 en liten stund og ble kvalm av å se meg selv i speilet. Er nå på vei ned, der målet er enda 15-20kg ned. Dette er med tanke på fremtiden, og generell helse og livskvalitet

Jeg kan ikke forestille meg hvordan det er å ha så høy BMI av en usunn livstil.

Endret av electric_trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tenkt at du er tykk. Du ser ganske lik ut som meg som har BMI på 23. Viser igjen at BMI ikke er til å stole på.

Anonymous poster hash: 20dd9...bdb

Jeg har en BMI på 23 og er mye,mye slankere enn det, så fullt enig. BMI er ikke til å stole på.

Anonymous poster hash: 1735a...bfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 70- og 80-tallet var det veeeldig få overvektige. Selv inn på 90-tallet var det fortsatt veldig få av dem. På mitt trinn på barneskolen var det 2 stk overvektige av 50. I dag er det sjokkerende mange, spesielt blant innvandrere. Det er ikke medisinske årsaker i 99% av tilfellene - det er alltid snakk om dårlig kosthold og inaktivitet.

Er så lei av denne sykeliggjøringen av fedme og at man skal konstruere innviklede årsaker som igjen har skapt en enorm slanke- og kostholdsindustri som tjener penger på latskap. Man trenger ikke individualisere overvektproblemer - dette er ikke rakettforskning. Dropp potetgull på onsdager, tell kalorier og gå til jobb eller turer i skauen.

Jeg er 81 modell og på barneskole og ungdomskolen på 90 tallet så var den INGEN i mitt alderstrinn som var overvektige, det var kanskje en som ble antydning til lubben i niende. Og vi var A,B,C klasse liksom. På videregående på min linje så var det en lubben det ene året, ingen det andre året og en i tredjeåret. Verden har forandret seg drastisk. Det verste er vel at det ikke var så normalt å trene som det er i dag heller, men folk flest holdt seg i aktivitet og spiste sunt.

Anonymous poster hash: 1735a...bfe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nysgjerrig så måtte teste dette. Kom på en bmi på 26,3 og da sto det overvektig bak. Lettere sjokkert egentlig men tar det med en klype salt. Har kanskje 5 kg for mye etter graviditet før jeg er på det jeg mener er idealvekten min. Men er langt fra feit. Har litt former, men det vill jeg ha.

Måtte prøve med 5 kg mindre som jeg var før graviditeten og da kom den på 24,7 og normalvektig. Synes det er rart att 5 kg skal ha så mye å si. Er komfortabel nå også og vill tippe mye av de 5 kg ligger i de enorme puppene jeg har fått.

Anonymous poster hash: 4c33a...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store nye nå er å se komplett bort fra BMI. BMI er tull, i og med at den ikke tar med om der er muskler eller fett du har.

Det nye går ut på at har du mer enn 80 cm rundt magen som kvinne bør du slanke deg da du er i faresonen for å utvikle hjerte- og karsykdommer. Er du under har du ingenting å frykte.

Anonymous poster hash: ebaf3...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det mulig?? :klo:

Dama på bildet med BMI på 30 så i alle fall fin ut. Kan hende hun var heldig med kameravinkel, bilde tatt forfra, flatterende klær osv, men synes hun så ganske normal ut, muligens litt lubben. Men det er nok lettere å se hvorvidt en person er overvektig når man ser ham/henne fra siden...

Uansett - overvektige personer ser ikke nødvendigvis ut som fettberg, og er ikke nødvendigvis veldig usunne, men BMI på over 30 er mye, uansett hvor mye man liker/misliker BMI-skalaen. Den er jo bare veiledende, men for personer som ikke er veldig godt trente, er den en god pekepinn. Og noen er jo heldige med hvordan de bærer vekten, og ser ikke så tjukke ut som de faktisk er.

Jeg er ikke trent, men den stemmer uansett ikke for meg. Jeg har BMI på 23, så etter den regnes jeg som normalvektig. Så var jeh på Elixia og målte fettprosent, og den var på 34. Ikke bra. Har trodd jeg var ganske normal inntil det. Digresjon, men den viser i alle fall at BMI ikke er til å stole på for ikke-trente heller.

Anonymous poster hash: 20dd9...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI er langt fra hele bildet. Men det gir en indikator. Det er en grunn til at det brukes, for at man skal bli obs om man faller inn i en uheldig kategori.

Dersom man er litt undervektig eller litt overvektig er det ikke noe man skal bekymre seg for, da alle er bygget forskjellig og ser forskjellig ut. Men dersom man har passert over i fedmeklassen er man jo utenfor gråsonen og har med sikkerhet for mye fett på kroppen.

Hva jeg vil si om en gitt kropp er umulig å si uten et tall, men at man må ned i vekt er klart.



Anonymous poster hash: e6ca8...b2c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nysgjerrig så måtte teste dette. Kom på en bmi på 26,3 og da sto det overvektig bak. Lettere sjokkert egentlig men tar det med en klype salt. Har kanskje 5 kg for mye etter graviditet før jeg er på det jeg mener er idealvekten min. Men er langt fra feit. Har litt former, men det vill jeg ha.

Måtte prøve med 5 kg mindre som jeg var før graviditeten og da kom den på 24,7 og normalvektig. Synes det er rart att 5 kg skal ha så mye å si. Er komfortabel nå også og vill tippe mye av de 5 kg ligger i de enorme puppene jeg har fått.

Anonymous poster hash: 4c33a...c4a

Bryster veier mindre enn man tror, så de er nok ikke "ansvarlige" for så mye av vekten.

5 kg har ikke mye å si men er man på vippepunktet er det jo små marginer. Et eller annet sted går jo grensen mellom kategoriene.

Som sagt er ikke BMI noe svar, og det er en bedre ide å måle seg.

Anonymous poster hash: e6ca8...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en BMI på under 20, og hver bidige gang jeg møter en gammel bekjent eller noe blir jeg spurt om jeg lider av en sykdom eller noe, siden jeg ser så tynn ut. Kanskje har du bare mye luft i magen?

Anonymous poster hash: 20e0e...2bf

Det må være luft i rumpe og lår i så fall ;)

Jeg er iallefall ikke tynn, men relativt slank er jeg vel.

Vi er nok sikkert ikke likt bygget.

Jeg hører noen kaller meg tynn, men de er ganske store selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 30,99 i BMI og ser sånn ut:

10367193_10152398335516405_7674304862169

Føler meg tjukk og vet jeg er overvektig men føler meg ikke direkte feit. Men alt kommer an på øyet som ser og det er vel egentlig helsa og velværet som er viktigst.

Anonymous poster hash: ca295...1ea

Jeg syns på ingen måte at du ser overvektig ut!! Hvis jeg skulle beskrevet deg så ville jeg brukt ordene høy og forholdsvis slank!!

Anonymous poster hash: e099e...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryster veier mindre enn man tror, så de er nok ikke "ansvarlige" for så mye av vekten.

5 kg har ikke mye å si men er man på vippepunktet er det jo små marginer. Et eller annet sted går jo grensen mellom kategoriene.

Som sagt er ikke BMI noe svar, og det er en bedre ide å måle seg.

Anonymous poster hash: e6ca8...b2c

Nåja, har kommet opp i 80G og ryggen klarer nesten ikke bære de så noe veier de. Men er selvfølgelig ikke hele 5 kg;) men kroppen ellers er ganske uforandret. Tar ofte helfigursbilder da man kan se seg blind i speilet og ser helt ærlig ingen stor forskjell på kroppen. Uansett om jeg kunne ville jeg aldri veid ett gram under der jeg var før. Rett og slett for att jeg liker kroppen slik. Og da synes jeg det er litt rart att 5 kg ekstra skal gjøre meg overvektig

Anonymous poster hash: 4c33a...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 30,99 i BMI og ser sånn ut:

10367193_10152398335516405_7674304862169

Føler meg tjukk og vet jeg er overvektig men føler meg ikke direkte feit. Men alt kommer an på øyet som ser og det er vel egentlig helsa og velværet som er viktigst.

Anonymous poster hash: ca295...1ea

Hver sin smak, men du er ganske lik samboer. Hun var en del mindre før. At hun har lagt på seg mye har gjort at jeg personlig har mistet mye lysten på sex. Men det er meg og mine preferanser.

Anonymous poster hash: fc404...a54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...