Gå til innhold

Hva er gode karakterer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For meg er gode karakterer A-C, D er ok (kommer an på emnet) og E kan gå an dersom emenet er særdeles vanskelig. I det store og det hele kommer det veldig an på emnet en har eksamen i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Riskjeks

Det er jo egentlig ikke noe å "synse" om, siden det er 5 (stå)karakterer. C er gjennomsnittet. D er dårlig, E veldig dårlig. B er bra, A veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A er ektraordinært, B er veldig bra, C er bra, D er någen, E er helt ræva, F er stryk-.



Anonymous poster hash: b7f8f...6c3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Dette spørsmålet interesserer meg. Den tiden jeg jobbet og kameratene mine studerte, fikk jeg inntrykket av at A var en tilnærmet uoppnåelig karakter og at det var en bragd å få en A.

Jeg kjenner flere studenter som har et snitt nærmere A innen økonomistudier og har ikke inntrykk av at det er særlig uvanlig.

Innen ingeniørstudium og realfagstudium har jeg imidlertid inntrykk av at det er en helt annen situasjon og at til og med en C blir sett på som en svært respektabel karakter? Jeg har for eksempel snakket med en som studerer realfag på UiO og han sier at på flere av fagene han har tatt har det vært null kandidater som har oppnådd A. Vet ikke om dette er tilfelle på noen av de typiske økonomistudiene?

Selv har jeg nettopp avsluttet ett år på økonomistudier med 7 A-er og 1 B. Forventet det ikke når jeg begynte basert på hva jeg har blitt fortalt, men det gikk enklere enn jeg trodde. Har ikke slitt meg ut heller, selv om jeg har jobbet jevnt og målrettet. Har til og med jobbet en del ved siden av.

Skal mest sannsynligvis over på matematiske studier på UiO til høsten og har ingen illusjoner om å opprettholde snittet mitt, selv om jeg naturligvis har tenkt å prøve.

Konklusjonen er kanskje at dette avhenger av hva man studerer?

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matte er obligatorisk på økonomien ved UiO. Man må ha 30 studiepoeng i rene mattefag, men kan ta opp til 40. ( snakk om master). I tillegg har man 20 obligatoriske poeng i statistikkemner. Mange får c i disse emnene. En god del stryker også. Er man god i matte kan man fint få b hvis man jobber jevnt.

Dette spørsmålet interesserer meg. Den tiden jeg jobbet og kameratene mine studerte, fikk jeg inntrykket av at A var en tilnærmet uoppnåelig karakter og at det var en bragd å få en A.

Jeg kjenner flere studenter som har et snitt nærmere A innen økonomistudier og har ikke inntrykk av at det er særlig uvanlig.

Innen ingeniørstudium og realfagstudium har jeg imidlertid inntrykk av at det er en helt annen situasjon og at til og med en C blir sett på som en svært respektabel karakter? Jeg har for eksempel snakket med en som studerer realfag på UiO og han sier at på flere av fagene han har tatt har det vært null kandidater som har oppnådd A. Vet ikke om dette er tilfelle på noen av de typiske økonomistudiene?

Selv har jeg nettopp avsluttet ett år på økonomistudier med 7 A-er og 1 B. Forventet det ikke når jeg begynte basert på hva jeg har blitt fortalt, men det gikk enklere enn jeg trodde. Har ikke slitt meg ut heller, selv om jeg har jobbet jevnt og målrettet. Har til og med jobbet en del ved siden av.

Skal mest sannsynligvis over på matematiske studier på UiO til høsten og har ingen illusjoner om å opprettholde snittet mitt, selv om jeg naturligvis har tenkt å prøve.

Konklusjonen er kanskje at dette avhenger av hva man studerer?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spør litt fordi jeg føler at "alle" her inne har så mange A'er. Jeg har bare greid å få noen få av dem gjennom en femårig utdanning. Så jeg lurer litt på om noen har fått den jobben de ønsket seg på tross av at de ikke hadde et vitnemål med bare A. For min del ville jeg blitt fornøyd med C i noen av fagene jeg tok, men var "heldig" og fikk B.

Hilsen TS

Anonymous poster hash: bfbaf...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at dei som har gode karakterar har lettast for å svare i slike trådar ;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er C kjempebra. Da er jeg fornøyd. Men jobber alltid mot en B. Forventer ikke å få A, men er ikke som at jeg ikke prøver å få det heller.. innerst inne :P

Er det emner/Fag jeg VET jeg suger i og ikke liker så godt så kan jeg si meg fornøyd med en D, men det har heldigvis kun skjedd en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det må være ganske meningsløst å sette en fast bestemt bokstav som den "beste" karakteren eller som en "god" karakter i alle tilfeller. En B er ikke en god karakter i alle tilfeller, og i noen tilfeller kan en B være en kjempegod karakter.

Det er mange faktorer som spiller inn. Hvor man tar utdanningen sin; noen studier og universitet er strengere med karaktersetting enn andre. Dette er forøvrig et kjent problem. Hvilket studie du går; jeg har inntrykk av, og også fått bekreftet av veldig mange, samt erfart, at det er flere studier som er enklere å få A og B på enn andre. Man må videre se på hva som var gjennomsnittet på den aktuelle eksamen. Oppgavene varierer jo fra hver gang, og det er selvfølgelig oppgaver som er mer kompliserte, kanskje dårligere formulert, osv. enn andre. Du har også oppgaver som går lenger ut av pensum, eller som har emner som bare foreleser har gått gjennom på forelesning, etc. Det er med andre ord oppgavens natur som avgjør mye hvor gjennomsnittet ligger. Om gjennomsnittet er en D, er B en veldig god karakter! Er gjennomsnittet derimot en B, er det selvfølgelig ikke en like god karakter.

Videre spiller jo individuelle forskjeller inn i bildet. Noen av oss har faktisk vanskeligere for å lære oss ting, eller har andre begrensninger eller utfordringer i studiehverdagen som påvirker vårt resultat. Noen er kanskje typiske gjennomsnitts-studenter, og bestandig ligger på C-D, og da vil en A selvfølgelig være fantastisk å få. Men en person som tar ting veldig enkelt, som ligger over gjennomsnittet hver gang, vil kanskje ikke være like fornøyd med en B. Forståelig nok.

Dette er jo bare noen av faktorene som spiller inn. I korte trekk; man må se på helheten for å vurdere om en karakter er god. Ikke bare om det er en A eller en B eller en C.

Jeg studerer jus, er ikke en typisk A-student, og må jobbe ganske hardt for å lære og forstå ting. For meg er en C en relativt grei karakter, og en B en veldig bra karakter. Godtar noen C-er på vitnemålet, men tar opp alle resultater dårligere enn det. :) Ønsker meg et snitt på B ved slutten av 5.avd.



Anonymous poster hash: e262e...b4b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at C ikke er godt nok, osv. Har dere lest karakterveiledningen?

A- er fremragende. Ofte vanskelig å få.

B- er veldig, veldig bra. Studenten viser langt over gjennomsnittet god kunnskap, osv.

C- er god. Besvarelsen er tilfredsstillende, studenten kan det den skal + bittelitt mer. God forståelse, gode kunnskaper, og god selvstendighet.

Hvordan kan dere da si at C ikke er noe særlig?

I tillegg er det bare en karakter. Ja, karakterer er viktige, men samtidig bør folk ha en viss innsikt i at en karakter ikke nødvendigvis gjenspeiler studentens kunnskap. Det er mye som kan påvirke studentens besvarelse f.eks. nervøsitet, osv.



Anonymous poster hash: f8bac...296
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Dere som sier at C ikke er godt nok, osv. Har dere lest karakterveiledningen?

A- er fremragende. Ofte vanskelig å få.

B- er veldig, veldig bra. Studenten viser langt over gjennomsnittet god kunnskap, osv.

C- er god. Besvarelsen er tilfredsstillende, studenten kan det den skal + bittelitt mer. God forståelse, gode kunnskaper, og god selvstendighet.

Hvordan kan dere da si at C ikke er noe særlig?

I tillegg er det bare en karakter. Ja, karakterer er viktige, men samtidig bør folk ha en viss innsikt i at en karakter ikke nødvendigvis gjenspeiler studentens kunnskap. Det er mye som kan påvirke studentens besvarelse f.eks. nervøsitet, osv.

Anonymous poster hash: f8bac...296

C ER jo som sagt en gjennomsnittskarakter, når det er 5 ståkarakterer fra E til A. Jeg synes generelt det er en helt akseptabel karakter.

Personlig vil jeg helst bare få A'er (og godtar B). Det er sikkert ulike meninger om dette, men det er mine krav til meg selv i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet interesserer meg. Den tiden jeg jobbet og kameratene mine studerte, fikk jeg inntrykket av at A var en tilnærmet uoppnåelig karakter og at det var en bragd å få en A.

Jeg kjenner flere studenter som har et snitt nærmere A innen økonomistudier og har ikke inntrykk av at det er særlig uvanlig.

Innen ingeniørstudium og realfagstudium har jeg imidlertid inntrykk av at det er en helt annen situasjon og at til og med en C blir sett på som en svært respektabel karakter? Jeg har for eksempel snakket med en som studerer realfag på UiO og han sier at på flere av fagene han har tatt har det vært null kandidater som har oppnådd A. Vet ikke om dette er tilfelle på noen av de typiske økonomistudiene?

Selv har jeg nettopp avsluttet ett år på økonomistudier med 7 A-er og 1 B. Forventet det ikke når jeg begynte basert på hva jeg har blitt fortalt, men det gikk enklere enn jeg trodde. Har ikke slitt meg ut heller, selv om jeg har jobbet jevnt og målrettet. Har til og med jobbet en del ved siden av.

Skal mest sannsynligvis over på matematiske studier på UiO til høsten og har ingen illusjoner om å opprettholde snittet mitt, selv om jeg naturligvis har tenkt å prøve.

Konklusjonen er kanskje at dette avhenger av hva man studerer?

:)

Det slett ikke uvanlig at det regner Aer på tidlig i økonomistudiet. Har du fullført en bachelor, eller bare tatt førsteåret? I så fall skal du være klar over at fagene også blir vanskeligere, og på masternivå er det såpass uvanlig å ha overvekt av Aer at man blir attraktive for de aller fleste arbeidsgivere.

Ellers er det nok objektivt vanskeligere å få A på kvantitative studier på UIO. Dette ser du også igjen på økonomi, hvor det vanskeligste kvantiative faget på bachelor-nivå på BI - økonometri - hvor snittkarakteren ofte er helt nede i D. Dette faget tas også utelukkende av sivøk-studentene, som presumptivt er de kvantitativt sterkeste og mest interesserte. Uansett synes jeg fagene på økonomi er ganske godt tilpasset det man møter i en jobbsituasjon som konsulent. Det er ofte engang ikke kostnadseffektivt å benytte relativt ukompliserte verktøy en gang i relle beslutningssituasjoner, så man kan faktisk argumentere for at økonomistudiene er for kvantitative, selv om det ikke er spesielt vanskelig det som er heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det slett ikke uvanlig at det regner Aer på tidlig i økonomistudiet. Har du fullført en bachelor, eller bare tatt førsteåret? I så fall skal du være klar over at fagene også blir vanskeligere, og på masternivå er det såpass uvanlig å ha overvekt av Aer at man blir attraktive for de aller fleste arbeidsgivere.

Ellers er det nok objektivt vanskeligere å få A på kvantitative studier på UIO. Dette ser du også igjen på økonomi, hvor det vanskeligste kvantiative faget på bachelor-nivå på BI - økonometri - hvor snittkarakteren ofte er helt nede i D. Dette faget tas også utelukkende av sivøk-studentene, som presumptivt er de kvantitativt sterkeste og mest interesserte. Uansett synes jeg fagene på økonomi er ganske godt tilpasset det man møter i en jobbsituasjon som konsulent. Det er ofte engang ikke kostnadseffektivt å benytte relativt ukompliserte verktøy en gang i relle beslutningssituasjoner, så man kan faktisk argumentere for at økonomistudiene er for kvantitative, selv om det ikke er spesielt vanskelig det som er heller.

Økonometri er også en del av bachelorgraden i økonomi og administrasjon på BI, så det er ikke kun sivøk studenene som har det faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A og B er gode karakterer, C er helt ok. Alt under C er ikke bra.



Anonymous poster hash: b9675...f93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Det slett ikke uvanlig at det regner Aer på tidlig i økonomistudiet. Har du fullført en bachelor, eller bare tatt førsteåret? I så fall skal du være klar over at fagene også blir vanskeligere, og på masternivå er det såpass uvanlig å ha overvekt av Aer at man blir attraktive for de aller fleste arbeidsgivere.

Ellers er det nok objektivt vanskeligere å få A på kvantitative studier på UIO. Dette ser du også igjen på økonomi, hvor det vanskeligste kvantiative faget på bachelor-nivå på BI - økonometri - hvor snittkarakteren ofte er helt nede i D. Dette faget tas også utelukkende av sivøk-studentene, som presumptivt er de kvantitativt sterkeste og mest interesserte. Uansett synes jeg fagene på økonomi er ganske godt tilpasset det man møter i en jobbsituasjon som konsulent. Det er ofte engang ikke kostnadseffektivt å benytte relativt ukompliserte verktøy en gang i relle beslutningssituasjoner, så man kan faktisk argumentere for at økonomistudiene er for kvantitative, selv om det ikke er spesielt vanskelig det som er heller.

Første år på bachelor i økonomi og administrasjon. Det blir nok vanskeligere ja, men jeg var litt overrasket over hvor enkelt første året gikk, selv om jeg selvsagt har lagt ned en innsats.

Nå i sommer studerer jeg R2 matematikk fra VGS når jeg har et ledig øyeblikk og jeg føler at pensum der er mer utfordrende enn noe jeg hittil har vært borte i på økonomi og administrasjon, men det blir kanskje en urettferdig sammenlikning.

Men det er mulig jeg fortsetter på mine økonomistudier. Det frister å bli ferdig og jeg vet at UiO sannsynligvis blir et langt hardere løp og kanskje potensielt mindre lønnsomt også. Usikker på hva som er lurt.

:)

post-81740-0-58538300-1403815164_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det spørs hva man studerer. Hvis det er snakk om de lette studiene som økonomi osv så er A og B bra karakterer. Hvis man snakker om de harde studiene som sivilingeniør- alt som har noe med realfag så er alt fra A-C bra karakterer. En D vil man sikker også overleve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva man studerer. Hvis det er snakk om de lette studiene som økonomi osv så er A og B bra karakterer. Hvis man snakker om de harde studiene som sivilingeniør- alt som har noe med realfag så er alt fra A-C bra karakterer. En D vil man sikker også overleve med.

Du studerer ikke økonomi skjønner jeg. Økonomi på universitetet har mye til felles med ingeniørfag. Du sitter ikke og leser om koselig økonomi. Det er abstrakt og det krever at du kan matten fra VDG. Det er mye matte og mange abstrakte modeller. Det er, matriser, logaritmer, differensiering, derivering som man MÅ kunne godt. Dette bakes inn i alt annet hvor du bruker det i økonomiske modeller. Du lærer å bruke statistikk, økonomi og data flettet sammen i økonometrien. Pensumet er stort og de aller fleste jeg kjenner tar eksamener opp igjen, dette gjelder de aller beste studentene også. For å være blant de beste må man belage seg på å lese 8 timer hver dag og 10 timer hver dag, eller mer-ukene før eksamen. Så en C i et emne med høy strykprosent er ikke d så ille. C er da veldig bra, og de som tar eksamen for 2. gang får kanskje a.

Anonymous poster hash: b7f8f...6c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også tilføye at jeg møtte bekjente som gikk på BI, de hadde virkelig ikke klart VDG. De var drop outs og drev mest med tull mens andre leste til prøver på VDG. Ble paff da en av disse sa at han gikk på BI og at det var så enkelt. Jeg satt med statistikkboka og måtte lese meg opp før eksamen. Det er jo kun en evaluering pr. semester i et emne. Han sa at det var gruppearbeid på BI og at de ikke holdt på med papir og blyant slik vi gjorde. Da skjønte jeg hvorfor han oppfattet det som langt mindre stress. Han var ikke skoleflink i det hele tatt på videregående. Han hadde kanskje snitt på mellom 3 og 4.



Anonymous poster hash: b7f8f...6c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...