Gå til innhold

På tide å kutte puppen - 2-åring


LineGourmet

Anbefalte innlegg

Ja, jeg ammer fortsatt. Både dag og natt :daane:

Jeg har ventet på at han skulle gå lei av seg selv, men er det opp til han så tar han nok pupp noen år til :roll:

Jeg har satt meg som mål at vi begge er avvent innen 2-års dagen hans i juli......

Rutinen er i dag:

Pupp i 17-tiden etter jobb/barnehage, deretter pupp i nyhetene. Så legges han i vår seng hvor jeg og pappaen (annenhver dag) ligger sammen med han til han sovner av seg selv (ca 30 min).

Han flyttes deretter til sin egen seng på sitt rom. Han våkner mellom 23-01 et sted og hentes da inn til meg hvor han får pupp og sovner i midten av senga vår. Våkner gjerne i 4-5 tiden igjen og får da pupp hver gang, og hver time ca frem til 6-7 hvor det er morgen.

Må innrømme at jeg gruer meg veldig. Redd for at både jeg og han blir fryktelig lei oss når det blir puppenekt. Tror nok allikevel at morningen blir værst. Er redd dagen starter allerede 4-5 tiden fordi han ikke klarer å sovne igjen...

Planen min er at jeg skal kjøre 1 uke med 0 pupp mellom kl 20 - 0500. Deretter er morgenpupp ok. Så blir det 1 ny uke hvor vi slutter helt...

Er det noen som har noen erfaringer og tips og råd og gi? Mange vil sikkert spørre etter pappaen også - han ligger pr nå på sofaen :sjenert: Og jeg tenker jo at gutten skal tilbake i sin seng veldig snart, og mannen tilbake med mamma, men tar det gradvis. Har ikke lyst til å nekte lillegutt både pupp og nærhet med mamma på en gang. (jeg ville uansett ikke få sovet om mannen skulle tatt nattevåken..).

Håpet mitt er at 0 pupp etterhvert skal gi hele netter både for store og små *drømme*

Det er helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer veldig på, har mannen din sovet på sofaen i 2 år?? Da har du i alle fall en fantastisk snill mann, det hadde aldri min gjort. Og ikke hadde jeg klart det heller :-)



Anonymous poster hash: 8d9b9...964
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mannen din sovet på sofaen i TO ÅR?? Hjelpesmeg... Her nattammes og samsoves det også, men da med mor, baby OG FAR!

Så til det du lurer på. Har ikke avvent selv enda, så har i grunn ikke noen erfaring å skilte med, men... Tenker umiddelbart at nattammingen kan kuttes først. Tilby vann om natten (lær barnet at man ikke trenger å spise om natten), altså hver gang barnet våkner etter leggetid, men fortsett med morgenammingen litt til. Ettermiddagspupp/kveldspupp kan du også fortsette med inntil videre. Melken din har nok ikke så veldig mye næring lenger, så dette er kosepupp vi snakker om her ;-) Det blir nok noen netter i overgangsfasen som ikke er super, men det klarer dere. Bare snakk med barnet om at man ikke trenger å spise om natten, da skal vi sove, og tilby mye kos ellers så ikke barnet føler seg avvist.

(Dersom dette er en tulletråd så har jeg nok bitt rett på, kjenner folk som ammer så lenge som dette, bl.a. mamma)

Anonymous poster hash: 20be0...ff5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor har du ammet så lenge?



Anonymous poster hash: 2547a...fa6
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager. Jeg er målløs. Ville hvertfall ha kuttet nattammingen først. Tilby han vann om natta i tilfelle han våkner og ikke vil sove. Etter et par uker ville jeg kuttet kveldspupp også. En 2 åring trenger ikke å ammes.. Spørs om det blir vanskeligere å slutte nå enn det ville vært for ett år siden

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo nesten en parodi. Jeg er uenig i ALT dere gjør. Fra amming av 2 åring til samsoving.

Ungen er så stor at du kan forklare at der nå er slutt. Ikke innfør null pupp for så å gi litt etter ei uke. Kutt helt ut med en gang. Og her må pappaen inn i bildet om det blir suring på natta.

Anonymous poster hash: 662ca...b5c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Jeg tror jeg ga ske så sikkert hadde kuttet både pupp og mammakos på natten samtidig, i stedet for å ta to avveninger.

Han er så stor nå at det skal gå Ann å forklare temmelig greit. Og la pappaen gå inn til han om natten for å trøste om det blir behov for det.

Så mange oppvåkningen på natt går kun på dårlig vane.

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mannen din sovet på sofaen i TO ÅR?? Hjelpesmeg... Her nattammes og samsoves det også, men da med mor, baby OG FAR!

Så til det du lurer på. Har ikke avvent selv enda, så har i grunn ikke noen erfaring å skilte med, men... Tenker umiddelbart at nattammingen kan kuttes først. Tilby vann om natten (lær barnet at man ikke trenger å spise om natten), altså hver gang barnet våkner etter leggetid, men fortsett med morgenammingen litt til. Ettermiddagspupp/kveldspupp kan du også fortsette med inntil videre. Melken din har nok ikke så veldig mye næring lenger, så dette er kosepupp vi snakker om her ;-) Det blir nok noen netter i overgangsfasen som ikke er super, men det klarer dere. Bare snakk med barnet om at man ikke trenger å spise om natten, da skal vi sove, og tilby mye kos ellers så ikke barnet føler seg avvist.

(Dersom dette er en tulletråd så har jeg nok bitt rett på, kjenner folk som ammer så lenge som dette, bl.a. mamma)

Anonymous poster hash: 20be0...ff5

Det er ingen tulletråd, jeg kjenner henne ;)

For dere som lurer på hvorfor i alle dager noen vil utsette seg for å amme "så store unger" så er det for noen et stort problem å kutte, fordi man koser seg sånn med ammingen :) Min beste venninne ammet lenger en dette, datteren hennes knappet selv opp skjorta og fant fram, like gjerne ute blant folk som hjemme. Det ER en naturlig ting selv om mange (egentlig inkludert meg selv) syns det er mer ubehagelig å se noen amme en 2 åring i forhold til en ettåring ;)

Men så kommer jo det et punkt der barnet ikke slutter av seg selv, slik man kanskje håpte på, og da innser man at man må avvenne, eller som i TS sitt tilfelle her der de har for oppdelte netter og vil prøve å endre dette.Jeg selv SKULLE slutte ved ett år, men alikevel ble hun nesten halvannet før vi klarte full stopp ;)

Til LineGourmet :)

Jeg prøvde å kutte tvert med snuppa mi (var da 1 år og 4 mnd) Men det funket meeeeget dårlig for min sin del. JEG fikk nemlig kjempespreng, og var lite motivert for å tømme puppen med pumping. Så vi gikk over til at hun bare fikk kveldspuppen, MEN ikke i senga! Tok det i stua før tannpuss og stell (Ammingen kan nemlig også skade tennene når det er større unger, morsmelk er nesten like søtt som saft ;) ) Så ble det med den ene gangen, og det var puppenekt ellers. Hun var hysterisk, og far trådte til mer, også på natten. Tror det da gikk 2 -3 uker før jeg merket at produksjonen var gått drastisk ned og vi kunne kutte kveldspuppen også. En må vere veldig konsekvent her, og bare rolig forklare at puppen er tom, er du tørst? vil du ha litt vann i stedet? Og ja, fortsett å gi masse kos og nærhet selv om puppen blir utilgjengelig ;)

Å kom på en ting til! Tøm aldri puppen helt, så er det lettere å få ned produksjonen raskere, for en tom pupp signaliserer at der er etterspørsel, mens en halvtom signaliserer overskudd ;)

Poster denne her som anonym, men det er da altså gamle Ruccola her Line ;) Liker ikke å ha for mange tråder liggende på meg rundtomkring på forumet ;) Du vet nok sikkert da også mitt nye navn ;)

Kjempeklem og LYKKE TIL!! :klemmer:

Anonymous poster hash: c8f55...299

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, skjerp dere! Det er da ikke ekkelt å fortsatt amme en 2-åring! Hvis det funker for begge parter er ikke dette andre har noe med. Dessuten finnes det ingen fasit på når man skal slutte å amme. Facebooksiden beautiful breastfeeding er en fin side, amming er helt naturlig og vakkert, uansett om ungen er 3 måneder eller 2 år (er nå min mening.)

Til ts: ta det gradvis, det går an å prøve å fortelle barnet på en måte han forstår at nå er han blitt en stor gutt og at nå er det snart på tide å slutte med puppen. Det er viktig at man forteller barnet hva som skal skje på forhånd, en toåring skjønner faktisk ganske mye. F.eks kan du fortelle barnet om det på forhånd den første natten du har tenkt til å ikke gi pupp at i natt kan du ikke få pupp. Det er viktig å gjøre det til en vane å sove natten igjennom.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig mange som dømmer når man ammer lenge. Jeg ammer fortsatt min sønn på 11 måneder, og folk blir satt it av det. De fleste har gått over på MME.

Jeg trodde de anbefalte amming til to år jeg. Og at du skal gi barnet enten MM eller MME til ett år.

Endret av RockOn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig mange som dømmer når man ammer lenge. Jeg ammer fortsatt min sønn på 11 måneder, og folk blir satt it av det. De fleste har gått over på MME.

Jeg trodde de anbefalte amming til to år jeg. Og at du skal gi barnet enten MM eller MME til ett år.

Anbefalt amming til ett år ja, og enda lenger om det passer for liten og stor. Rart du får reaksjoner når baby bare er 11mnd. Har tenkt selv å amme så lenge det er ønskelig for både meg og småen og ønsker hvertfall å amme til han er året (blir sikkert ikke så mye mer enn det), men det er jo en viss fare for at barnehagestart fremmer nedtrapping lenge før den tid...

Anonymous poster hash: 20be0...ff5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ikke egentlig slutte med amming før ungen har fylt 1 år ?



Anonymous poster hash: 668aa...017
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ikke egentlig slutte med amming før ungen har fylt 1 år ?

Anonymous poster hash: 668aa...017

Nei, man SKAL amme eller gi MME til de er ett år. Etter det bestemmer du jo selv... WHOIS anbefaler amming til barnet er to år.

Anonymous poster hash: bd93d...b34

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg ville nok kuttet puppen tvert og tilbudt flaske med vann! Har dere prøvd å tilby vann på første oppvåkning om natten? Her kommer også snart 2 åringen inn til oss av og til hvis han våkner på natta, men nå har vi heldigvis stor nok seng til alle. :) Huff, ikke lett, men det blir nok utrolig deilig å slippe den ammingen også etter nesten to år tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen må tilbake i senga, og toåringen ut av senga og over på sitt eget rom. Du dreper parforhold når mannen har sovet på sofaen siden 2012. ( Leste det i dagboka di)



Anonymous poster hash: 33efc...f2b
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lypcha

Jeg har ikke så mye erfaring ettersom datteren vår sluttet av seg selv med nattmat i en 7 mnd alder. Hun fikk/får masse vann på flaske. Det er det eneste tipset jeg har. Prøv å gi vann i stedetfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Har mannen din sovet på sofaen i TO ÅR?? Hjelpesmeg... Her nattammes og samsoves det også, men da med mor, baby OG FAR!

Så til det du lurer på. Har ikke avvent selv enda, så har i grunn ikke noen erfaring å skilte med, men... Tenker umiddelbart at nattammingen kan kuttes først. Tilby vann om natten (lær barnet at man ikke trenger å spise om natten), altså hver gang barnet våkner etter leggetid, men fortsett med morgenammingen litt til. Ettermiddagspupp/kveldspupp kan du også fortsette med inntil videre. Melken din har nok ikke så veldig mye næring lenger, så dette er kosepupp vi snakker om her ;-) Det blir nok noen netter i overgangsfasen som ikke er super, men det klarer dere. Bare snakk med barnet om at man ikke trenger å spise om natten, da skal vi sove, og tilby mye kos ellers så ikke barnet føler seg avvist.

(Dersom dette er en tulletråd så har jeg nok bitt rett på, kjenner folk som ammer så lenge som dette, bl.a. mamma)

Anonymous poster hash: 20be0...ff5

hvorfor skulle det være tull? Fins faktisk folk som ammer så lenge ungen vil

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Nei, man SKAL amme eller gi MME til de er ett år. Etter det bestemmer du jo selv... WHOIS anbefaler amming til barnet er to år.

Anonymous poster hash: bd93d...b34

man skal fullamme i 6 mnd trodde da jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Anbefalt amming til ett år ja, og enda lenger om det passer for liten og stor. Rart du får reaksjoner når baby bare er 11mnd. Har tenkt selv å amme så lenge det er ønskelig for både meg og småen og ønsker hvertfall å amme til han er året (blir sikkert ikke så mye mer enn det), men det er jo en viss fare for at barnehagestart fremmer nedtrapping lenge før den tid...

Anonymous poster hash: 20be0...ff5

men ikke fullamming? En ettåring skal vel ha annen mat i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ammer fortsatt. Både dag og natt :daane:

Jeg har ventet på at han skulle gå lei av seg selv, men er det opp til han så tar han nok pupp noen år til :roll:

Jeg har satt meg som mål at vi begge er avvent innen 2-års dagen hans i juli......

Rutinen er i dag:

Pupp i 17-tiden etter jobb/barnehage, deretter pupp i nyhetene. Så legges han i vår seng hvor jeg og pappaen (annenhver dag) ligger sammen med han til han sovner av seg selv (ca 30 min).

Han flyttes deretter til sin egen seng på sitt rom. Han våkner mellom 23-01 et sted og hentes da inn til meg hvor han får pupp og sovner i midten av senga vår. Våkner gjerne i 4-5 tiden igjen og får da pupp hver gang, og hver time ca frem til 6-7 hvor det er morgen.

Må innrømme at jeg gruer meg veldig. Redd for at både jeg og han blir fryktelig lei oss når det blir puppenekt. Tror nok allikevel at morningen blir værst. Er redd dagen starter allerede 4-5 tiden fordi han ikke klarer å sovne igjen...

Planen min er at jeg skal kjøre 1 uke med 0 pupp mellom kl 20 - 0500. Deretter er morgenpupp ok. Så blir det 1 ny uke hvor vi slutter helt...

Er det noen som har noen erfaringer og tips og råd og gi? Mange vil sikkert spørre etter pappaen også - han ligger pr nå på sofaen :sjenert: Og jeg tenker jo at gutten skal tilbake i sin seng veldig snart, og mannen tilbake med mamma, men tar det gradvis. Har ikke lyst til å nekte lillegutt både pupp og nærhet med mamma på en gang. (jeg ville uansett ikke få sovet om mannen skulle tatt nattevåken..).

Håpet mitt er at 0 pupp etterhvert skal gi hele netter både for store og små *drømme*

Det er helg!

Hvaaaa? Jeg har ikke ord!

Sorry men å amme en to åring er i min mening ekkelt. Når ungen kan ta fram puppen selv og sutte på den er det i min øyne tegn på at det skulle vært slutt på puppen for lenge siden..

Anonymous poster hash: c7025...6b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...