AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #1 Skrevet 30. mai 2013 En sykepleierstudent skrev i en anonym evaluering at h*n er for avliving av funksjonshemmede barn fordi de ikke bidrar med noe i samfunnet. http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/24/509860.html Selv om jeg ikke er enig med studenten, synes jeg det er ganske sjokkerende at høyskolen dropper prinsippet om anonymitet og lager konsekvenser for studenten som skrev dette. Skal man bare få være anonym så lenge man er enig med de "korrekte"? Jeg ser ikke hvorfor det skulle være noen grunn til å frykte at studenten kom til å skade noen funksjonshemmede eller ikke gjøre jobben sin skikkelig. At h*n har en mening betyr ikke at h*n kommer til å sette denne i verk personlig. Anonym poster: e4a0f2877043a5ef4ba5a3bb331ec343 16
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #3 Skrevet 30. mai 2013 Et anonymt spørreskjema skal forbli anonymt. Anonym poster: 2081d7cdaae4ba35b532a4704abfd987 31
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #4 Skrevet 30. mai 2013 Det er 6 år siden den ble skrevet. Anonym poster: e2ee523e509be8e4a32dde28989a8a26 3
Gjest Skogkar Skrevet 30. mai 2013 #5 Skrevet 30. mai 2013 Hva mente h*n egentlig? At man skulle avlive funksjonshemmede som i å ta abort? Eller avlive dem etter at de var blitt født? Førstnevnte er jo ikke spesielt avskyelig eller radikalt spør du meg. Sistnevnte, å ta livet av et levende menneske som fysisk eksisterer utenfor morens kropp er jo i tilfelle fullstendig forkastelig og avskyelig. 7
Top Gun Skrevet 30. mai 2013 #6 Skrevet 30. mai 2013 (endret) Sistnevnte, å ta livet av et levende menneske som fysisk eksisterer utenfor morens kropp er jo i tilfelle fullstendig forkastelig og avskyelig. Alltid? After-birth abortion: why should the baby live? Endret 30. mai 2013 av Top Gun 3
wilmap Skrevet 30. mai 2013 #8 Skrevet 30. mai 2013 foreslår heller å avliv sånne personer som sykepleieren, å ha funksjonhemmede i samfunnet er bare bra og det fins funksjonhemede i jobb 1
Gjest Skogkar Skrevet 30. mai 2013 #9 Skrevet 30. mai 2013 foreslår heller å avliv sånne personer som sykepleieren, å ha funksjonhemmede i samfunnet er bare bra og det fins funksjonhemede i jobb Det er heller ikke sant. Psykisk utviklingshemmede har ofte ikke spesielt gode liv. Liv preget av sykdommer, liten innsikt, frusterasjoner både for dem og familie. De koster også samfunnet mye. Det må man erkjenne. Men prinsipiellt kan man ikke ta livet av mennesker som allerede er født. Da må man legge til rette for dem og akseptere dem som likeverdige mennesker. Alle som lever, puster og finnes har samme verdi som mennesker. Men jeg er absolutt for at man kan ta abort om man ønsker det. 18
Drizzt Skrevet 30. mai 2013 #10 Skrevet 30. mai 2013 (endret) Jeg ser på det som en privat mening. Utradisjonell, men privat. Det viktigste her er at studenten gjør jobben sin ordentlig etter fullført utdanning. Hva man mener, er enig eller uenig med, skal ikke spille noen rolle. Advokatene som tror at deres klienter er skyldige, men uansett forsvarer de som om de var uskyldige, er i samme situasjon. Da må det være lov for advokatene å mene at klienten faktisk er skyldig. Endret 30. mai 2013 av Drizzt 8
wilmap Skrevet 30. mai 2013 #11 Skrevet 30. mai 2013 Det er heller ikke sant. Psykisk utviklingshemmede har ofte ikke spesielt gode liv. Liv preget av sykdommer, liten innsikt, frusterasjoner både for dem og familie. De koster også samfunnet mye. Det må man erkjenne. Men prinsipiellt kan man ikke ta livet av mennesker som allerede er født. Da må man legge til rette for dem og akseptere dem som likeverdige mennesker. Alle som lever, puster og finnes har samme verdi som mennesker. Men jeg er absolutt for at man kan ta abort om man ønsker det. på dagbladet sto det funksjonshemede, ikke pysisk funksjonshemede. funksjonshemede gjelder jo både blinde og folk som mangler en arm eller et bein og de lever nå et lykkelig liv. alle har rett pp et liv når de først er blitt skapt 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #12 Skrevet 30. mai 2013 ja? De har jo ikke livets rett? de hadde jo aldri overlevd i naturen? Det er jo totalt naturstridig og ta vare på skapninger som ikke klarer å overleve på egenhånd... Vi avliver jo alle våre medskapninger lett som en plett...enten som de er syke eller friske, så hva er da så galt med å la en slik skapning sovne inn? Jeg hadde tatt abort med engang om jeg viste jeg var gravid med en sånn....Det er natur stridig å holde dem i livet! Anonym poster: 6c48c73a36504818fc6239e786f3c481 9
Østlandet Skrevet 30. mai 2013 #13 Skrevet 30. mai 2013 Huff. Her var det virkelig mye forskrudd og totalt uten konsekvensanalyse. Nesten så jeg grøsser.
Gjest Aegon Targaryen Skrevet 30. mai 2013 #14 Skrevet 30. mai 2013 Innen 200 år tipper jeg at soteringssammfun er helt vanlig 1
Gjest Elseby13 Skrevet 30. mai 2013 #15 Skrevet 30. mai 2013 Sjokkerende? Folk avliver sine funksjonshemmede og syke barn hver eneste dag her i Norge. Da jeg var liten, var det mange downs' barn rundt omkring. Nå er de nesten utryddet.
Drømmespill Skrevet 30. mai 2013 #16 Skrevet 30. mai 2013 Wow. At mennesker med psykisk utvilkingshemming ikke kan ha gode liv er vel ganske ekstremt å si? Vi har alle våre plager og utfordringer. Hadde vi "normalt fungerende" blitt satt ut i villmarka ville ikke mange av oss overlevd heller, bortskjemte med alle hjelpemidler vi har. Skal mennesker som er uføretrygtdet avlives også? De bidrar jo ikke? Jeg synes det er ekstremt arrogant å sette seg selv så høyt at man aksepterer avliving av et menneske bare fordi det ikke klarer alt det du gjør. Dessuten så jobber mange psykisk utviklingshemmede. De gjør jobber du ikke gidder og som du ikke ser. For eksempel å pakke skruer, sette ut varer i butikker og slike ting. Slike ting mange "normalt fungerende" ser seg for gode til å gjøre. 4
Gjest Red Queen Skrevet 30. mai 2013 #17 Skrevet 30. mai 2013 Det er skremmende å se hvor sårbar ytringsfriheten våres kan være. Tanken på et samfunn uten ytringsfrihet skremmer meg mye, mye mer enn å tidvis høre meninger fra mennesker som motstrider normalen.
aurtit Skrevet 30. mai 2013 #18 Skrevet 30. mai 2013 Jeg synes det er ekstremt arrogant å sette seg selv så høyt at man aksepterer avliving av et menneske bare fordi det ikke klarer alt det du gjør. Ja...dette skjer med våre medskapninger hver dag...de tortureres og drepes hver dag fordi vi er så EKSTREMT ARROGANTE at vi setter oss selv som art så høyt....
Drømmespill Skrevet 30. mai 2013 #19 Skrevet 30. mai 2013 Jeg er enig med deg, men kan vi ikke holde oss til temaet nå? Nå er det avliving av mennesker det er snakk om. Drap av dyr kan vi ta i en annen, egen diskusjon. La oss holde oss til tema
frøkna Skrevet 30. mai 2013 #20 Skrevet 30. mai 2013 Sjokkerende? Folk avliver sine funksjonshemmede og syke barn hver eneste dag her i Norge. Da jeg var liten, var det mange downs' barn rundt omkring. Nå er de nesten utryddet. Utryddet? Det er vel heller at feil blir oppdaget tidlig i graviditeten så muligheten for abort, eller sen abort er mulig. Så blir vel litt feil å si at de blir utryddet, eller avlivd når de blir abortert bort.. 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå