Gå til innhold

Vil avlive funksjonshemmede barn

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Med et slikt syn som denne studenten har, burde også de som blir handicappet eller invalide pga f.eks. ulykker eller sykdom senere i livet, også bli avlivet, når det blir konstatert at de ikke lenger kan bidra til samfunnet.

Videre burde man også avlive alle pensjonister. De er jo pr. def. ikke produktive lenger. Iallefall når de begynner å ha behov fra omfattende helsetjenseter, burde de avlives, før de pådrar oss ytterligere kostnader.

Livevel, - jeg frydet meg litt dette på lik linje med innspillet fra de australske legene for noen år siden om postfødsel abort, som Top Gun linket til tidligere i tråden.

Vi har så mange hykleriske paradoksale argumenter, som like gjerne gjentas ukritisk av venstresiden som høyresiden, -f.eks. når:

-Vi bruker økonomisk lønnsomhet (som forøvrig bare er en tallfestede modeller basert på usikre forutsetninger) ofte som eneste og som en allmenngyldig styringsparameter for samfunnsutviklingen

("Innvandring er lønnsomt, derfor er innvandring bra", "Store kapitalsterke enkeltindivider som Røkke bidrar til bedre eierskap, derfor trenger vi milliardærene", "Store aktører vil ha stordriftsfordeler, noe som kommer forbrukeren til gode. Derfor anses oppkjøp og sammenslåing som positivt", "Vi trenger flere barn. Det er økonomisk lønnsomt for samfunnet og nødvendig for å møte eldrebølgen."..mens sannheten er at folketallet i Norge øker faretruende og verdens befolkning eksploderer.)

-Vi har et forvrengt bilde på liv og død, der alt liv er "hellig" i en slik utstrekning at vi ser ut til å fornekte døden.. Når kvinner føder 10-12 barn under dårlige forhold og forutsetninger, er hjelpeorganisasjonene på pletten for å sikre liv og oppvekstvilkår i stedet for å angripe problemets kjerne og forhindre disse graviditetene.

- nymoralisme, Abort har i det siste 10-året blitt forsøkt stemplet som moralsk forkastlig (en amerikansk påvirkning?)

- Det innføres begreper som "sorteringssamfunn" i et forsøk på å stigmatisere og hitle de som støtter abortering av syke fostre. Ofte argumentes det med at det er en trussel og krenkelse av mennesker med tilsvarende handicap. Er det et mål å føde flest mulig mennesker med handicap? Et egoistisk og ondskapsfult standpunkt, etter min mening...

-Menneskelivets "hellighet" synes å være grenseløs, mens respekten for andre høyerestående arter er fraværende. Hvor er humaist-ekstremistene, Amnesty-tilhengerne, kristenfolket, og anti-rasistene? Hvorfor er det en selvfølge at alt menneskeliv skal beskyttes til det absurde, når vi ikke respekterer andre arter rett og verd?

Kort sagt, vi trenger å provoseres rundt disse spørsmålene!

Takk for godt innlegg! :) Enig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg er enig med TS - støtter ikke utsagnet, men synes det er forkastelig at anonyme undersøkelser bare forblir anonyme om man har de "riktige" meningene.

• Liker 1
Gjest Aegon Targaryen
Skrevet (endret)

Det er skremmende å se hvor sårbar ytringsfriheten våres kan være. Tanken på et samfunn uten ytringsfrihet skremmer meg mye, mye mer enn å tidvis høre meninger fra mennesker som motstrider normalen.

quote-i-do-not-agree-with-what-you-have-to-say-but-i-ll-defend-to-the-death-your-right-to-say-it-voltaire-191140.jpg

Ja det er et fint sitat av Volitare men sannheten er at dette gjelder for de fleste bare om man er politisk korekt.

Endret av Aegon Targaryen
Skrevet

Gammel sak, men jeg håper studenten saksøkte drittsekkene til helvete og tilbake for å lyve studentene opp i trynet om at det de skrev var anonymt. Avskyelige drittsekker, hele skolen burde legges ned og alle ansvarlige bør fengsles.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gammel sak, men jeg håper studenten saksøkte drittsekkene til helvete og tilbake for å lyve studentene opp i trynet om at det de skrev var anonymt. Avskyelige drittsekker, hele skolen burde legges ned og alle ansvarlige bør fengsles.

Det er merkelig at det ikke fremgår av artikkelen hvordan skolen likevel kunne finne frem til studenten når svarene angivelig skulle være anonyme. Da har ikke besvarelsene hatt det personvernet som har vært forespeilet studentene, og m.a.o. de har ført studentene bak lyset.

Ja, enig, det er veldig alvorlig.

Anonym poster: 6d98e4c48eaef07d5f11f3f2ad8c8835

• Liker 2
Skrevet

Det er merkelig at det ikke fremgår av artikkelen hvordan skolen likevel kunne finne frem til studenten når svarene angivelig skulle være anonyme. Da har ikke besvarelsene hatt det personvernet som har vært forespeilet studentene, og m.a.o. de har ført studentene bak lyset.

Ja, enig, det er veldig alvorlig.

Anonym poster: 6d98e4c48eaef07d5f11f3f2ad8c8835

Jeg tipper at denne personen har vært relativt lett å identifisere pga annen atferd og ytringer. Standpunktene hans er ganske ekstreme, og det er bare rimelig å anta at han skiller seg ut på andre måter også. Det er ganske vanskelig å gå gjennom en treårig utdanning uten å vise noe av hvem man er, og jeg tror nok at hans verdisyn og meninger om dette og hint har tittet frem en gang i blant før.

Skrevet

Jeg tipper at denne personen har vært relativt lett å identifisere pga annen atferd og ytringer. Standpunktene hans er ganske ekstreme, og det er bare rimelig å anta at han skiller seg ut på andre måter også. Det er ganske vanskelig å gå gjennom en treårig utdanning uten å vise noe av hvem man er, og jeg tror nok at hans verdisyn og meninger om dette og hint har tittet frem en gang i blant før.

Hvorfor ble dette ikke tatt opp med ham før nå (dvs. det tidspunktet i 2007) da?

Skrevet

Hvorfor ble dette ikke tatt opp med ham før nå (dvs. det tidspunktet i 2007) da?

Det spørsmålet må nok rettes et annet sted. Men det er sikkert mye man kan si for å indikere at man har et spesielt verdisett, eller innehar en bestemt oppfatning av f.eks modernitet, universell moral, menneskeretter eller annet, uten at det nødvendigvis trenger å utløse tvil om ens egnethet som sykepleier. Og som muligens vil bli oppfattet som forenlig med en besvarelse med slike formuleringer som vi har lest ovenfor.

Hvis man har et kull med èn slik person, og så dukker det opp èn slik besvarelse, så trenger man ikke være Sherlock Holmes for å koble de to sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Uten funksjonshemmede så ville det manglet jobber her i landet. Uten barn som skal utredes på bup trengte vi ikke psykologer, sosionomer, psykriatere, spes. ped osv. Så alt henger sammen og alle er avnhengig av hverandre. Hvis ingen fikk alzheimer, slag, blodpropp, kreft og andre sykdommer så hadde vi trengt sykehjem, for hvis alle var friske og raske hele livet så hadde vi ikke trengt leger heller, så vi trenger hverandre uansett. Denne sykepleieren kan ikke ha det godt, håper ikke hun føder et barn som ikke er friskt, hva gjør hun da??? Nei, vi må stå sammen. Nei til sorteringssamfunn, vi trenger hverandre!

Anonym poster: 10a731c459187266d4d526b88144e048

• Liker 1
Skrevet

Uten funksjonshemmede så ville det manglet jobber her i landet. Uten barn som skal utredes på bup trengte vi ikke psykologer, sosionomer, psykriatere, spes. ped osv. Så alt henger sammen og alle er avnhengig av hverandre. Hvis ingen fikk alzheimer, slag, blodpropp, kreft og andre sykdommer så hadde vi trengt sykehjem, for hvis alle var friske og raske hele livet så hadde vi ikke trengt leger heller, så vi trenger hverandre uansett. Denne sykepleieren kan ikke ha det godt, håper ikke hun føder et barn som ikke er friskt, hva gjør hun da??? Nei, vi må stå sammen. Nei til sorteringssamfunn, vi trenger hverandre!

Anonym poster: 10a731c459187266d4d526b88144e048

Hvis noen mennesker liksom er overflødige , så kan man lure på hvem som ikke er det. Mennesket er jo jordklodens verste skadedyr, og de effektive gjør mer skade enn de funksjonshemmede.

• Liker 3
Skrevet

Det spørsmålet må nok rettes et annet sted. Men det er sikkert mye man kan si for å indikere at man har et spesielt verdisett, eller innehar en bestemt oppfatning av f.eks modernitet, universell moral, menneskeretter eller annet, uten at det nødvendigvis trenger å utløse tvil om ens egnethet som sykepleier. Og som muligens vil bli oppfattet som forenlig med en besvarelse med slike formuleringer som vi har lest ovenfor.

Hvis man har et kull med èn slik person, og så dukker det opp èn slik besvarelse, så trenger man ikke være Sherlock Holmes for å koble de to sammen.

Høres rimelig søkt ut. Vedkommende kunne i et slikt tilfelle bare nektet, og så var de like langt.

Skrevet

Høres rimelig søkt ut. Vedkommende kunne i et slikt tilfelle bare nektet, og så var de like langt.

Rart med det. Enkelte mennesker liker å stå for sine meninger. Også der det er til skade for dem.

Nå vet ikke jeg hvilket format denne høgskolen legger på sine evalueringsskjemaer. Men det er normen at når man sier at noe er anonymt, så er det også prinsipielt sett anonymt, slik at det ikke er mulig å spore skjemaer tilbake til den som har fylt dem ut. Det er fordi folk ellers vil besvare slike skjema taktisk, og da går man jo glipp av den informasjonen man egentlig er ute etter.

Skrevet

Men hvis han liker å stå for sine meninger, hvorfor ventet han med å ytre seg såpass ekstremt til det var på et anonymt skjema?

Skrevet

Men hvis han liker å stå for sine meninger, hvorfor ventet han med å ytre seg såpass ekstremt til det var på et anonymt skjema?

Spør moren din. Hun kjenner ham sikkert minst like godt som jeg gjør. JEG vet bare at "anonymt" betyr at det er anonymt på et prinsipielt nivå. Normen er at man sørger for at besvarelser ikke KAN spores, når man kaller noe anonymt. Fordi det er det anonymt betyr.

Skrevet

Tror nok jeg har illustrert på en grei måte hvordan argumentasjonen din ikke henger helt sammen her, Mann 42.

Skrevet

Tror nok jeg har illustrert på en grei måte hvordan argumentasjonen din ikke henger helt sammen her, Mann 42.

Nei, du har ikke demonstrert noe som helst. Men du har kommet med mange forskjellige formuleringer av "hæ?".

Sykepleierstudenter er stort sett mennesker som velger det yrket fordi de vil hjelpe andre mennesker, eller liker å jobbe med mennesker, eller har andre motivasjoner langs denne linjen.

I en gruppe slike Eloider, vil nok en enslig Morlock som mener at "ubrukelige" mennesker som ikke yter noe materielt til fellesskapet, bør avlives, skille seg ut på andre måter enn besvarelsen på dette ene evalueringsskjemaet. Det er tross alt et bedre resonnement enn at høyskolen på en eller annen måte sporet en evalueringsbesvarelse som ikke skal kunne la seg spore.

Gjest Gjest
Skrevet

Svært tvilsom holdning til funksjonshemmede, og det er veldig forståelig at det reageres. Men, man bør respektere ytringsfriheten, det kan jo hende at personen dette gjelder har grepet til fornuft senere. Som nok alle som har levd en stund vet, er det ikke alt man mener som ung som viser seg å være like holdbart over tid... Og hvis man skal "utrydde" de som ikke bidrar i samfunnet er det mange andre grupper enn funksjonshemmede barn som er i faresonen... hvor skal man stoppe? Uholdbar argumentasjon fra sykepleieren som, som nevnt, kanskje har skjønt mer av tingene nå.

AnonymBruker
Skrevet

Skremmende lesning....

Et samfunn uten ulikheter, et samfunn uten forskjeller.. jeg får frysninger..Alle skal være like og mest mulig normale. Ser for meg barbier og kenner gående rundt. Med enorme skylapper for alt dreier seg om dem selv. Jeg er beriket med å kjenne mange funkjonshemmede. Jeg får se verden med nye øyne, jeg lærer meg stadige nye ting som "normale" ikke ser.

Verden har tapt når det ikke er rom for ulikhet..

Anonymous poster hash: d8e14...078
  • 8 måneder senere...
Skrevet

ja?

De har jo ikke livets rett? de hadde jo aldri overlevd i naturen? Det er jo totalt naturstridig og ta vare på skapninger som ikke klarer å overleve på egenhånd...

Vi avliver jo alle våre medskapninger lett som en plett...enten som de er syke eller friske, så hva er da så galt med å la en slik skapning sovne inn?

Jeg hadde tatt abort med engang om jeg viste jeg var gravid med en sånn....Det er natur stridig å holde dem i livet!

Anonym poster: 6c48c73a36504818fc6239e786f3c481

Du høres ikke ut som du har det så bra. Har du vurdert å snakke med en psykiater/psykolog...?

Anonymous poster hash: 88a0d...d83

Skrevet

Det er heller ikke sant. Psykisk utviklingshemmede har ofte ikke spesielt gode liv. Liv preget av sykdommer, liten innsikt, frusterasjoner både for dem og familie. De koster også samfunnet mye. Det må man erkjenne. Men prinsipiellt kan man ikke ta livet av mennesker som allerede er født. Da må man legge til rette for dem og akseptere dem som likeverdige mennesker. Alle som lever, puster og finnes har samme verdi som mennesker.

Men jeg er absolutt for at man kan ta abort om man ønsker det.

Hvem er du til å bestemme hvem som har gode liv eller ikke? Det vet de funksjonshemmede best selv. Om noen ikke har det godt, gjør man det man kan for å hjelpe dem til å få det bra. En MÅ ingenting. Folk som jobber med funksjonshemmede gjør dette fordi de er glad i mennesker (får jeg håpe da)

Anonymous poster hash: 88a0d...d83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...