Gå til innhold

Nyere tidsregning


Miss I.W.

Anbefalte innlegg

Jeg sier bare wow og bøyer meg i støvet. To uker etter Lita kom klarte keg knapt å komme meg ut av huset på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I hear ya sistah!

Har nettopp hatt svigersene på besøk en uke, og selv om det var veldig hyggelig, var det også fint å bli alene igjen :)

Her er det strålende vær, så jeg og lillesøster har gått oss en lang deilig tur. Digg at bekkenet virker igjen! Er ditt også bedre?

Så bra at bekkenet er i orden! :danse: Her er det nesten bra, men det er jo bare to uker siden fødselen. Verker litt i symfysen hvis jeg har gått/stått mye, men det er mye bedre enn sist. Gleder meg til å begynne å trene til fysioterapeuten igjen, og satser på at bekkenet er i toppform til jobbstart!

Det er koselig å ha dem her også, spesielt for snuppa. Men det var ekstra godt når hverdagen begynte!

Hva er det med svigers og litt for lange besøk?? :roll: Her kom de jo dagen etter vi kom hjem og ble i fire dager! :klaske: Hva er det for noe..?? :roll:

Digg å passe i vanligbukser allerede da! :nigo: Jeg har ikke turt å prøve enda.. ;) Tror ikke rumpa passer..

De var her fra torsdag til søndag, men det tar nesten en halv dag å kjøre så de må få være såpass lenge når de først kommer. ;) De har heldigvis hjemvett når de skal kjøre, og drar alltid rett etter frokost!

Jeg er superoverrasket over at jeg fikk på meg buksa! Her er det rompa som gjør at det passer! :fnise: Det var helt okay å pakke bort mammabuksene!

Svigers her kom EN dag etter at lille var født og ble en hel uke... Og man kan jo ikke egentlig si noe heller da! Ikke jeg i alle fall... Uansett er det hverdagene som er best, med rutiner og orden for alle parter! Heldigvis er det hverdager det er flest av! :)

Ooops, det var vèl tidlig! :sjokkert: Og lenge! Med snuppa kom de ikke så tett etter fødselen. Nå var det mamma som maste om at de måtte få komme siden formen min var så bra. Tenkte det var kjekt å få det unna mens kjære var i permisjon! :ler:

I hverdagen lengter en etter fri og ferie, men det er bra godt med hverdag også! :Nikke:

Jeg skjønner jeg er velsignet når det gjelder svigerfamilie...

Her kommer de på besøk i september, nesten 2 måneder etter termindato :)

Svigerinnen min, søster til mannen, fant ut at vi nok ville ha kommet litt mer inn i rutiner osv før storfamilien kom på langbesøk, takk og lov.

Smart svigerinne! ;)

Jeg hadde et helt supert forhold til dem før vi fikk barn.... De er jo supre besteforeldre! Kan ikke akkurat si det er dårlig heller, men det er noen (tidvis mange) småting som blir irriterenede. Jeg husker så godt den første gangen irritasjonen begynte. Snuppa trasset og vi var i forskjellige etasjer. Jeg prøvde å korrigere og oppdra, mens hun sto å ropte på snuppa for å trøste henne.

Jeg sier bare wow og bøyer meg i støvet. To uker etter Lita kom klarte keg knapt å komme meg ut av huset på dagtid.

Det er stooor forskjell på nr en og nr to, sier jeg bare! Veldig stor forskjell! Men snuppa hadde jeg knapt vært utenfor døra selv.

Vi koser oss sånn hjemme, lillebror og jeg, og tar dagene heeeelt med ro! Han er så rolig og fornøyd, og fremdeles får vi oss stort sett 6 timer sammenhengende søvn på natta. Noe jeg er veldig takknemmelig for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fødsel:

Ble strippet 37+5 og hadde da 2 cm åpning. Igangsetting ble avtalt om to uker hvis ikke noe skjedde av seg selv.

To dager etterpå gikk slimproppen. Var først litt usikker på om det var den, så jeg ringte føden som bekreftet det. De noterte navn og sa bl.a. at fødelsen kunne begynne så snart som innen en time. Da ble jeg litt småstresset, men det skulle gå både denne og neste helg uten at noe skjedde.

Tirsdagsmorgen 39+3 gikk vannet. Det bare sildret og jeg lurte på om blæra bare spilte meg ett puss, men etter utallige runder på do fant jeg ut at det var vannet som gikk. Ny, litt usikker tlf til føden. Fikk beskjed om å se det an en time.

Gjorde klar snuppa for bhg og ble i mellomtiden helt sikker på at det var vannet som gikk, så det ble en tur på føden for ctg. Hadde jevne, gode kynnere, så JM mente at det kom til å skje noe i løpet av dagen. Og hvis ikke skulle jeg komme tilbake dagen etter kl 9.

Den første rien fikk jeg vel egentlig på sykehuset når jeg skulle kle på meg for å dra hjem. Hadde ujevne rier hele morgenen og hver gang jeg hadde en ri kom det en skvett vann, og det var mere ubehagelig en selve rien.

I tolvtiden var riene ganske jevne med ca 6 min. i mellom, og jeg ba kjære om å komme hjem fra jobb. Men så ble de ujevne igjen og jeg hadde alt i mellom 25 minutter og et par minutter i mellom. Prøvde å dusje men da tok de seg opp, så det var bare å returnere til sofaen. Prøvde å legge meg ned, men det ble sinnsykt vondt når jeg fikk rier. Ble avslapping i mellom riene på sofaen. De var vonde, men jeg greide fint å puste meg igjennom dem. Hver gang jeg var oppe å rørte på meg ble de vondere og tettere.

Snuppa var på besøk hos ei venninne og kjære dro for å hente henne og kjøre henne til mamma i halv sekstiden. På returen tok han med seg pizza, men jeg greide ikke å konsentrere meg om å spise.

Prøvde å gå litt rundt for å få hjelp av tyngdekraften, men plutselig fikk jeg veldig tette og utrolig vonde rier. Fant ut at det var på tide å ringe føden og melde min ankomst. Kjære pakket bilen og gjorde seg klar, men jeg prøvde å få pusset tennene (måtte jo gjøre det! :fnise: ) og ringe føden.

Det var vanskelig å komme seg ned trappa og ut i bilen og jeg hadde flere vonde rier på veien. Det kvarteret - 20 minuttene det tok å kjøre trodde jeg aldri skulle bli ferdig og jeg hadde ikke mange pausene i mellom riene. Så bare fram til å komme meg i "trygghet" på sykehuset. Heldigvis var det parkering rett foran døra og jeg maktet ikke å tenke på å ta meg bag eller noe annet en veska.

Vel inne på fødestua begynte pressriene og JM spurte om jeg følte for å presse. Det var ikke lett å få av seg klærne og komme seg oppå benken. Hun tok en kjapp ctg, men ga raskt opp. Om hun sjekket åpningen før ctg`en er jeg ikke helt sikker på, men jeg ble ganske overrasket over at hun kunne fortelle at jeg hadd 9 cm åpning.

Det var egentlig bare å begynne å presse, men midt oppi dette tenkte jeg på at jeg ville jo så gjerne ha prøvd badekaret og i det minste diskutert epidural. Men når jeg hørte kjære spørre JM om hun var klar og hun svarte at nå kom han straks innså jeg at det var ikke tid til noe annet. ;)

Jeg gikk, som sist, inn i meg selv og siden alt gikk så raskt snakket jeg ikke meg hverken kjære eller JM, men jeg fikk gikk beskjed til kjære om å slutte å ta på meg og til JM at jeg hørte hva hun sa. :ler:

Det var sinnsykt vondt når han var på vei ut, men jeg hadde gode rier og presset fint (synes jeg selv). Det føltes så naturlig, sammenliknet med sist. Kroppen bare gjorde det den skulle. Kjære fikk beskjed om å trykke på knappen etter hjelp og jeg fikk beskjed om å holde igjen pressingen på ei rie. Det var da så vondt at jeg (som de fleste) ønsket å gi opp, men siden jeg ikke hadde presset så lenge var jeg ikke sliten, så det gikk greit.

Det var bare en så fantastisk følelse når han kom ut kl 21:22, ca 14 timer etter vannet gikk! Tror det må være noe av det beste jeg har kjent! Både fysisk og følesesmessig. Han var litt sjokkert, men kom seg raskt og det var utrolig å få han på brystet. Han var 4450gr, 52cm lang og 36 rundt hodet. (Snuppa var 4780/49/39)

Han ble født på minuttet en time etter kjære satte på husalarmen og låste døra, og ca 35 minutter etter vi ankom fødestua. Jeg drømte aldri om at det skulle gå så kjapt, og i ettertid tenker jeg at vi skulle kanskje ha dratt tidligere....

Pga forskningsprosjektet jeg er med i måtte de ta flere blodprøver av navlestrengen før de klippet den. Den var tykk og de slet lenge. Det var helt merkelig å kjenne den "dingle" i mellom bena. Kjære så hvor de slet, så han ønsket ikke å klippe navlestrengen denne gangen.

Litt etter var livmora ute og jeg fikk noen sting. De var vonde og vanskeligere å godta enn pressriene.

Ingeting var som den forrige fødselen. Absolutt alt var andeledes! Og en helt fantastisk opplevelse. Jeg hadde krefter igjen til å nyte det som hadde skjedd og var ikke så sjokkert som sist, både pga det var andre gang, men også fordi det ikke var så traumatisk og stressende som sist. Jeg fikk virkelig kjenne at kroppen jobbet og gjorde det det skulle. Jeg hadde jo hatt en del bekymringer om hvordan det skulle gå, så lettelsen var stor over at det gikk så bra. Og med slimpropp, vannavgang, rier og det som hører med fikk jeg virkelig det fulle opplevelsen, mer enn jeg drømte om på forhånd. Og det var en stor bonus å ikke få tid til epiduralen.

Formen kom seg kjapt og han var veldig rolig, så vi fikk hvilt oss på barselhotellet. Det eneste jeg slet med var blødende såre brystvorter og helt jævlige etterrier. Igjen var opplevelsen helt ny og det stikk motsatte av sist, så vi fikk nyte tiden og glede oss over underet vi hadde laget. :hjerte:

Endret av Miss I.W.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin fødselshistorie! Utrolig deilig å kunne ha overskudd igjen til å nyte alt etterpå, og å få en så mye bedre opplevelse enn forrige gang :)

Og fantastisk status 2 uker etter fødsel da, bra jobba ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin fødselshistorie! Og helt fantastisk bra at du fikk den "skikkelige" fødselen denne gangen. For meg innså jeg ikke før etter andre fødselen hvor sjokka og "ut av meg selv" jeg var og hvor brutalt det faktisk var under og etter første.

Deilig å føle seg i så god form! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med ein stor fin prins og ein rask og fin fødsel!

Endret av Fru Edderkopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin fødselshistorie! Utrolig deilig å kunne ha overskudd igjen til å nyte alt etterpå, og å få en så mye bedre opplevelse enn forrige gang :)

Og fantastisk status 2 uker etter fødsel da, bra jobba ;)

Livet er bare herlig akkurat nå! Nyter det virkelig!

Jeg har ikke jobbet så hardt for to-ukers-statusen (gjorde jo det før fødselen mtp dietten), så det er et bra boost for å sette i gang å jobbe! :nigo:

Så fin fødselshistorie! Og helt fantastisk bra at du fikk den "skikkelige" fødselen denne gangen. For meg innså jeg ikke før etter andre fødselen hvor sjokka og "ut av meg selv" jeg var og hvor brutalt det faktisk var under og etter første.

Deilig å føle seg i så god form! :nigo:

Helt enig, Belle! Jeg var klar over at den ikke var helt "normal", men har tenkt at det bare kunne bli bedre. Når igangsettingen ble bestilt denne gangen, sa legen at en av grunnene var "traume" sist, og det var et dekkende ord! ;) Det var bare helt utrolig å få oppleve en så flott fødsel!

Du aner ikke hvor deilig det er å være i god form! :hoppe: Den var heller ikke så bra sist...

Flott fødsel :)

:Nikke:

Gratulerer med ein stor fin prins og ein rask og fin fødsel!

Tusen takk, Fru E!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wosh, som dagene går unna!

Lillebror er fremdeles veldig snill og flink til å sove på natta (gjerne 5 timer i slengen), men merker at han blir større og trenger mere mat. Både mandag, i går kveld og i formiddag har jeg sittet i timesvis med puppen ute. "Økehalvdager"? ;)

Snuppa er fremdeles stolt, men vi kan vel kanskje se litt sjalusi i form av at hørselen har blitt meget selektiv! :fnise: Blir frytelig lei av å mase, men hun har visst et stort behov for å strekke strikken om dagen. Noe lar vi gå, men vi kan ikke se i mellom fingrene på alt... Men vi har det også veldig fint og det er til tider mere harmonisk nå med to barn, enn når snuppa var nyfødt.

Vi har hatt daglige kaffebesøk den siste uka. Superkoselig og smigrende at folk kommer, men det har blitt litt mye kaffeslabras, og litt lite mat og hvile for min del. En merker det ikke før etterpå, og jeg vil jo så gjerne ha besøk. Skulle ha "hviledag" idag: Det begynte så bra med å at vi ikke sto opp før halv tolv, men så fikk jeg bakeånden over meg (det begynner å gå tomt for alt som ble bakt før fødselen) og overraskende ettermiddagsbesøk, og vips så var dagen straks over.

Lillebror sover nå så jeg fikk meg en tur på butikken alene, tid til kveldsmat og KG. Deilig! :nigo:

Det skulle forresten gå tre uker får snuppa la merke til at lillebror har annen type tiss enn henne! :ler: Hun lurte på om hun fikk ta på den! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi storkoser oss! Hadde ventet meg like stor unntakstilstand som sist og gikk å gruet meg, må jeg innrømme... Men dette går over all forventning! Nyter det så lenge det varer!

Hadde tenkt å farge håret idag, men lillebror vil helst ligge nære når han sover. Jaja, så får vi kose oss og slappe av :hjerte: og så får de små grå håra være i fred litt til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like bra dag som dårlig... Har kosa oss, barna, mamma og jeg, med tur og piknikk i flott vær (godt det er litt sommer igjen som jeg kan nyte!), mens kjære har styrt på hjemme.
Men humøret er ikke helt på topp, jeg er litt sliten og slet med å få oss klare i formiddag. Lillebror ble aldri mett, mat og utstyr skulle pakkes og storesøster tisset i trusa (igjen! :( ) og var fryktelig nærtagen og begynte å gråte for den minste lille ting.

Det går litt opp og ned i livet...

Rolig kveld alene med puppen ute i kveld også, regner jeg med. Kjære jobber i garasjen og lillebror skal spise seg opp til natta. Har kjøpt sushi og skal prøve å slappe av og kose meg.

Endret av Miss I.W.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebror brukte lørdagskvelden på å bunkre opp og slo til med å sove fra halv tolv til halv seks! :hakeslepp: Det er kanskje verd å sitte ute med puppen hele kvelden når en får sove "hele" natta?

Rolig, deilig, lat dag! Men det blir da noen vendinger når en er alene med to barn mesteparten av dagen.

Vi har prøvd å prate med snuppa om skvettingen og uttissingen, men det er visst ikke noen hast med å slutte med det igjen. Har hun vært uheldig i bhg er det det første hun sier når vi henter og skjer det hjemme spør hun om ny truse, så hun "skjemmes" ikke heller. Ny taktikk er å overhode ikke gi det noe oppmerksomhet. Trusene er flyttet fra rommet til badet for at det ikke skal ta tid å hente ny. Håper det funker! :pls: Er litt oppgitt over at hun gjør sånn 1,5 år etter hun sluttet med bleiene på dagtid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som om hun vil ha oppmerksomhet, så å "ignorere" det kan nok være en god ide! Kanskje også en ide å finne noe annet som hun kan få (positiv) oppmerksomhet på...? De er veldig utspekulerte de der små altså! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om hun vil ha oppmerksomhet, så å "ignorere" det kan nok være en god ide! Kanskje også en ide å finne noe annet som hun kan få (positiv) oppmerksomhet på...? De er veldig utspekulerte de der små altså! :fnise:

Jeg har tenkt mye på det i det siste. Synes hun får en del oppmerksomhet, mere enn ventet siden lillebror er så rolig. Merker at hun blir sjalu når jeg ammer, da skal hun holde han o.l. Men jeg prøver så godt jeg kan å "dele" på meg selv. Han sover stort sett en lang dupp hver ettermiddag, så da har hun all oppmerksomheten vår. Trodde jeg... Men etter å vært litt obs`e på det de siste dagene blir det mye "ja, jeg kommer snart, jeg skal bare..." fra mamma. Kan ikke slippe alt en har i hendene, men kanskje jeg kan gjøre det litt oftere?

Vi har kost litt ekstra etter middag denne uka og mulig det har hjulpet?

Det skvettes her og. Vi later som ingenting og tar tiden til hjelp.

Det har gått veldig fint denne uka, enn så lenge! :nigo: Vi har hatt positiv fokus på at hun har vært flink og sammen lagde vi et "kart", som hun kaller det, med daglig utkryssing hvis hun har vært flink, og en belønning som hun selv har vært med å velge ut, i slutten av uka. Ser ut til å funke, og i tillegg øver hun seg på dagene. Var visst veldig stas!

Hun ble stukket av en veps i går og ble ganske hoven på handa. Hun gråt og klagde mye, men når hun satte på plasteret på feil finger og på feil hand, skjønte vi at hun var på bedringens vei! :fnise:

Lillebror var 4 uker på tirsdag. :hjerte:

Vi tok en tur på HSt. for å sjekke vekta. Han har gått opp 540gr til 4980 (200gr tyngre enn når søsteren ble født). Han er lang i overkroppen og fyller godt ut 56 bodyene.

Han er en tålmodig kar, gråter lite, men lager mye lyd; stønn, grynt og sukk.

Han har allerede funnet en fin dagsrutine, og har en langdupp på morgenen og på ettermiddagen, og sover kjempefint på natta (mamma er veeeeldig glad for det), og spiser mye og ofte på formiddagen og hele kvelden.

Vi synes å skimte et smil når kjære kilte han i handa og jeg i kinnene. Tror ikke det var "luft", men vi får se an utviklinga! ;)

I forhold til søsteren har han lite behov for byssing, men liker godt å duppe på bystet vårt.

Han liker ikke å ligge over skuldra og har ikke tid til å rape! Krøller seg sammen som en ball og bikker seg over på siden hvis vi prøver. Men han har begynt å godta det hvis vi går rundt omkring så han får sett seg rundt. Da strekker han nakken.

Jeg kaller han klompen, og mamma ble litt sur for det fordi han er ikke tykk, mente hun. Men det kommer av at han krøller seg sammen som en klump. :rodmer:

Den siste fire ukene har gått over all forventing! Jeg ventet meg kaos, både med barn, hjem og kropp, men det er mye kos. Litt stress når vi skal noe sted på dagtid; hente snuppa i bhg, handle o.l. siden han spiser mye og ofte da, men han sovner godt i bil og vogn.

Godt å få kroppen sin tilbake, men kjenner ammingen i skuldrene og bekkenet er ikke helt bra, men funker greit.

Har kjøpt meg nye joggesko (første tur ga megagnagsår, men håper de blir gode!) og skal prøve å komme meg ut litt mere på trilleturer!

Har lagt om rutinene hjemme og kjenner at det trengs litt mer struktur med to barn (det blir vel ikke lettere når de blir større), spesielt siden jeg er planleggingsfreak og liker å ligge ett skritt foran. ;)

Uka her flydd unna og straks er det helg. Skal på hytta på første gang på ett år, men tror vi blir bare ei natt.

Endret av Miss I.W.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag sto vi å pratet med speilbildet vårt og smilte! :hjerte:

Spiste fra åtte til ett i gårkveld. Kavet mye på slutten. Puppen var visst tom...

Var oppe med snuppa fra seks til syv. En pupp kl syv og morgen kl 10. :sjokkert:

Jeg skal ikke klage, men jeg synes det blir litt lite igjen av dagen. Kan ikke stå opp for lenge før lillebror heller fordi noen dupper resten av dagen er det ikke mulighet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. :hjerte: Har smilt til mormor og tante også i helga. Søteste!

Og så har vi begynt å "prate" litt, med litt "gyyy" og "ah". Synes det er bare så søtt!

Meeen, vi må roe begeistringen litt når snuppa er tilstede, fordi hun synes ikke det er like stas og blit litt furten...

Idag har vi sovnet av, lillebror og jeg, og det var kjempegodt! ;) Men jeg er litt stressa for dagens oppgaver, men jeg skal da komme meg igjennom lista! Har lovt å hente snuppa som sto å hylgein "mamma, jeg savner deg!" før hun skulle i bhg. Hørte hun ga seg med en gang hun satte seg i bila.... :fnise:

Nå er det en som er sulten her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...