Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

36 uker i dag, og bare en liten måned igjen til termin! Og en knapp måned til Frøken Fryd blir to år! Satser på at Lillesøster enten melder sin ankomst i god tid før bursdagen, eller at hun i det minste venter til bursdagsfeiringen er unnagjort ;)

I natt har jeg hatt litt murring nederst i magen, og jeg føler meg ganske støl i bekkenet/symfysen. Tidligere har denne stivhets-/stølhetsfølelsen gitt seg over natta, men nå er den visst kommet for å bli. Heldigvis ikke noe invalidiserende symptom, og jeg holder nok fint ut noen uker til.

Begynner virkelig å gå opp for meg at det tross alt ikke er så lenge igjen, så nå må jeg prøve å få unna de siste småtingene jeg vil ha klart til babyen kommer. Godt å kunne nyte permisjonsukene med avslapping, lesing, gå tur, strikke osv. fremfor å stresse med burde-burde aktiviteter.

Fikk faktisk pakket det meste til fødebagen i går kveld etter at frøkna hadde sovnet, og den er betydelig mindre full enn forrige gang :ler: Må bare fylle på med noe enkelt å spise og drikke. Fikk ikke tid til noe annet enn et par super av drikkeflaska forrige gang, men greit å ha i backup. Og ulvehungeren kommer nok også denne gangen.

Angående 17. mai så er vi fortsatt litt i tenkeboksen. Blir nok ikke til at vi går i toget selv (med mindre Mannen vil ta med seg frøkna og gå selv, men tviler på det) pga den gravide, men hvis været i det minste er greit, så blir det nok en tur for å se på barnetoget for frøkna sin skyld. Er jo på mange måter en dag for barna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mon tro om magen har sunket eller om det bare er babyen som har funnet seg en eksepsjonelt bra plass for å trykke på blæra mi.. Har vært på do x antall ganger i ettermiddag og føler meg tråkka på, bokstavelig talt :ler: Og i stad når det var voldsomt til bevegelser inni magen så fikk jeg plutselig veldig vondt i symfyseområdet, på en helt annen måte enn jeg har kjent før. Spennende greier! Har jo drømt at Lillesøster kommer dagen jeg går ut i permisjon, men jeg håper (og tror) ikke det skjer ;) I mellomtiden tar jeg gladelig i mot tegn på at det nærmer seg :jepp:

Holder på å bake kake (en som jeg aldri har laget før, og den er i tillegg glutenfri.. Skikkelig minefelt føler jeg) til å ha med på jobb i morgen - siste dagen for denne gang. En av de andre gamle traverne på jobb skulle ha med kake til ære for meg, men jeg vet at alt av kaker og søtsaker blir spist opp på kort tid, så litt ekstra kake blir vel bare stas :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt med siste dag på jobb - håper du rekker et kakestykke eller to før lillesøster kommer! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fødsel so far, og jeg rakk to kakestykker! :sikle::ler: Uendelig deilig med permisjon! Gleder meg bare til å få 17. mai feiringen unna (selv om vi ikke skal stresse noe, altså) og kunne slappe heeeelt av.

Mon tro om magen har sunket eller om det bare er babyen som har funnet seg en eksepsjonelt bra plass for å trykke på blæra mi.. Har vært på do x antall ganger i ettermiddag og føler meg tråkka på, bokstavelig talt :ler:

Og i dag var det to kolleger som kommenterte at magen virket lavere enn tidligere :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag føles det ut som en skikkelig "dagen derpå" :tristbla: Ikke greit å være høygravid og bli forkjøla, kjenner jeg. Vondt i hodet, støl i bekkenet/hoftene, tett/rennende nese og hormonell til tusen. Sov elendig i natt, men fikk sove helt til kl. 08 (fra kl 20 i går) for da stod frøkna opp (og jeg tenkte at Mannen måtte få seg en sovemorgen, han som ikke har fått det på lenge). La meg i 11-tida igjen når Frøken Fryd skulle ha seg en dupp og sov i 2 timer. Når jeg stod opp hadde mann og barn tatt seg en tur ut, så jeg har fått meg et par late timer med serier på TV. Håper bare dette ikke skal henge i så veldig lenge, men er i det minste godt å tenke på at jeg kan slappe av hele dagen om jeg vil, nå som jeg er i permisjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en skikkelig dårlig dag i går med sutring for den minste ting fra frøkna og en slapp gravid mamma, så virker det som om Frøken Fryd synes det var stas å komme i barnehagen og jeg synes det er godt å kjenne at formen virker litt bedre i dag. Ikke hatt tid til noen formiddagslur i dag for mamma kom en tur innom med lunsj og dro nettopp til byen. Ute skinner sola og det er vel ikke langt unna 20 grader, men pga forkjølelsen så nøyer jeg meg med å nyte utsikten innefra i dag. Har vasket to maskiner med klær som henger til tørk ute da. Det er deilig :)

Noen av kynnerne kjennes litt mer nå enn tidligere, men kan ikke si at de er direkte vonde. Og jeg er ikke like stiv og støl i bekkenet som jeg var i helgen. Men våkner x antall ganger om morgenen pga det allikevel. Sykehusbagen er 95% klar, og jeg er i grunnen klar for å få kroppen min for meg selv igjen (bortsett fra puppene, naturligvis), men håper allikevel at det drøyer ihvertfall ca. 14 dager til sånn at jeg kan få nyte litt alenetid og slappe av med litt boklesing, strikking og soling :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å benke seg med :popcorn:

Håper også at du får noen fine dager nå framover - det gjør seg med litt påfyll av sol før det starter! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påfyll av både sol og energi er hjertelig velkommen! ;)

---

Mannen så at jeg var en sliten mamma i går ettermiddag, så han ba meg ta en liten hvil, og det hjalp godt. Og så fikk jeg beskjed om at jeg skulle hvile, ikke drive med husarbeid. Men klesvasken er ihvertfall tatt så den "slipper" jeg i dag. Tenkte å ta det ganske med ro, bare bake en sjokoladekake til å putte i fryseren til Frøken Fryds toårsdag. Og kanskje hente en pakke på posten.. "Skal bare.." :tongue: Litt kjipt at formen ikke er like god som forrige gang, når jeg var mye ute og gikk tur på slutten. Både i fjell og skog.

Registrerte noe smerter i magen tidlig på morgenkvisten når jeg var oppe på do en tur, men om det var noe relatert til graviditeten eller om det bare var noe helt uskyldig vet jeg ikke. Sovnet med en gang hodet traff puta igjen. Og det har vært mye liv i magen både i går kveld og i dag morges. Vekta mi har stagnert den siste uka, og det har nok både noe med litt dårligere matlyst pga forkjølelse å gjøre, men også fordi det ikke er plass. Og et klassisk tegn på at det nærmer seg - :vet ikke: - (skal man tro diverse nettkilder), så har magen vært litt løsere de siste to dagene. Føler meg litt som i en boble hvor jeg er på konstant symptomjakt, samtidig som jeg håper det drøyer +/- 14 dager til.

37 uker i dag! :danse:

Noen som vil tippe dato da? ;)

13. juni: OUL termin

18. juni: Menstermin

Frøken Fryd kom 9 dager før OUL termin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herremin, jeg blir gal av snørr, hodepine og energi lik 0. Akkurat som når jeg var dårlig før jul. Pyton!

Lite fristende å sette seg i bilen og hente frøkna i bhg etterpå, men siden jeg kjørte henne i dag, så er det jeg som har bilen med bilstolen i.. Mannen leverte og hentet i går og skal få gjøre det i morgen også, kjenner jeg.

Ikke hjelper det med en 2 timers blund heller.. Sutre, sutre! :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, puslius! :klem:

Her er det nok forkjølelse som har utviklet seg til bihulebetennelse, og jeg er så LEI! Håper "nesehornet" jeg kjøpte i går hjelper på snart. Vil ha (den lille) energien min tilbake og nyte permisjonsdagene før det braker løs.. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snille dere er som bare tipper før termin! :nigo: Jeg har selv et ønske om at hun kommer i løpet av den første uka i juni, men tror ikke jeg tør å tippe at hun kommer da :tongue:

Tippeliste:

05. juni: *Joyce*

07. juni: Mayami

09. juni Kommode

10. juni: pusilus

10. juni: Tusle

11. juni: Pasjonsblomst

13. juni: OUL termin

18. juni: Menstermin

Endelig kjennes det ut som om bihulebetennelsen er på retrett! Jeg har fremdeles lite energi (men det kan jo være en dårlig kombinasjon med sykdom og at jeg er høygravid), og litt øm i ansiktet, lett hodepine, men det føles mer ut som en vanlig kraftig forkjølelse nå. Satser på at det hele er over om noen dager :tommel: Kjenner at jeg lengter litt etter å få klattet ned på papiret hva som må/bør/har lyst til å gjøres før fødsel (ingen store ting, men dog). Og ikke minst skrive en handleliste til Mannen (hovedsakelig brie og diverse spekemat :fnise: )

Mann og barn har tatt seg en tur til svigers, så jeg har hvilt litt og sitter akkurat nå med en kaffekopp i håp om at litt koffein kan få meg litt i sving. Skulle vært en tur på butikken etter noen essensielle varer og noe godt å putte i munnen ;) Har lyst på hjemmelaget pizza i kveld, så da må det handles litt. Pluss at jeg har en pakke fra Stoff og Stil med noe utstyr til et babynest (det forrige jeg begynte på klarte jeg å måle totalt feil på, så det er bare å kaste. Det kom til å bli altfor lite og kanskje bare vare en måneds tid.

Vi har forresten fått innkalling til toårskontroll for Frøken Fryd, om en ukes tid (så jeg får bare knipe igjen :ler: ) og da fulgte det med et par skjemaer vi skal fylle ut i fohold til hennes personlighet og hennes språkutvikling. Så det gjorde jeg og Mannen tidligere i uka, og det er utrolig fasinerende hvor mange ord hun kan uttale selv - både av de som står nevnt som vanlige og de vi kom på som ikke står på lista! Og forståelsen av ord og alt vi ser er jo naturligvis enda større! Så jeg tror nok hun blir ei talefør lita frøken (slekter nok på sin fars side der :fnise: ).

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da tipper jeg 11. juni Haley! (og bak i hodet kommer datoen 8.juni frem...) kanskje riene begynner du så smått? ;)

litt spennende med 2 års kontroll... kjekt å diskutere utviklingen til de små.

hehe... kult å begynne å sette "forbudte" ting på handlelista igjen. Har du ønske om å amme fullt eller lignende? Da er det vel nesten bare alkohol som blir forbudt (vanskelig) videre, og evnt. mat som gir luft da.

Jeg savner blåmuggost mest.. og hvitvin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. juni tror jeg... Sikkert fordi det er terminen til en kollega av meg, men pytt! :ler: Spennende tider, altså! :hoppe: Masse lykke til når det plutselig skjer! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tipper jeg 11. juni Haley! (og bak i hodet kommer datoen 8.juni frem...) kanskje riene begynner du så smått? ;)

litt spennende med 2 års kontroll... kjekt å diskutere utviklingen til de små.

hehe... kult å begynne å sette "forbudte" ting på handlelista igjen. Har du ønske om å amme fullt eller lignende? Da er det vel nesten bare alkohol som blir forbudt (vanskelig) videre, og evnt. mat som gir luft da.

Jeg savner blåmuggost mest.. og hvitvin!

Uff, håper ikke hun kommer den 11. for det er Frøken Fryd sin fødselsdag ;)

Ja, jeg satser på fullamming som sist gang, men håper skatten i magen vil amme lenger enn Frøken Fryd gjorde, for hun mistet totalt interessen når hun var 10 mnd (og da hadde hun kuttet kraftig ned noen måneder allerede). Alkohol må jeg nok vente med en stund, men det er helt i orden. Selv om jeg savner et glass kald hvitvin, eller en skikkelig god rødvin :sikle:

5. juni tror jeg... Sikkert fordi det er terminen til en kollega av meg, men pytt! :ler: Spennende tider, altså! :hoppe: Masse lykke til når det plutselig skjer! :hug:

Takk for det! 5. juni høres ut som en veldig fin dato :jepp:

---

Bye, bye bihulebetennelse! Føler meg nesten som meg selv igjen og har til og med hatt energi til å gå en liten skogstur med mann og barn i dag. Herlig! Satser på et par turer til før den lille melder sin ankomst (Kjenner jeg er veldig motivert for trening/komme tilbake i form igjen ganske snart...).

Bekkenet kjennes litt ømt ved symfysen etter skogsturen, men pytt pytt. Merker det bare når jeg er oppe og går. Kynnerne kjennes også godt for tiden. Ikke at de er vonde, langt ifra, men magen blir skikkelig steinhard og de varer kanskje en tanke lengre enn tidligere. Vanskelig å bedømme. Og det kom mer av slimproppen tidligere i dag.

I morgen er det kontroll hos JM :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, nå husker jeg plutselig hvordan kynnere kjennes ut.....! :glare: Likevel, det er jo en grei "oppvarming" til det som kommer! Håper det går fint hos jordmoren i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...