Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

Forrige gang kom jeg inn med 5 cm åpning og 3 timer senere var Frøken Fryd født. Denne gangen kom jeg inn med nærmere 7 cm åpning, og 2 timer senere var Lillesøster født, så det gikk fort nok begge gangene :jepp:

Føler meg bedre både psykisk og fysisk denne gangen (hadde barseltårer i nærmere 14 dager forrige gang, men merker ikke noe til det nå) og synes det er veldig deilig å endelig kunne leke og tulle mer med Frøken Fryd. Liksom få være mer mamma på alle områder for henne også. Energien til det var jo ikke så stor de siste ukene før fødsel.

Frøken Fryd vil veldig gjerne kose, klemme, kysse og holde (i omtrent 5 sekunder før hun sier at mamma skal ta over :fnise: ) Lillesøster, og skal stadig vekk bortom henne og se og prate med henne. Så noen sjalusi har vi ikke merket noe til ennå, og både Mannen og jeg prøver å gi henne like mye oppmerksomhet som før - selv om det er litt vanskeligere med en baby hengende i puppen. Foreløpig sier hun mest "baby", men vi prøver å lære henne navnet også og heldigvis er det et nokså enkelt navn for en toåring å uttale (og vi har fått mye skryt for navnet :hjerte: ). Frøken Fryd har forøvrig de siste 3-4 ukene begynt å si (en variant av) navnet sitt og det er så koselig å høre at hun kan uttrykke seg på den måten. "Frøken Fryd sin" er en gjenganger :ler:

Lillesøster er en rolig type som sovner for natten i 03-04-tida etter mye amming, og da sover hun gjerne frem til 12-13 (med noen ammepauser, naturligvis) før hun er mer våken noen timer, og deretter tar noen timer med dyp søvn igjen før hun våkner til ammemaraton på kvelden. Føler jeg sitter ute med puppene hele kvelden, men det er innmari koselig også! Nyter spesielt når vi ligger i sengen og ammer om natta/morgenen. Den deilige, varme lille kroppen, de myke kinnene, den søte babylukta... :rodmer: Hun er nok veldig glad i nærhet for hvis jeg legger henne tilbake i vugga så blir det ofte en del knirking og veiving med armene slik at verken hun eller jeg faller til ro, så det blir for det meste samsoving og det er ikke meg imot :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På tide å dele fødselshistorien, kanskje :)

Lørdag 14. juni feiret vi Frøken Fryds toårsdag og hadde besøk av besteforeldre, tanter og onkler, og på tur ut døra når de dro var det flere som sa at "vi sees vel før vi aner det" o.l. Jeg hadde ikke kjent noen symptomer den dagen, så jeg regnet med at det fort kunne gå både to og tre dager ihvertfall, om vi var så heldige at hun kom før vi skulle på overtidskontroll på torsdagen. Mamma fleipet med at så fort vognteppet til babyen var ferdig, så ville hun komme. Og jeg strikket like gjerne teppet ferdig og festet alle tråder, så var ihvertfall det unnagjort - enten Lillesøster skulle dukke opp snart eller ikke.

På kvelden ble det litt :sengekos: og søndag morgen våknet jeg i 07:30-tida med noe jeg mistenkte kunne være begynnende rier, men jeg lå og døste av til Frøken Fryd stod opp i 09-tida og fortalte Mannen at det kanskje var noe på gang før vi stod opp mens han ble liggende i senga - men bare i omtrent 10 minutter :fnise: Sjekket med en rieteller på mobilen og det varierte mellom 7-10 minutter mellom hver, og de varte i ca. 30 sekunder. Utover formiddagen tok de seg opp og i 14-tiden, når de kom med 5-6 minutters mellomrom og varte i 45 sekunder ringte jeg føden og de ba meg komme inn. Vi tilkalte barnevakt og i 15-tida var vi på sykehuset. Tok en CTG i ca. 30 minutter som viste at Lillesøster i magen var veldig rolig, så jeg fikk et glass kald og sterk saft (jeg kan egentlig ikke fordra sterk saft, men fikk det i meg) og da ble det mer fart på jenta. I bilen på vei til sykehuset tippet Mannen 8 cm åpning, mens jeg - som sammenlignet smertene med forrige gang når jeg kom inn med 5 cm åpning - var redd det bare var 3-4 cm, men JM kunne gledelig opplyse om at her var det nesten 7 cm åpning! :tommel:

Så da bar det rett inn på fødestue, av med klær og på med sykehusskjorte, opp i fødesenga. Merket at riene tok seg opp ("Ahhh, det var sånn det kjentes ut ja...") og som sist gang fikk jeg akupunktur for avslapning, men vet ikke helt om det fungerte så mye for jeg var ganske rolig fra før. Lå bare og pustet meg gjennom riene og etterhvert tok JM vannet og det var ikke lenge før pressetrangen meldte seg. Tidligere i forløpet spurte JM om det var en spesiell stilling jeg ville føde i, så når jeg sa at jeg hadde god erfaring med å stå fromoverbøyd på kne mot ryggstøtten så prøvde vi det også denne gangen. Mannen stod på sidelinja og minnet meg på å puste ;) og holdt/strøk litt på meg. Den følelsen når hodet står i åpningen er bare helt ****** og det er da man jeg tenker at jeg aldri vil ha flere barn, men med god støtte fra Mannen - og kroppen - kom Lillesøster plutselig som en rakett på 2. eller 3. pressrie - ca. 1t 45 min etter at vi kom til sykehuset ;) (Og jeg blir like fasinert hver gang hvor fort riesmertene slutter så fort babyen er ute! Og takk og lov for det!)

Så fikk jeg lagt meg ned og Lillesøster kom opp på magen/brystet. Navlesnoren var litt kort, men jeg synes det var veldig bra at de lot den være koblet til noen minutter(?) før pappa'n fikk klippe. Så var det bare å stålsette seg for noen sting (JM klippet litt for å hjelpe - det gjorde de sist også, og så fikk jeg visst en liten nærmest overfladisk revne), og det er rart hvor mye vondere det føles enn å ha rier :ler: Så fikk vi kose oss inne på rommet alene i et par timer, slik at Lillesøster fikk startet ammingen, og vi fikk oss litt mat og drikke før det bar inn i dusjen og videre inn på et rom. Delte rom med en annen dame begge nettene og det var forsåvidt greit for jeg var innstilt på det, men akk så deilig å komme hjem til egen seng og mer nattero! Første natten sovnet jeg ikke før i 02:30-tiden. Da ba jeg om å få noe smertestillende rett og slett for å få slappet av litt. Hadde litt etterier, men problemet var nok at jeg var litt "høy" på adrenalin etter fødselen :ler:

De første 3-4 dagene var jeg nærmest 100% bestemt på at dette vil jeg ikke gjøre flere ganger. Jeg hadde jo et svangerskap som var nesten uproblematisk (litt mer bekkensmerter enn sist, og betydelig mer kvalme og laber energi, men dog) og fødselen gikk jo fort og fint selv om jeg virkelig ikke liker de siste minuttene av prosessen ("alle" sier at de føler en slags lettelse når de kan presse, men ikke denne dama...), men de første dagene med mye ømhet, sårhet og blødning nedentil, etterier og litt "ut-av-deg-sjæl-opplevelse" er litt tøffe. Pysete kanskje, etter å ha vært gjennom en fødsel, men det føles sånn for meg.

Men nå, når Lillesøster er 1 uke gammel, så tenker jeg rett som det er "Er dette siste gang?! Virkelig?! Skal jeg aldri få oppleve to blå streker på testen igjen, spark i magen, begynnende rier, spenningen, det å få et nyfødt barn på brystet, amming, babylukt, babykos, den intense gleden ved å bli foreldre." Rart hvordan hodet fungerer og kan snu en definitivt NEI-situasjon til en JA-situasjon. Det er uansett altfor tidlig å begynne å tenke på nr. 3, og det blir tidligst prøving når Lillesøster nærmer seg to år, og vi har jo to supernydelige tuller som vi elsker over alt på jord, så vi får se hva som skjer med tiden. Ser jo fordeler med å ha både to og tre.

I dag hadde vi hjemmebesøk av helsesøster, og som forventet hadde Lillesøster lagt godt på seg. Hun gulper en god del og virker som om hun sliter med å få opp luft, spesielt på kveld/natt, men det er nok bare overskuddsmelken som kommer opp igjen i og med at hun legger så fint på seg. Det er ihvertfall mer enn nok melk å få hos Haley Meierier A/S :ler:

Dette ble et langt innlegg, men man sitter med mange tanker når livet tar nye vendinger :jepp: Og fortsatt ingen barseltårer denne gangen :tommel:

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å lese! Srr nesten ut som en blåkopi av min fødsel med lille! :fnise: Jeg håper nesten på at jeg ikke får den "ånei, er det siste gang"-følelsen, for jeg tror virkelig ikke vi skal satse på fem barn...men tror nok at følelsen melder seg likevel! ;)

Kos dere med vesla og storesøster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Haley, og tusen takk for at du delte den fine fødselshistorien din!

Det høres jo helt absolutt ut som om fødselen var veldig fin- nærmest gikk av seg selv! ;) Men du måtte jo klart jobbe litt for det.. er nok en av dem som liker trykking bedre enn åpningsrier, men trykkingen var veldig tung første gang. Håper det går raskere og lettere denne gang.

Enig at de første døgnene etter fødsel er slitsomme, med babyskrik, ammestart, etterrier og sååårt underliv. Føles vel bedre allerde?

snart bare 2 mnd til termindato for meg... gleder meg mest av alt!

ha en fin tirsdag!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fin fødselshistorie, takk for at jeg fikk lese! :hjerte: Håper denne første tiden går greit for deg og dere! :klemmer: (Det ER jo litt rart å plutselig være tobarnsmor!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, jeg sitter her og gråter for barnet som døde i en barnehage i Ålesund i dag. Tenk å levere ungen i barnehagen om morgenen og aldri mer få snakke, leke, kose med det igjen :cry3: :cry3: :cry3:

Det er virkelig skrekken om noe skulle skje med våre jenter. Men så vet jeg også at man aldri kan beskytte et barn 100% hele livet - desverre. Godt man aldri vet hva dagen bringer...

---

Mayami: Fire er sikkert nok, ja ;) Det er ihvertfall det absolutte taket på antall for min del :fnise: Er nok ganske naturlig å tenke sånn, som med alt annet som tar slutt her i livet :)

Pasjonsblomst: Ja, det går jo ganske fort over disse smertene heldigvis og så fort man kommer hjem og kan styre litt selv så blir livet straks litt enklere på et vis. Du skal se at fødsel nummer to kommer til å gå fort og fint! :jepp: Bare å glede seg :hjerte:

Ha en fin fredag ;)

Joyce: Ja, det er litt rart å plutselig være tobarnsmamma. Veldig emosjonelt og jeg er veldig bevisst på at begge skal få den oppmerksomheten de trenger og ønsker. Men jammen koser vi oss masse! Søskenkjærligheten som Frøken Fryd viser er såååå koselig å se :rodmer: Og Lillesøster som ligger og kikker på henne når hun vinker, smiler, ler og prater til henne :hjerte:

Tusle og Pusilus: Bare hyggelig :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg klarte å holde på denne følelsen man har den første tiden etter fødselen, når magen blir mindre og mindre. Følelsen av hvor utrolig slank man er! :fnise: Selvfølgelig skal det bli deilig å få strammet opp litt etterhvert, men jammen har jeg en fin kropp som klarer å bære frem to vakre barn på 9 måneder hver og så komme så fort tilbake til pre-gravid form! Har vel igjen ca. 3 kg til startvekt, men fulle mugger veier litt de også (og ser ganske bra ut :sminkedokke::tongue: ) og jeg vet at kiloene forsvinner med amming, så ja... Mer fornøyd med kroppen nå enn "til vanlig" :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det mange ganger før, men jeg sier det igjen: å være mamma/pappa er det samme som å ha (nærmest) konstant dårlig samvittighet (og bekymringer)... I går var det ingen god dag for Frøken Fryd. Natt til i går stod hun plutselig opp etter at jeg hadde lagt meg i (23/24-tiden?) og Mannen brukte ihvertfall en time på å få henne til å sove, så det faktum at hun hadde underskudd på søvn hjalp nok ikke på situasjonen. Etter at vi kom hjem fra en tur på butikken var det totalt krise (av uviss grunn) og hun skrek til hun nærmest brakk seg. Mannen fikk passe på Lillesøster så jeg og Frøken Fryd fikk en liten stund sammen og humøret kom seg etterhvert, men da var hun mer enn klar for senga. Pappa'n har stort sett tatt seg av legginga de siste månedene, men i går gjorde jeg det og hun ba meg om å synge "Kjæje" ("Kjære Gud jeg har det godt...") tre ganger. En ny favoritt ;) Hun ville ikke gi nattakos til Mannen før hun la seg, men etter at vi hadde sunget ba hun meg hente pappa'n og da måtte han synge den for henne et par ganger også, og så sovnet hun nokså raskt. En god egenskap at hun vil "skvære opp" før hun legger seg ;)

Jeg tror, selv om hun ikke på noen måte viser det overfor Lillesøster (hun spør alltid etter henne når hun kommer hjem fra bhg, når hun våkner om morgenen, og når jeg er inne hos henne for å si god natt, koser, nusser og vil holde henne) er litt sjalu og sliter litt med å finne ut hvilken plass hun selv har nå når dette nye familiemedlemmet har kommet for å bli. Og sammen med toårs trass kan det bli litt tramping og skriking. Hun får nok litt lite mamma-oppmerksomhet fordi jeg sitter og ammer så mye på ettermiddag/kveld, og det gir meg skikkelig dårlig samvittighet. Men det er liksom ikke noe jeg kan gjøre med det. Prøver jo å leke og kose med henne når jeg har armene fri, og Frøken Fryd liker å sitte i armkroken min/ved siden av meg når jeg ammer, men det blir nok litt lite mamma-tid allikevel. Mannen har jo stått opp med henne siden vi kom hjem fra sykehuset fordi Lillesøster har hatt et ammemaraton frem til 02-03 på natta og da trenger jeg å sove litt utover morgenen, men nå ser det ut som at Lillesøster har kommet inn i en litt bedre rutine hvor hun sovner for natta i 23/24-tida, og da må jeg bare bli flink til å legge meg slik at jeg kan stå opp med Frøken Fryd og heller sove en blund på formiddagen sammen med Lillesøster.

Det er en kabal, men jeg er sikker på at det kommer seg litt etterhvert. Og på fredag har Frøken Fryd (og Mannen) siste dag i barnehagen (jobb) før 4 uker med ferie. Det skal bli godt. Da skal vi kose oss på dagsturer i nærområdet, besøke tanter, onkler og besteforeldre og bare nyte det å være en fersk familie på fire :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig sunt og normalt ut! ;) Sikkert greit å få en så lang periode hjemme alle fire næ såpass tidlig - det gjorde susen hos oss da lille ble født! Da hadde vi liksom nok av tid til å være familie og i tillegg gi oppmerksomhet til alle. Den luksusen får vi ikke denne gangen, bortsett fra en ROLIG juleferie! (Svigermor gar allerede annonsert sin ankomst, men det skal jammen ikke komme flere i hus!)

Frøken finner nok ut hvor hun har dere alle sammen, og det er jo flott at hun er så positivt opptatt av lillesøster da! :) Hun har jo vært enebarn et par år, så det er jo naturlig at hun må omdefinere seg litt når hun plutselig må dele dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det skal bli deilig å kose oss som en familie i så mange uker :hjerte:

---

I motsetning til Frøken Fryd (som ble mer oppspilt enn nedroet når hun badet som liten baby), så synes visst Lillesøster at det er herlig avslappende og sovner kort tid etter et bad. Tommel opp for det! :tommel:

Og jammen er det mye "rart" man skal bli glad for som foreldre; f.eks. når babyen promper skikkelig :fnise: I går fikk Lillesøster nemlig litt amme-te før et par av ammingene, i tillegg til at jeg drakk en (eller to..? ammetåke...) kopp, og det hjalp tydeligvis godt, for etter bad og amming på kvelden lå hun i babyredet og slapp den ene prompen etter den andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøster er 3 uker i dag! Helledussen så fort tiden går! Kan ikke huske at tiden gikk like fort med Frøken Fryd, men da slet vi jo med kolikk på dette tidspunktet og nå har vi to små som skal ha oppmerksomhet, så det er vel bare naturlig.

Frøken Fryd brukte str. 50 i 4-5 uker, mens Lillesøster allerede har begynt å bruke et par plagg i str. 56. Det er jo litt forskjell fra merke til merke, men Lillesøster var jo allerede ved fødsel 1 cm lengre og nesten 600 gram tyngre enn storesøster ;)

Nå er det ferie for hele familien, og vi skal kose oss! Jeg har kikket litt på ting vi kan finne på i nærområdet og i relativt korte avtander (per bil) hjemmefra. Vi skal ikke gjøre noe voldsomme greier hver dag - det er jo deilig å bare være hjemme uten noen forpliktelser også - men det er kjekt å ha en liten liste å plukke fra, alt etter vær og humør :jepp:

Ser ut som det blir en østlandstur i midten av august for å feire 85-årsdagen til min farmor, og det skal bli så kjekt å vise frem de nydelige jentene våre. Det går jo ofte noen måneder mellom hver gang vi treffer familien på østlandet. Når Frøken Fryd var 2 måneder tok vi den samme bilturen og det gikk veldig greit, så det skal nok gå fint for Lillesøster også (selv om hun foreløpig ikke er særlig glad i å kjøre bil... Vi får "øve" litt i ferien). Frøken Fryd er det nok litt kjedeligere for, så jeg regner med at vi må bunkre opp med bøker, leker, noe å knaske på og musikk, i tillegg til en del stopp, men vi tar det som en tur og skal kose oss, ikke stresse (lettere sagt enn gjort når trassen setter inn, kanskje :tongue: ) :)

I går "bestilte" vi dåp i begynnelsen av oktober, så nå venter vi bare på bekreftelse og så er det bare å begynne planleggingen. Har kikket litt på dåpskake allerede, og funderer på om vi skal gå for en annen farge enn babyrosa på pynt, servietter, kake, bånd i dåpskjolen osv denne gangen. Kanskje lilla? Eller fersken? Gult? Vi får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt sikkert lurt med en liste med mulige aktiviteter dersom det skulle dra seg til i ferien! Det har vi også, og der står blant annet telttur og kanopadling... Kjære har visst "glemt" hvor grusomt det kan være med bekkenløsning - uavhengig av overnatting i telt! :fnise:

I og med at jeg er sikker på at knøttet her blir jente, har jeg alt bestemt at dåpen skal være dyp rød og hvit. Er ikke fan av babyrosa/blå, så med lille var det marineblå som var temaet. Lilla er også fint! :jepp:

Kos dere i sola! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok godt med ferie og familietid for alle fire :)

Det skal litt organisering/planlegging til for at både store og små blir fornøyd.

Får se hvordan vi gjør det i nov/des, håper kjære har en rolig periode på jobb i alle fall. Foreldrene mine kommer en ukestid i beg av okt, og det tror jeg kommer godt med i innspurten.

Håper dere får fine dager nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert lurt med en liste med mulige aktiviteter dersom det skulle dra seg til i ferien! Det har vi også, og der står blant annet telttur og kanopadling... Kjære har visst "glemt" hvor grusomt det kan være med bekkenløsning - uavhengig av overnatting i telt! :fnise:

I og med at jeg er sikker på at knøttet her blir jente, har jeg alt bestemt at dåpen skal være dyp rød og hvit. Er ikke fan av babyrosa/blå, så med lille var det marineblå som var temaet. Lilla er også fint! :jepp:

Kos dere i sola! :)

Mannfolk! :ler:

Veldig enig i at det er fint med noe annet enn det typiske babyrosa/babyblå. Og rødt/hvitt burde det være mulig å få tak i både servietter og annen pynt i - året rundt :jepp: Hvis vi hadde fått gutt tror jeg at jeg hadde gått for grønt eller mint :hjerte:

Litt gøy å pusle med planlegging, men jeg har en tendens til å bli sittende leeenge og google etter det ene etter det andre (dåpskake, farger, bordkort, kaker osv osv) :fnise: Men heldigvis begrenser det seg ganske greit i og med at det må gjøres mellom barnas og min leggetid.

Det blir nok godt med ferie og familietid for alle fire :)

Det skal litt organisering/planlegging til for at både store og små blir fornøyd.

Får se hvordan vi gjør det i nov/des, håper kjære har en rolig periode på jobb i alle fall. Foreldrene mine kommer en ukestid i beg av okt, og det tror jeg kommer godt med i innspurten.

Håper dere får fine dager nå.

Ja, so far so good. Selv om de små ikke er helt komfortable når temperaturen er på 30 grader :sol:

Godt å få litt avlastning sånn i innspurten :jepp:

---

30 grader er jammen ikke bare bare når man er 3 uker og når man er 2 år, stakkar. Frøken Fryd har trasset en del og hatt et høyt energinivå til tross for varmen, så når vi har bedt henne om å sette seg ned litt så har ikke det vært aktuelt fra hennes side. Det har derfor ikke blitt noe soving på dagtid i dag, og hun sovnet på et blunk kl 20 etter å ha lagt seg i bare bleia og fått en kald klut på panna. Lillesøster sov en del på formiddagen, men etter kl. 16 har det vært mye amming og litt uro til tross for at hun bare har ligget i bleia. Vil helst ligge oppå meg (eller Mannen, men dette er forsåvidt ikke noe nytt) til tross for at det blir veldig varmt. Men hun sluknet også samtidig med Frøken Fryd, i bare bleie og et tynt teppe over.

Jeg skulle ta meg en liten høneblund sammen med Lillesøster i formiddag, men det ble aldri noe av, for så snart jeg hadde lagt meg nedpå og nesten sovnet, så turet Frøken Fryd inn og ville til mamma'n sin, og like etterpå våknet Lillesøster (hun sovnet 30 min før jeg la meg) og ville ha mat. Men etter mat var hun heller ikke fornøyd, så jeg prøvde x antall ting uten hell, og ga opp hele sovinga :tongue: Men i morgen er det min tur til å sove litt utover morgenen (hvis Lillesøster tillater det ;)

:natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dt er jo deilig med så fint vær, men jammen er det slitsomt også! Får en til å sette pris på de variasjonene årstidene i Norge tross alt gir oss...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...