Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan spise som en naturlig slank kvinne:

1. Spis til du er fornøyd, ikke stappmett.

2. Innse at sult ikke er en fiende.

3. Ikke trøstespis

4. Spis mer frukt

5. Bli et vanedyr

6. Bli rastløs

7. Sov godt

Videoannonse
Annonse
Gjest Maxtor
Skrevet

Min hemmelighet:

1: spis det jeg vil, når jeg vil, hvor mye jeg vil

2: vær en dass å spill hele dagen

3: gå til jobb om jeg gidder istedet for buss

4: drit i hva alle forteller en hva man skal spise

Noen har bare høyere forbrenning enn andre.

Gjest Gjest_Tina_*
Skrevet

Jeg har alltid vært tynn, og har alltid spist meg mett, men ikke mer mett enn at jeg kunne tatt enn joggetur rundt huset. Jeg har aldri gått sulten, småspiser mellom måltidene, spiser lite men ofte.

Men jeg liker ikke junk food, og har alltid spist sunt!

Har alltid hatt hund, så ut på tur hver dag har jeg hatt i hele mitt liv!

Skrevet

Kan noen snart avkerfte myten om høy og lav forbrenning en gang for alle?

Skrevet

Hva mener du med det, egentlig? Mener du at det ikke er forskjell på folks forbrenning?

Skrevet

<!--quoteo(post=7914723:date=17.03.2010 (00:05) :name=The Kitten)--><div class='quotetop'>SITER(The Kitten @ 17.03.2010 (00:05) ) </div><div class='quotemain'><!--quotec-->Kan noen snart avkerfte myten om høy og lav forbrenning en gang for alle?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hva mener du med det, egentlig? Mener du at det ikke er forskjell på folks forbrenning?

Ja, i hvert fall ikke så stor at "dårlig forbrenning" kan brukes som en unnskyldning til overvekt, og nei jeg snakker ikke om folk som går på medisiner o.l. Ei heller kan "høy forbrenning" brukes som unnskyldning til at man ikke legger på seg.

Skrevet

freia påskeegg, uvariert kosthold, mye unødvendig buss, og en halv agurk i ny og ne.

Skrevet

<!--quoteo(post=7914723:date=17.03.2010 (00:05) :name=The Kitten)--><div class='quotetop'>SITER(The Kitten @ 17.03.2010 (00:05) ) </div><div class='quotemain'><!--quotec-->Kan noen snart avkerfte myten om høy og lav forbrenning en gang for alle?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jepp, under 1 % av befolkningen lider av en klinisk metabolsk sykdom, forstyrrelse eller abnormalitet som tilsier at de får en unormal høy eller av metabolsk rate (MR). Sykdommer som diabetes, virusinfeskjoner, terminal sykdom, kakeksi, genetiske lidelser, livsstilervervet glukoseintoleranse, samt inntak av enkelte medisiner kan også endre MR i stor eller liten grad.

Det har lite med hemmeligheter å gjøre, men mer simpel matematikk.

Overvektige spiser mer enn de tror og beveger seg mindre enn de tror, mens tynne mennesker spiser mindre enn de tror og beveger seg mer enn de tror.

Med mindre folk har fått det klinisk påvist, så er det ikke grunnlag for å påstå at man har en unormal MR.

Synes forøvrig ikke det er noe mål å være tynn.

Veltrent og normalvektig derimot? Ja takk :)

Gjest orkan
Skrevet

Hm. Tror ikke man kan avkrefte en myte om høy forbrenning.

Jeg spiser det jeg vil (og jeg vil spise en del usunt :fnise: ) og veier fortsatt ikke over 50 kilo :P Mens jeg har venninner som må passe veldig på hva de spiser.

Skrevet

Samme her!

Høy/lav forbrenning er og blir et faktum. :gjeiper:

Skrevet

Å spise usunt betyr ikke nødvendigvis at man får et kalorioverskudd og vice verca.

Skrevet

Samme her!

Høy/lav forbrenning er og blir et faktum. :gjeiper:

Utfyllende og drivende god argumantasjon for fakta ;)

At det eksisterer folk som har unormale metabolske forhold er det ingen som benekter, men dette er ikke det som skjer hos friske folk. Avvik vil alltid finnes, men de bekrefter bare hva som skjer i 99% av resten av befolkningen. Og ingen medisisnke forhold kan forklare overvekten som nå spres som en epidemi. Ingen gener kan prestere å gjøre 15 millioner amerikanere sykelig overvektige i løpet av få år.

Enkelte tynne kvinner har det også med å være "stolt" over at de kan spise hva som helst og beholde vekta, og skryter av det..... Noe jeg ikke fatter peonget med, for jeg har ennå til gode å møte noen som har et helt realistisk bilde av hvor mye (lite og ofte feil) de faktisk spiser kontra deres reelle energiforbruk. Hva de vil tro er derimot en annen sak.

Gjest AnneShirley
Skrevet

En annen ting i dette med lav/høy forbrenning er det at de som faktisk har en slik lidelse ikke nødvendigvis kommer ut på den siden man hadde trodd.

Jeg kjenner en som har høy forbrenning (pga medisinsk lidelse), men som likevel er overvektig pga livsstil (er syk og beveger seg derfor svært lite -og trøstespiser i tillegg)

Skrevet

Hvordan spise som en naturlig slank kvinne:

1. Spis til du er fornøyd, ikke stappmett.

2. Innse at sult ikke er en fiende.

3. Ikke trøstespis

4. Spis mer frukt

5. Bli et vanedyr

6. Bli rastløs

7. Sov godt

Jeg er ganske naturlig tynn, og jeg følger (ubevisst) alle disse reglene, bortsett fra det med frukt :sjenert: ... og selv om jeg ikke trøstespiser, så spiser jeg en sjokolade hver dag (men ikke store mengder).

Jeg vil nok si at jeg har en ganske høy forbrenning, men jeg tror ikke at det er genetisk. Tror det kommer av at jeg er rastløs, i den forstand at jeg gjør småting selv mens jeg sitter. I tillegg går jeg en del i løpet av dagen (herunder en god del i trapper), og selv om det ikke spesielt lange biten hver enkelt gang så blir det en del summert opp.

Skrevet

Å spise usunt betyr ikke nødvendigvis at man får et kalorioverskudd og vice verca.

Nemlig. Jeg prøver å forklare dette til de som er tynne fordi de har sååå høy forbrenning enda de spiser sååå mye usunt. De spiser kanskje flere sjokoladekjeks enn andre, men de spiser til gjengjeld ofte mindre mat.

Skrevet

Mine tips:

1. Drikk vann (mange opplever tørste som sult faktisk)

2. Spis ofte. Ikke la det gå mer enn tre timer mellom måltidene, og spis små og sunne måltider. Jevne måltider holder forbrenningen i gang og man rekker ikke å bli sulten mellom måltidene, noe som igjen fører til at man ikke blir snopen.

3. Bruk god tid på måltidene. Ikke hiv i deg maten, da er det lett å overspise.

4. Ikke gå på butikken sulten.

5. Vær i fysisk aktivitet. Skritteller er en fin måte å sjekke om man er i nok fysisk aktivitet på.

6. Ikke bruk mat som belønning eller trøst. Finn andre belønninger. Mat skal man spise fordi man er sulten.

Jepp, under 1 % av befolkningen lider av en klinisk metabolsk sykdom, forstyrrelse eller abnormalitet som tilsier at de får en unormal høy eller av metabolsk rate (MR). Sykdommer som diabetes, virusinfeskjoner, terminal sykdom, kakeksi, genetiske lidelser, livsstilervervet glukoseintoleranse, samt inntak av enkelte medisiner kan også endre MR i stor eller liten grad.

Det har lite med hemmeligheter å gjøre, men mer simpel matematikk.

Overvektige spiser mer enn de tror og beveger seg mindre enn de tror, mens tynne mennesker spiser mindre enn de tror og beveger seg mer enn de tror.

Med mindre folk har fått det klinisk påvist, så er det ikke grunnlag for å påstå at man har en unormal MR.

Synes forøvrig ikke det er noe mål å være tynn.

Veltrent og normalvektig derimot? Ja takk :)

Jeg leste om en test som ble gjort på dette. Eller kanskje det var ett TVprogram?

Der to stykker som levde sammen, og som mente de spiste det samme, mente at den ene hadde høy forbrenning og den andre lav, fordi den ene var tynnere enn den andre.

Undersøkelsen viste at den tynneste hele tiden spiste litt mindre enn den andre, men så lite at de selv ikke tenkte over det, men det gjorde et ganske stort utslag.

Skrevet

Mosjon, mosjon, mosjon!

Ikke nødvendigvis trening på helsestudio.

Skiturer eller skogs/fjellturer i helger, og det å gå til jobben, ta trappa, sykle til butikken etc bidrar til at man holder seg slank.

Mosjonen bør være lystbetont, og være en del av livet- hele året rundt. M.a.o en livsstil.

Gjest orkan
Skrevet

Nemlig. Jeg prøver å forklare dette til de som er tynne fordi de har sååå høy forbrenning enda de spiser sååå mye usunt. De spiser kanskje flere sjokoladekjeks enn andre, men de spiser til gjengjeld ofte mindre mat.

Dette kan stemme for noen, men i mitt tilfelle er det helt feil. Jeg spiser omtrent like store porsjoner f.eks middagsmat som min samboer, som er ganske høy, og en mellomting mellom slank og smålubben. Jeg spiser også frokost og lunsj til ca samme tid hver dag, pluss at jeg spiser kvelds. Jeg har egentlig et ganske "rutinert" kosthold når det kommer til selve måltidene, men det hindrer ikke en del småspising innimellom.

Skrevet

Jeg er ganske naturlig tynn, og jeg følger (ubevisst) alle disse reglene, bortsett fra det med frukt :sjenert: ... og selv om jeg ikke trøstespiser, så spiser jeg en sjokolade hver dag (men ikke store mengder).

Jeg vil nok si at jeg har en ganske høy forbrenning, men jeg tror ikke at det er genetisk. Tror det kommer av at jeg er rastløs, i den forstand at jeg gjør småting selv mens jeg sitter. I tillegg går jeg en del i løpet av dagen (herunder en god del i trapper), og selv om det ikke spesielt lange biten hver enkelt gang så blir det en del summert opp.

Jeg leste et sted, husker ikke hvor, at rastløse personer i snitt bruker 200 kalorier mer enn de som ikke er rastløs. Det virker jo ganske logisk.

Gjest Bianca26
Skrevet

Nope. jeg kan ikke avkrefte det. Jeg spiser hva jeg vil.

Ok jeg spiser ikke til jueg blir så mett at jeg blir dårlig. Spiser til jeg er mett. Kjenner jeg at jeg ikke klarer mer, spiser jeg ikke mer av det måltidet.

Ellers spiser jeg alt det fedon sier slankere ikke skal spise, som brød og ost og poteter og sånn. Jeg spiser ALT av karbohydrater

Jeg trener max 1 gang i måneden. Kan hende jeg finner på å gå en tur men jeg går vanligvis bare når jeg må.

Jeg spiser godteri, ikke bare på helg bestandig

Jeg må nok si at det med forbrenning ikke er en myte. Jeg skulle vært overvektig jeg med tanke på mitt kosthold og livsstil, men veier bare ca 60 kg og jeg er 174 høy. Ikke akkurat feit nei

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...