Gå til innhold

Nabosladder og anonyme tips

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

La meg etter nattevakt idag og våknet opp at det ringte på døren flere ganger. Jeg står opp, og åpner og døren og ser to personer stå der " hei, vi kommer fra barnevernet..."

Jeg tenkte først de hadde kommet til feil hus, og reagerte egentlig med sjokk når det viste seg at , joda, det var hit de skulle.

Min første reaksjon er jo å spørre hvorfor de er her? De svarer med at de har fått et annonymt tips. Jeg forstår lite og kjenner at en dyp fortvielse vokser i meg. Hvem og hvorfor?

Jeg hører hva de har notert fra den annonyme tipseren. Ifølge denne personen er huset ser meget ustelt ut foran, og i forhold til nabolaget gjør det nok det, siden vi ofte reiser bort hver 3 uke til familie og ikke bruker mye tid på hagen. Gresset har vært høyt når vi var borte på ferie. Ikke er jeg noen gartner menneske, og har ikke brukt pengene på masse blomster slik naboene gjør. Ok hva mer?

Gardinene ut mot veien er som regel trekt for. Ja , jeg synes dette er best siden vi har store vinduer der alle har fritt innsyn til vår stue. Og jeg har mange ganger reagert på at folk stirrer inn.

ok hva mer?

At vi ikke går ut med søpla...jeg spør pent om de ser noe søppel her, i gangen eller ute? Nei, det er fordi vi går ut med den som alle andre. Og jeg kjenner at jeg blir litt sint inne i meg om noen følger så godt med at de mener å ha oversikt hvor ofte vi tømmer søpla vår. Jeg legger ikke merke til dette med mine naboer iallefall....

De ser meg ikke ute med barnet mitt og leker. Jeg vet med meg selv at jeg er ofte ute med barnet mitt, men reiser til lekeplasser , stallen ol med bilen og går fra ytterdøren ut mot gangveien når vi går tur. vi har ingen naboer på siden vi har ytterdøra. Dessuten reiser vi til familien min eller på hytten deres som bor en time unna, hver 3 uke jeg har fri.

siste punkt, vi har ikke kontakt med noen av naboene.

Synes ikke dette er rart, siden INGEN kom å hilste på oss når vi flyttet inn. Og det er kun eldre mennesker som bor i de nærmeste husene, så mye kontakt med de føles ikke helt naturlig. Om de føler så godt med oss og ville ha kontakt , hvorfor kunne de ikke ha vist litt omsorg og støtte den tiden vi trengte det? barnet vårt ble alvorlig syk en periode pga en kraftig virusinfeksjon. oppkast og anfall resulterte i to ambulanseturer, der jeg ved en annleding måtte bli igjen hjemme.jeg sto i gården og gråt når de kjørte av gårde. Ingen naboer som kom ut og viste noen interesse da.

så der satt jeg igjen.. det skulle ikke mere til for å få barnevernet involvert i hverdagen. Familie ,venner , og barnehagen har gjentatte ganger sagt hvor flinke de synes vi er med barnet vårt. At h*n er et sosialt og utadvent, med god appetitt og normal utvikling.

Barnevernet sa de kom til å henlegge saken etter en samtale med meg og samboeren min.

Men jeg sitter igjen men en skikkelig ekkel følelse i magen, siden barnevernet for meg griper inn og tar uannmeldte besøk ved alvorlige tilfeller. Vet ikke jeg.. Bare utrolig trist nå. Reagerer så sterkt på slikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, så leit... Det er vel ikke noe som knuser selvtilliten mer enn hvis folk setter spørsmål ved om man er i stand til å ta vare på barna sine.

Det blir vel ikke akkurat noe hyggeligere å ha kontakt med naboer etter dette vil jeg tro.. høres ut som en lite hyggelig situasjon.

Barnevernet må vel nesten undersøke slike saker, men det høres jo ut som at de har forstått at dette ikke stemmer siden de henlegger saken.

Det er da forskjellig hvor mye man steller i hagen osv.. og ingen andres sak.. merkelig at naboer har tatt disse "tegnene" du beskriver som en sak for barnevernet...

Håper dere klarer å legge dette bak dere, og heve dere over dette. Sannsynligvis er det en person som har litt lite å gjøre selv som har tipset om dette, og at ikke andre naboer tenker på samme måten.

:klemmer:

Skrevet

Teite naboer.

Men husk at for hver tiende bomtur avdekker barnevernet reelle omsorgssviktreaksjoner.

Har en venninne som jobber i BV. Hadde det ikke vært for tips fra naboer hadde aldri mange saker blitt oppdaget: folk som går på byen mens babyene er hjemme alene, unger som aldri får nok mat eller overgrep.

Skrevet

Barnevernet har gjort jobben sin, og sjekket et tips. Så har de henlagt saken etter å ha funnet ut av tipset var ubegrunnet.

Jeg skjønner at du ble fortvilet, men er du ikke glad for at barnevernet tar slike tips på alvor og sjekker hvordan barn har det? Folk som deg, som tar godt vare på sine barn, har ingen ting å frykte. Men det er nok mange barn som hadde behøvd et tips som aldri kommer...

Ikke at jeg skal forsvare naboene dine på noen måte, men erfaringen som barnevernet i min kommune gjør, er at de får alt for få tips. Hvilket gjør at de kommer aaalt for seint inn i mange saker. Det er langt verre enn at noen "feiltipser".

Skrevet

ts her.

Igrunn er jeg glad for at de tar å undersøker ja. Det klart at de har en viktig jobb med å avdekke omsorgssvikt o.l

Bare tar det veldig tungt når jeg vet at det noen naboer som har ringt, når jeg vet hvordan vi har det hjemme.

Nå flytter vi heldigvis snart til hjembyen vår.....

Skrevet

ts igjen her

folk som går på byen mens babyene er hjemme alene, unger som aldri får nok mat eller overgrep.

Må bare si jeg reagerte sterkt på dette. Hvem i huleste er det som gjør slikt!!??

Veldig glad de sjekker tips!!

Skrevet

Jeg derimot er ikke helt sikker på hvilke lovhjemmel de har brukt når de kommer på uanmeldte besøk for "anklager jeg betrakter som tvilende".

Det finnes mennesker som er ondskapsfulle nok til å melde folk til barnevernet fordi de ønsker å skade vedkommende.

Skrevet

Vet du hva hi- det skal veldig mye til før man skal komme på uanmeldte besøk.

Når jeg tenker meg så har en vel ingen lovhjemmel som forsvarer en slik handling så lenge det ikke er snakk om alvorlige mistanker.

Skrevet

De argumentene omhandler naboene- ikke deg-

" Dere har ikke kontakt med naboene "...

" Dere bærer ikke ut søpla "

OG hør på denne: " DET ER IKKE BLOMSTER OG LIKE FINT UTENFOR DERE SOM HOS NABOENE "!........

Naboene dine har fritidsproblemer, hils på dem du;)

Gjest Chrizzy
Skrevet

Det er mulig at det er en nabo dette er snakk om. Hva slags fornuftige mennesker går til barnevernet på dette grunnlaget? Slik jeg ser det så må det være et ufornuftig menneske. Jeg er bare forundret over at barnevernet virkelig kom på uanmeldt hjemmebesøk på grunn av dette. Har de egentlig lov til det på et slikt grunnlag? Kanskje du skal følge denne sakene videre som den fornærmede part?

Jeg skjønner at man skal være glad for at barnevernet avdekker omsorgssvikt og andre fæle ting på denne måten ,men det betyr ikke at man skal la seg tråkke på, eller bli tråkket på på grunn av usakligheter og andres dårskap. Folk burde vite at man ikke tar kontakt med barnevernet på et så svakt grunnlag, egentlig så skulle DE ha vært straffet for å kaste bort nødvendig tid på tull og vass. Om det virkelig er sant at grunnlaget deres for å komme var de punktene du nevner, så pes de i nakken og la de forstå at denne gangen gikk de for langt.

Skrevet

Det stemmer, det kan ikke forsvares i lovhjemmel- argumentene var syltynne. Hadde kontaktet advokat for å lufte det litt.

Gjest Chrizzy
Skrevet
ts igjen her

folk som går på byen mens babyene er hjemme alene, unger som aldri får nok mat eller overgrep.

Må bare si jeg reagerte sterkt på dette. Hvem i huleste er det som gjør slikt!!??

Veldig glad de sjekker tips!!

Er du virkelig det? Skulle det skje noe uforutsett, skulle noen av dine barn gjøre noe kriminelt i ungdomsårene, skulle du være uheldig å på nytt få søkelyset på deg så vil denne episoden faktisk ligge i papirene og kunne skape problemer for deg. Dette er ikke greit! Og ja argumentene om at "det er bra for det er så mange som lider", ja, det er mange som lider, det må vi gjøre noe med, riktig. Men vi gjør ikke det på denne måten, på dette grunnlaget!

Jeg synes dette er helt skrekkelig og jeg er utrolig fornærmet på deres vegne!

Skrevet

Vel, de sa de hadde forsøkt å ringe oss tidligere(i juni) Vi har ikke hørt noenting ! Hvorfor ikke sende et brev om at de har forsøkt å ringe og gi oss et nummer å ringe til om det ikke var så alvorlig?

Jeg blir såpass opprørt at jeg begynner å undersøke selv og når de kommer uten forvarsel. Og når jeg leser at det er alvorlige grunner til uanmeldte besøk blir jeg helt kvalm.

Og jo mere jeg tenker på grunnlaget som ble opplyst for meg, jo mer rart synes jeg det er.

huff synes er vondt

Skrevet

Er du virkelig det? Skulle det skje noe uforutsett, skulle noen av dine barn gjøre noe kriminelt i ungdomsårene, skulle du være uheldig å på nytt få søkelyset på deg så vil denne episoden faktisk ligge i papirene og kunne skape problemer for deg. Dette er ikke greit! Og ja argumentene om at "det er bra for det er så mange som lider", ja, det er mange som lider, det må vi gjøre noe med, riktig. Men vi gjør ikke det på denne måten, på dette grunnlaget!

Jeg synes dette er helt skrekkelig og jeg er utrolig fornærmet på deres vegne!

Virkelig? Å herregud..de ville snakke med min samboer om saken før de henla den, men dette vil jeg i så fall ta opp.

Å ha en sak på seg på et slikt grunnlag.... Vet ikke hva jeg skal si. Blir faktisk veldig redd

Gjest Chrizzy
Skrevet
Vel, de sa de hadde forsøkt å ringe oss tidligere(i juni) Vi har ikke hørt noenting ! Hvorfor ikke sende et brev om at de har forsøkt å ringe og gi oss et nummer å ringe til om det ikke var så alvorlig?

Jeg blir såpass opprørt at jeg begynner å undersøke selv og når de kommer uten forvarsel. Og når jeg leser at det er alvorlige grunner til uanmeldte besøk blir jeg helt kvalm.

Og jo mere jeg tenker på grunnlaget som ble opplyst for meg, jo mer rart synes jeg det er.

huff synes er vondt

Rett ryggen din og ta tak i dette, dette finner du deg ikke i, rett og slett!

:klem:

Jeg tror det finnes endel støtteorganisationer eller lignende som du kan få råd og hjelp fra, har lest om det her og har en venninne som jeg mener har startet opp noe. Skal sende en mail til henne så legger jeg inn adressen her når/om jeg får svar. :)

Skrevet

Visst er det vondt. Vil anbefale deg å heve hodet høyt, kjenne på følelsene dine og jobbe med dem- ikke la dette ødelegge for deg og din familie.

Mange som "ikke gjør som forventes" blir utsatt for sladder/- i ditt tilfelle ble du utsatt for naboer med fritidsproblemer ( også mulig brist i karaktertrekk ).

Gjest Chrizzy
Skrevet
Virkelig? Å herregud..de ville snakke med min samboer om saken før de henla den, men dette vil jeg i så fall ta opp.

Å ha en sak på seg på et slikt grunnlag.... Vet ikke hva jeg skal si. Blir faktisk veldig redd

Neida, det går nok helt fint alt sammen. Hlet sikkert :)!!! Jeg synes bare at det er viktig at man sier fra når man blir behandlet så dårlig. Det skal ikke være greit for folk å ringe barnevernet om slike ting. At det finnes folk som gjør det, det forstår vi alle, men at en offentlig instans som BV faktisk drar på uanmeldt besøk på det grunnlaget, det skal ikke skje. Og jeg tror de har godt av å få litt ild under beina så de tenker seg bedre om neste gang.

Gjest Gjest_lærerinnen_*
Skrevet
Vet du hva hi- det skal veldig mye til før man skal komme på uanmeldte besøk.

Når jeg tenker meg så har en vel ingen lovhjemmel som forsvarer en slik handling så lenge det ikke er snakk om alvorlige mistanker.

Tilsynsfører hos BV drar på anmeldt eller uanmeldt hjemmebesøk, avhengig av hva saksbehandlingen i BV har avgjort i forkant av besøket/kontrollen. Nesten alle anonyme tips fra naboer, venner, fam. etc skjer uanmeldt, men det er som du sier, det skal noe mer til enn et tips om en uryddig hage og at du ikke kaster søpla. Jeg stiller meg litt tvilende til dette. Grunnen til at saksbehandler evnt avgjør om besøket er uanmeldt, er rett og slett hensynet til barnets beste, og at ikke "rykter" om BV besøk skal spres.

Nå ble jo denne saken henlagt, så familien får prøve å heve seg over dette og heller være glad for at BV tar jobben på alvor. Selv om jeg forstår at det føles urettferdig og slemt gjort av naboene.

Skrevet
Tilsynsfører hos BV drar på anmeldt eller uanmeldt hjemmebesøk, avhengig av hva saksbehandlingen i BV har avgjort i forkant av besøket/kontrollen. Nesten alle anonyme tips fra naboer, venner, fam. etc skjer uanmeldt, men det er som du sier, det skal noe mer til enn et tips om en uryddig hage og at du ikke kaster søpla. Jeg stiller meg litt tvilende til dette. Grunnen til at saksbehandler evnt avgjør om besøket er uanmeldt, er rett og slett hensynet til barnets beste, og at ikke "rykter" om BV besøk skal spres.

Nå ble jo denne saken henlagt, så familien får prøve å heve seg over dette og heller være glad for at BV tar jobben på alvor. Selv om jeg forstår at det føles urettferdig og slemt gjort av naboene.

Det skal MYE til før man i en lovhjemmel kan forsvare hjemmebesøk på slikt grunnlag som hi skisserer.

Skrevet

Så leit :( Virker som de naboen burde sjekket litt bedre før de koblet barnevernet inn i bildet. Barnevernet gjør jo bare jobben sin da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...