Gå til innhold

Nabosladder og anonyme tips

Fremhevede innlegg

Skrevet
BV troppet opp på døra vår. De spurte riktignok etter de som bodde der før oss (vi flyttet inn 1-2 dager tidligere), men de var på døra. To damer + en mann i en bil i nærheten. Tviler på at tidligere leietakere hadde fått noen advarsel om dette, da de kom pga en hendelse i forbindelse med flyttingen.

De kan nok troppe opp på døra, men jeg har aldri hørt om slike saker konkret:)

Men man har ingen myndighet til å skulle kunne komme inn i andres bolig uten at det er noen med politimyndighet med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

UNDERSØKELSER ETTER LOV OM BARNEVERNSTJENESTER

Lov om bv tjenester gjelder for alle barn bostatt i Norge. Lovens formålsbestemmelse understreker at barnevernstjenestens primære ansvar er å sikre at barn og unge som lever under vanskelige forhold, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid, og tiltakene som iverksettes skal være til barnets beste.

Bvtjenesten skal senest og innen en uke gjennomgå innkomne meldinger - det vil si vurdere om meldingen skal følges opp etter par 4-3.

Det er bv tjenesten som avgjør om undersølelsesplikten inntrer. Når bv tjenesten har besluttet å starte en undersøkelse, kontaktes normalt familien MED BESKJED OM AT MELDING ER MOTTATT, OG AT BARNEVERNET HAR FUNNET GRUNNLAG FOR Å UNDERSØKE NÆRMERE.

Jeg ser derfor ikke at de har belegg/lovhjemmel for undersøkelsen. Det blir derfor maktoverskridende og krenkende for dere. Stiller spørmål om hvilke rett man har til å stille spørsmål om kjøkkenvalg? INGEN profesjonelle og DYKTIGE REFLEKTERTE BV ARBEIDERE SOM OPPTRER SLIK.

kontakt advokat, og sett dem rolig på plass.

Ønsker hi lykke til, må hun etter dette huske å klippe plenen utenfor!

Gjest Gjest_kim_*
Skrevet
UNDERSØKELSER ETTER LOV OM BARNEVERNSTJENESTER

Lov om bv tjenester gjelder for alle barn bostatt i Norge. Lovens formålsbestemmelse understreker at barnevernstjenestens primære ansvar er å sikre at barn og unge som lever under vanskelige forhold, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid, og tiltakene som iverksettes skal være til barnets beste.

Bvtjenesten skal senest og innen en uke gjennomgå innkomne meldinger - det vil si vurdere om meldingen skal følges opp etter par 4-3.

Det er bv tjenesten som avgjør om undersølelsesplikten inntrer. Når bv tjenesten har besluttet å starte en undersøkelse, kontaktes normalt familien MED BESKJED OM AT MELDING ER MOTTATT, OG AT BARNEVERNET HAR FUNNET GRUNNLAG FOR Å UNDERSØKE NÆRMERE.

Jeg ser derfor ikke at de har belegg/lovhjemmel for undersøkelsen. Det blir derfor maktoverskridende og krenkende for dere. Stiller spørmål om hvilke rett man har til å stille spørsmål om kjøkkenvalg? INGEN profesjonelle og DYKTIGE REFLEKTERTE BV ARBEIDERE SOM OPPTRER SLIK.

kontakt advokat, og sett dem rolig på plass.

Ønsker hi lykke til, må hun etter dette huske å klippe plenen utenfor!

Det er bare kommet inn et fornuftig svar ang uanmeldt hjemmebesøk og det fra gjesten "lærerinnen". BV kan komme på uanmeldt hjemmebesøk, men både BV selv og departementet er enig om at det er en fagetisk problemstilling. BV ønsker seg en tydeligere lov på dette området fordi lovteksten er uklar, men det er langt fra det samme som at de opptrer ulovlig (les uten lovhjemmel).

Flere foreldre klager inn saker til fylkesnemda, og jeg ser at også dette anbefales ovenfor. Det ville ikke jeg anbefalt, da nesten ingen klager fører frem. Det som er viktig i dette tilfellet, er at BV har prøvd å kontakte hjemmet. Det informerte de selv hjemmet om. Dvs at dette ikke har vært en uanmeldt kontroll,selv om det selvfølgelig oppfattes slik når de plutselig står der. BV har en tidsfrist å forholde seg til og kan ikke vente på at tlf en dag blir svart. At hjemmet er forsøkt kontaktet på forhånd,vil stå i rapporten deres, ergo hjemmet har ingen sak å klage inn.

TS ga inntrykk av at BV uanmeldt dukket opp på døren deres, men forteller senere at de hadde prøvd å ta kontakt. Hun burde fortalt hele sannheten med en gang. Er det mer som ikke har kommet frem..?

Gjest strykebrett
Skrevet

Det er fullstendig lovlig å ringe på døra til noen, uansett om man er barnevern, jehovas vitne eller en nabo som vil låne sukker.

Å kreve å få komme inn krever lovhjemmel.

Jeg tror nok BV kjenner igjen falske anklager når de ser noen så du har sikkert ingenting å bekymre deg for tenker jeg :) Bra at du flytter snart, de naboene hørtes jo direkte utrivelige ut.

Skrevet
Tusen takk for støtte og svar!

Jeg fikk spesifikt inn på grunnene jeg fikk oppgitt, for å vurdere hvorvidt dette gir grunnlag for et slikt besøk.

Her inne er responsen et overvelmende NEI , så jeg kommer til å ta dette opp. Og jeg skal ikke finne meg i å få et slikt stempel.

Jeg er redd og fortvilet, men skal gjøre det jeg kan. Noen flere gode råd?

Jeg skjønner at dette har vært ubehagelig for dere, allikevel hva har du tenkt å ta opp? At barnevernet har gjort jobben sin? De sjekket ut en bekymringsmelding, prøvde informere dere på forhånd - det gikk ikke, kom på besøk, hadde en samtale med dere og henla saken fordi det ikke var noen mistanke om omsorgssvikt.

Jeg er redd du har en ekstremt tynn sak. Det er jo ikke barnevernet som mener at dere ikke har orden i hagen osv, det er naboen. Nå mener tydeligvis barnevernet at naboen har tatt feil. Så hvorfor ta opp en sak mot barnevernet som for øvrig er enig med deg??

Gjest Supermimz
Skrevet

Grusom lesning. Det er trist å høre at desse menneskene gikk så langt, og med uten grunn! Tenk, uklippt gress, lukkede gardiner..de kan vel ikke være helt vel bevart. Massehysteri kansje?

Det er så godt at dere skal flytte snart, og jeg krysser alt jeg har for at dere får noen flotte og gode naboer..

Og hadde jeg sett noen stå gråtende i oppkjørselen mens en ambulanse kjører avsted, så hadde jeg trappet opp og vært der for vedkommende, fremmed eller ei.

Riktignok har jeg selværklært et 'robinhood syndrom', men slikt er da vanlig å kunne gjøre..!

Skrevet
Jeg skjønner at dette har vært ubehagelig for dere, allikevel hva har du tenkt å ta opp? At barnevernet har gjort jobben sin? De sjekket ut en bekymringsmelding, prøvde informere dere på forhånd - det gikk ikke, kom på besøk, hadde en samtale med dere og henla saken fordi det ikke var noen mistanke om omsorgssvikt.

Jeg er redd du har en ekstremt tynn sak. Det er jo ikke barnevernet som mener at dere ikke har orden i hagen osv, det er naboen. Nå mener tydeligvis barnevernet at naboen har tatt feil. Så hvorfor ta opp en sak mot barnevernet som for øvrig er enig med deg??

HELT enig! BV støttet jo til slutt mor og far her. Snu sinnet ditt vekk fra BV og over til naboen, gå ut og klipp plenen, og deretter tøm gressklipperen over gjerdet til naboen.

Skrevet

TS ga inntrykk av at BV uanmeldt dukket opp på døren deres, men forteller senere at de hadde prøvd å ta kontakt. Hun burde fortalt hele sannheten med en gang. Er det mer som ikke har kommet frem..?

Go to the top of the page

ts her

De har kun sagt de har prøvd å ringe, men vi har ikke hørt noen ting. Og ikke kunne sende et brev om at de har vært der eller bedt oss kontakte oss synes jeg er merkelig! Og for meg å plutselig ha de på døra uten forvarsel var svært ubehagelig. Jeg skrev ikke om dette i første innlegget fordi et jeg skrev ned var min første reaksjon og grunnlaget de kom med for besøket. Det var det jeg ønsket å skrive om.

Skrevet

ts igjen.

Jeg har jo skrevet at jeg synes det er bra de gjør jobben sin. Vi skal til samtale imorgen slik at de også fikk snakket med min samboer. På tlf med han har de sagt at saken blir henlagt, men at de ville snakke med oss sammen en gang først.

Jeg har ingen sak mor BV , men jeg sitter igjen med mange spørsmål som bekymrer med, som jeg også har skrevet om.

Gjest Gjest_kim_*
Skrevet
Det er fullstendig lovlig å ringe på døra til noen, uansett om man er barnevern, jehovas vitne eller en nabo som vil låne sukker.

Å kreve å få komme inn krever lovhjemmel.

Jepp, og de krever det kun når BV drar på akuttoppdrag (henter ut barn), da er alltid en eller flere polititjenestemenn med.

Det heter hjemmebesøk fordi de spør om å få komme inn, eller som her sier de gjerne vil inn. Så slapp de vel inn da.. Men man kan nekte. Det fører gjerne til at BV fatter mistanke om at her prøver man å holde noe skjult, så får de omgjort vedtaket de opprinnelig hadde til akuttvedtak. Da har BV tilsyn med barna inntil foreldrene kommer på kontoret og har en samtale samme dag. (Ved mistanke om alvorlige tilfeller av vold eller seksuell vold, er det der i mot ikke sikkert at man får tilbake omsorgen for barna med det aller første eller i hele tatt).

Gjest Gjest_kim_*
Skrevet
ts igjen.

Jeg har jo skrevet at jeg synes det er bra de gjør jobben sin. Vi skal til samtale imorgen slik at de også fikk snakket med min samboer. På tlf med han har de sagt at saken blir henlagt, men at de ville snakke med oss sammen en gang først.

Jeg har ingen sak mor BV , men jeg sitter igjen med mange spørsmål som bekymrer med, som jeg også har skrevet om.

Det forstår jeg. Og de spm bør du stille til BV slik at du får svar på det du lurer på og det som har skuffet deg, slik kan du fortere legge dette bak deg.

Men å ta opp dette videre enn under samtalen med BV er ingen vits.

Skrevet

For noen naboer!

Jeg er glad barnevernet følger opp og sjekker når de får slike tips. Håper ikke de slutter med det, bare fordi noen roper "ulv". Neste gang, i et annet tilfelle kan det være barn som virkelig trenger hjelp!

Lurer på om jeg skal klippe plenen i morgen... Har hørt at det skal være veldig bra for barns utvikling og velvære! :ironi:

Gjest SjangleÅsnøvle
Skrevet

Trist at dette kan skje. Dessverre er noen naboer håpløse å leve med. Sladre skal de, og iblant lar de kattene få boltre seg som de vil. Jeg har ikke hatt kontakt med en eneste nabo noen gang, untatt i går, da jeg fikk kraftig refs for at jeg kom kjørende hjem fra joggetur kl 2. Nabokallen kom stormende ut og sa han var lei av det. Jeg må el få forlate og ankomme huset mitt når jeg vil, for å ta meg en liten joggetur. Uansett, håper ting ordner seg for deg. Naboer er til for å ignoreres, untatt kattene deres.

Skrevet

Jeg tror ikke denne anmeldelsen er gjort av naboer. I så fall er BV så uprofesjonelle at det er skremmende. Jeg tror anmeldelsen er gjort av noen du har sluppet inn i hjemmet ditt og stoler på. Og som av en eller annen grunn har reagert på noe og ringt BV.

Om BV SA at det var naboene, så tror jeg at det var for å la innringer beholde anonymiteten, antakelig fordi personen (e) er nær deg, venner eller familie...

Jeg ville ringt en advokat.

Skrevet

Viss du vil et sår skal få gro så må en ikke "pille" i såret.

BV har jo forklart til Ts at de skal henlegge saken så fort de har hatt en samtale med samboeren hennes, så ville ikke skaffet meg en advokat så lenge det ikke blir noe mer ut av det.

Skrevet

Jeg må si jeg syns det er bedre at barnevernet tar en tur for mye enn en tur for lite når de får slike tips.

Du har ditt på det tørre, det vet nå både du og barnevernet, hev deg over disse naboene og bare vær glad dere snart flytter :)

Gjest strykebrett
Skrevet
Jeg ville ringt en advokat.

Hva skal en advokat gjøre? BV har følgt opp et tips som viste seg å ikke stemme og så henlegger de saken. De har ringt på døren til ts og bedt om å få komme inn,det har de fått.

Tipseren overdrev veldig i tolkningen av hva en uklippet plen betyr, men heller ikke det er ulovlig på noe vis.

Advokat er nok sannsynligvis veldig bortkastede penger, om man i hele tatt får noen til å ta "saken".

Skrevet

Go to the top of the page

ts her

De har kun sagt de har prøvd å ringe, men vi har ikke hørt noen ting. Og ikke kunne sende et brev om at de har vært der eller bedt oss kontakte oss synes jeg er merkelig! Og for meg å plutselig ha de på døra uten forvarsel var svært ubehagelig. Jeg skrev ikke om dette i første innlegget fordi et jeg skrev ned var min første reaksjon og grunnlaget de kom med for besøket. Det var det jeg ønsket å skrive om.

Brev er dårlig kommunikasjonsmiddel når de kun har en uke på seg til å innlede undersøkelser.

Skrevet

Dette er nok en nabo med eksterme fritidsproblemer som har sittet og diktet opp ting oppi hodet sitt. Herlig. Elsker slike mennesker. :/

Skjønner godt at du ble forbanna skråstrek irritert skråstrek lei deg.

Skrevet

TS her

Er ganske sikker på at dette var en nabo. INGEN i vår familie eller våre venner ville hadde ringt BV!

Møtet idag var veldig positivt. De hadde vært hos oss og snakket litt om hverdagen vår og nettverk. De sa de ikke så behovet for å ringe barnehage, helsesøster o.l. De forstod oss godt,og ville høre med mottaket (de som mottar anonyme tips) om de evt hadde et tlf slik at tipseren kunne bli fortalt at saken var henlagt. Vi fikk også beskjed om at flere tips rettet mot oss på dette grunnlaget ville bli avvist.

Veldig lettet og glad,selv om opplevelsen har vært veldig vond. Har en henlagt sak hos barnevernet lissom....

Men nå er det over og nysgjerrige sladrenaboer skal jeg klare å overse til vi flytter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...