Gjest Chrizzy Skrevet 11. august 2009 #21 Skrevet 11. august 2009 (endret) Tilsynsfører hos BV drar på anmeldt eller uanmeldt hjemmebesøk, avhengig av hva saksbehandlingen i BV har avgjort i forkant av besøket/kontrollen. Nesten alle anonyme tips fra naboer, venner, fam. etc skjer uanmeldt, men det er som du sier, det skal noe mer til enn et tips om en uryddig hage og at du ikke kaster søpla. Jeg stiller meg litt tvilende til dette. Grunnen til at saksbehandler evnt avgjør om besøket er uanmeldt, er rett og slett hensynet til barnets beste, og at ikke "rykter" om BV besøk skal spres. Nå ble jo denne saken henlagt, så familien får prøve å heve seg over dette og heller være glad for at BV tar jobben på alvor. Selv om jeg forstår at det føles urettferdig og slemt gjort av naboene. Dette, uthevet, hørtes virkelig merkelig ut. De drar altså (muligens) på uanmeldt besøk på grunn av rykteflom? Hvorfra da? De kan ikke en gang pålegge noen til å avlegge rusprøver, selv på meget godt grunnlag, men dra på uanmeldt besøk på grunn av gardiner, søppel og lite prat med naboer, det forstår vi? Vi skal være glade for at BV tar jobben på alvor, ja, men du tror ikke at det blir litt feil å fortelle noen som har vært utsatt for dette at de skal være glad for det, selv om det var ekkelt? Det skal ikke være sånn. Om man er redd for rykter, så går det rykter alle veier. Det er klart det kan ryktes at en bil med 2 fra BV (på et lite sted) stopper utenfor et hus og går inn dit. De som har fått besøket får kanskje ikke sjangs til å fortelle at saken ble henlagt engang? Endret 11. august 2009 av Chrizzy
Gjest Grafica Skrevet 11. august 2009 #22 Skrevet 11. august 2009 Hvis det finnes noe fri rettshjelp der du bor synes jeg du skal ta kontakt med de og høre hva de sier. Grunnlaget de kom med er rent sladder og BURDE ha blitt avfeid som rent tull fra telefonen kom! Naboen liker ikke hvordan hagen deres ser ut, og derfor ringer h*n barnevernet?! Sinnsykt.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2009 #23 Skrevet 11. august 2009 Vet dere hva, vi trenger ett barnevern- selvfølgelig. Likevel, jeg reagerer på enkelte saker. Det er ikke alltid bv arbeidere er like rettferdige ovenfor dem de skal undersøke-derimot så kan de virke direkte ufine.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2009 #24 Skrevet 11. august 2009 Tusen takk for støtte og svar! Jeg fikk spesifikt inn på grunnene jeg fikk oppgitt, for å vurdere hvorvidt dette gir grunnlag for et slikt besøk. Her inne er responsen et overvelmende NEI , så jeg kommer til å ta dette opp. Og jeg skal ikke finne meg i å få et slikt stempel. Jeg er redd og fortvilet, men skal gjøre det jeg kan. Noen flere gode råd?
Kamikatze Skrevet 11. august 2009 #25 Skrevet 11. august 2009 Barnevernet har jo avlastnings- og andre støtteordninger for familier som har problemer. Burde ikke da barnevernskonsulentene klippet plenen mens de likevel var der?
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2009 #26 Skrevet 11. august 2009 Kjære deg. Det er mange som opplever tilsvarende, verden er full av mennesker som ikke reflekterte og empatiske nok til å forstå hvor grensen går. Erfarne og profesjonelle fagfolk vet dette- det du opplevde var ikke riktig, det var misbruk av makt. Jeg hadde stilt spørsmål om håndtering av saken, hvilke belegg de mener er lagt til grunn for ett uanmeldt hjemmebesøk pga tynne argumenter. Hvis du har "noe i papirene" fra før- de kartlegger, sosial arv, ev tidligere rusmisbruk, hvilke utdannelse dere har, om dere er i arbeid og nettverk. Tenk gjennom dette, før du forsvarer deg selv. Opptre saklig og høflig. Ellers vil jeg råde deg til heve hode, gå videre med livet og smil til naboene. Ja, det er vel på tide å klippe plenen også? ( ironi )
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2009 #27 Skrevet 11. august 2009 jeg kunne jo ha spurt om de hadde giddet kamikatse? Jeg har iallefall notert meg flere ting -Hvorfor de påstår at de har forsøkt å ta kontakt med meg via tlf, når jeg ikke har hørt noe. Og i så fall, hvorfor ikke sende oss et brev også der de ønsket at vi tok kontakt? - Jeg vil ikke ha en slik sak registrert på meg på slikt grunnlag. - Uanmeldt besøk der de ville komme inn. Hvor alvorlig må det være for at BV skal gjøre noe slikt? - At jeg føler meg krenket slik de spurte meg ut om hverdagen vår. eks" hvorfor skal du kjøpe årkort på innebad nå som dere planlegger å pusse opp og flytte?" oppussing og salg tar tid og fordi innebadet koster 250 kr gangen for hele familien og 3500kr for et år. Lær matte. jeg vet saken skal henlegges, men jeg trenger å få svar. Jeg vil ikke bli satt i en bås hos BV med mistanke om omsorgssvikt eller lignende.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2009 #28 Skrevet 11. august 2009 jeg kunne jo ha spurt om de hadde giddet kamikatse? Jeg har iallefall notert meg flere ting -Hvorfor de påstår at de har forsøkt å ta kontakt med meg via tlf, når jeg ikke har hørt noe. Og i så fall, hvorfor ikke sende oss et brev også der de ønsket at vi tok kontakt? - Jeg vil ikke ha en slik sak registrert på meg på slikt grunnlag. - Uanmeldt besøk der de ville komme inn. Hvor alvorlig må det være for at BV skal gjøre noe slikt? - At jeg føler meg krenket slik de spurte meg ut om hverdagen vår. eks" hvorfor skal du kjøpe årkort på innebad nå som dere planlegger å pusse opp og flytte?" oppussing og salg tar tid og fordi innebadet koster 250 kr gangen for hele familien og 3500kr for et år. Lær matte. jeg vet saken skal henlegges, men jeg trenger å få svar. Jeg vil ikke bli satt i en bås hos BV med mistanke om omsorgssvikt eller lignende. Jeg skal dykke ned i lovsamlingen for deg i morgen.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2009 #29 Skrevet 11. august 2009 Tusen tusen takk !!! Ja til dere alle sammen. Det er godt å få så mye støtte og gode råd!
Gjest Chrizzy Skrevet 11. august 2009 #30 Skrevet 11. august 2009 Tusen tusen takk !!! Ja til dere alle sammen. Det er godt å få så mye støtte og gode råd! Natt, natt Jeg har sendt mail til hun venninnen min
Kittykat Skrevet 12. august 2009 #31 Skrevet 12. august 2009 Uff, så tragisk. Enkelte mennesker har for mye fritid og blander seg inn i alt. Det er flott at saken blir henlagt, sånn at dere kan komme dere videre. Hadde en av våre naboer gjort det samme mot oss, så tror jeg naboskapet hadde vært ødelagt for alltid.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #32 Skrevet 12. august 2009 Jeg tenker iallefall over om en slik anonym bekymringsmelding blir registret på oss for alltid. ... Føles veldig bittert og urettferdig
PecanPie Skrevet 12. august 2009 #33 Skrevet 12. august 2009 Jeg syns det er rart naboene dine ikke har gravet i søpla di og ser hva du kaster, da ville de jo sett at du bærer ut søpla. Sånn siden de mener de har oversikt og kontroll over alt annet med deg, mener jeg. Ellers kan vel BV gå på uanmeldte besøk hjemme, men da er det ved alvorlige tilfeller. Dersom f.eks. skolen er bekymret skal de ha samtale med foreldre, med mindre det handler om seksuelle overgrep o.l. Da skal det komme mer "overraskende" så de ikke har tid til å f.eks. reise bort eller flytte. (Mener jeg å huske, korriger meg om dette er helt galt.)
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #34 Skrevet 12. august 2009 Veldig trist å høre at du har blitt utsatt for dette. Ille nok med sånne naboer som hvisker og tisker bak ryggen din, men å gå til barnevernet på så tynt grunnlag... En mulig årsak til at BV reagerte kan jo være følgende: Det er barn i huset som naboene aldri ser, to ganger har barnet blitt hentet i ambulanse og det virker ikke som huset blir tatt godt vare på. Dette er åpenbare varselsignaler. Når da BV dukker opp ser de at det er gode årsaker til alle punktene og at naboene definitivt har overreagert og henlegger saken. Det du bør gjøre er å be om å få se "mappa" di hos BV før du eventuelt går videre med saken. Det bør komme klart fram av papirene at saken er henlagt fordi det ikke er noen grunn til bekymring.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #35 Skrevet 12. august 2009 Jeg ble meldt til bv fordi jeg stilte spørsmål om håndtering av barnet mitt. De gikk sammen mot meg alene og behandlet meg som om jeg var en kriminell. Har "ingen fortid" og jobber med barn selv så de "kunne ikk ta meg på noe"- hadde jeg hatt det så er jeg redd for at saken min hadde vært styggere- pga manglende kompetanse og direkte ondskap. Det må sies at jeg er utdannet førskolelærer med tileggsutdanning.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #36 Skrevet 12. august 2009 Jeg betviler ikke at BV er til nytte for svært mange barn, men jeg synes dette var en pussig sak. INGEN har rett til å komme inn i ditt hjem uten at politiet er med, og da med en tillatelse sånn at de har en grunn til det. I de tilfellene jeg vet om at BV har vært inne i bilde, så har de sendt brev i forkant, og bedt om et møte, gjerne på kontoret. Ingen har troppet opp på døra hos folk, og da har det vært snakk om adskillig mer alvorlige saker enn en uklipt plen... Blir opprørt på dine vegne og hadde nok tatt kontakt med advokat for å se om det går an få slettet hele saken. Lykke til!!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. august 2009 #37 Skrevet 12. august 2009 Jeg betviler ikke at BV er til nytte for svært mange barn, men jeg synes dette var en pussig sak. INGEN har rett til å komme inn i ditt hjem uten at politiet er med, og da med en tillatelse sånn at de har en grunn til det. I de tilfellene jeg vet om at BV har vært inne i bilde, så har de sendt brev i forkant, og bedt om et møte, gjerne på kontoret. Ingen har troppet opp på døra hos folk, og da har det vært snakk om adskillig mer alvorlige saker enn en uklipt plen... Blir opprørt på dine vegne og hadde nok tatt kontakt med advokat for å se om det går an få slettet hele saken. Lykke til!! BV troppet opp på døra vår. De spurte riktignok etter de som bodde der før oss (vi flyttet inn 1-2 dager tidligere), men de var på døra. To damer + en mann i en bil i nærheten. Tviler på at tidligere leietakere hadde fått noen advarsel om dette, da de kom pga en hendelse i forbindelse med flyttingen.
Gjest Marlo Skrevet 12. august 2009 #38 Skrevet 12. august 2009 Min söster ble meldt til barnevernet fordi helsestasjonen mente hun så ut som en typisk person som kanskje bruker narkotika - i tillegg så mente de at sönnen hennes (18 mnd) lekte med litt for mange leker på en gang og at dette hintet om at barnet ble mishandlet... tro det dem som kan. Selvfölgelig er det trist når noen drar inn BV på denne måten, söstra mi ble jo superfortvilet. Men etter en rolig snakk med barnevernet så ble saken henlagt. I etterkant så sier hun jo selv at det er jo bra at BV undersöker alle tips de får inn og henlegger etterhvert, enn at de ikke sjekker noen og barn lever under uverdige forhold.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #39 Skrevet 12. august 2009 Om det er "greit" med en melding til bv ut fra " en som ser ut hun kan misbruke narkotika" " klipper ikke plenen utenfor huset" kan diskuteres. Det går ett fint skille mellom hva som er etisk riktig og ikke. Mennesker som blir uskyldig dømt fordi samfunnet rundt dem betrakter dem som " noe de ikke er" blir helt feil.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #40 Skrevet 12. august 2009 Det er mange som misbruker barnevernet for å oppnå andre ting en det som har med barnets beste. På Pappaen til min nevø ble det nylig ringt inn anonym bekymringsmelding. Han og sønnen snart 18 ble innkaldt til møte hos BV. Saken var da at sønnen var så mange helger hos sin mormor.De fant ut noen dager etter møtet hvem som hadde ringt og det var mormors datter som bor på andre siden av landet. Det hun ville ha slutt på var at nevøen var så mye hos mormor fordi mormor da ble så sliten.Hallo!!! Mormor har desverre aldri brukt ordet NEI til sitt barnebarn men det er da ikke barnets Pappas feil. Hun må jo få sin mor til å si nei nå passer det ikke for jeg er sliten. Nå sitter jeg her å lurer på om jeg skal nekte mine barn å besøke sin farmor for plutselig så kan jo hun ha ringt inn om at mine barn er der alt for mye.Og det som gjør meg så irritert er at hun sender sine barn i bil med mormor halvelandet og mormor passer hennesbarn i 2-3 uker i strekk rett etter at hun har klaget over hvor sliten mormor er.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå