Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lever i ett stabilt forhold, skal gifte meg til høsten og har to ste døttre som bor sammen med oss.

Min datter på snart 11 ønsker å flytte til meg- mye pga at vi praktiserer familielivet fullt ut.

Hun bor nå hos sin far ( Har bodd der i 7 år, pga at han lurte meg til å skrive under på et dokument) Han lever for tiden alene- der er det ingen struktur på hverken hygiene eller måltider. Han jobber og hun kommer alltid hjem til tomt hus.

Det er MANGE faktorer her, og historien er lang.

Men jeg har aldri stukket noen kjepper i hjulene for hennes samvær med han og hans øvrige familie, men han stikker hele tiden kjepper i hjulene når det gjelder samvær med meg- dette har han praktisert i alle de 7 årene som hun har bodd hos han.

Han saboterer samværet hele tiden.

Jeg flyttet for 2 år siden til østlandet, mens de bor på vestlandet.

Hun tar fly nedover til meg, men vi skal dele på utgiftene, og han har sjelden råd sier han- og derfor sender han henne ikke- Det må nevnes at han har ett stoooort spilleproblem- og observeres daglig stående ved spilleautomater.

Han er kontrollfrik, og jeg måtte flytte fra han pga at han utøvde systematisk fysisk vold mot meg. Dette er nå 8 år siden.

Jeg kunne fortsatt med å skrive ned alt han har gjort, men det blir for langt.

Greit oppsummert- han vil ikke la datteren min flytte til meg- selv om hun såååå gjerne ønsker dette veldig sterkt.

Vi var i rettsak om dette nå for 2 uker siden, og jeg fikk beskjed i dag- AT VI TAPTE!

Dette er for meg helt utrolig- vi hadde til og med en sakkyndig som hadde vert med min datter masse, og pratet med henne- og han sa at det ikke ville være noe dramatikk for min datter å flytte til meg. At hun ønsket dette sterkt!

Alikevel så dømmer retten at min datter ikke bør flytte nå, fordi at et miljøskifte ville ikke være bra!!!! HVA??????!!!!! Jeg forstår ikke no!

Her nede har vi det flott i landlige omgivelser, med masse dyr og en haug med venner som hun har fått.

Jeg er hjemmeværende, og min kjære han jobber 5 min hjemmefra (Gangavstand)

Hun har to flotte stesøsken på 13 og 15, og vi er resurssterke.

Der hun nå bor, bor hun mitt i sentrum av en by, hun er alene med sin far og føler at hun ikke har noen ordentlig familie........

Hva i HELVETE er galt med systemet????

Hjelp meg!!!!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal det ja!!!! Anke saken altså;)

Men jeg trenger gode råd.......

Noen som har noen????

Skrevet

Hmm, en sakskyndig som uttaler seg om hvordan hun har det nå. Samt at barnet har rett på en uavhenig talspersonsom kun skal snakke og formidle barnets meninger.

Skrevet

Du har jo mange gode argumenter i innlegget ditt her, men de har du sikkert brukt i forrige omgang?

Jeg synes det er rart at retten ikke legger vekt på hvordan hun har det nå i forhold til situasjonen hos dere.

Din datter nærmer seg puberteten, en vanskelig alder hvor hun har behov for mye veiledning,oppfølging og oppmerksomhet, altså det å bli "sett".

Svikter far i forhold til dette, vil hun snart søke oppmerksomhet på annen måte, gjerne negativt.

Mange unge havner, etter min mening, på "skråplanet" av slike grunner.

Jeg lurer på om de som kom til konklusjonen om at miljøskifte ikke er bra, har noe kjennskap til tenåringer....det virker ikke sånn ut fra dommen.

Har erfaring med akkurat det du tar opp, men har ikke lyst til å legge ut om det her.

Send meg en PM hvis du vil "prate" litt

Gjest Gjest
Skrevet

Kunne du søkt råd hos Barnevernet?

Skrevet
Kunne du søkt råd hos Barnevernet?

Barnevernet har ikke med lov om barn og foreldre å gjøre.

Gjest Gjest
Skrevet
Barnevernet har ikke med lov om barn og foreldre å gjøre.

Men tror du ikke de har erfaring fra lignende saker, og derfor kan gi henne noen råd på veien?

Når det gjelder barn og foreldre så utvises det ofte skjønn.

Skrevet
Men tror du ikke de har erfaring fra lignende saker, og derfor kan gi henne noen råd på veien?

Når det gjelder barn og foreldre så utvises det ofte skjønn.

Det vi gjorde på barnevernsvakten (fikk en del telefoner fra fortvilede mødre/fedre som gjalt lignede saker og samværsproblemer) var bare å henvise til familievernskontoret for vi har dessverre ikke myndighet eller oversikt over hele "lov om barn og foreldre".

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si! (men svarer litt anderledes enn de som har svart i tråden din)

Du sier at din datter vil nå flytte hjem til deg og du tapte i en rettsak! Hva var den egentlige grunnen til at du tapte den saken?

Du har hatt en sakkyndig som hadde vært med din datter masse, og pratet med henne- og han sa at det ikke ville være noe dramatikk for din datter å flytte til deg, og at hun ønsket dette sterkt!

Hvem er denne sakskyndige da! En du har pratet med og har gjevnlig kontakt med.?

Jeg bare spør, fordi om jeg av mange skal svare så lurer ihvertfall jeg på dette.

Din datter har bodd hos pappaen sin siden hun var 4 år! Du sier ingenting om hvorfor hun ikke ble boende hos deg! Var det rettsak på det også, eller var det noe dere to foreldrene bestemte dere imellom?

Har du lagt til grunn fordelene med å flytte hjem til deg da, og kan du begrunne ulempen med at hun bor hos far.

Du sier at han lever for tiden alene-og at det der er ingen struktur på hverken hygiene eller måltider. Han jobber og hun kommer alltid hjem til tomt hus.

Hvordan vet du dette?Dersom du har bevis for det så få det fram da! Det nytter ikke bare med prat, retten trenger bevis for at det du sier stemmer.

Jeg skjønner godt jeg at du vil ha hjem din datter, men samtidig skjønner jeg at faren til barnet også vil ha deres felles datter hos seg! Hun har vært der siden hun var 4 år. Klart han kjemper for barnet sitt, på lik linje med deg.

Hun har vært hos deg av og til, og det at han som er alene(som du selv sier) ikke har råd til å betale flyreise sier seg selv!(han har en inntekt, kanskje, kanskje ikke han har råd til det, kommer ann på inntekt utgifter)

Du/dere har 2 inntekter, og da har vel du/dere bedre råd enn han, og da også kanskje kunne av og til tatt dere råd til å betalt en tur reurreise for å se din egen datter, (eller dele utgiftene på reisen)?

Sier ikke at du ikke gjør det, men du har heller ikke sagt at du ofte gjør det!

Det at han lever alene er vel ikke negativt i seg selv! Hvordan kan du vite at det ikke er struktur på hverken hygiene eller måltider? Hvem har sagt dette til deg?Har du konkrete bevis på det? Barnet ditt har bodd der i mange år, har du reagert på dette før?Har det vært slik i de 7 årene deres felles barn har bodd hos far, og du reagerer først på det nå. Eller er det noe du nylig har fått vite?

Dette må du nok begrunne i en evt. ny rettsak! Skaff bevis på det! Det nytter ikke å komme med hverken negative eller positive påstander så lenge du ikke kan bevise din påstand!

Du er i en frustrert situasjon og du er så klart lei deg for at du tapte en rettsak om din/deres datter! Faren til barnet er (eller var) også i en frustrert situasjon, men seiret!

At du anker, det forstår jeg godt! Kom med noe konkret og bevis for det du sier/dine påstander.

En sak har to sider, og du har fortalt din (alt, det vet jeg ikke) men det er vanskelig å svare når fars situasjon ikke er tilstede og fortalt her inne.

Du får anke, men husk å bevise det du sier, det kommer nemmelg faren til barnet også å gjøre!

Sorry, men jeg stiller meg nøytral til dette, enen du liker svaret eller ei!

Endret av Miloine
Gjest vega i.i.
Skrevet

Når barna er tolv kan de selv bestemme, så jeg synes det er merkelig at retten ikke lytter på en 11årings ønske. Hvor er far til 2 nå? Han vet jo det meste om slike ting...

Var rettsaken i farens kommune og er han en venn av de fleste i apparatet?

Vær litt varsom. Deres datter er i førpuberteten og kan ha lyst å flytte flere ganger i året ettersom problemer oppstår i ungdomsmiljøet.

Dette vet jeg for jeg har selv hatt skilte foreldre og jeg fikk lov å flytte som jeg ville mellom dem.

Det gjorde meg rotløs og det gjorde at jeg ikke tok ansvar for de feilene jeg hadde gjort.

Har dere felles omsorg/foreldreansvar?

Jeg håper det løser seg, men ikke la barnet flytte fram og tilbake. Unger kan finne på det hvis de føler at de har dummet seg ut overfor miljøet, bare for å hvile ut før de finner det for godt å reise tilbake til den andre forelderen.

Det med faste måltider, kan du ikke bruke. Du kan heller ikke bruke mot han at hun kommer alene hjem fra skolen når han er på jobb.

Men du har kanskje en legejournal der det står skrevet opp at du ble sykemeldt pga. blåveiser osv? Få tak i den journalen og legg den fram.

Er du blitt banket, og har funnet deg i det, så har du gode kort på hånda.

Det verste du kan gjøre er å krangle med faren nå. Spør han hva han mener. Prøv å få en dialog.

Men er han så vrang som du sier, så hold deg lavt til en ny runde i retten.

Håper det ordner seg.

:klem:

Gjest Embla s
Skrevet

Veldig enig med Miloline her!

og jeg reagerer på dette med samvær - det var du som flyttet en flyreise unna, og som Miloline sier - dere er to, dere er ifølge det du skriver - ressurssterke. Far er alene. Hvis det betyr mye for deg å se datteren din, skjønner jeg ikke hvorfor du ikke betaler disse flyreisene selv, hvis far har dårlig råd og ikke kan spleise.

Og jeg skjønner heller ikke argumentasjonen din. Det kan godt hende at dere har et "bedre familieliv" enn far. Men mener du at hun ikke har det bra nok hos far? I såfall skjønner jeg ikke hvorfor du har latt henne være der i alle disse årene.

Det er tydeligvis slik at man må sverte den andre part mest mulig i slike barnefordelingssaker, håper dere skåner datteren deres :tristbla:

Gjest Gjest
Skrevet
Når barna er tolv kan de selv bestemme, så jeg synes det er merkelig at retten ikke lytter på en 11årings ønske. Hvor er far til 2 nå? Han vet jo det meste om slike ting...

Var rettsaken i farens kommune og er han en venn av de fleste i apparatet?

Vær litt varsom. Deres datter er i førpuberteten og kan ha lyst å flytte flere ganger i året ettersom problemer oppstår i ungdomsmiljøet.

Dette vet jeg for jeg har selv hatt skilte foreldre og jeg fikk lov å flytte som jeg ville mellom dem.

Det gjorde meg rotløs og det gjorde at jeg ikke tok ansvar for de feilene jeg hadde gjort.

Har dere felles omsorg/foreldreansvar?

Jeg håper det løser seg, men ikke la barnet flytte fram og tilbake. Unger kan finne på det hvis de føler at de har dummet seg ut overfor miljøet, bare for å hvile ut før de finner det for godt å reise tilbake til den andre forelderen.

Det med faste måltider, kan du ikke bruke. Du kan heller ikke bruke mot han at hun kommer alene hjem fra skolen når han er på jobb.

Men du har kanskje en legejournal der det står skrevet opp at du ble sykemeldt pga. blåveiser osv? Få tak i den journalen og legg den fram.

Er du blitt banket, og har funnet deg i det, så har du gode kort på hånda.

Det verste du kan gjøre er å krangle med faren nå. Spør han hva han mener. Prøv å få en dialog.

Men er han så vrang som du sier, så hold deg lavt til en ny runde i retten.

Håper det ordner seg.

:klem:

Barnet kan ikke bestemme selv når det er 12,men barnets meninger skal bli lagt vekt på i større grad. det skal bli hørt.

Skrevet
Hvis det betyr mye for deg å se datteren din, skjønner jeg ikke hvorfor du ikke betaler disse flyreisene selv, hvis far har dårlig råd og ikke kan spleise.

Enig, og skjønner heller ikke hvorfor du flyttet så langt unna.

Skrevet

Til anke saken vil det kanskje hjelpe om du får uttalelse av de som omgår barnet daglig og vet litt om hvordan barnet har det hjemme og ikke minst hva barnet føler:

- lærere på skolen

- har hun noen fritidsaktiviteter så kan evt. trenere uttale seg

Ellers kan det være lurt å innvolvere en psykolog som datteren din kan gå til noen måneder, evt. rådmann på familieverns kontoret. En hun kan ha fortrolige samtaler med og en som kan uttale seg på hennes vegne.

Lykke til med saken

Skrevet

Min første tanke når jeg leste innlegget var at jeg reagerte på at du flyttet til østlandet og lot datteren "være igjen" hos x mannen på vestlandet når han, som du skriver: "utøvde systematisk fysisk vold mot meg".

Ellers må jeg signere det som Miloine og Embla skriver.

Gjest Støtter far
Skrevet
Min første tanke når jeg leste innlegget var at jeg reagerte på at du flyttet til østlandet og lot datteren "være igjen" hos x mannen på vestlandet når han,  som du skriver: "utøvde systematisk fysisk vold mot meg".

Ellers må jeg signere det som Miloine og Embla skriver.

Enig med deg, Miloine og Emblas.

Sånn du TS fremmlegger saken er det ikke rart at far vant tvisten. Du sier at barnet ditt ikke liker seg hos pappan og nå vil flytte til deg.Du har visst om dette i 7 år :overrasket:

Hva om du hadde hatt omsorgen alene for barnet ditt fra hun var 4 år og far plutselig vil ta over omsorgen? Det er ikke rart at far kjemper for å beholde lillejenta si som har bodd hos han i alle disse årene.Jenta kjenner deg knapt, mens far har vært der for henne hele tiden!Hva vet du om datteren din egentlig?

Selvom dette er kvinneguiden er det ikke dermed sagt at vi kvinner støtter hverandre i alt! Jeg støtter faren til barnet ditt og jeg er kvinne.

Gjest Gjest
Skrevet
Enig med deg, Miloine og Emblas.

Sånn du TS fremmlegger saken er det ikke rart at far vant tvisten. Du sier at barnet ditt ikke liker seg hos pappan og nå vil flytte til deg.Du har visst om dette i 7 år  :overrasket:

Hva om du hadde hatt omsorgen alene for barnet ditt fra hun var 4 år og far plutselig vil ta over omsorgen? Det er ikke rart at far kjemper for å beholde lillejenta si som har bodd hos han i alle disse årene.Jenta kjenner deg knapt, mens far har vært der for henne hele tiden!Hva vet du om datteren din egentlig?

Selvom dette er kvinneguiden er det ikke dermed sagt at vi kvinner støtter hverandre i alt! Jeg støtter faren til barnet ditt og jeg er kvinne.

Signerer

Gjest Gjest
Skrevet

Gjest 09:07 Synes ikke det er nødvendig å Påstå at TS ikke kjenner sin egen datter. Trenger ikke å prøve å rake ned på Ts.

Gjest lilletroll
Skrevet
Jeg vet ikke helt hva jeg skal si! (men svarer litt anderledes enn de som har svart i tråden din)

Du sier at din datter vil nå flytte hjem til deg og du tapte i en rettsak! Hva var den egentlige  grunnen til at du tapte den saken?

Du har hatt en  sakkyndig som hadde vært med din datter masse, og pratet med henne- og han sa at det ikke ville være noe dramatikk for din datter å flytte til deg, og at hun ønsket dette sterkt!

Hvem er denne sakskyndige da! En du har pratet med og har gjevnlig kontakt med.?

Jeg bare spør, fordi om jeg av mange skal svare så lurer ihvertfall jeg på dette.

Din datter har bodd hos pappaen sin siden hun var 4 år! Du sier ingenting om hvorfor hun ikke ble boende hos deg! Var det rettsak på det også, eller var det noe dere to foreldrene  bestemte dere imellom?

Har du lagt til grunn fordelene med å flytte hjem til deg da, og kan du begrunne ulempen med at hun bor hos far.

Du sier at han lever for tiden alene-og at det der er  ingen struktur på hverken hygiene eller måltider. Han jobber og hun kommer alltid hjem til tomt hus.

Hvordan vet du dette?Dersom du har bevis for det så få det fram da! Det nytter ikke bare med prat, retten trenger bevis for at det du sier stemmer.

Jeg skjønner godt jeg at du vil ha hjem din datter, men samtidig skjønner jeg at faren til barnet også vil ha deres felles datter hos seg! Hun har vært der siden hun var 4 år. Klart han kjemper for barnet sitt, på lik linje med deg.

Hun har vært hos deg av og til, og det at han som er alene(som du selv sier) ikke har råd til å betale flyreise sier seg selv!(han har en inntekt, kanskje, kanskje ikke han har råd til det, kommer ann på inntekt utgifter)

Du/dere har 2 inntekter, og da har vel du/dere bedre råd enn han, og da også kanskje kunne av og til tatt dere råd til å betalt en tur reurreise for å se din egen datter, (eller dele utgiftene på reisen)?

Sier ikke at du ikke gjør det, men du har heller ikke sagt at du ofte gjør det!

Det at han lever alene er vel ikke negativt i seg selv! Hvordan kan du vite at det ikke er struktur på hverken hygiene eller måltider? Hvem har sagt dette til deg?Har du konkrete bevis på det? Barnet ditt har bodd der i mange år, har du reagert på dette før?Har det vært slik i de 7 årene deres felles barn har bodd hos far, og du reagerer først på det nå. Eller er det noe du nylig har fått vite?

Dette må du nok begrunne i en evt. ny rettsak! Skaff bevis på det! Det nytter ikke å komme med hverken negative eller positive påstander så lenge du ikke kan bevise din påstand!

Du er i en frustrert situasjon og du er så klart lei deg for at du tapte en rettsak om din/deres datter! Faren til barnet er (eller var) også i en frustrert situasjon, men seiret!

At du anker, det forstår jeg godt! Kom med noe konkret og bevis for det du sier/dine påstander.

En sak har to sider, og du har fortalt din (alt, det vet jeg ikke) men det er vanskelig å svare når fars situasjon ikke er tilstede og fortalt her inne.

Du får anke, men husk å bevise det du sier, det kommer nemmelg faren til barnet også å gjøre!

Sorry, men jeg stiller meg nøytral til dette, enen du liker svaret eller ei!

:klappe: og signerer

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...