Gå til innhold

Brystforstørrelse

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Brystforstørrelse: å få det dekt! jeg har min psykolog OG min fastlege sin støtte om at operasjon for meg er helt klart fordelaktig fior meg.. de er enig i det.. i neste uke skal jeg til konsultasjon på Colosseum. jeg fikk et brev idag fra Colosseum at jeg har rettslig krav på denne helsehjelpa innen 15 mai 2007...... nå er jeg litt usikker på hva det skal bety : FÅR jeg denne operasjonen dekt? OG: er det noen flere som skal avgjøre om det skal dekkes? fastlegen OGpsykologen ER jo enige..... og hvor lang ventetid er vanlig?må jeg vente til mai i neste år???? jeg vil gjerne ha svar fra noen som har fått dekt en brystforstørrelse....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det betyr kun at du har krav på å bli innkalt til en vurdering ved sykehuset. Det er opptil dem om de vil anbefale en operasjon.

Hvordan i all verden er det mulig å få dekket en brystforstørrelse forresten?

Har du hatt kreft og måttet fjerne brystet?

Gjest Gjest
Skrevet

jeg får det dekt pga at jeg har store psykiske plager av brystene mine.. veldig dårlig selvtillit,og har i tillegg sosial angst.. jeg går aldri i tettsittende klær..bruker bare mørke store gensere.. jeg er 21 år og har små tomme(slappe) stygge pupper... har ingen barn, men har vært gravid 3 ganger 3 mnd på vei hver gang, og det har gjort puppene mine mer og mer stygge..

Gjest Gjest
Skrevet

Hipp hurra for bruk av skattepengene.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tviler ikke på at dine problemer er reelle ( dårlig selvbilde)

men jeg synes det er helt :overrasket: at dette er noe som blir dekket av det offentlige. På meg høres det ut som at det er selvbildet ditt og ikke puppene det er noe i veien med. Det er mange av oss med små og tomme/stygge pupper. Meg selv inkludert. Har jammen ønsket meg finere/større pupper maaaaaaaaaaaange ganger men har ikke tatt meg råd til å gå til et sånt skritt. Men dersom det er sånn at man pga ekstremt dårlig selvbilde kan få en lege og en psykolog til å skrive at det går på helsa mi løs så skal jammen jeg ta meg en tur til legen selv i nærmeste fremtid.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tviler  ikke  på at dine  problemer  er reelle ( dårlig selvbilde)

men jeg synes det er  helt  :overrasket:  at dette er noe som blir dekket av det offentlige. På meg høres det ut som at det er selvbildet ditt og ikke puppene det er noe i veien med. Det er mange av oss med små og tomme/stygge  pupper. Meg selv inkludert. Har jammen ønsket meg finere/større pupper maaaaaaaaaaaange  ganger men har ikke tatt meg råd til å gå til et sånt skritt. Men dersom det er sånn at man pga ekstremt dårlig selvbilde  kan få en lege og en psykolog til å  skrive at det går  på helsa mi løs så skal jammen jeg ta  meg en tur til legen selv i nærmeste fremtid.

:Nikke:

Jeg har også små pupper, og mange andre komplekser med kroppen min. Det er mange klær jeg ikke går i pga jeg synes ikke det passer til min kroppsfasong. Går aldri i bikini, bruker badedrakt når jeg skal bade. det er da ingen menneskerett å ha en kropp som passer til å gå med alle typer klær.

Problemet ditt er jo ikke at du har små pupper. Problemet ditt er at du ikke kan akseptere deg selv som du er. Man løser ikke et problem ved kun å fjerne et symptom, man må fjerne årsaken til problemet.

Og så må jeg be deg fokusere litt bort fra kun deg selv. Det er ikke slik at alle mennesker ser på puppene dine. Selv har jeg alltid hatt komplekser for utstående ører. Har tilpasset meg dette ved stort sett gå med utslått hår, så synes det ikke. Fortalte en veninne at jeg hadde komplekser for ørene mine, men hun hadde aldri lagt merke til det!

Er det noen spesiell grunn til at du føler då mye ang puppene? Har du blitt mobbet, fått kommentarer?

Jeg har selv sosial angst, og vet at man til tider kan bli veldig selvsentrert. Men man må husker å ikke miste perspektivet helt. Har en veninne som er alvorlig psykisk syk, og som får et manglende tilbud. Tross alt viktigere at skattepengene blir brukt til slike formål enn på plastiske operasjoner. Hvis man har fjernet et bryst pga kreft kan jeg kanskje skjønne at det kan forsvares å bruke skattepenger til et slikt inngrep.

Kvinneligheten ligger jo ikke i puppestr! Hva med å fokusere på å ta vare på seg selv og eget utseendet på andre måter: begynne å trene, gå til frisør, sminke seg litt feks? Det er da uansett utroig hva en god BH kan gjøre!

Du er jo også veldig ung, kun 21 år. Selv var ikke jeg ferdig utviklet da. Jeg la på meg noen kilo da jeg var på den alderen (fra jentekropp til kvinnekropp), og fikk da også litt mer pupper (selv om jeg fortsatt er temmelig flat). Er litt sjokkert over at helsepersonell anbefaler å operere en så ung jente som ellers er fysisk frisk. Det er tross alt et stort inngrep som gir arr og kan gi komplikasjoner.

har du tenkt noe på hvordan tilværelsen blir etter du får silikonpuppene? Tror du alt vil løse seg med å få større pupper og at du vil få lyst til å bli veldig sosial? Er det andre deler av kroppen du må operere for å kunne bli frisk?

Jeg har jobbet mye med meg selv for å bli kvitt min sosiale angst. Jeg har fortsatt angst, men dette er en prosess, som uansett aldri vil kunne løse seg over natta med en operasjon. Man må jobbe med seg selv.

Ønsker deg alt godt. Du er fortsatt ung og har livet foran deg. :):klem:

Gjest Gjest
Skrevet

jada jada takk for din vidunderlige tale. Nei, jeg har aldri blitt mobbet eller fått komentarer av puppene. jeg har også nettopp klart å slanke meg 26 kg siden januar, fra 100kg til 74kg .(.jeg er 173cm høy)...og de ble enda slappere.. jeg kunne holdt på i evigheter med å forsvare meg selv og denne operasjonen til deg/dere som ikke forstår eller er i min situasjon! takk for deres meget seriøse bidrag, men hvis dere ikke leste og fikk med dere om HVEM jeg ville ha svar fra, så gjentar jeg: AV NOEN SOM HAR FÅTT DEKT EN SLIK OPERASJON!!!! jeg trenger ingen råd og snakk om at "Godta deg som du er" og "farlig,farlig,komplekser,bla,bla,bla" !!! jeg vet det som overhode er mulig å vite om komplikasjoner, arr, snittplasseringer, protesetyper, før-under -og etter operasjonen, osv osv osv.. dette er ikke et innfall jeg plutselig har fått for meg at NÅ vil jeg ha store pupper!!!! dette er jeg så himla forberedt og klar til. så jeg gidder ikke å bruke mer energi på sånne som deg. Amen

Skrevet

:sjokkert:

Så det er silikon skattepengene våre går til?

Trodde virkelig ikke det var mulig; i stedet for å bruke penger på å bedre selvtilliten til folk, går de hen og gir gratis silikoninnlegg?? Hva slags signaler sender de ut til alle oss andre med små pupper da? Trodde virkelig jeg hadde hørt det meste :overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet

Grunnen til at du ikke får svar fra folk som har fått det dekket er vel nettopp fordi det egentlig er noe som de fleste av oss inntil i dag ikke viste var mulig på de kriteriene du har ramset opp :overrasket:

Dersom det er så jævlig problematisk så hadde du vel klart å spare penger til å dekke dette selv. En slik operasjon koster vel ca 30000 og du er tross alt bare 21 år.

Dersom dette virkelig er tilfelle så vil jeg både ha korrigert får stor og skjev nese og fettsuget magan i samme slengen.

Gjest Gjest
Skrevet

Har aldri hørt eller lest om noen som har fått en sånn operasjon dekket.

Jeg har hatt brystreduksjon,men det er noe annet. Og det var vanskelig nok det.

Gjest Gjest
Skrevet
men hvis dere ikke leste og fikk med dere om HVEM jeg ville ha svar fra, så gjentar jeg: AV NOEN SOM HAR FÅTT DEKT EN SLIK OPERASJON!!!! 

Vel, da tror jeg ikke at du får noen svar her, for tviler på at noen får dekket silikonsoperasjon pga lav selvtillit. Særlig med tanke på at man er psykisk syk og i en sårbar situasjon synes jeg det høres merkelig ut at psykolog/lege skal anbefale operasjon på en så ung pike på statens regning.

Hvis dette er tilfellet tror jeg at jeg flytter til Kypros, for det er ikke til slikt jeg betaler inn til fellesskapet for :forvirret:

Skrevet

Jeg har aldri søkt om silikon i puppene da, selv om jeg gjerne skulle hatt det etter fødsel og vektnedgang.

Men jeg har søkt om og få mageplastikk, da jeg har en del løshud på magen og plages med eksem der.

Legen min sendte nabefalning til sykehuset og jeg måtte dit og ble vurdert av en lege, selv om jeg har en del løs hud, så fikk jeg beskjed at om hadde det ikke vært for eksemen min ville jeg aldri fått dekt en sånn operasjon.

Så jeg har alltid trodd de har vært veldig strenge.

Nå er det her 2 år siden, så kan jo hende det er endra praksis nå.

Skrevet

Herlighet, gi jenta en sjanse da! Hun sier at hun har legens og psykologens støtte i dette, og det må en jo kunne ha tillit til. Jeg tror ikke dere som så hårreisende uttaler dere om hvor ille det er at hun kan få dekket pupper, kan sette dere inn i hennes situasjon ut fra to-tre innlegg hun har skrevet her.

Og dessuten er det jo som hun sier; det hun lurer på er om noen vet om svaret hennes fra Colosseum er en bekreftelse eller ikke.... ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil råde deg til å ringe klinikken og si at du ønsker sjekke en ekstra gang om du får dette dekket eller ikke. Be dem fortelle hva brevet sier, og eventuellt hvorfor. Si at du er redd for at du missforstår og ønsker være på den sikkre siden. Videre bør du vel høre med lege/psykolog hvordan en slik dekking vil foregå. Det kan bety at du må legge ut selv, og få det tilbakebetalt, eller det kan bety at du ikke skal betale noe i det hele tatt.

Det er mye byrokrati innen dette feltet, og det er nok ikke lett å få med seg alt på en gang. Så du kan nok måtte regne med å ha deg en dans eller to gjennom folketrygden og den slags(nå aner jeg ikke hvilken etat som er annsvarlige for dette, i dette tilfellet da)

Videre vil jeg ønske deg lykke til, ikke hør på hva andre her ute, som ikke kjenner din situasjon sier. Som sakt, vi kjenner ikke din situasjon og kan derfor ikke uttale oss om det. Stol på legen og psykologen din du, som er de eneste som har vurderingsevne akkurat i din sak.

For alle andre, er det vanlig å få kosmetiske operasjoner dekket dersom det forekommer tilstrekkelige plager grunnet "feilen". Hva som er tilstrekkelige plager er jo en vurderingssak. Ved dette tilfellet kan ei jente enkelt få tilbake noe av livsglden sin, da årsaken bak problemene er så klart definert. En psykolog hadde nok ikke anbefalt prosedyren om han/hun ikke trodde dette var roten til selve problemet, heller enn dårlig selvtilitt generellt. Jeg har fått tilbud om å fjerne hår på armer "gratis", for en tid tilbake(uten at jeg spurte om det en gang, men benyttet meg ikke av tilbudet selv om jeg har veldig mye hår på armene), og jeg ser ikke at det tilfellt skal være noe annerledes enn dette. Det er vanelig trdisjon at kosmetiske operasjoner, grunnet at "mangelen" hemmer livssituasjonen, utføres. Men legene har nok strenge krav for dette, og denne jenta fallt inn under disse. Vi kan da ikke kritisere henne, og gi henne dårlig sanvitighet for noe som da absoludt ikke er hennes skyld. At hun faller inn under allerede eksisterende krav er da ikke hennes skyld. Dere kan kritisere politikken bak det hele, men la nå ikke det gå ut over denne jenta som sier hun allerede har sosial angst. Jeg tror ikke det gjør saken noe bedre. Tenk dere litt om!

Gjest Gjesta
Skrevet

Du må jo forstå at folk reagerer..! De fleste er vel av den oppfatning at det er kvinneidealet som bør dekonstrueres og ikke at kvinnekroppen bør opereres for å tilpasses idealet. Uansett hvor stygge pupper du har, så høres det merkelig ut at en psykolog vil anbefale plastisk operasjon og enda mer absurd er det at staten skal dekke dette!

Finnes sikkert flere som har hatt komplekser som er like hemmende for det sosiale livet som ditt, men de har vokst dette av seg eller lært seg å leve med det - evt. tatt en operasjon som de selv har betalt for. Det blir da rart å lese at en såpass ung jente skal få innvilget plastisk operasjon. Og dersom du har sosial angst pga stygt brystparti, så er det hodet ditt det er noe galt med, ikke puppene.

Når det er sagt så håper jeg at dine nye pupper gjør deg lykkelig og løser alle problemene dine - jeg er absolutt ikke i posisjon til å underminere din psykologs avgjørelse, men du må begripe at det å foreslå plastisk operasjon for en med komplekser høres ut som oppskrift til katastrofe for utenforstående. Det at du pga skrivingen din fremstår som noe umoden gjør jo ikke saken bedre.

Gjest Gjest
Skrevet

Mana får ikke dekket slikt nei. Ikke uten at det er snakk om kreft, brannskader eller andre alvorlige ulykker/sykdom. Så der har nok trådstarter misoppfattet. En psykolog ville ALDRI tilråde en slik operasjon for en pasient uten å havne på førstesida i VG og miste all troverdighet i yrket sitt...

Skrevet

Colosseumklinikken alene kan ikke avgjøre om du har krav på å få dekket denne operasjonen.

Gjest Gjest
Skrevet

Fikk man dette dekket pga psykiske problemer, så hadde jeg nå hatt 25 000 mindre i lån....

Mye bedret seg etter at jeg fikk nye bryster..... mindre flaut å være naken, slapp bomull i bhen, , følte meg feminin, fikk oppmerksomhet ....

Men det kostet. Tror neppe man får det dekket - og dersom man nå skal få det dekket vile jeg sett på det som sterkt urettferdig ..... for mine tok jeg opp lån for å betale.

Selv skulle jeg gjerne hatt fettsuging dekket.....hater å bli sett naken , være med typen i dusjen, kan ikke kle meg i stramme klær, vurderer å kjøpe mamma klær for å få noe som kanskje dekker magen .......har økt vekten med 1/3 av opprinnelig vekt, gått opp fra 38 til 46 i klær.... måttet skifte ut hele garderoben gjentatte ganger :tristbla: ......sukk....tenk så enkelt de har det tørkledamene - de bor jo under digre kapper og slør .... trenger ikke tenke på hva som er under.. :roll:

Gjest Gjest
Skrevet

Når det er slik at en kan få dekket behandling av hårvekst, fødselsmerker, og andre rent kosmetiske ting som påvirker psyken, så hvorfor ikke brystoperasjoner? (men jeg skjønner de som mener at silikon er et drøyt inngrep med tanke på potensielle farer, men det er ikke det som er teamet her)

Men ta kontakt med klinikken, eller elgen, og be om å få bekreftet om du får det dekket. De er sikkert ikke ukjent med at det er vanskelig å forstå formuleringene.

Gjest Gjest
Skrevet

Ei venninne av meg fikk dekket silikoninnlegg etter en fødsel. Jenta hadde verdens beste pupper før fødselen, og de endret seg slik det gjør for de fleste til litt ulik str og litt mer heng. Helt sykt spør du meg. Masse ting jeg sliter med og kunne tenkt meg og fått fikset gratis, dog hadde ikke fått meg til å kreve det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...