Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det er i allefall to til som har en Bachelor fra før' date=' de tok sin i USA og den ene kom inn på 2. semester og den andre på 3. semester, så jeg har nok valgt en grad med ganske bra innhold siden jeg kom inn på 5. semester. Jeg mangler noen småting da, f.eks. testkurs i WISC fra 3. semester og samfunnsfaglig støttedisiplin fra 4. semester, begge deler tar jeg nå.[/quote']

Ah, sånn å forstå.

Men vet du om dette er mulig med norsk bachelor?

Nja, jeg synes 3 timer er veldig kort - det blir mer hektisk, om ikke annet så blir det et større press. Har du 8 timer trenger du ikke stresse, men det er vel bare å ta seg selv i øra og bruke noen smarte psykologiske avslapningsteknikker. :tunge1:

Åja, du studerer også på Blindern? Stilig. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om man kan bytte fra norsk bachelor, men det er sikkert mulig. En norsk bachelor er jo som gamle mellomfag/hovedfag, man ville vel måtte regne med å ta en del ting som mangler, men jeg er sikker på at det er mulig.

Vi holder til på Gaustad, der hvor Psykologisk Institutt er. Jeg trodde alle var der, men når jeg tenker meg om er kanskje grunnfag fremdeles på Blindern? Det er litt stusselig på Gaustad, det er liksom ikke så mye på bygget, en ørliten kantine og ellers ingenting. Og det er tross alt et stykke å gå til Blindern så det gidder jeg sjelden.

Skrevet
Jeg vet ikke om man kan bytte fra norsk bachelor' date=' men det er sikkert mulig. En norsk bachelor er jo som gamle mellomfag/hovedfag, man ville vel måtte regne med å ta en del ting som mangler, men jeg er sikker på at det er mulig.[/quote']

Hm, det skal jeg sjekke. Takk! :-D

Ja, grunnfag er på Blindern. Jeg visste ikke at preofesjon var på Gaustad engang.

Skrevet

Hallo hallo,

Hva skjeg her da? Forsatt litt kakkelakker hos oss men det har blitt mye mindre. Han skadedyrmannen skal spraye to ganger til da.

God(snart)helg

Skrevet (endret)

Liv: Så kjedelig at dere ikke har blitt kvitt kakkerlakkene, men det er forhåpentligvis snart over. God helg!

Mylian: :vinke: God helg!

Det føles som lørdag i dag, selv om det er fredag. Grunnen er at sambo tok seg fri i dag og vi har sovet helt til nå. :-D Vi skal snart spise frokost sammen og så ut på en liten rolig shoppingtur mens alle andre svetter på jobben. I kveld spiser vi taco og så er det kino (Jason Bourne), en perfekt fredagskveld. :)

Endret av Arkana
Gjest ~*Tomine*~
Skrevet

Hei :vinke:

Titter innom for å ønske deg en God helg :)

Planene for fredagskvelden din hørtes kjempe koselig ut! :-)

Selv skal jeg på besøk til Fisken i kveld og gleder meg masse! :P

Klemmer fra Tomine

Skrevet

Høres ut som om du hadde en koselig dag igår! hadde fri jeg og, og det føltes ut som om det var søndag når jeg våknet opp i morges. men det er jo enda en til dag fri :-) ha en fortsatt fin helg!

Skrevet

Tittei Tomine og Mylian!

Filmen i går var bra den. Husket svært lite fra første da, men det gjorde egentlig ikke så mye. I dag skal vi bare ta det helt med ro. Jeg skal lese litt og i kveld skal vi lage kjempegod indisk mat. Jeg eeeelsker indisk mat!

Skrevet
God helg lille venn! :kose:

God helg til deg også! :-)

Skrevet

Indisk mat? :sikle:

Oppskrift prettyplease? :)

Skrevet (endret)
Indisk mat?  :sikle:

Oppskrift prettyplease? :)

Det ligger en del indiske oppskrifter her i dagboken min:

Chicken Jalfrezi og Murg Tandoori - side 2

Kylling i karri, pilaffris, naan, raita og kulfi (indisk iskrem) - side 3

Indiske lammespyd - side 6

Onion bhaji - side 11

Og så noen ekstra. Hvis du ser etter noe spesielt, så bare spør, jeg har mange oppskrifter. :)

Chicken Tikka

4 kyllingfilet

1 løk

2 fedd hvitløk

1 bit fersk ingefær

1 liten grønn chilipepper

2 ss presset sitron

3 dl yoghurt naturell

2 ts garam masala

2 ss hakket fersk koriander

2 ss paprikapulver

Skrell og hakk løken. Del chilipepper i to og ta ut frøene. Bland alle ingrediensene til marinaden i en hurtigmikser. Hell over i en bolle og legg i kyllingbiter. Bland godt og la stå minst 2 timer i romtemperatur. Stek kyllingen og server med ris og en god saus laget av marinaden.

Indisk lammecurry

½ kg benfritt lammekjøtt

2-3 løk

2-3 grønne chili

1 ½ ts raspet fersk ingefær

2 pressede hvitløksfedd

1 ½ stor tomat uten skall, i båter

1 ts malt koriander

½ ts gurkemeie

1 ts garam masala

1 ts malt spisskummen

1 liten klype kanel

⅓ ts kardemomme

1 klype malt nellik

1 ½ ts salt

½ liter yoghurt naturell

jasminris

Skjær kjøttet i biter og hakk løk og chili. Fres løk og chili noen minutter. Tilsett ingefær, hvitløk og kjøtt og stek i 10 minutter. Tilsett koriander, gurkemeie, nellik og tomat. Kok til saften er fordampet. Tilsett resten av krydderiene og yoghurt og kok inn forsiktig uten lokk til sausen er tykk og god (ca 40 minutter. Server med ris og naan.

Tandoorikylling (4-6 pers.)

6 kyllinglår

⅔ dl sitronsaft

½ hakket løk

4 hvitløksfedd

1 ss revet ingefær

3 ts korianderfrø

1 ss spisskummenfrø

1 ss sitronsaft

1 ts salt

¼ ts paprikapulver

1 knivsodd chilipulver

2,5 dl yoghurt naturell

rød konditorfarge

Ta skinnet av kyllingen og pensle med sitronsaft. La marineres 30 minutter. Kjør løk, hvitløk, ingefær, koriander, spisskummen, sitronsaft og salt i kjøkkenmaskin. Tilsett paprika, chilipulver og yoghurt. Farg blandingen dyp rød med konditorfarge. Legg kyllingstykkene i stor lav form. Dekk med yoghurtblandingen, legg på plast og la marineres over natten. Legg kyllingstykkene på rist og stek ved 180 grader i 45 minutter.

Grønnsaker i karri (4-6 pers.)

1 ss brune sennepsfrø

2 hakkede løk

¾ dl karripasta

1 boks hermetiske tomater

1¼ dl yoghurt naturell

2,5 dl kokosmelk

2 gulrøtter, i skiver

200 g blomkål, i små buketter

2 mini-auberginer, i skiver

200 g grønne bønner, delt i to

150 g brokkoli, i små buketter

2 squash, i skiver

100 g små champignoner, delt i to

salt etter smak

Rist sennepsfrøene i tørr kjele til de begynner å poppe. Tilsett litt olje og løk og surr løken myk. Tilsett karripasta og la surre 1 minutt. Tilsett tomater, yoghurt og kokosmelk og la alt blir varmt. Tilsett gulrott og surr uten lokk i 5 minutter. Tilsett blomkål og aubergine og surr i 5 minutter. Rør inn resten av ingrediensene og la surre uten lokk i 10-15 minutter.

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Nå har vi vært og handlet på CC-Vest. Hadde ikke planlagt annet enn en tur til Ultra, men jeg kom selvsagt hjem med 4 nye bøker jeg bare måtte ha. Typisk meg, det er farlig å gå i bokhandler. Og på Ultra kjøpte vi selvsagt også mer enn vi hadde planlagt, de har så mye godt der. Nå skal vi straks begynne på middagen, den tar litt tid, men det er vel verdt det. Og så skal vi se The Generation Game i kveld, det så jeg alltid på da jeg bodde i England. :)

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Søndag. Jeg drømte bare om eksamen i natt, så jeg må bare lese litt i dag. :ler: Egentlig vil jeg spille Sims2, men jeg tenker som så, at det er bare 11 dager igjen, og så kan jeg spille (nesten) så mye jeg vil.

Fikk godkjent semesteroppgavetittel i går, den skal leveres innen onsdag. Har ikke forelesning før tirsdag, så jeg gjør det da.

Endret av Arkana
Skrevet

Mitt første besøk inne hos deg Arkana! (og det ble ett laaaangt besøk - mange gode oppskrifter :sikle: )

Jeg sier bare: O STORE MATGURU!!!

Imponerende oppskriftssamling, kommer garantert til å prøve ut en del av dem - og jeg kommer like garantert til å snoke mer inne her senere!!! Skjønner ikke helt hvordan jeg har klart å "overse" dagboken din tidligere, jeg som alltid har fulgt ektra nøye med når du har gitt tips inne på "mat og drikke"....

Skrevet

Hei Vivekke. Veldig koselig at dagboken min faller i smak. :ler: Du er velkommen til å snoke så mye du vil. :-)

Skrevet (endret)

Mandag, og nøyaktig 10 dager til eksamen. :overrasket: Må lese, lese, lese....... :forvirret: Skal være så glad når eksamen er over. Riktignok må jeg tenke på semesteroppgaven da, men det blir i det minste ikke like intenst.

Min beste venninne har bursdag i dag. Det blir ikke noen feiring da. Tror ikke noen av oss har feiret bursdag på årevis.

Våknet av telefonen kl 10, rett etter dusjen smatt jeg ut på butikken og fikk tak i nystekt italiensk landbrød. Det ble god frokost sammen med egg og forskjellige andre pålegg. I morgen har jeg seminar, og så skal jeg på testarkivet og få tak i en SPSS-CD. Litt sent ute, for jeg trenger den til onsdag. :roll: Håper det går bra.

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Nå er jeg stappmett. Har spist god middag og like god dessert. Da sambo kom hjem dro vi til sentrum og var på Norli en tur, og jeg kunne selvsagt ikke dy meg og kom hjem med tre nye bøker, enda jeg kjøpte 4 på lørdag. På vei tilbake til bilen gikk vi innom Deli de Luca og kjøpte oreo dream cake, som vi spiste til dessert. :wow:

Endret av Arkana
Skrevet

Nam! :sikle:

Har du det bra? Må bare beklage at jeg har vært innom så sjeldent i det siste.. Har vært en del å tenke på.

:klem:

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...