Gjest Gjest_LM_* Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 Hei Jeg er ei jente som går siste halvår i 10. kl, og snart må søke på VGS (1.mars). Probemet er at jeg er usikker hvilken skole jeg vil søke meg på. Jeg SKAL gå realfag, og vil gjerne gå på en skole med elever som ønsker å utrette noe her i livet, og ikke bare ødelegge ha en plass å være. Derfor kanskje en skole som er litt vanskelig å komme inn på (høyt snitt). Er det noen som kan anbefale en skole? Forøvrig er nittkarakteren min for 1. halvår i 10.kl, 5,79. Håper noen kan hjelpe meg
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 Hvor i landet vil du gå på vgs, da? Er litt kjekt å vite før man kommer med anbefalinger.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #3 Skrevet 4. januar 2008 Bor i Finnmark, men har ingen problemer med å flytte herfra. Derfor er det egentlig det samme hvor i landet skolen ligger
Benedikte Skrevet 4. januar 2008 #4 Skrevet 4. januar 2008 Bor i Finnmark, men har ingen problemer med å flytte herfra. Derfor er det egentlig det samme hvor i landet skolen ligger Det er særdeles lite smart å flytte hjemmefra mens en fremdeles er elev ved videregående skole. Unntaket er selvfølgelig hvis dine foreldre har økonomi til å sponse leilighet og andre utgifter i forbindelse med skolegangen.
Gjest Økonomen Skrevet 4. januar 2008 #5 Skrevet 4. januar 2008 Det er særdeles lite smart å flytte hjemmefra mens en fremdeles er elev ved videregående skole. Unntaket er selvfølgelig hvis dine foreldre har økonomi til å sponse leilighet og andre utgifter i forbindelse med skolegangen. Det er jeg ganske uenig i. Har selv gått på et studium hvor mange flyttet fra diverse deler av landet. Det gikk helt fint både for skolearbeid og økonomi. Få eller ingen fikk noe særlig hjelp hjemmefra. Til TS: det jeg vil anbefale deg er å søke på IB (International Baccaleureate). Det finnes mange skoler som tilbyr det, og de fleste er vant til å få studenter langveis fra og kan hjelpe med mye av det praktiske. Da får du en utdanning som er høyt ansett i både inn- og utland og du får motiverte medelever. Du får også en mulighet til å satse på en sterkere realfagsfordypning enn på "vanlig" allmennfag. http://www.ibo.org/ for mer informasjon og for en liste over skoler i inn- og utland som tilbyr denne retningen. Gratulerer med sterke resultater og lykke til videre.
Benedikte Skrevet 4. januar 2008 #6 Skrevet 4. januar 2008 Det er jeg ganske uenig i. Har selv gått på et studium hvor mange flyttet fra diverse deler av landet. Det gikk helt fint både for skolearbeid og økonomi. Få eller ingen fikk noe særlig hjelp hjemmefra. Til TS: det jeg vil anbefale deg er å søke på IB (International Baccaleureate). Det finnes mange skoler som tilbyr det, og de fleste er vant til å få studenter langveis fra og kan hjelpe med mye av det praktiske. Da får du en utdanning som er høyt ansett i både inn- og utland og du får motiverte medelever. Du får også en mulighet til å satse på en sterkere realfagsfordypning enn på "vanlig" allmennfag. http://www.ibo.org/ for mer informasjon og for en liste over skoler i inn- og utland som tilbyr denne retningen. Gratulerer med sterke resultater og lykke til videre. Hvis du er økonom antar jeg du har forståelse for at det er greit å unngå studielån til en begynner på høyere studier. Jeg gikk selv IB-linja, og angrer på at jeg ikke tok vanlig allmennefag med fordypning i realfag. Du er klar over at IB innebærer at en tar alle eksamener siste året, uten standpunktskarakterer? En blir dessuten vurdert i egen kvote, og flere av mine medstudenter (som for øvrig var meget faglig sterke) sliter med å komme inn på ønsket studie på grunn av at de ikke fikk toppkarakterer på alle eksamener. Dersom en velger fordypning i realfag, i alle fall denne nye X-matten, får en mest sannsynlig overvekt av motiverte elever i klassen. Man får ingen ekstra poeng av å gå IB, en lærer kanskje mer i realfag, men jeg hadde ikke flyttet bort i tre år, tatt opp studielån etc., for å begynne på en linje som for det første ikke gjør man mer egnet til å komme inn på senere studier og hvor et par eksamener kan ødelegge ganske mye.
Gjest Økonomen Skrevet 4. januar 2008 #7 Skrevet 4. januar 2008 Hvis du er økonom antar jeg du har forståelse for at det er greit å unngå studielån til en begynner på høyere studier. Jeg gikk selv IB-linja, og angrer på at jeg ikke tok vanlig allmennefag med fordypning i realfag. Du er klar over at IB innebærer at en tar alle eksamener siste året, uten standpunktskarakterer? En blir dessuten vurdert i egen kvote, og flere av mine medstudenter (som for øvrig var meget faglig sterke) sliter med å komme inn på ønsket studie på grunn av at de ikke fikk toppkarakterer på alle eksamener. Dersom en velger fordypning i realfag, i alle fall denne nye X-matten, får en mest sannsynlig overvekt av motiverte elever i klassen. Man får ingen ekstra poeng av å gå IB, en lærer kanskje mer i realfag, men jeg hadde ikke flyttet bort i tre år, tatt opp studielån etc., for å begynne på en linje som for det første ikke gjør man mer egnet til å komme inn på senere studier og hvor et par eksamener kan ødelegge ganske mye. Det å unngå studielån er selvsagt fint det, men hvis man er motivert er det en liten pris i forhold til det å gå på en god skole. IB er ikke for alle, noen takler ikke presset på eksamen så bra, andre sliter med at det blir for fritt det første året uten endelige karakterer. Men, det er ingen tvil om at går man på en skikkelig IB-skole, så sitter man igjen med utrolig mye mer innsikt i de fagene man tar enn om man går på allmenn. Det at du blir vurdert i en egen kvote er ikke sant, det som er faktum er at man får omgjort karakterene når man søker. Du søker opp mot de samme grensene, og hvis noen synes det er en urettferdig omregning, så er iallfall jeg uenig. Jeg kan være enig i at det kan være litt vanskeligere å få like gode karakterer, men at du minsker sjansene dine ved å gå IB er iallfall bare tull. Hvis man ønsker seg utenlands etterhvert er IB gull. Man får ekstrapoeng for fordypning på samme måte som vanlig, og siden man har færre karakterer vil variasjonen slå hardere ut både positivt og negativt på snittet. Det som iallfall er tilfelle er at hvis man tar fordypning på IB, i hvilket som helst fag, så får man større innsikt i det faget enn man ville på allmenn. Ja, i noen fag er opptil 80% av karakteren gitt ut fra eksamen, men det blir ikke riktig å si at man derfor ikke skal ta det. Skal man da ikke gå på universitetet der 100% av karakteren er eksamen. På jussen i Oslo f.eks. er det to eksamener på åtte timer hver som avgjør karakteren for ett års arbeide. Dette kan man like så gjerne bli vant til med en gang. Ja i MX er det ganske motiverte elever, men i math high er man et trinn over. TS virker seriøs. Med et bra snitt som h*n viser til, må man kunne si at h*n absolutt vil kunne få topp karakterer på IB også. Som økonom har jeg aldri forstått denne frykten for studielån. Hvis det er ett lån man virkelig IKKE skal frykte så er det studielånet. Det har svært bra betingelser i forhold til de fleste andre lån man kan få, og gir deg noe skikkelig igjen. I tillegg til lån og stipend fra lånekassen kan man også søke i legathåndboka etter penger. Man kan også ha en deltidsjobb ved siden av skolen, noe som absolutt er mulig selv om man ønsker å bruke mye tid på studier. En gang i uka og annenhver lørdag f.eks. i butikk eller gatekjøkken er ikke en umulig byrde. Hvis man klarer å få et stipend ved en internasjonal skole i norge eller til og med en utenlandsk skole, f.eks. i England, så kan det åpne seg fantastiske muligheter. Jeg kjenner til flere som har tatt ett eller to år på stipend ved IB-skoler rundt om i verden. Det eneste man trenger er litt stå-påvilje og evnen til å takle 13 deleksamener fordelt på 17 dager eller hvor mye det var vi tok.
Benedikte Skrevet 4. januar 2008 #8 Skrevet 4. januar 2008 (endret) Det å unngå studielån er selvsagt fint det, men hvis man er motivert er det en liten pris i forhold til det å gå på en god skole. IB er ikke for alle, noen takler ikke presset på eksamen så bra, andre sliter med at det blir for fritt det første året uten endelige karakterer. Men, det er ingen tvil om at går man på en skikkelig IB-skole, så sitter man igjen med utrolig mye mer innsikt i de fagene man tar enn om man går på allmenn. Det at du blir vurdert i en egen kvote er ikke sant, det som er faktum er at man får omgjort karakterene når man søker. Du søker opp mot de samme grensene, og hvis noen synes det er en urettferdig omregning, så er iallfall jeg uenig. Jeg kan være enig i at det kan være litt vanskeligere å få like gode karakterer, men at du minsker sjansene dine ved å gå IB er iallfall bare tull. Hvis man ønsker seg utenlands etterhvert er IB gull. Man får ekstrapoeng for fordypning på samme måte som vanlig, og siden man har færre karakterer vil variasjonen slå hardere ut både positivt og negativt på snittet. Det som iallfall er tilfelle er at hvis man tar fordypning på IB, i hvilket som helst fag, så får man større innsikt i det faget enn man ville på allmenn. Ja, i noen fag er opptil 80% av karakteren gitt ut fra eksamen, men det blir ikke riktig å si at man derfor ikke skal ta det. Skal man da ikke gå på universitetet der 100% av karakteren er eksamen. På jussen i Oslo f.eks. er det to eksamener på åtte timer hver som avgjør karakteren for ett års arbeide. Dette kan man like så gjerne bli vant til med en gang. Ja i MX er det ganske motiverte elever, men i math high er man et trinn over. TS virker seriøs. Med et bra snitt som h*n viser til, må man kunne si at h*n absolutt vil kunne få topp karakterer på IB også. Som økonom har jeg aldri forstått denne frykten for studielån. Hvis det er ett lån man virkelig IKKE skal frykte så er det studielånet. Det har svært bra betingelser i forhold til de fleste andre lån man kan få, og gir deg noe skikkelig igjen. I tillegg til lån og stipend fra lånekassen kan man også søke i legathåndboka etter penger. Man kan også ha en deltidsjobb ved siden av skolen, noe som absolutt er mulig selv om man ønsker å bruke mye tid på studier. En gang i uka og annenhver lørdag f.eks. i butikk eller gatekjøkken er ikke en umulig byrde. Hvis man klarer å få et stipend ved en internasjonal skole i norge eller til og med en utenlandsk skole, f.eks. i England, så kan det åpne seg fantastiske muligheter. Jeg kjenner til flere som har tatt ett eller to år på stipend ved IB-skoler rundt om i verden. Det eneste man trenger er litt stå-påvilje og evnen til å takle 13 deleksamener fordelt på 17 dager eller hvor mye det var vi tok. Ønsker man å studere i utlandet er IB et selvsagt valg. Jeg planlegger selv å ta ett semester i utlandet, og valgte derfor IB-linjen som ren språktrening. Hvorvidt IB er et godt valg, avhenger vel av hvilket utbytte man ønsker å få av de ulike fagene. Personlig hadde jeg foretrukket vanlig allmennfag, hvor jeg fikk større allmennkompetanse innen flere fagretninger. (på IB har vi færre fagkombinasjoner enn på allmenn). I mine øyne er det likevel mer verdifullt å spare studielånet en eventuelt vil få og ha mulighet til å fordype seg ett år ekstra på høyere nivå, istedetfor å gjøre dette allerede på videregående. Allmennfaglig studieretning med spesialisering i realfag gir eleven grundig fordypning og man trenger stort sett ikke mer uansett hvilket studium en ønsker å søke på. Jeg er enig i at studielånet er et gunstig lån, men lån er lån, uansett. Jeg hadde ikke ønsket å opparbeide meg lån allerede på videregående skole, men her står enhver fritt til å gjøre som en lyster. Min nærmeste venninne dummet seg ut på en eksamen, noe som hindret henne i å komme inn på medisin. Det er generelt vanskeligere å oppnå 7'ere på IB enn 6'ere på vanlig allmennfag. Jeg syns også du tar lett på alle eksamenene, det handler mye om viljestyrke, men her står også mye på spill. Hva om en blir forkjølet, ikke er helt i form, eller sliter med noe som ødelegger deler av eksamensperioden? Da må en enten nøye seg med halvgode resultater, eller ta eksamenene på nytt neste år. Det er ganske risikabelt å avlegge så mange eksamener på videregående, spesielt dersom en sikter seg inn på studiene med de høyeste karaktersnittene. Hadde jeg vært i TS's sko hadde jeg valgt vanlig allmennfag med spesialisering i realfag. Jeg har selv kun 6'ere og 7'ere utfra IB, men syns jeg det var verdt det? Nei. På min skole var dessverre en del elever ganske asosiale i tillegg, så jeg tror jeg hadde hatt mye igjen for å gå i en mer normal klasse som også hadde tid til sosialisering. Men, dette er nok svært situasjonsavhengig, jeg skal ikke beskylde alle IB'ere for å være kjedelige geeker. Endret 4. januar 2008 av Benedikte
Gjest Økonomen Skrevet 4. januar 2008 #9 Skrevet 4. januar 2008 Man skal alltid være forsiktig med å generalisere, så når jeg nå kommer til å gjøre det, så beklager jeg på forhånd. Det er klart at allmenn er "godt nok", men spørsmålet TS må stille seg, når hun først har bestemt seg for å flytte, er om hun er villig til gå på en skole som er "god nok". Det er også klart at allmenn på mange skoler er bedre enn IB på enkelte skoler, så det er fremdeles viktig å velge bra skoler der også. Det er også lett for de i sentrale østlandsområder å snakke om ikke å flytte, men bor man i mer grisgrendte strøk er det ofte ikke det store valget uansett. Du skal være ganske syk for ikke å overleve en IB-eksamen, det er tross alt ikke mange timene du sitter før du får pause. De korteste var vel såvidt to timer. Men man kommer ikke utenom at på IB så er det generelt et bedre fagmiljø, sterkere elever og mer dybde i fagene. Jeg kjøper ikke argumentet med sterkere fagbredde på allmenn, for hvor mye sitter man egentlig igjen med når enkelte fag er to timer i uken i ett år. Det at man har en dårlig dag kan selvsagt skje, men selv på IB kan det løses ved å bare være enda bedre forberedt. Jeg kjøper ikke argumentene mot å ta opp studielån når man har en mulighet til å gjøre noe som er bedre enn "godt nok". Legger forresten merke til at TS er fra Finnmark, som betyr at h*n kan bli prioritert ved bl.a. UiO etter vgs. Det er fint for valgmulighetene uansett linje. Uansett, for å komme til poenget, joda allmenn og de som går der er fint og flott, men på IB har man en mulighet til å spesialisere seg mer og til å få noe interessant med seg videre. Søker man stipend på skoler utenlands kan det tilogmed bli gratis. Det er ikke så verst. Liste over skoler som tilby IB i Norge er forresten http://www.ibo.org/school/search/index.cfm...nd_schools=Find Vet ikke hvordan de rangeres, men har hørt at Skagerak skal være fin, uten å vite det spesifikt. Ellers er det jo billigere å fly fra oslo til finnmark enn til tromsø, så da er det endel aktuelle skoler i det området. Berg er visst helt OK, og den utpå bekkestua skal visst være ganske bra. Men nå er det sent, og hvis jeg skriver mer nå må jeg snart seriøst vurdere å få egen bruker her
Benedikte Skrevet 5. januar 2008 #10 Skrevet 5. januar 2008 (endret) Man skal alltid være forsiktig med å generalisere, så når jeg nå kommer til å gjøre det, så beklager jeg på forhånd. Det er klart at allmenn er "godt nok", men spørsmålet TS må stille seg, når hun først har bestemt seg for å flytte, er om hun er villig til gå på en skole som er "god nok". Det er også klart at allmenn på mange skoler er bedre enn IB på enkelte skoler, så det er fremdeles viktig å velge bra skoler der også. Det er også lett for de i sentrale østlandsområder å snakke om ikke å flytte, men bor man i mer grisgrendte strøk er det ofte ikke det store valget uansett. Du skal være ganske syk for ikke å overleve en IB-eksamen, det er tross alt ikke mange timene du sitter før du får pause. De korteste var vel såvidt to timer. Men man kommer ikke utenom at på IB så er det generelt et bedre fagmiljø, sterkere elever og mer dybde i fagene. Jeg kjøper ikke argumentet med sterkere fagbredde på allmenn, for hvor mye sitter man egentlig igjen med når enkelte fag er to timer i uken i ett år. Det at man har en dårlig dag kan selvsagt skje, men selv på IB kan det løses ved å bare være enda bedre forberedt. Jeg kjøper ikke argumentene mot å ta opp studielån når man har en mulighet til å gjøre noe som er bedre enn "godt nok". Legger forresten merke til at TS er fra Finnmark, som betyr at h*n kan bli prioritert ved bl.a. UiO etter vgs. Det er fint for valgmulighetene uansett linje. Uansett, for å komme til poenget, joda allmenn og de som går der er fint og flott, men på IB har man en mulighet til å spesialisere seg mer og til å få noe interessant med seg videre. Søker man stipend på skoler utenlands kan det tilogmed bli gratis. Det er ikke så verst. Liste over skoler som tilby IB i Norge er forresten http://www.ibo.org/school/search/index.cfm...nd_schools=Find Vet ikke hvordan de rangeres, men har hørt at Skagerak skal være fin, uten å vite det spesifikt. Ellers er det jo billigere å fly fra oslo til finnmark enn til tromsø, så da er det endel aktuelle skoler i det området. Berg er visst helt OK, og den utpå bekkestua skal visst være ganske bra. Men nå er det sent, og hvis jeg skriver mer nå må jeg snart seriøst vurdere å få egen bruker her Man får ikke generelt sterkere fagdybde på allmenn, men man får generelt sterk dybde i flere fag enn man vil få på IB. Angående eksamen må jeg si meg helt uenig. Hvis allmenntilstanden er svekket er det klart at man normalt avlegger en dårligere eksamen enn hvis man var i toppform. Min nærmeste venninne ble som nevnt utsatt for dette i tre fag, og hun hadde rene 7'ere i de fagene, og var en av klassens sterkeste gjennom hele året. Som jeg presiserte i mitt forrige innlegg er de vurderingene jeg har kommet med, mine vurderinger. Jeg hadde ikke vært villig til å ofre så mye penger på en utdanning som ikke teller mye mer til opptak på høyere studier, hvis det ikke var for at jeg har planer om å ta ett semester i utlandet. Jeg ville heller prioritert ett år med høyere utdanning, ettersom det er denne utdanningen som til slutt er tellende, men dette er mine anbefalinger. Kjenner til denne kvoten, men som du skriver, denne blir hun vurdert i uansett hvilken linje hun velger. De skolene som har best snitt i Norge ligger vel i Oslo (skal en tro resultatene som offentliggjøres hvert år), jeg vet at Katta er en av dem, men jeg er ikke helt sikker på hva den andre skolen heter. Det jeg uansett vil frem til, er at jeg ikke tror man vil få så mye igjen for å gå IB når man er ferdig med høyere utdanning. Dette avhenger sikkert av arbeidsgiver, men flesteparten jeg kjenner til, har fått høre at det er flott, men ikke særlig utslagsgivende. Nå høres jeg sikkert svært negativ ut, men selvfølgelig får man fordeler ved å gå IB også. Elevene er generelt mer motiverte, men forloveden min gikk vanlig allmennfag og elevene i hans klasse var svært motiverte de også. Søker man på f.eks Katta er det umulig å ikke komme i en klasse som har høye ambisjoner. Endret 5. januar 2008 av Benedikte
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #11 Skrevet 5. januar 2008 Kom deg da inn på Oslo Katedralskole. De har spesielt gode matte og fysikklærere, og et par svært gode språklærere, i tillegg til at miljøet er veldig konkurransepreget, noe som motiverer veldig.
Gjest Gjest_LM_* Skrevet 5. januar 2008 #12 Skrevet 5. januar 2008 Kom deg da inn på Oslo Katedralskole. De har spesielt gode matte og fysikklærere, og et par svært gode språklærere, i tillegg til at miljøet er veldig konkurransepreget, noe som motiverer veldig. Har sett litt på Oslo Katedralskole, ja. Men vet du om det er mulighet for meg som er bosatt i finnmark å begynne på Katta? Eller er dey bare Oslo-elevr som kan søke seg inn her? Også må jeg takke for alle svar Har blitt litt klokere
Gjest GossipGirl Skrevet 5. januar 2008 #13 Skrevet 5. januar 2008 Har sett litt på Oslo Katedralskole, ja. Men vet du om det er mulighet for meg som er bosatt i finnmark å begynne på Katta? Eller er dey bare Oslo-elevr som kan søke seg inn her? Også må jeg takke for alle svar Har blitt litt klokere Med fritt skolevalg kan alle elever søke seg inn på den skolen de ønsker, enten den er lokalisert i Finnmark eller på sørlandet. Med andre ord, du står fritt frem til å søke på "Katta". Jeg har en venninne som gikk der, og hun var veldig fornøyd med kvaliteten på undervisningen i alle fall.
Gjest Gjest_LM_* Skrevet 5. januar 2008 #14 Skrevet 5. januar 2008 Med fritt skolevalg kan alle elever søke seg inn på den skolen de ønsker, enten den er lokalisert i Finnmark eller på sørlandet. Med andre ord, du står fritt frem til å søke på "Katta". Jeg har en venninne som gikk der, og hun var veldig fornøyd med kvaliteten på undervisningen i alle fall. TUSEN TAKK! Da tror jeg at jeg vet hva jeg skal gjøre (Kanskje jeg får sove i natt !?)
Rosalie Skrevet 5. januar 2008 #15 Skrevet 5. januar 2008 Omtrent håpløst å komme inn på prestisjeskoler om man ikke sokner til fylket disse skolene ligger i, f.eks. Oslo Katedralskole, Handelsgym. Det er kun for landslinjer det er fritt opptak for alle elever fra hele landet - for andre linjer (som studiespesialisering) stiller søkere fra andre fylker helt bakerst i opptakskøa, etter alle søkere med bestått vitnemål fra vedkommende fylke.
Gjest Gjest_LM_* Skrevet 5. januar 2008 #16 Skrevet 5. januar 2008 Omtrent håpløst å komme inn på prestisjeskoler om man ikke sokner til fylket disse skolene ligger i, f.eks. Oslo Katedralskole, Handelsgym. Det er kun for landslinjer det er fritt opptak for alle elever fra hele landet - for andre linjer (som studiespesialisering) stiller søkere fra andre fylker helt bakerst i opptakskøa, etter alle søkere med bestått vitnemål fra vedkommende fylke. Så det vil si at det nærmest er umulig for meg å komme inn på den skolen jeg vil? Synes at det er fryktlig dumt å bli hindret av å være "født på feil plass"! Uansett: Jeg MÅ bort herfra! Nivået på undervisning og lærere er så dårlig her at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Finnes det noen måte å komme inn på Oslo Katedralskole?
Rosalie Skrevet 5. januar 2008 #17 Skrevet 5. januar 2008 Så det vil si at det nærmest er umulig for meg å komme inn på den skolen jeg vil? Synes at det er fryktlig dumt å bli hindret av å være "født på feil plass"! Uansett: Jeg MÅ bort herfra! Nivået på undervisning og lærere er så dårlig her at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Finnes det noen måte å komme inn på Oslo Katedralskole? Ja, med mindre Finnmark vil betale for skoleplass for deg i annet fylke. Og det gidder de garantert ikke når det gjelder studiespesialisering. For øvrig skal du ikke være så bekymret for nivå - jeg gikk selv på en VGS som hadde rykte på seg for at "kommer du ikke inn noe annet sted, så kommer du inn der", og dermed med en utrolig merkelig blanding elever, noe som forsåvidt også speilet undervisningen til en viss grad. Men med litt ekstrainnsats, gjorde vi "flinkisene" det like godt på avgangseksamen som elevene på f.eks. Katta i Oslo. Dersom du vil inn på Katta, må foreldrene dine (og du) flytte til Oslo nå.
Gjest Gjest_LM_* Skrevet 5. januar 2008 #18 Skrevet 5. januar 2008 Ja, med mindre Finnmark vil betale for skoleplass for deg i annet fylke. Og det gidder de garantert ikke når det gjelder studiespesialisering. For øvrig skal du ikke være så bekymret for nivå - jeg gikk selv på en VGS som hadde rykte på seg for at "kommer du ikke inn noe annet sted, så kommer du inn der", og dermed med en utrolig merkelig blanding elever, noe som forsåvidt også speilet undervisningen til en viss grad. Men med litt ekstrainnsats, gjorde vi "flinkisene" det like godt på avgangseksamen som elevene på f.eks. Katta i Oslo. Dersom du vil inn på Katta, må foreldrene dine (og du) flytte til Oslo nå. Går det ikke an at jeg betaler skoleplassen selv? For at familien min flytter til Oslo er lite sannsynlig, da de begge er selvstendige næringsdrivende på denne j**** plassen...
Rosalie Skrevet 5. januar 2008 #19 Skrevet 5. januar 2008 Går det ikke an at jeg betaler skoleplassen selv? For at familien min flytter til Oslo er lite sannsynlig, da de begge er selvstendige næringsdrivende på denne j**** plassen... Nei.
Gjest Gjest_LM_* Skrevet 5. januar 2008 #20 Skrevet 5. januar 2008 Nei. Så jeg har altså slitt ræva av meg i 10 år og fått 5,79 i snitt, for å ikke trenge et snitt høyere enn 3 (som er inntakskravet her)?! Vet du hvem er det som har bestemt denne regelen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå