Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er fylkeskommunene som står for videregående opplæring, ergo tar de inn elever fra eget fylke. Det er også slik for at flest mulig elever skal få gå på skole i nærmiljøet. Blir for dumt om elever i Oslo må til Finnmark og Finnmarkselever reiser til Oslo. Særlig samfunnsøkonomisk er det heller ikke, for å si det mildt.

Du kan jo søke deg inn på privatskoler over hele landet og i utlandet, og betale skolepenger etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS: Jeg foreslår at du tar kontakt med rådgiver på skolen du går på. De n personen skal være oppdatert med det siste innenfor skoler, krav og slike ting, h*n bør også vite om det er skoler i nærheten, som du kan søke på, som har elever som er like seriøse som deg.

Du kan også se på privatskoler. De tar deg inn uansett, så lenge du betaler. Men der er det mye fishy ute og går.

Lykke til med VGS-valg. Og tenk på at det bare er tre år. Etter det kan du studere hvor du vil og hva du vil.

Skrevet

Bergen katedralskole skal også være veldig god. Det samme med Danielsen videregående i Bergen. Dette er en kristen privatskole, men snittet på denne skolen ligger over landssnittet for å si det pent. Denne skolen vet jeg har veldig flinke lærere. Skolepengene er 9500 kroner pr. år. Du må søke på eget skjema som du finner her: http://www.danielsen-skoler.no/cgi-bin/dan...&aktiv=5054

Selv har jeg gått på Danielsen Intensivgymnas og stortrivdes.

Lykke til med valg av skole!

Gjest Gjest_LM_*
Skrevet

Takker for oppmuntring, men er for øyeblikket oppløst i tårer. ...Har alltid trodd jeg kunne komme langt med gode karakterer, men den gang ei.

Klarer ikke å tenke helt klart (har ikke sovet på 3 døgn), men vil allikevel bruke anledningen til å be klassen min og lærerne min om å reise til helvette!! Begrunnelse: Klassen min er den mest bråkete klassen i hele kommunen (og med dette overdriver jeg ikke!). Lærerne mine har bestandig holdt meg igjen, aldri prøvd å la meg utvikle meg fagmessig og bestandig brukt meg som en hjelpelærer.

Gjest Gjest_LM_*
Skrevet
Takker for oppmuntring, men er for øyeblikket oppløst i tårer. ...Har alltid trodd jeg kunne komme langt med gode karakterer, men den gang ei.

Klarer ikke å tenke helt klart (har ikke sovet på 3 døgn), men vil allikevel bruke anledningen til å be klassen min og lærerne min om å reise til helvette!! Begrunnelse: Klassen min er den mest bråkete klassen i hele kommunen (og med dette overdriver jeg ikke!). Lærerne mine har bestandig holdt meg igjen, aldri prøvd å la meg utvikle meg fagmessig og bestandig brukt meg som en hjelpelærer.

Beklager et litt useriøst innlegg! Bør kanskje ikke skrive så mye mer...

Skrevet

Du kan komme langt med gode karakterer! Sannsynligvis har du mer enn nok potensiale og evner til at du vil blomstre på vgs.

Med god innsats på vgs. og lyst til å ta realfag, vil du nok lykkes og få gode nok karakterer til å søke det du selv ønsker, når du skal ta høyere utdannelse.

Jeg synes du høres ut som ei jente som vil jobbe for å oppnå resultater. Snittet du har nå er jo kjempebra! Så finn deg en god skole og søk dit. Søk gjerne privat også.

Grunnen til at Danielsen er så billig er at det er en friskole som får en del statsstøtte. 75% av det vanlige vgs. får. Derfor kan de holde skolepengene på et lavt nivå.

Skrevet

Jeg skjønner godt du er frustrert. Det er da bedre å skrive ut litt frustrasjon enn å holde den inne.

Gjest Gjest_LM_*
Skrevet

Hehe ;)

Bør vel heller brue energien på å finne en annen skole...

Hvordan er din erfaring med Danielsen?

Hvilken retning gikk du der?

Er det lenge siden?

Hvordan var niået på lærerne og undervisningen?

Legger den stor vet på kristendom?

På forhånd takk!

Skrevet

Jeg vil anbefale deg siden vilbli.no for mer info om videregående opplæring. En skole jeg tror du kan søke på i Oslo, og som har godt skussmål, er Kristelig Gymnnasium. 12.000 i året i skolepenger. De legger så vidt jeg har forstått stor vekt på kristendom, men det er jo begrenset hvor mye det vil innvirke på undervisningen i seg, da. ;)

En ting jeg lurer på: Har du tatt opp med foreldrene dine at du vil flytte til neste år, og syns de det er greit? Du må regne med å ta opp studielån for å klare utgiftene ved å bo borte når du går på videregående (stipendet er ikke veldig stort), og foreldrene dine må skrive under på lånepapirene siden du er under 18 år. Og har du vurdert å finne skole i Tromsø? Jeg hadde vært skeptisk å sende 16-åringen min alene fra Finnmark til Oslo, mindre skeptisk når det gjelder Tromsø. Litt (mye) mindre forhold, enklere å komme "hjem" (det kan være ensomt å bo på hybel...), enklere for foreldrene dine å komme på besøk dersom det skjer noe. Husk at for dem er du antagelig fortsatt litj-jenta, vettu. :)

Skrevet

Intensiven er litt annerledes i og med at den er for de som skal forbedre fag, eller ta påbygg (ikke gym). Så det er voksne elever. Den kristne grunntanken er der. Det betyr ikke at de kutter ut eks. opplæringen i evolusjonen eller at de sier den er løgn. Det er ikke alle lærerne som var kristne der heller, men de hadde ingen problemer med formålsparagrafen.

Nivået på Danielsen skal være høyt og lærerene er flinke. Jeg har vært bort i noen av de. Det er en grunn til at de kommer godt ut på eksamener. Det er ikke bare kristne elever der, men mange er det. Miljøet er kjent for å være veldig bra og inkluderende. Dagen startes visst med en liten andakt. Det blir nok en vanesak. Dessuten står det jo noe fornuftig i bibelen også.

Jeg tror rett og slett du bør lese litt om skolen på skolen sider. Det er bare å klikke seg videre på det som måtte være av interesse på den linken du fikk. :)

I tillegg ligger skolen sentralt i Bergen og Bergen har mange gode utdannelser. Vi har både høyskoler og universitet i byen. Bergen er også kjent for å ha et godt studentmiljø. (Når den tid kommer at du skal søke videre.)

Gjest Gjest_LM_*
Skrevet
Jeg vil anbefale deg siden vilbli.no for mer info om videregående opplæring. En skole jeg tror du kan søke på i Oslo, og som har godt skussmål, er Kristelig Gymnnasium. 12.000 i året i skolepenger. De legger så vidt jeg har forstått stor vekt på kristendom, men det er jo begrenset hvor mye det vil innvirke på undervisningen i seg, da. ;)

En ting jeg lurer på: Har du tatt opp med foreldrene dine at du vil flytte til neste år, og syns de det er greit? Du må regne med å ta opp studielån for å klare utgiftene ved å bo borte når du går på videregående (stipendet er ikke veldig stort), og foreldrene dine må skrive under på lånepapirene siden du er under 18 år. Og har du vurdert å finne skole i Tromsø? Jeg hadde vært skeptisk å sende 16-åringen min alene fra Finnmark til Oslo, mindre skeptisk når det gjelder Tromsø. Litt (mye) mindre forhold, enklere å komme "hjem" (det kan være ensomt å bo på hybel...), enklere for foreldrene dine å komme på besøk dersom det skjer noe. Husk at for dem er du antagelig fortsatt litj-jenta, vettu. :)

Foreldrene mine synes det er greit, ja. De er riktig nok ikke overbegeistret, men de stoler på meg mener at jeg klarer å ta beslutningen selv :)

Intensiven er litt annerledes i og med at den er for de som skal forbedre fag, eller ta påbygg (ikke gym). Så det er voksne elever. Den kristne grunntanken er der. Det betyr ikke at de kutter ut eks. opplæringen i evolusjonen eller at de sier den er løgn. Det er ikke alle lærerne som var kristne der heller, men de hadde ingen problemer med formålsparagrafen.

Nivået på Danielsen skal være høyt og lærerene er flinke. Jeg har vært bort i noen av de. Det er en grunn til at de kommer godt ut på eksamener. Det er ikke bare kristne elever der, men mange er det. Miljøet er kjent for å være veldig bra og inkluderende. Dagen startes visst med en liten andakt. Det blir nok en vanesak. Dessuten står det jo noe fornuftig i bibelen også.

Jeg tror rett og slett du bør lese litt om skolen på skolen sider. Det er bare å klikke seg videre på det som måtte være av interesse på den linken du fikk. :)

I tillegg ligger skolen sentralt i Bergen og Bergen har mange gode utdannelser. Vi har både høyskoler og universitet i byen. Bergen er også kjent for å ha et godt studentmiljø. (Når den tid kommer at du skal søke videre.)

Tusen takk :)

Gjest Gjest_LM_*
Skrevet

*Foreldrene mine synes det er greit, ja. De er riktig nok ikke overbegeistret, men de stoler på meg og mener at jeg klarer å ta beslutningen selv

Skrevet

Om du lurer på ting om Danielsen kan du registere deg og sende en PM til meg. Jeg har ganske god kjennskap til skolen. Men det tror jeg andre på dette forumet også gjør, skal ikke nevne hvem for hun har ikke nevnt hva skolen hun går på heter selv.

Skrevet (endret)
Bergen katedralskole skal også være veldig god. Det samme med Danielsen videregående i Bergen. Dette er en kristen privatskole, men snittet på denne skolen ligger over landssnittet for å si det pent. Denne skolen vet jeg har veldig flinke lærere. Skolepengene er 9500 kroner pr. år. Du må søke på eget skjema som du finner her: http://www.danielsen-skoler.no/cgi-bin/dan...&aktiv=5054

Selv har jeg gått på Danielsen Intensivgymnas og stortrivdes.

Lykke til med valg av skole!

Hehe ;)

Bør vel heller brue energien på å finne en annen skole...

Hvordan er din erfaring med Danielsen?

Hvilken retning gikk du der?

Er det lenge siden?

Hvordan var niået på lærerne og undervisningen?

Legger den stor vet på kristendom?

På forhånd takk!

Jeg skriver meg på ved Danielsen. Går selv der, andre året. Jeg går ikke allmenn, men de som jeg kjenner som går på den linjen liker skolen.

Min erfaring med Danielsen er at lærerne har tid til deg. De skyver deg ikke bare ut til siden hvis du trenger hjelp. De har et veldig godt system, både seg i blant , og sammen med elevene. Jeg går jo barn og ungdom, i år. Undervisningen synst jeg er kjempebra, og jeg er veldig fornøyd.

Vi har leksehjelp to ganger i uken, hvor den ene blir det servert varm middag. Du trenger ikke være dum for å gå her altså, men det er mye mer sosialt å være sammen med andre å gjøre lekser, og hvis du trenger litt hjelp så er det lærere tilgjengelige.

Alle ansatte på skolen er kristne, og det vil du merke. De fleste elevene er også kristne, men det finnes noen som ikke er det. Jeg er ikke kristen i det hele tatt, men stortrives på denne skolen. Du har 2 timer i uken med kristendomsundervisning, men det er ikke så vanskelig, hvis du bare følger med og gjør som lærerne sier.

En del voksne jeg har truffet som har funnet ut at jeg går på den skolen kommer med kommentarer ala oi, da må du jo faktisk jobbe for karakterene også.. Noe som er litt stilig synst jeg, det viser nivået på elevene som går her. Selvfølgelig har du noen som driter i skolen, men flertallet gjør ikke det.

Hva mer kan jeg si?

Jo, vi har møter av og til borte på en plass som heter Tabernaklet. Det ligger i ei gågate rett over veien omtrent. 2 min å gå. Der skjer det litt forskjellig. Vi har hatt konsert der, fått besøk av rektoren på den ene skolen i USA som Danielsen samarbeider med, vi har hatt møte om prosjektarbeidet vårt Tabor. Tabor er en skole i Etiopia, som vi samler inn penger til og sender ned.

Det arrangeres også turer til England, USA, Israel o.l Det spørs helt etter hva du vil. Jeg skal til London f.eks nå i februar med klassen.

2 året på Danielsen kan du ta i USA. Husker kun navnet på den ene skolen, som er Hillcrest. Begge skolene vi samarbeider med er også kristne. Og de som har vært der sier at miljøet er helt annerledes. Det er mye strengere kleskoder i USA enn her på Danielsen(det er ikke noen kleskoder altså:-P Det du vil merke er at det ikke like mange forskjellige typer mennesker på skolen som på en offentlig. Men jeg kan jo si at jeg er nok mer punkete enn andre..men ingen reagerer fordi om!).

Sånn rent praktisk så finnes det en skoleprest(koselig mann), skolepsykologen kommer annenhver uke, en dag i uken(koselig dame dette her..), helsesøster og rådgivere finnes det også. Skolen ligger midt i byen, omgitt av alle kjøpesentrene :lur:

Media fremstiller av og til Danielsen som en skole som er imot homofile o.l, men det er ikke fullt så sant som media skal ha det til.. ;-) Bare så du vet det!

Jeg liker virkelig denne skolen. Har ingenting vondt å si om denne.

Edit: Glemte å si at vi starter hver morgen med en liten andakt på 5 minutter. På tirsdagene og fredagene er det fellesandakt. Altså en på høyttalerne. Du venner deg fort til dette her:-)

Vi går også i kirka til jul og slikt. Men det er koselig. Det er så utrolig mange flinke elever som synger og gjør forskjelligt. Det er kjempekjekt å høre på de;-)

Endret av estrella
Gjest Gjest_LM_*
Skrevet

Takk!

Skal vurdere Danielsen, men må, som du sier, sette meg litt mere inn i de forskjellige skolene!

Er det foresten noen som har erfaring fra Bergen katedralskole? I så fall; hvordan var lærerne og læringsmiljøet der?

Skrevet

Bergen Katedralskole går under det offentlige opptaket, akkurat som Oslo Katedralskole.

Gjest Gjest_LM_*
Skrevet
Bergen Katedralskole går under det offentlige opptaket, akkurat som Oslo Katedralskole.

Ok:)

Også må jeg bare takke alle sammen som har deltatt i tråden! Dere har vært til STOOOR hjelp :)

Skrevet

Bare én ting til: Her finner du oversikt over alle offentlig godkjente private videregående skoler i landet.

Lykke til med skolevalget!

Gjest Gjest_LM_*
Skrevet
Bare én ting til: Her finner du oversikt over alle offentlig godkjente private videregående skoler i landet.

Lykke til med skolevalget!

Tusen takk :-D

Gjest Gjest_LM_*
Skrevet

Er det forresten noen spesielle private VGS som anbefales? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...