Gjest GossipGirl Skrevet 5. januar 2008 #41 Skrevet 5. januar 2008 Ja, med mindre Finnmark vil betale for skoleplass for deg i annet fylke. Og det gidder de garantert ikke når det gjelder studiespesialisering. For øvrig skal du ikke være så bekymret for nivå - jeg gikk selv på en VGS som hadde rykte på seg for at "kommer du ikke inn noe annet sted, så kommer du inn der", og dermed med en utrolig merkelig blanding elever, noe som forsåvidt også speilet undervisningen til en viss grad. Men med litt ekstrainnsats, gjorde vi "flinkisene" det like godt på avgangseksamen som elevene på f.eks. Katta i Oslo. Dersom du vil inn på Katta, må foreldrene dine (og du) flytte til Oslo nå. Dette virker utrolig spesielt... Jeg søkte opprinnelig på videregående i østlandsområdet, (har riktignok bodd der tidligere), og kom inn. Valgte imidlertid å endre søknaden til en lokal videregående skole. LM: Søk på særskilt grunnlag, og begrunn hvorfor du ønsker å flytte. Det gjorde jeg, og jeg kom inn. I følge rådgiver hadde jeg ikke behøvd å søke på særskilt grunnlag, heller.
Gjest Økonomen Skrevet 5. januar 2008 #42 Skrevet 5. januar 2008 Dette virker utrolig spesielt... Jeg søkte opprinnelig på videregående i østlandsområdet, (har riktignok bodd der tidligere), og kom inn. Valgte imidlertid å endre søknaden til en lokal videregående skole. LM: Søk på særskilt grunnlag, og begrunn hvorfor du ønsker å flytte. Det gjorde jeg, og jeg kom inn. I følge rådgiver hadde jeg ikke behøvd å søke på særskilt grunnlag, heller. Det høres ut som en god plan. Det er stort sett fornuften som gjelder i de fleste fylker, men for å pushe IB litt til, så kan du søke på såkalte "landslinjer" fra hvilket som helst fylke. Sålenge de ikke tilbyr det i hjemfylket ditt, noe som de ikke gjør virker det som, kan du søke på lik linje med lokale søkere. Det er mange her som ikke kan detaljene i systemet, i likhet med meg selv, så det jeg ville gjort er å finne 5-6 skoler/linjer du kan tenke deg å gå på og ringe disse og høre. F.eks. IB på Berg i oslo eller noe. Da kan du ringe enten til skolen eller til fylkeskommunen, kanskje aller helst begge. Snakk med seksjonsansvarlig eller hva det nå heter i skolesystemet og spør om de har erfaring med elever fra andre fylker. Ikke fortvil fordi noen på KG ikke vet hva de snakker om, har du klart å få så bra karakterer, så klarer du siste rest for å komme deg til en skole du vil. Det viktigste er at du står på og snakker med de som er ansvarlige og henviser til disse samtalene når du søker. Men det er et poeng at dess "vanligere" linjene er, dess vanskeligere er det å få disp for å bo i annet fylke. Jeg vil IKKE anbefale de fleste private skoler, muligens utenom Kristelig Gymnas i Oslo og et par til, når du ønsker å fokusere på realfag. Heller ikke disse "påbygg-løsningene" som endel tar om dagen. Da vil du ikke få den kompetansen du sier du ønsker, og kan få problemer med videre studier innen realfag. Dette gjelder som sagt ikke KG som er en seriøs og høyt ansett aktør. Jeg forstår ikke hvorfor så mange er så negative og skaper problemer som ikke finnes i virkeligheten.
Gjest Økonomen Skrevet 5. januar 2008 #43 Skrevet 5. januar 2008 Oi, KG skulle være kvinneguiden når det ble snakket ned om og kristelig gynmasium når det ble snakket opp om, bare i tilfelle det skulle være noen tvil.
Gjest GossipGirl Skrevet 6. januar 2008 #44 Skrevet 6. januar 2008 Ikke fortvil fordi noen på KG ikke vet hva de snakker om, har du klart å få så bra karakterer, så klarer du siste rest for å komme deg til en skole du vil. Det viktigste er at du står på og snakker med de som er ansvarlige og henviser til disse samtalene når du søker. Men det er et poeng at dess "vanligere" linjene er, dess vanskeligere er det å få disp for å bo i annet fylke. Jeg vil IKKE anbefale de fleste private skoler, muligens utenom Kristelig Gymnas i Oslo og et par til, når du ønsker å fokusere på realfag. Heller ikke disse "påbygg-løsningene" som endel tar om dagen. Da vil du ikke få den kompetansen du sier du ønsker, og kan få problemer med videre studier innen realfag. Dette gjelder som sagt ikke KG som er en seriøs og høyt ansett aktør. Jeg forstår ikke hvorfor så mange er så negative og skaper problemer som ikke finnes i virkeligheten. Jeg har bare lyst å påpeke at det er en glede å lese innleggene dine, Økonomen, i motsetning til mange her inne, følger du opp debatten med relevante svar og fremstår som saklig og balansert når du kommenterer. Håper du registrerer deg her inne. Jeg er for øvrig veldig enig i det du skriver her, IKKE velg privatskoler! De fleste privatskoler blir sett ned på, og de aller fleste krever veldig mye penger for oppfølging og undervisning som er vel så god på offentlige skoler. Skal du i tillegg finansiere egen hybel og mat, kan det lett bli en veldig høy pris å betale for videre utdanning. Jeg kjenner til flere som har vært elever ved private videregående skoler, derav Sonans, og som har hatt store problemer med administrasjonen og sine rettigheter som student. Velger du privat, bør du være klar over at privatskoler i praksis kan forandre og gjøre ganske mye med undervisningsopplegget. Ellers vil jeg påpeke at IB er et godt valg. Jeg søkte selv på denne linja, men valgte altså å ikke begynne. Kan ikke si jeg angrer på det den dag i dag, men er du interessert i språk, glad i å reise (har forstått det slik at disse elevene reiser på en del utenlandsturer), vil jeg absolutt anbefale deg til å se nærmere på dette tilbudet. Eneste ulempe (såvidt jeg kan se), må være at du avlegger alle eksamener i løpet av få måneder, og som Benedikte sier; en kan risikere å være uheldig. Sikter du på studier som f.eks medisin eller vetrinær, er jeg usikker på om jeg hadde vært villig til å ta den risikoen, men det må du nesten avgjøre selv. Hvis du ikke har planer i den retningen, synes du bør søke i vei.
Saeria Skrevet 6. januar 2008 #45 Skrevet 6. januar 2008 I forhold til Danielsen, så er skolen faktisk godt anerkjent her i Bergen. Samme med BHG og Katten. Sonans hadde jeg vært litt mer skeptisk til. Svindyrt!
Gjest GossipGirl Skrevet 6. januar 2008 #46 Skrevet 6. januar 2008 I forhold til Danielsen, så er skolen faktisk godt anerkjent her i Bergen. Samme med BHG og Katten. Sonans hadde jeg vært litt mer skeptisk til. Svindyrt! Mulig Danielsen er anerkjent i Bergen, men det er den ikke her jeg bor. Godt mulig det er pga. folk ikke kjenner til skolen, men.
Saeria Skrevet 6. januar 2008 #47 Skrevet 6. januar 2008 Nei, de markedsfører seg ikke så veldig akkurat.
Gjest GossipGirl Skrevet 6. januar 2008 #48 Skrevet 6. januar 2008 Nei, de markedsfører seg ikke så veldig akkurat. OK. Det er vel egentlig grunn nok til at jeg ikke hadde valgt den skolen, om jeg ikke var sikker på at jeg skulle ende opp i Bergen, da. Litt off-topic, men hva er BHG?
Rosalie Skrevet 6. januar 2008 #50 Skrevet 6. januar 2008 Sånn til opplysning så skaper jeg ikke problemer som ikke eksisterer, og regelverket for opptak til VGS kjenner jeg forholdsvis inn og ut. IB-linjer kan være et godt alternativ, men jeg ville da heller ha gått på hjemskolen i ett år for så å reise på World College i f.eks. Singapore de to siste årene. Har venner som har gått der, og realfagsnivået dersom man velger full fordypning i realfag tilsvarer omtrent de første universitetsemnene i realfag her hjemme.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #51 Skrevet 6. januar 2008 Jeg vil bare skyte inn en ting til TS; jeg vet at det er for jævlig å ha ambisjoner og være snobbete med tanke på karakterer i en gjennomsnittlig klasse med svært så rettferdighetsorienterte og misunnelige lærere. Men du bør tenke litt over hvor godt du takler tøff konkurranse, dersom du ikke er aller best. Søker du deg inn til noen av skolene det snakkes om her, kan det godt tenkes du finner både 2 og 3 som kommer lenger enn deg i Abelkonkurransen, kjemi og fysikkolympiaden. Takler du det? Har livet ditt noen verdi om du ikke er best i det du gjør?
Gjest Økonomen Skrevet 6. januar 2008 #52 Skrevet 6. januar 2008 Takler du det? Har livet ditt noen verdi om du ikke er best i det du gjør? Det er mulig jeg er litt naiv, men den slags kommentarer må da være unødvendige i en debatt om skolevalg. Det har aldri vært snakk om å finne den skolen som kan bygge opp under et forvokst ego, men å finne en skole som kan gi verdifull kompetanse til senere i livet. Hva er det som er galt med folk som bruker energi på å være kjipe med andre. Gossipgirl: takker for kompliment, men KG er liksom Sambos sfære, jeg bare lusker litt avogtil. Dessuten begynner skolen i morgen og da blir det lite tid til annet ;-)
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #53 Skrevet 6. januar 2008 Det er mulig jeg er litt naiv, men den slags kommentarer må da være unødvendige i en debatt om skolevalg. Det har aldri vært snakk om å finne den skolen som kan bygge opp under et forvokst ego, men å finne en skole som kan gi verdifull kompetanse til senere i livet. Hva er det som er galt med folk som bruker energi på å være kjipe med andre. Gossipgirl: takker for kompliment, men KG er liksom Sambos sfære, jeg bare lusker litt avogtil. Dessuten begynner skolen i morgen og da blir det lite tid til annet ;-) Ja, jeg tror du er litt naiv. Katta har sinnsykt arbeidspress, og det må være lov til litt introspeksjon mtp hvor viktig det er å være flink. Ikke for at en ikke skal være flink, men for at en skal få flere bein og stå på. Det er mange bitre og bitchy unge voksne som går ut av katta, som mister litt av seg selv når de blir forbigått i sporet. Jeg syns en bør ta alt med i betraktning når en velger jobb, ikke automatisk dele argumenter inn i legitime og ikke legitime kategorier slik du gjør her, når du automatisk klassifiserer svaret mitt som kjipt.
Gjest Gjest_LM_* Skrevet 6. januar 2008 #54 Skrevet 6. januar 2008 Har ingen problemer med å ikke være best, så lenge jeg er fornøyd med egen insats. Det betyr i midlertid ikke at jeg er fornøyd med 2-ere og 3-ere...
Saeria Skrevet 6. januar 2008 #55 Skrevet 6. januar 2008 Det er det viktigste. Så lenge en kan være fornøyd med egen innsats og nå sine egne mål, så får de andre gjøre hva de ønsker for seg.
Gjest Gjest_LM_* Skrevet 6. januar 2008 #56 Skrevet 6. januar 2008 Det er det viktigste. Så lenge en kan være fornøyd med egen innsats og nå sine egne mål, så får de andre gjøre hva de ønsker for seg. Nettopp
ToveM Skrevet 6. januar 2008 #57 Skrevet 6. januar 2008 Har en tantunge som har gått 3 år på Danielsen, og har ikke hørt noe negativt om den skolen. Selv har jeg et litt lunkent forhold til skolen, da hovedlæreren min på Bergen Handelsgymnasium ble sparket fra den skolen fordi han skilte seg...men det er tross alt mange år siden. BHG kan jeg absolutt anbefale.
Gjest GossipGirl Skrevet 6. januar 2008 #58 Skrevet 6. januar 2008 Sånn til opplysning så skaper jeg ikke problemer som ikke eksisterer, og regelverket for opptak til VGS kjenner jeg forholdsvis inn og ut. IB-linjer kan være et godt alternativ, men jeg ville da heller ha gått på hjemskolen i ett år for så å reise på World College i f.eks. Singapore de to siste årene. Har venner som har gått der, og realfagsnivået dersom man velger full fordypning i realfag tilsvarer omtrent de første universitetsemnene i realfag her hjemme. Både jeg og venninnen min har da kommet inn på videregående skoler i andre fylker (jeg søkte riktignok på spesielt grunnlag), men venninnen min la aldri ved noe som helst. Hun snakket med skolen hun søkte seg til, og det gikk greit. Mulig at vi har vært svært heldige med hvem vi har møtt på i skoleverket da, i så fall.
Gjest Gjest_LM_* Skrevet 7. januar 2008 #59 Skrevet 7. januar 2008 Både jeg og venninnen min har da kommet inn på videregående skoler i andre fylker (jeg søkte riktignok på spesielt grunnlag), men venninnen min la aldri ved noe som helst. Hun snakket med skolen hun søkte seg til, og det gikk greit. Mulig at vi har vært svært heldige med hvem vi har møtt på i skoleverket da, i så fall. Kanskje det... Sendte en mail til Oslo Katedralskole om det var mulighet for meg, som Finnmark-elev å begynne der, men fikk svaret at jeg måtte være Oslo-borger :S
Gjest GossipGirl Skrevet 7. januar 2008 #60 Skrevet 7. januar 2008 Kanskje det... Sendte en mail til Oslo Katedralskole om det var mulighet for meg, som Finnmark-elev å begynne der, men fikk svaret at jeg måtte være Oslo-borger :S Spør hvordan de forholder seg til søknaden dersom du søker på særskilt grunnlag. Hvis du søker på særskilt grunnlag, får du spesielle rettigheter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå