Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Spør hvordan de forholder seg til søknaden dersom du søker på særskilt grunnlag. Hvis du søker på særskilt grunnlag, får du spesielle rettigheter.

Nå kan ikke hvem som helst søke på særskilt grunnlag, da. Eller - alle kan vel søke, men mange blir overført til vanlig søknad, da de ikke oppfyller kravene til særskilt grunnlag. Å bo i "feil" fylke er ikke grunnlag for særskilt søknad. Grunnen til at man kan bli tatt opp på særskilt grunnlag, er at man på grunn av diverse forhold ikke har karakterer som speiler hva man faktisk kan.

Dette står på vilbli.no om opptak på grunnlag av særskilt vurdering:

Hvis du etter sakkyndig vurdering har spesielt behov for å følge et bestemt utdanningsprogram på Vg1, har du som regel rett til å få tildelt plass på førsteønsket ditt hvis du søker i samsvar med den sakkyndige vurderingen. Vi sier da at du søker om inntak til et særskilt prioritert utdanningsprogram på Vg1. Dette gjelder bare ungdom med rett til videregående opplæring. Forutsetningen er at du har omfattende behov for spesialundervisning på grunn av ett eller flere av følgende forhold:

sansedefekter og motoriske defekter

store lærevansker

følelsesmessige (emosjonelle) eller sosiale problemer

store sammensatte funksjonshemninger

andre funksjonshemninger

Sammen med søknaden må du da legge ved en sakkyndig vurdering fra pedagogisk-psykologisk tjeneste.

http://www.vilbli.no/4daction/WA_Artikkel/...=0&Expand=1

Har du avsluttet grunnskolen eller tilsvarende uten sammenlignbart karaktergrunnlag, for eksempel fordi du har hatt individuell opplæringsplan og har vært fritatt for vurdering i mer enn halvparten av fagene, skal du tas inn til et utdanningsprogram på Vg1 etter en individuell vurdering. Tas du inn etter individuell vurdering, har du ikke krav på å bli tatt inn på førsteønsket ditt.

http://www.vilbli.no/4daction/WA_Artikkel/...amp;TP=07-01-08

Og man kan naturligvis bli tatt opp i annet fylke enn hjemfylket - hjemfylke og nabofylke har samarbeidsavtaler om skoleplasser, det er ledige plasser etter at alle kvalifiserte elever i vertsfylket er tatt opp, etc.

EDIT: La til opplysninger

Endret av Wadjet
Videoannonse
Annonse
Gjest GossipGirl
Skrevet (endret)
Nå kan ikke hvem som helst søke på særskilt grunnlag, da. Eller - alle kan vel søke, men mange blir overført til vanlig søknad, da de ikke oppfyller kravene til særskilt grunnlag. Å bo i "feil" fylke er ikke grunnlag for særskilt søknad. Grunnen til at man kan bli tatt opp på særskilt grunnlag, er at man på grunn av diverse forhold ikke har karakterer som speiler hva man faktisk kan.

Dette står på vilbli.no om opptak på grunnlag av særskilt vurdering:

http://www.vilbli.no/4daction/WA_Artikkel/...=0&Expand=1

Og man kan naturligvis bli tatt opp i annet fylke enn hjemfylket - hjemfylke og nabofylke har samarbeidsavtaler om skoleplasser, det er ledige plasser etter at alle kvalifiserte elever i vertsfylket er tatt opp, etc.

Jeg søkte meg bort fra skolene i nærmiljøet fordi miljøet var veldig dårlig, samt at jeg ble utsatt for mobbing og utestenging på ungdomsskolen.

Jeg skrev dette i søknaden, i tillegg la fastlegen ved legeerklæring på at det kunne være positivt for meg å havne i et mer stimulerende miljø.

Edit: Mulig de anså dette som sosiale/emosjonelle vansker, ikke vet jeg. Jeg hadde for øvrig ikke mye kontakt med PPT, jeg fikk time hos en spesialpedagog som skrev søknaden.

Endret av GossipGirl
Skrevet

Du fikk sikkert vurdert søknaden din på individuelt grunnlag pga mobbing, ja. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...