Miss_Sunshine* Skrevet 22. august 2016 #81 Del Skrevet 22. august 2016 - "Crash & Burn" av Lisa Gardner - "The Longest Ride" av Nicholas Sparks - "The Life List" av Lori Nelson Spielman - "We were the Mulvaneys" av Joyce Carol Oates - "Innsirkling" av Carl Frode Tiller - "The Language of Flowers" av Vanessa Diffenbaugh - "Min mormor hälsar och säger förlåt" av Fredrik Backman - "Skyggejakten" av Jørgen Jæger - "Monstermenneske" av Kjersti Annesdatter Skomsvold - "Kakerlakkene" av Jo Nesbø - "På høye hæler over Grønland" av Siri Østli - "After You" av Jojo Moyes - "Stolpesnø" av Marit Reiersgård. Her har jeg nok funnet meg en ny favoritt innenfor krim! Ikke sånn hesblesende action og vold som jeg er vant til å lese, men allikevel utrolig spennende fra første til siste side. Ikke en eneste side føltes overflødig. Likte språket veldig godt, det var noe hverdagslig over det som gjorde at jeg følte at dette kunne faktisk ha rammet meg selv. Likte også fortellerteknikken med at vi fikk bli godt kjent med alle involverte, og selv om persongalleriet var bredt, så funket det. Jeg synes alle trådene ble nøstet opp fint, og jeg likte slutten godt. Nei, nå gleder jeg meg skikkelig til å lese de to neste bøkene i samme serie! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 1. september 2016 #82 Del Skrevet 1. september 2016 Ektemannens hemmelighet, Liane Moriarty Sommerpaviljongen, Santa Montefiore Engletreet, Lucinda Riley En himmel av brev, Richman Alyson Sammen, Andy Jones En sommer til leie, Mary Kay Andrews Arwen, Katherine Webb Maoriens sang, Sarah Lark God Natt June, Sarah Jio Kivien kaller, Sarah Lark Etter deg, Jojo Moyes Stormens Søster, Lucinda Riley Over havet, Jojo Moyes Den siste festen, Liane Moriarty Lavendelhagen, Lucinda Riley Hannahs reise, Nick Alexander Barneloven, Ian McEvan Tirsdagsdamene Monika Peetz Mysteriet i Mercy Close , Marian Keyes Der drømmene møtes, Kimberley Freeman Til vi sees igjen, Dinah Jefferies Jeg lar deg gå, Clare Mackintosh Ta følge med han, Agnes Ledig Du elsket alltid havet, Lucy Clarke Og så kom du, Kathleen MacMahon Det vokser et tre i Brooklyn, Betty Smith For God til å være sann, Marian Keyes Den engelske piken, Katherine Webb Villa Magdalena, Santa Montefiore Jordmoren fra Hope River, Patricia Harmann Den glemte Hagen, Kate Morton Fioler i mars, Sarah Jio En mann med et rykte, Jill Mansell Dobbeltliv S.J. Watson Barndomshjemmet, Lisa Jewell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MadameDeRosa Skrevet 3. september 2016 #83 Del Skrevet 3. september 2016 Bangkok Baby Jeg har et teppe i tusen farger, Anne B. Ragde Stormfulle høyder, Emily Bronte (og noen barnebøker) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss_Sunshine* Skrevet 10. september 2016 #84 Del Skrevet 10. september 2016 - "Crash & Burn" av Lisa Gardner - "The Longest Ride" av Nicholas Sparks - "The Life List" av Lori Nelson Spielman - "We were the Mulvaneys" av Joyce Carol Oates - "Innsirkling" av Carl Frode Tiller - "The Language of Flowers" av Vanessa Diffenbaugh - "Min mormor hälsar och säger förlåt" av Fredrik Backman - "Skyggejakten" av Jørgen Jæger - "Monstermenneske" av Kjersti Annesdatter Skomsvold - "Kakerlakkene" av Jo Nesbø - "På høye hæler over Grønland" av Siri Østli - "After You" av Jojo Moyes - "Stolpesnø" av Marit Reiersgård - "Songs for Willow Frost" av Jamie Ford. Denne klarte jeg bare ikke å engasjere meg i, fant liksom aldri flyten. Vekslingene mellom de forskjellige tidsperiodene var også litt slitsomme, da de stoppet på rare tidspunkt, etter min mening. Falt lett av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss_Sunshine* Skrevet 13. september 2016 #85 Del Skrevet 13. september 2016 - "Crash & Burn" av Lisa Gardner - "The Longest Ride" av Nicholas Sparks - "The Life List" av Lori Nelson Spielman - "We were the Mulvaneys" av Joyce Carol Oates - "Innsirkling" av Carl Frode Tiller - "The Language of Flowers" av Vanessa Diffenbaugh - "Min mormor hälsar och säger förlåt" av Fredrik Backman - "Skyggejakten" av Jørgen Jæger - "Monstermenneske" av Kjersti Annesdatter Skomsvold - "Kakerlakkene" av Jo Nesbø - "På høye hæler over Grønland" av Siri Østli - "After You" av Jojo Moyes - "Stolpesnø" av Marit Reiersgård - "Songs of Willow Frost" av Jamie Ford - "The Sea Sisters" av Lucy Clarke. Denne har jeg fått anbefalt av flere venninner som var helt over seg av begeistring for boka her. Tror kanskje jeg hadde litt vel høye forventninger, for i mine øyne så nådde den ikke helt opp, tok litt tid før jeg fikk følelsen av at jeg ikke kunne klare å legge den fra meg, men den var likevel verdt å lese! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 16. september 2016 #86 Del Skrevet 16. september 2016 Oi, her vil jeg gjerne henge meg på. :D Har goodreadsprofil, og utfordringen min er å lese 55 bøker i år. Er på god vei og vel så det med 31 stk. Tror bare jeg skriver om høydepunktene her: #1: Odinsbarn av Siri Pettersen. Jeg leser aldri (!) på norsk, men da jeg først slo til og leste denne, ble jeg ikke skuffet. Utrolig god historie, med fine karakterer. #5: Sabriel av Garth Nix. Egentlig young adult, men skrevet treffende for alle aldre (over 12isj år). Spennende fantasyhistorie om modighet og kjærlighet. #9: City of Stairs av Robert Jackson Bennett. Veldig u-meg i type bok. Den er...egentlig litt ubeskrivelig. Rar, uvanlig og spennende uten at det skjer så ekstremt mye action hele tiden. Gode, sterke kvinnelige karakterer. #10: The Girl Who Circumnavigatet Fairyland in a Ship of Her Own Making av Catherynne M. Valente. YA som er helt oppe i teten med Neil Gaimansk kvalitet. Har ikke lest noen av de andre bøkene enda, men gleder meg veldig. Rar, spesiell og drømmende. Anbefales på det sterkeste! #15: The Emperor's Blades av Brian Staveley. Denne (sammen med de to andre bøkene) ble uoffisielt kåret til en av de beste fantasyseriene som kom ut etter 2010, og jeg er SÅ enig. Leste alle (de lange) tre bøkene i ett jafs, og er egentlig litt lei meg for at eventyret er over. Utrolig fine karakterer, spennende historie og mye action. En god blanding mellom klassisk fantasy (krig og fred og sånn) og nye vrier på magi. #25: Bridge of Birds av Barry Hughart. Denne er rett og slett helt magisk! En gammel bok fra 80-tallet som jeg måtte ebay'e for å få tak i. Ikke hverdagskost for meg som neste utelukkende leser på Kindle. Men det var så utrolig verdt det! Dette er en morsom historie om ''an ancient China that never was'', og er uoffisielt kåret til ''Best fantasy you've never read''. Jeg lol'et mange ganger gjennom denne rare historien, som er fylt med varme karakterer og en utrolig spesiell fortellerstil. #30: Carry On av Rainbow Rowell. Denne begynte jeg å lese uten å vite at det er Harry Potter fan fiction. Men selve historien er kul, og fremdeles såpass ulik HP at den er en fryd å lese. Historien tar en...interessant vending foråsidetsånn... Den er lettlest og underholdende. En perfekt pausebok mellom tunge fantasybøker. #31: City of Blades av Robert Jackson Bennett. Toern i serien. Likte enern veldig godt, og denne er ikke langt fra den altså. Samme ubeskrivelige rarhet og spenning. Gleder meg til neste! Terningkast 4,5/6. #32: Abhorsen av Garth Nix. Denne var superfin! Dette er treern i serien om The Old Kingdom (min nr. 5 er enern i serien), og denne er et hav bedre enn toern (Lirael). Samme gode stemning, og en tvers igjennom fin historie om vennskap, familie, kjærlighet og modighet. Terningkast 4/6. #33: The Bands of Mourning av Brandon Sanderson. Ugh. Det er det første som popper opp i hodet mitt angående denne boken. Sanderson er en av mine favorittforfattere, men akkurat denne serien, ass. Jeg bare...klarer ikke å komme inn i fortellingen. Nå er steampunk noe av det gørreste jeg vet, spesielt gunslinger steampunk, og det fine magisystemet som er i denne boken på lik linje som i Mistborn-serien (som jeg ELSKER!) klarer ikke å kompensere for at jeg finner pistoler og akkurat den tidsperioden særdeles zzz. Jeg leste den ferdig på trass, siden jeg trodde det var siste boken i den serien. Gjett om jeg ble skuffa da jeg fant ut i etterordet at det kommer én til. Jeg må jo lese den også, liksom. Nigleder meg nemlig til neste epoke i samme magistystem og verden - den skal foregå på 80-tallet. Terningkast 2/6 #34: The Tombs of Atuan av Ursula K. LeGuin. Nok en ugh-bok her, og nok en oppfølger som skuffer stort etter den fantastiske enern sin (The Wizard of Earthsea). Det jeg ikke forstår med denne boken er akkurat hvor lite som skjer i den! Og hvor lite den henger sammen med enern. Der enern var spennende og gøy å lese, er denne kjedelig og bare noe jeg leste ferdig fordi den var så kort. Jeg synes det er vanskelig å beskrive den også, siden det skjedde så lite i den..?! Når jeg skriver at den handler om en jente som har ansvaret for disse katakombene i Atuan spoiler jeg nesten hele handlingen, for...den handler ikke om noe annet. Rar, rar bok. Terningkast 1/6. #35: Alcatraz vs. the Scrivener's Bones av Brandon Sanderson. Dette er nr 2 i denne serien, en young adult-serie om en kul fantasiverden. Boken er skrevet i jeg-form, hvor forfatteren drar inn mye utenomsnakk (i form av hovedpersonen som snakker om seg selv). Dette er av og til morsomt, men kan også bli slitsomt i lengden. Kan tenke meg det er gøy for de litt yngre leserne. Ellers en spennende og underholdende bok som ikke krever så mye hjernekapasitet. Og så er den gøy. Terningkast 3,5/6. #36: Promise of Blood av Brian McClellan. Dette er første bok i Powdermage-serien, og til tross for at den bærer noen preg av steampunk (som jeg hater), likte jeg denne kjempegodt! Den er proppfull i action og spenning, og magisystemet er skikkelig kult. Jeg kommer til å lese resten av denne serien også. Terningkast 4,5/6. #37: The Mirror Empire av Kameron Hurley. Denne begynte SÅ bra! Men dabbet sinnsykt av etterhvert. Synd. Dette er første boken i serien, og hadde den fortsatt like bra som den begynte, hadde jeg uten tvil lest resten. Nå gidder jeg ikke det. 2/6. #38: The Waking Fire av Anthony Ryan. En av mine favorittforfattere. Denne boken har jeg ventet i 1,5 år på, og den skuffet ikke! Kjempegøy magisystem og en spennende verden. Gleder meg til fortsettelsen. 5,5/6 #39: Miss Peregrine's Home for Peculiar Children av Ransom Riggs. Denne likte jeg veldig godt. Sær, men med fine karakterer og spennende historie. Jeg ble derimot skikkelig, skikkelig sur da jeg så traileren til filmen. De har jo slaktet og partert hele boken til det ugjenkjennelige. Jeg kommer nok til å lese flere i denne serien etterhvert. Lett og spennende lesning. 4,5/6. #40: Harry Potter and the Cursed Child av J.K.K. Rowling. Denne ble lest ut sånn 3 timer etter at den kom ut. Er ihuga Potterfan. Til tross for at den ikke lever opp til de originale bøkene, likte jeg denne kjempegodt. Det var litt uvant i starten å lese kun replikker (dette er egentlig et skuespill), men etterhvert kom jeg inn i det og da gikk det veldig bra. Det var helt fantastisk å komme inn i HPs verden igjen, og den gode stemningen og spenningen var der fremdeles. 5,5/6. #41: The Drawing of the Three av Stephen King. Milde moses, Stephen King er en sær, sær mann. Haha, herregud, jeg holdt på å gå i bakken mer enn én gang i løpet av boken. Hva f* er det han får i maten sin? Særhet og rarhet til tross, det er ingen tvil om at King skriver ekstremt godt. Boken er veldig mørk, og det tar nok litt tid før jeg orker å begynne på neste i serien (The Dark Tower), men det kommer definitivt til å skje. 5,5/6. #42: The Universe versus Alex Woods av Gavin Extence. Herregud, jeg gråt! GRÅT! Det har jeg ikke gjort siden jeg leste Ringenes Herre for første gang. Denne slo meg langt inn i hjerterota, tok et godt tak og klemte til. Utrolig fin, trist og morsom. Ikke haha-morsom, men finurlig og kul, i mangel på en bedre beskrivelse. Anbefales på det sterkeste. 6/6. #43: Clariel av Garth Nix. Fjerde bok i serien om Abhorsen. Som de andre 3 i serien er denne rett og slett en fryd å lese. Fin historie, godt skrevet (noe som ikke alltid er tilfellet når det gjelder young adult) og med en twist i slutten. 5/6. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agathe Skrevet 16. september 2016 #87 Del Skrevet 16. september 2016 1 - "The Likeness" av Tana French. 2 - "H is for hawk" av Helen Macdonald. 3 - "Pure" av Andrew Miller 4 - "Levende og døde i Winsford" av Håkan Nesser 5. "For the sake of Elena" - Elizabeth George 6. "I maktens skugga" - Viveca Sten 7. Änglavakter - Kristina Ohlson 8 - "Personal" av Lee Child; Typisk Reacher-bok - spennede. 9 - "Det vokser et tre i Brooklyn" av Betty Smith. Litt saktegående bok, men nydelig. Minner veldig om Elena Ferrante. 10 - "Lotus Blues" av Kristina Ohlson; Veldig spennende historie, ikke veldig bra skrevet. Og slutter med en cliffhanger.... fortsettelse i neste bok *hate* 11 - "Barndomshjemmet" av LIsa Jewels; Helt grei. 12 - "Mi briljante vennine" av Elena Ferrante; Like bra som alle skal ha det til. 13 - "Marsboeren" av Andy Weir; dette er boka bak filmen med Matt Daemon, likte den overraskende godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss_Sunshine* Skrevet 25. september 2016 #88 Del Skrevet 25. september 2016 - "Crash & Burn" av Lisa Gardner - "The Longest Ride" av Nicholas Sparks - "The Life List" av Lori Nelson Spielman - "We Were the Mulvaneys" av Joyce Carol Oates - "Innsirkling" av Carl Frode Tiller - "The Language of Flowers" av Vanessa Diffenbaugh - "Min mormor hälsar och säger förlåt" av Fredrik Backman - "Skyggejakten" av Jørgen Jæger - "Monstermenneske" av Kjersti Annesdatter Skomsvold - "Kakerlakkene" av Jo Nesbø - "På høye hæler over Grønland" av Siri Østli - "After You" av Jojo Moyes - "Stolpesnø" av Marit Reiersgård - "Songs of Willow Frost" av Jamie Ford - "The Sea Sisters" av Lucy Clarke - "VIP-rummet" av Jens Lapidus. En helt OK bok. Alt for mange personer å holde styr på, så jeg følte ikke at jeg ble kjent med noen av karakterene, ikke en gang hovedkarakterene. Tok også litt tid før det tok seg opp, og når det først tok seg opp så klarte jeg ikke å engasjere meg helt da heller, fordi det handlet om et miljø og en livsstil som jeg ikke identifiserer meg med i det hele tatt. Den hadde likevel nok spenning til at jeg leste ut hele boken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss_Sunshine* Skrevet 1. oktober 2016 #89 Del Skrevet 1. oktober 2016 - "Crash & Burn" av Lisa Gardner - "The Longest Ride" av Nicholas Sparks - "The Life List" av Lori Nelson Spielman - "We Were the Mulvaneys" av Joyce Carol Oates - "Innsirkling" av Carl Frode Tiller - "The Language of Flowers" av Vanessa Diffenbaugh - "Min mormor hälsar och säger förlåt" av Fredrik Backman - "Skyggejakten" av Jørgen Jæger - "Monstermenneske" av Kjersti Annesdatter Skomsvold - "Kakerlakkene" av Jo Nesbø - "På høye hæler over Grønland" av Siri Østli - "After You" av Jojo Moyes - "Stolpesnø" av Marit Reiersgård - "Songs of Willow Frost" av Jamie Ford - "The Sea Sisters" av Lucy Clarke - "VIP-rummet" av Jens Lapidus - "The Last Anniversary" av Liane Moriarty. Likte boka godt jeg! En herlig blanding av humor, spenning, alvor og klissklass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss_Sunshine* Skrevet 14. oktober 2016 #90 Del Skrevet 14. oktober 2016 - "Crash & Burn" av Lisa Gardner - "The Longest Ride" av Nicholas Sparks - "The Life List" av Lori Nelson Spielman - "We Were the Mulvaneys" av Joyce Carol Oates - "Innsirkling" av Carl Frode Tiller - "The Language of Flowers" av Vanessa Diffenbaugh - "Min mormor hälsar och säger förlåt" av Fredrik Backman - "Skyggejakten" av Jørgen Jæger - "Monstermenneske" av Kjersti Annesdatter Skomsvold - "Kakerlakkene" av Jo Nesbø - "På høye hæler over Grønland" av Siri Østli - "After You" av Jojo Moyes - "Stolpesnø" av Marit Reiersgård - "Songs of Willow Frost" av Jamie Ford - "The Sea Sisters" av Lucy Clarke - "VIP-rummet" av Jens Lapidus - "The Last Anniversary" av Liane Moriarty - "Bare et barn" av Hanne Kristin Rohde. Hakket bedre enn hennes forrige, mer spennende plott, og litt mer action i begynnelse og slutten av boken. Sånn i mellom der var det bare snikk-snakk i grunn, og språket blir litt for platt og kjedelig for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vesentlig Skrevet 14. oktober 2016 #91 Del Skrevet 14. oktober 2016 Fra august/juli av: "slutten på verden slik vi kjenner den" av Erlend Loe "Sjarmen medtarmen" av Giulia Enders (hehe) "Himmelstrand" av John Ajvide Lindqvist "Magnet" av Lars Saabye Christensen "Den balsamerte ulven" av Gert Nygårdshaug "Innsirkling 2" av Carl Frode Tiller "Innsirkling 3" av Carl Frode Tiller "Carrie" av Stephen King "Vernon God Little" av D.B.C. Pierre "Spis, Elsk, Lev" av Elizabeth Gilbert "Inflammasjon" av Gro Dahle "Liljer fra Jerusalem" av Gert Nygårdshaug "Ildvitnet" av Lars Kepler "The secret history" av Donna Tart "Stryk meg over håret" av Agnes L. Matre "Min fantastiske venninne" Elena Ferrante Guri, må få meg flere hobbyer eller noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #92 Del Skrevet 15. oktober 2016 8 timer siden, Vesentlig skrev: Fra august/juli av: "slutten på verden slik vi kjenner den" av Erlend Loe "Sjarmen medtarmen" av Giulia Enders (hehe) "Himmelstrand" av John Ajvide Lindqvist "Magnet" av Lars Saabye Christensen "Den balsamerte ulven" av Gert Nygårdshaug "Innsirkling 2" av Carl Frode Tiller "Innsirkling 3" av Carl Frode Tiller "Carrie" av Stephen King "Vernon God Little" av D.B.C. Pierre "Spis, Elsk, Lev" av Elizabeth Gilbert "Inflammasjon" av Gro Dahle "Liljer fra Jerusalem" av Gert Nygårdshaug "Ildvitnet" av Lars Kepler "The secret history" av Donna Tart "Stryk meg over håret" av Agnes L. Matre "Min fantastiske venninne" Elena Ferrante Guri, må få meg flere hobbyer eller noe Anonymkode: 28337...bfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vesentlig Skrevet 15. oktober 2016 #93 Del Skrevet 15. oktober 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 28337...bfb leser den på svensk haha den heter kanskje brilliante på norsk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Librarian Skrevet 18. oktober 2016 #94 Del Skrevet 18. oktober 2016 Har helt glemt å oppdatere her jeg. Mye nytt siden sist! Beklager den lange lista 1. Grapes of Wrath - John Steinbeck 2. Dubliners - James Joyce 3. Dobbeltgjengeren - Fjodor Dostojevski 4. Frankenstein - Mary Shelley 5. Avenue of Mysteries - John Irving 6. Cannery Row - John Steinbeck 7, 8 og 9. Andvake, Olavs Draumar og Kveldsvævd (Trilogien) - Jon Fosse10. Wuthering Heights - Emily Brontë - Nydelig skrevet, med hovedpersoner jeg har lyst å denge gjentatte ganger i hodet med en murstein. 11. Harry Potter and the Sorcerer's Stone - J.K. Rowling (Illustrated by Jim Kay) - Har selvfølgelig lest denne mange ganger før, men førte den opp som en ny leseopplevelse i illustrert utgave. Den var helt fantastisk!12. The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald - Selvfølgelig en meget velskrevet og god bok, men en liten skuffelse mtp. hvor høye forventninger jeg hadde.13. Arkitektens læregutt - Elif Shafak - Bra konsept, utrolig fin beskrevet setting, men selve historien og utførelsen ble jeg skuffet over. Har lest mye bedre av Shafak før.14. A Game of Thrones - George R.R. Martin - Lest på nytt for å friske opp i aSoIaF-universet 15. Vennskapets pris - Kjell Askildsen. En fin novellesamling, dog med litt varierende nivå på de ulike novellene. For det meste veldig bra.16. En sommer med Montaigne - Antoine Compagnon - Utrolig interessant, anbefales! Får veldig lyst å lese essays av Montaigne.17. A Clash of Kings - George R.R. Martin - Enda meg gjenlesing 18. Demning mot Stillehavet - Marguerite Duras - Pensumlesing. Likte boka godt, men føler den har tapt seg litt i oversetting dessverre.19. Stål - Silvia Avallone - Fantastisk, rått, realistisk.. Var på mange måter litt depressiv lesning om et ganske ødelagt italiensk samfunn.20. A Storm of Swords - George R.R. Martin - Enda mer 21. Mi briljante venninne - Elena Ferrante - Ferrante-bøkene fortjener all den skryten de har fått og mer til! Den første boka gjorde meg helt hekta, og for et fantastisk oversettelsearbeid i tillegg!22. Bienes Historie - Maja Lunde - Søt og lettlest bok om ganske alvorlig og aktuelt tema.23. Historia om det nye namnet - Elena Ferrante - Bok nr. 2 er like bra, om ikke enda bedre enn den første.24 og 25. Hundene i Tessaloniki og En plutselig frigjørende tanke - Kjell Askildsen - Askildsen skriver fantastisk bra om "lite", der det viktigste ofte er det som ikke blir sagt. Likte disse bedre enn Vennskapets pris.26. Morgon og kveld - Jon Fosse. En god bok, og jeg liker måten Fosse skriver på, men må si jeg likte trilogien bedre.27. Gruppa - Anna Fiske - Vellyket liten tegneserieroman om en samling folk i gruppeterapi. Kanskje litt for mye bare på overflaten.28. Fugletribunalet - Agnes Ravatn - Godt skrevet, men føler den roter seg litt for mye bort av og til. Får ikke helt tak på hovedkarakteren.29. Mamma er et annet sted - Aasne Linnestå - Ungdomsbok om et veldig sårt tema, tatt opp på en bra måte uten å legge så mye i mellom.30. Paradis - Ragnar Hovland - Ble dessverre litt skuffa, hadde forventa mer av Hovland, særlig siden han selv trekker frem dette som en av sine favoritter.31. Romerrikets historie: Republikkens vekst og fall - Jon W. Iddeng - Kjempeinteressant og lettlest bok om en fascinerende tid! Anbefales sterkt.32. Min Kamp 1 - Karl-Ove Knausgård - Det tok meg lang tid å begynne på Knausgård, og det angrer jeg på nå. Min Kamp 1 var så utrolig velskrevet, og jeg liker særlig hvordan den så ofte har essay-lignende partier mellom historien.33. Dei som flyktar og dei som blir - Elena Ferrante - Jeg bøyer meg fortsatt i støver for Ferrantes fortellertalent og Sørsdal vakre oversettelse <3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olava Skrevet 18. oktober 2016 #95 Del Skrevet 18. oktober 2016 Har lest alle 5 bøkene i skyggejegerne av Cassandra Clare Leste ferdig bok nr 2 i Silber-trilogien i går. Gleder meg til siste boka er oversatt på norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 19. oktober 2016 #96 Del Skrevet 19. oktober 2016 #1: Odinsbarn av Siri Pettersen. Jeg leser aldri (!) på norsk, men da jeg først slo til og leste denne, ble jeg ikke skuffet. Utrolig god historie, med fine karakterer. #5: Sabriel av Garth Nix. Egentlig young adult, men skrevet treffende for alle aldre (over 12isj år). Spennende fantasyhistorie om modighet og kjærlighet. #9: City of Stairs av Robert Jackson Bennett. Veldig u-meg i type bok. Den er...egentlig litt ubeskrivelig. Rar, uvanlig og spennende uten at det skjer så ekstremt mye action hele tiden. Gode, sterke kvinnelige karakterer. #10: The Girl Who Circumnavigatet Fairyland in a Ship of Her Own Making av Catherynne M. Valente. YA som er helt oppe i teten med Neil Gaimansk kvalitet. Har ikke lest noen av de andre bøkene enda, men gleder meg veldig. Rar, spesiell og drømmende. Anbefales på det sterkeste! #15: The Emperor's Blades av Brian Staveley. Denne (sammen med de to andre bøkene) ble uoffisielt kåret til en av de beste fantasyseriene som kom ut etter 2010, og jeg er SÅ enig. Leste alle (de lange) tre bøkene i ett jafs, og er egentlig litt lei meg for at eventyret er over. Utrolig fine karakterer, spennende historie og mye action. En god blanding mellom klassisk fantasy (krig og fred og sånn) og nye vrier på magi. #25: Bridge of Birds av Barry Hughart. Denne er rett og slett helt magisk! En gammel bok fra 80-tallet som jeg måtte ebay'e for å få tak i. Ikke hverdagskost for meg som neste utelukkende leser på Kindle. Men det var så utrolig verdt det! Dette er en morsom historie om ''an ancient China that never was'', og er uoffisielt kåret til ''Best fantasy you've never read''. Jeg lol'et mange ganger gjennom denne rare historien, som er fylt med varme karakterer og en utrolig spesiell fortellerstil. #30: Carry On av Rainbow Rowell. Denne begynte jeg å lese uten å vite at det er Harry Potter fan fiction. Men selve historien er kul, og fremdeles såpass ulik HP at den er en fryd å lese. Historien tar en...interessant vending foråsidetsånn... Den er lettlest og underholdende. En perfekt pausebok mellom tunge fantasybøker. #31: City of Blades av Robert Jackson Bennett. Toern i serien. Likte enern veldig godt, og denne er ikke langt fra den altså. Samme ubeskrivelige rarhet og spenning. Gleder meg til neste! Terningkast 4,5/6. #32: Abhorsen av Garth Nix. Denne var superfin! Dette er treern i serien om The Old Kingdom (min nr. 5 er enern i serien), og denne er et hav bedre enn toern (Lirael). Samme gode stemning, og en tvers igjennom fin historie om vennskap, familie, kjærlighet og modighet. Terningkast 4/6. #33: The Bands of Mourning av Brandon Sanderson. Ugh. Det er det første som popper opp i hodet mitt angående denne boken. Sanderson er en av mine favorittforfattere, men akkurat denne serien, ass. Jeg bare...klarer ikke å komme inn i fortellingen. Nå er steampunk noe av det gørreste jeg vet, spesielt gunslinger steampunk, og det fine magisystemet som er i denne boken på lik linje som i Mistborn-serien (som jeg ELSKER!) klarer ikke å kompensere for at jeg finner pistoler og akkurat den tidsperioden særdeles zzz. Jeg leste den ferdig på trass, siden jeg trodde det var siste boken i den serien. Gjett om jeg ble skuffa da jeg fant ut i etterordet at det kommer én til. Jeg må jo lese den også, liksom. Nigleder meg nemlig til neste epoke i samme magistystem og verden - den skal foregå på 80-tallet. Terningkast 2/6 #34: The Tombs of Atuan av Ursula K. LeGuin. Nok en ugh-bok her, og nok en oppfølger som skuffer stort etter den fantastiske enern sin (The Wizard of Earthsea). Det jeg ikke forstår med denne boken er akkurat hvor lite som skjer i den! Og hvor lite den henger sammen med enern. Der enern var spennende og gøy å lese, er denne kjedelig og bare noe jeg leste ferdig fordi den var så kort. Jeg synes det er vanskelig å beskrive den også, siden det skjedde så lite i den..?! Når jeg skriver at den handler om en jente som har ansvaret for disse katakombene i Atuan spoiler jeg nesten hele handlingen, for...den handler ikke om noe annet. Rar, rar bok. Terningkast 1/6. #35: Alcatraz vs. the Scrivener's Bones av Brandon Sanderson. Dette er nr 2 i denne serien, en young adult-serie om en kul fantasiverden. Boken er skrevet i jeg-form, hvor forfatteren drar inn mye utenomsnakk (i form av hovedpersonen som snakker om seg selv). Dette er av og til morsomt, men kan også bli slitsomt i lengden. Kan tenke meg det er gøy for de litt yngre leserne. Ellers en spennende og underholdende bok som ikke krever så mye hjernekapasitet. Og så er den gøy. Terningkast 3,5/6. #36: Promise of Blood av Brian McClellan. Dette er første bok i Powdermage-serien, og til tross for at den bærer noen preg av steampunk (som jeg hater), likte jeg denne kjempegodt! Den er proppfull i action og spenning, og magisystemet er skikkelig kult. Jeg kommer til å lese resten av denne serien også. Terningkast 4,5/6. #37: The Mirror Empire av Kameron Hurley. Denne begynte SÅ bra! Men dabbet sinnsykt av etterhvert. Synd. Dette er første boken i serien, og hadde den fortsatt like bra som den begynte, hadde jeg uten tvil lest resten. Nå gidder jeg ikke det. 2/6. #38: The Waking Fire av Anthony Ryan. En av mine favorittforfattere. Denne boken har jeg ventet i 1,5 år på, og den skuffet ikke! Kjempegøy magisystem og en spennende verden. Gleder meg til fortsettelsen. 5,5/6 #39: Miss Peregrine's Home for Peculiar Children av Ransom Riggs. Denne likte jeg veldig godt. Sær, men med fine karakterer og spennende historie. Jeg ble derimot skikkelig, skikkelig sur da jeg så traileren til filmen. De har jo slaktet og partert hele boken til det ugjenkjennelige. Jeg kommer nok til å lese flere i denne serien etterhvert. Lett og spennende lesning. 4,5/6. #40: Harry Potter and the Cursed Child av J.K.K. Rowling. Denne ble lest ut sånn 3 timer etter at den kom ut. Er ihuga Potterfan. Til tross for at den ikke lever opp til de originale bøkene, likte jeg denne kjempegodt. Det var litt uvant i starten å lese kun replikker (dette er egentlig et skuespill), men etterhvert kom jeg inn i det og da gikk det veldig bra. Det var helt fantastisk å komme inn i HPs verden igjen, og den gode stemningen og spenningen var der fremdeles. 5,5/6. #41: The Drawing of the Three av Stephen King. Milde moses, Stephen King er en sær, sær mann. Haha, herregud, jeg holdt på å gå i bakken mer enn én gang i løpet av boken. Hva f* er det han får i maten sin? Særhet og rarhet til tross, det er ingen tvil om at King skriver ekstremt godt. Boken er veldig mørk, og det tar nok litt tid før jeg orker å begynne på neste i serien (The Dark Tower), men det kommer definitivt til å skje. 5,5/6. #42: The Universe versus Alex Woods av Gavin Extence. Herregud, jeg gråt! GRÅT! Det har jeg ikke gjort siden jeg leste Ringenes Herre for første gang. Denne slo meg langt inn i hjerterota, tok et godt tak og klemte til. Utrolig fin, trist og morsom. Ikke haha-morsom, men finurlig og kul, i mangel på en bedre beskrivelse. Anbefales på det sterkeste. 6/6. #43: Clariel av Garth Nix. Fjerde bok i serien om Abhorsen. Som de andre 3 i serien er denne rett og slett en fryd å lese. Fin historie, godt skrevet (noe som ikke alltid er tilfellet når det gjelder young adult) og med en twist i slutten. 5/6 #44: Calamity - Brandon Sanderson. Siste bok i serien om The Reckoners, en gjeng som kjemper mot onde x-men lignende mutanter. Helt greie bøker, og en fin avslutning på serien, men den faller litt i grus mtp. hvor stort potensiale historien har. Onde X-men mutanter, liksom. Det kunne vært awesome! Her blir det bare helt greit. 3/6. #45: Throne of the Crescent Moon - Saladin Ahmed. Fantasy fra midt-østen, med ghoul'er (liketende onde ånder forteller google meg ) og djinn. Spennende historie, men som har noen karakterer som irriterte vettet av meg. Jeg kommer nok ikke til å lese flere i denne serien, om jeg ikke en gang er i krisemodus uten noe som helst annet å lese. 3/6. #46: The Courts of Chaos - Roger Zelazny. Den femte boken om Amber. Disse bøkene er korte og lettleste, med mye action og eventyr. Helt perfekt pausebok mellom andre tyngre bøker. Den er gøy å lese, og historien er spennende. 4/6. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss_Sunshine* Skrevet 3. november 2016 #97 Del Skrevet 3. november 2016 - "Crash & Burn" av Lisa Gardner - "The Longest Ride" av Nicholas Sparks - "The Life List" av Lori Nelson Spielman - "We Were the Mulvaneys" av Joyce Carol Oates - "Innsirkling" av Carl Frode Tiller - "The Language of Flowers" av Vanessa Diffenbaugh - "Min mormor hälsar och säger förlåt" av Fredrik Backman - "Skyggejakten" av Jørgen Jæger - "Monstermenneske" av Kjersti Annesdatter Skomsvold - "Kakerlakkene" av Jo Nesbø - "På høye hæler over Grønland" av Siri Østli - "After You" av Jojo Moyes - "Stolpesnø" av Marit Reiersgård - "Songs of Willow Frost" av Jamie Ford - "The Sea Sisters" av Lucy Clarke - "VIP-rummet" av Jens Lapidus - "The Last Anniversary" av Liane Moriarty - "Bare et barn" av Hanne Kristin Rohde - "Stoner" av John Williams. En helt annerledes bok enn det jeg vanligvis pleier å lese, og selv om jeg kanskje ikke synes det er "verdens beste roman" eller "århundrets mesterverk" som jeg har lest andre steder, så var den så absolutt en liten perle av en bok. Sår,vakker,varm og stillferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss_Sunshine* Skrevet 7. november 2016 #98 Del Skrevet 7. november 2016 - "Crash & Burn" av Lisa Gardner - "The Longest Ride" av Nicholas Sparks - "The Life List" av Lori Nelson Spielman - "We Were the Mulvaneys" av Joyce Carol Oates - "Innsirkling" av Carl Frode Tiller - "The Language of Flowers" av Vanessa Diffenbaugh - "Min mormor hälsar ocg säger förlåt" av Fredrik Backman - "Skyggejakten" av Jørgen Jæger - "Monstermenneske" av Kjersti Annesdatter Skomsvold - "Kakerlakkene" av Jo Nesbø - "På høye hæler over Grønland" av Siri Østli - "After You" av Jojo Moyes - "Stolpesnø" av Marit Reiersgård - "Songs of Willow Frost" av Jamie Ford - "The Sea Sisters" av Lucy Clarke - "VIP-rummet" av Jens Lapidus - "The Last Anniversary" av Liane Moriarty - "Bare et barn" av Hanne Kristin Rohde - "Stoner" av John Williams - "Alfabethuset" av Jussi Adler-Olsen. Hadde virkelig lyst til å elske denne. Boka har mange av elementene som jeg liker godt; godt plott, historie fra 2. verdenskrig, opplevelser og skildringer fra et mentalsykehus og boka er i og for seg godt skrevet. Men på slutten av andre del i boka, hvor hele klimakset skulle komme, så drøyde det, og drøyde, og det drøyde enda mer, og spenningskurven flatet rett og slett ut for min del, og dermed ødela det en stor del av totalopplevelsen. Det kunne med fordel ha vært kuttet litt på sideantallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss_Sunshine* Skrevet 26. desember 2016 #99 Del Skrevet 26. desember 2016 - "Crash & Burn" av Lisa Gardner - "The Longest Ride" av Nicholas Sparks - "The Life List" av Lori Nelson Spielman - "We Were the Mulvaneys" av Joyce Carol Oates - "Innsirkling" av Carl Frode Tiller - "The Language of Flowers" av Vanessa Diffenbaugh - "Min mormor hälsar och säger förlåt" av Fredrik Backman - "Skyggejakten" av Jørgen Jæger - "Monstermenneske" av Kjersti Annesdatter Skomsvold - "Kakerlakkene" av Jo Nesbø - "På høye hæler over Grønland" av Siri Østli - "After You" av Jojo Moyes - "Stolpesnø" av Marit Reiersgård - "Songs of Willow Frost" av Jamie Ford - "The Sea Sisters" av Lucy Clarke - "VIP-rummet" av Jens Lapidus - "The Last Anniversary" av Liane Moriarty - "Bare et barn" av Hanne Kristin Rohde - "Stoner" av John Williams - "Alfabethuset" av Jussi Adler-Olsen - "Når det mørkner" av Jørn Lier Horst. Må bare innrømme at jeg ble litt skuffet, selve krimgåten gikk tregt og nådde aldri noe klimaks for min del. Dog satte jeg pris på å få vite litt om hvordan hele politikarrieren startet for William Wisting, en mann som jeg har blitt så glad i, og som alltid setter jeg pris på språket til forfatteren. Og med det setter jeg punktum for leseåret mitt 2016, resten av året blir det sosialisering med familie og venner. Fikk ikke lest så mange bøker som jeg kanskje hadde håpet på, men det skjer i grunn aldri heller da. Må si jeg har hatt mange gode leseopplevelser i 2016, og gleder meg til å finne ut hvilke perler 2017 har å by på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agathe Skrevet 27. desember 2016 #100 Del Skrevet 27. desember 2016 1 - "The Likeness" av Tana French. 2 - "H is for hawk" av Helen Macdonald. 3 - "Pure" av Andrew Miller 4 - "Levende og døde i Winsford" av Håkan Nesser 5. "For the sake of Elena" - Elizabeth George 6. "I maktens skugga" - Viveca Sten 7. "Änglavakter" - Kristina Ohlson 8 - "Personal" av Lee Child 9 - "Det vokser et tre i Brooklyn" av Betty Smith 10 - "Lotus Blues" av Kristina Ohlson11 - "Barndomshjemmet" av LIsa Jewels 12 - "Mi briljante vennine" av Elena Ferrante 13 - "Marsboeren" av Andy Weir 14 - "Kistemakeren" av Frode Granhus 15 - "The black book" av Ian Rankin 16 - "Burial rites" av Hannah Kent Årets tre beste bøker: "H is for hawk", "Det vokser et tre i Brooklyn" og "Burial rites" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå