Gå til innhold

Bøker lest i 2016 :D


Gjest

Anbefalte innlegg

1. Blomstenes hemmelige språk av Vanessa Diffenbaugh.

2. Doctor Who: The Dangerous Book of Monsters av BBC.

3. En mann ved navn Ove av Fredrik Backmann.

4. Coraline av Neil Gaiman.

5. Fortunately, the Milk... av Neil Gaiman.

6. Carry On av Rainbow Rowell.

7. Dumplin' av Julie Murphy.

8. Simon vs. the Homo Sapiens Agenda av Becky Albertalli.

9. Not That Kind of Girl av Lena Dunham. Slet litt med å komme inn i denne, men satte pris på, og kjente meg igjen i, hennes tanker om døden.

10. Winter av Marissa Meyer. Ei kjedelig avslutning av en helt middels serie.

11. Harry Potter and the Philosopher's stone - Illustrated edition av J. K. Rowling. Har lest PS flere ganger, men første gang jeg leste den illustrerte utgaven og den skuffet ikke! :)

12. A Madness so Discreet av Mindy McGinnis. Utrolig fin historie om en ung kvinne som lever på sinnsykehus i 1800-tallets Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- "Crash & Burn" av Lisa Gardner.

 

- "The Longest Ride" av Nicholas Sparks". Helt OK bok å lese for å komme tilbake i lesehumør igjen, men den blir nok fort glemt. Lettlest, og man trenger ikke å være spesielt konsentrert for å få med seg innholdet. Det eneste som irriterte meg grenseløst, var at alle karakterene var så ekstremt stereotypisk amerikansk, at det var ikke morsomt en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser alt for lite for tiden, men i år har jeg lest "Vareopptelling" av Erlend Loe og den var akkurat så god som jeg håpet den ville være. Storkoste meg i sofaen med denne, en høydare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Grapes of Wrath - John Steinbeck
2. Dubliners - James Joyce
3. Dobbeltgjengeren - Fjodor Dostojevski
4. Frankenstein - Mary Shelley

5. Avenue of Mysteries - John Irving - Denne brukte jeg ganske lang tid på å komme ordentlig inn i, men når det først var gjort ble jeg helt oppslukt i historiens karakterer og satte virkelig pris på Irvings fortellerteknikker som er særlig flytende mellom da/nå i denne boka. Det som muligens gjorde meg litt "leseforvirret" i starten var historiens blanding mellom realisisme og det mystiske, men jeg endte opp med å sette pris på balansegangen. En kjempefin bok, dog kanskje noen sider for lang.

6. Cannery Row - John Steinbeck - For en nydelig liten perle! Det er ikke plottet som er viktig i denne boka, jeg bare elsket å føle på Steinbecks kjærlighet for alt det han beskriver. Ja, det er kanskje overdrevent sentimentalt, men samtidig er det også så utrolig ekte. Jeg tviler ikke et sekund på at Steinbeck virkelig elsker naturen, menneskene, stedene og livene han tar seg tid til å skildre. Cannery Row var en mye mer lystig bok enn jeg først trodde, og jeg ble rett og slett i godt humør av å lese den. Og så har den så utrolig vakre skildringer, for meg var særlig passasjen om livet i tidevannskulpen et høyepunkt.

7, 8 og 9. Andvake, Olavs Draumar og Kveldsvævd (Trilogien) - Jon Fosse - Velger å liste opp disse som 3 bøker, da de jo ble gitt ut individuelt for seg før de ble samlet i Trilogien. Jeg har aldri lest noe av Jon Fosse før, men fikk lyst å utforske ham mer etter dette. Jeg måtte bruke litt tid på å venne meg til skrivestilen, han bruker jo rett og slett "stream of consciousness" som virkemiddel ofte. Det gjør at jeg brukte litt lengre tid på lesinga enn vanlig, men det passet fortellingen bra, og gjorde leseopplevelsen til noe helt annet enn hvis det bare hadde vært "rett frem". Språket er utrolig fint og gjør virkelig fortellingen, den får frem så mye naivitet i brutale hendelser. Selv om dette er korte bøker bør man ta seg god tid til å lese dem, ikke bare skumme raskt gjennom mens man sitter på bussen, da tror jeg man går glipp av en stor leseopplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady Mondegreen

Jeg har lest skammelig lite i det siste, men denne uken har jeg foretatt en liten "opprydning" og fått lest ut noen påbegynte bøker som lå og slang:

Alice Munro: Dear Life – Skuffende, jeg fant så å si ingen klangbunn og holdt ut bare fordi jeg kun i sjeldne tilfeller gir opp en bok jeg har bestemt meg for å lese. De siste historiene var de beste, nesten leseverdige, så kanskje det var ok at jeg ikke gav opp.

Franz Kafka: Dagbøker i utvalg – Sart, patetisk (på den gode måten), metalitterært interessant. Dessverre en forferdelig slurvete utgivelse spekket med alskens feil.

H.D. (Hilda Doolittle): Helen in Egypt – Et dikt i boklengde sentrert rundt Helena av Troja. Smertefullt vakkert, kanskje noe av det nærmeste jeg kommer en spirituell opplevelse.

Endret av Lady Mondegreen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pløyde gjennom den første Avdeling Q-boken til Jussi Adler-Olsen, "Kvinnen i buret". Hadde hørt og lest mye bra om boken/serien, men det var en gedigen skuffelse. Nesten, men ikke fullt, like skuffende som den første Kepler-boken.

Noen som har noe BRA krim å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wanda Maximoff

1. Percy Jackson - Lyntyven. 2. Percy Jackson - Monsterhavet. Elsker, elsker, elsker bøkene. Hater, hater, hater filmene. Endelig somlet meg til å begynne og veldig glad for det. 

3. Den siste lærling - Heksens hevn. 4. Den siste lærling - Vokterens forbannelse. 5. Den siste lærling - Vokterens hemmelighet. Første gang jeg har sittet med hjertebank og svette hender. Jeg trodde virkelig de overdrev når de skrev at den var så grusomt skummel. 

6. Hannah - Nick Alexander. Likte den veldig godt. 

7. Lykken er en søt hevn - Elizabeth Buchan. Veldig god. Etter å ha lest slutten tre ganger så innså jeg at det var egentlig en fantastisk bok. 

Lyst til å lese alene naken, så håper den kommer på salg snart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Divergent ble jeg ferdig med i dag, altså første boka i trilogien. Så filmen da den var på kino, og huska bare hendelsene i store trekk, så den ble spennende likevel. Boka har en litt annen vri enn filmen, og for meg var den veldig verdt å lese. Gleder meg til å lese Insergent og Allegient. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig sent ut, men har begynt med sagaen om isfolket :) er på bok 2 nå. fantastiske bøker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - "The Likeness" av Tana French. Veldig spennende krim, anbefales

2 - "H is for hawk" av Helen Macdonald. Nydelig bok

3 - "Pure" av Andrew Miller, en landsens ingeniør får i oppdrag å tømme en overfylt kirkegård i Paris for eh, rester. Veldig bra skrevet, gode miljøbeskrivelser. Likte ikke slutten, og syns egentlig det skjer lite i boka

4 - "Levende og døde i Winsford" av Håkan Nesser. Litt sånn koselig krim, likte ikke slutten

5. "For the sake of Elena" - Elizabeth George. Standard E. George-krim. Likte den godt

6. "I maktens skugga" - Viveca Sten. Spennende, god, men litt sånn tretten-på-dusinet-krim.

7. Änglavakter - Kristina Ohlson, Første bok jeg har lest av denne forfatteren, syns den var skikkelig spennende, gode karakterer. Likte veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de bøkene jeg har lest hittil i år: 

1. Shadow and Bone av Leigh Bardugo

2. Siege and Storm av Leigh Bardugo

3. Ruin and Rising av Leigh Bardugo

4. Six of Crows av Leigh Bardugo

5. Runes av Edna Walters

6. Sweet Evil av Wendy Higgins

7. Sweet Peril av Wendy Higgins

8. Sweet Reckoning av Wendy Higgins

9. Destroy Me av Tahereh Mafi

10. I morgen er alt mørkt av Sigbjørn Mostue

11. The Duff av Kody Keplinger

12. You av Caroline Kepnes

13. The Winner's Curse av Marie Rutkoski

14. Odinsbarn av Siri Pettersen

15. The Distance Between Us av Kasie West

16. Tyngden mellom oss av Kristine Oseth Gustavsen 

17. Red Rising av Pierce Brown

18. Cruel Beauty av Rosamund Hodge

19. Me Before You av Jojo Moyes

20. A Court of Thorns and Roses av Sarah J. Maas

21. Plant-Man av Daniel Milford

22. Maus av Art Spiegelman

23. The Slepper and the Spindle av Neil Gaiman. 

----

De jeg har gjort fete er de jeg virkelig anbefaler videre! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Så langt i år har jeg holdt på med Harry Potter-bøkene, aldri lest dem før. Leste dem på norsk, og oversettelsen er ikke så god, men skrivestilen utvikler seg en hel del gjennom serien. Historien er spennende, synes jeg :) Har altså lest:

Harry Potter og mysteriekammeret (begynte på i 2015, men leste mesteparten i 2016)

Harry Potter og fangen fra Azkaban

Harry Potter og ildbegeret

Harry Potter og fønixordenen 

Harry Potter og halvblodsprinsen

Harry Potter og dødstalismanene

Målet for 2016 er 20 bøker, så jeg ligger sånn dugelig greit an, synes jeg :)

Endret av Kaffekrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Oi, her vil jeg gjerne henge meg på. :D Har goodreadsprofil, og utfordringen min er å lese 55 bøker i år. Er på god vei og vel så det med 31 stk. :nigo: 

Tror bare jeg skriver om høydepunktene her:

#1: Odinsbarn av Siri Pettersen. Jeg leser aldri (!) på norsk, men da jeg først slo til og leste denne, ble jeg ikke skuffet. Utrolig god historie, med fine karakterer.

#5: Sabriel av Garth Nix. Egentlig young adult, men skrevet treffende for alle aldre (over 12isj år). Spennende fantasyhistorie om modighet og kjærlighet.

#9: City of Stairs av Robert Jackson Bennett. Veldig u-meg i type bok. Den er...egentlig litt ubeskrivelig. Rar, uvanlig og spennende uten at det skjer så ekstremt mye action hele tiden. Gode, sterke kvinnelige karakterer.

#10: The Girl Who Circumnavigatet Fairyland in a Ship of Her Own Making av Catherynne M. Valente. YA som er helt oppe i teten med Neil Gaimansk kvalitet. :hjerte: Har ikke lest noen av de andre bøkene enda, men gleder meg veldig. Rar, spesiell og drømmende. Anbefales på det sterkeste!

#15: The Emperor's Blades av Brian Staveley. Denne (sammen med de to andre bøkene) ble uoffisielt kåret til en av de beste fantasyseriene som kom ut etter 2010, og jeg er SÅ enig. Leste alle (de lange) tre bøkene i ett jafs, og er egentlig litt lei meg for at eventyret er over. Utrolig fine karakterer, spennende historie og mye action. En god blanding mellom klassisk fantasy (krig og fred og sånn) og nye vrier på magi.

#25: Bridge of Birds av Barry Hughart. Denne er rett og slett helt magisk! En gammel bok fra 80-tallet som jeg måtte ebay'e for å få tak i. Ikke hverdagskost for meg som neste utelukkende leser på Kindle. Men det var så utrolig verdt det! Dette er en morsom historie om ''an ancient China that never was'', og er uoffisielt kåret til ''Best fantasy you've never read''. Jeg lol'et mange ganger gjennom denne rare historien, som er fylt med varme karakterer og en utrolig spesiell fortellerstil.

#30: Carry On av Rainbow Rowell. Denne begynte jeg å lese uten å vite at det er Harry Potter fan fiction. Men selve historien er kul, og fremdeles såpass ulik HP at den er en fryd å lese. Historien tar en...interessant vending foråsidetsånn... ;) Den er lettlest og underholdende. En perfekt pausebok mellom tunge fantasybøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Holititten

Litt sent i klubben med de to første da, men de siste bøkene jeg har lest er:

1. A thousand Splendid Suns (tusen strålende soler) - Khaled Housseini. Fantastisk bok, viktig tema. Trist, vakker og rørende. Og til tider grotesk.

2. The Kite Runner (drageløperen) - Khaled Housseini. Enda en fantastisk bok, veldig levende og som forrige bok - viktig tema. Trist, rørende, og veldig, veldig vakker. Og som sistnevnte, grotesk til tider. Men på en riktig og viktig måte. Klarte ikke å legge den fra meg.

3. Lost in translation - Jean Kwok. Handler om en smart liten jente og hennes mor som flytter fra Hong Kong til NYC, men ender opp lusfattige og jobbende i en sweatshop-fabrikk i China Town. Rørende bok, igjen - viktig tema. Til tider trist, men egentlig veldig veldig søt.

Har blitt få bøker i år, egentlig, men har endelig fått leselysten tilbake etter mange måneder med lesing som går utenfor koselesing-kategoriene.. Nå er spørsmålet hva jeg skal lese videre. Tenker enten Shantaram eller Stolthet og Fordom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- "Crash & Burn" av Lisa Gardner.

- "The Longest Ride" av Nicholas Sparks.

 

- "The Life List" av Lori Nelson Spielman. Litt Jojo Moyes/Cecelia Ahern-stil over denne. Trist, morsom, søt, varm, fylt med litt klisjeer, men samtidig overraskende. Koste meg med hver eneste side. Anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- "Crash & Burn" av Lisa Gardner.

- "The Longest Ride" av Nicholas Sparks.

- "The Life List" av Lori Nelson Spielman.

 

- "We were the Mulvaneys" av Joyce Carol Oates. En god bok språkmessig, men en nokså tung bok, og tidvis litt for detaljert for min smak, så jeg slet litt med å finne flyten i lesingen, datt lett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kaffekrus

Endelig har jeg, etter et par måneder, kommet i mål med The Storyteller av Jodi Picoult :) Jeg liker bare denne forfatteren mer og mer, med sine uventede vendinger, og hvordan hun tar opp dype temaer på slik en tankevekkende måte. Hennes bøker har virkelig satt spor, og denne kan til og med måle seg med My Sister's Keeper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- "Crash & Burn" av Lisa Gardner.

- "The Longest Ride" av Nicholas Sparks.

- "The Life List" av Lori Nelson Spielman.

- "We were the Mulvaneys" av Joyce Carol Oates.

 

- "Innsirkling" av Carl Frode Tiller. Helt annerledes enn hva jeg hadde forestilt meg på forhånd, på en positiv måte! Ble mektig imponert over Tillers evne til å beskrive hverdagslige situasjoner mellom mennesker på en så treffende måte. Fikk nesten frysninger til tider! Eneste som trakk litt ned var siste delen, men det var nok mest fordi jeg ikke likte karakteren så godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- "Crash & Burn" av Lisa Gardner.

- "The Longest Ride" av Nicholas Sparks.

- "The Life List" av Lori Nelson Spielman,

- "We were the Mulvaneys" av Joyce Carol Oates.

- "Innsirkling" av Carl Frode Tiller.

 

- "The Language of Flowers" av Vanessa Diffenbaugh. Endelig fikk jeg lest boka som "alle" leste for typ 5 år siden,Til å begynne med så kunne jeg faktisk ikke fordra hovedkarakteren, men så plutselig begynte ting å skje, og jeg ble helt oppslukt! Nydelig historie om både kjærlighet og morskjærlighet. Lenge siden jeg har hatt så store problemer med å legge fra meg en bok som ikke er krim eller thriller. Anbefales!

Endret av Miss_Sunshine*
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...