Gå til innhold

Bøker lest i 2016 :D


Gjest

Anbefalte innlegg

Så gøy, her vil jeg henge meg på! :)

1.  The Silver Linings Playbook - Matthew Quick. Har sett filmen tidligere, og har endelig fått lest boka. Likte den veldig godt, synes den beskriver den psykiske tilstanden til hovedkarakteren bedre, og i det hele tatt rett og slett gir en bedre opplevelse av historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Målet mitt på Goodreads i år er 32 bøker, da regnes selvfølgelig bare bøker som jeg leser for første gang.

Så langt i år har jeg lest:
1. Grapes of Wrath - John Steinbeck: Ny favorittbok, Steinbeck er en av mine yndlingsforfattere. Viktig klassiker som alle bør lese en gang i livet, etter min mening.
2. Dubliners - James Joyce: Veldig interessant novellesamling, og høydepunktene er fantastiske, og veier opp for de få novellene som jeg derimot ikke fikk noe ut av i det hele tatt.
3. Dobbeltgjengeren - Fjodor Dostojevski - Veldig merkelig, men det er vel absolutt meningen. Følte meg som hovedpersonen, nesten frustert og veldig forvirret, som forsåvidt passet godt mtp. historien.

Januar var tydeligvis en "klassikermåned" for meg. Februar tror jeg skal gå mer til sakprosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en ganske ujevn leser, så jeg har satt 15 bøker som mål på Goodreads (takk til deg over for tips!). Så spørs det om jeg egentlig kommer i nærheten av det og da :P 

 

1. Innsirkling 2  - Carl Frode Tiller: Starta strengt tatt på den i jula. Sånn ca like bra som nummer en, og kanskje enda mer deprimerende. Han skriver så godt, alt fra de ulike miljøene til alle mulige ansiktsuttrykk og lyder de ulike karakterene lager. Tar meg selv i å lage de samme lydene og uttrykkene når jeg leser. Må la det gå litt tid før jeg tar fatt på nummer tre.

2. Redd Barna - Tiril Broch Aakre: Veldig bra skrevet bok, fine beskrivelser av de dagligdagse tingene med et veldig trist bakteppe.

Holder på med Max, Mischa og Tetoffensiven av Johan Harstad nå, og selv om jeg er frelst så langt spør det om jeg blir ferdig før mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde egentlig linket til Goodreads-profilen min, men vil ikke ha navnet mitt på KG. Here goes: 

The Taming of the Queen - Philippa Gregory (Historisk fiksjon fra min yndlingsforfatter innen sjangeren)

Jane Boleyn, the Infamous Lady Rochford - Julia Fox (Sånn passe, lite Jane, mest Anne) 

Glass House (Morganville Vampires) - Rachel Caine (Fjortisserie, but I can't resist) 

Truls over Grønland - Truls Svendsen (Svært underholdende) 

Dead Girls' Dance (Morganville Vampires) - Rachel Caine

Midnight Alley (Morganville Vampires) - Rachel Caine

Feast of Fools (Morganville Vampires) - Rachel Caine

Lord of Misrule (Morganville Vampires) - Rachel Caine

Waiter to the Rich and Shameless - Paul Hartford (Morsomt om Hollywoods mest kjente restaurant)

Tur. Fra Nordkapp og hjem - Bjørn Arild Ersland 

Garlic and Sapphires, the secret life of a critic in disguise - Ruth Reichl (Like underholdende som Hartford-boka)

Isak - Bjørn Andreas Bull-Hansen (Knallbra dystopi)

Familiene på Cavendon - Barbara Taylor Hartford (Ikke finn på å les den, snork!) 

Carpe Corpus (Morganville Vampires) - Rachel Caine

Fade Out (Morganville Vampires) - Rachel Caine

Kiss of Death (Morganville Vampires) - Rachel Caine

Ghost Town (Morganville Vampires) - Rachel Caine

Lushons Plater - Bjørn Andreas Bull-Hansen (En av de bedre scifi-forfatterne i Norge) 

Landet hvor ingen dør - Ornela Vorpsi (Kjedelig) 

The Walking Dead volumes 17-23

Francis Meyers lidenskap - Henrik H. Langeland (Morsom) 

Øya - Torborg Igland (Spennende) 

Flammealfabetet - Ben Marcus (Kjedelig) 

A Natural History of Dragons - Marie Brennan (Digger den!) 

Cinder - Marissa Meyer (Interessant konsept) 

Leas blogg - Brit Rakeng (Kjedelig)

Marshmallowtesten - Walter Michel (Interessant om atferdspsykologi)

The Beekeepers Ball - Susan Wiggs (Snork!)

More Fool Me - Stephen Fry 

Alt min sønn bør vite om verden - Fredrik Backman (Lo så jeg grein flere ganger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullførte Ghost Story av Peter Straub i går. Tror, på en eller annen måte, at den snek seg inn på lista over de beste bøkene jeg har lest noen gang. Karakterene, og måten de og forholdene mellom dem skildres på er fantastiske. Skildringene er gode. Historien lar deg aldri være helt sikker på hvor den kommer til å ende opp. Anbefaler den på det varmeste.

Skal nå i gang med Side jobs av Jim Butcher. En samling noveller på litt over 400 sider til sammen, inngår i bokserien The Dresden Files. Kommer antageligvis til å pløye gjennom resten av forfatterskapene til Butcher og Straub som veien videre. En god forfatter nytes best i store porsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Grapes of Wrath - John Steinbeck
2. Dubliners - James Joyce
3. Dobbeltgjengeren - Fjodor Dostojevski

4. Frankenstein - Mary Shelley - Wow, skikkelig positiv leseopplevelse. Visste ikke helt hva jeg skulle forvente, tenkte den kanskje kom til å være ganske cheesy, men den var fantastisk nydelig skrevet, og mye vakrere og til stunder filosofisk enn alle Frankenstein-adaptasjoner som noensinne har kommet senere. En glede å lese :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal prøve å få lest minst 1 bok hver måned ihvertfall. Jeg elsker å lese, men blir av og til rastløs og greier ikke lese. Og enkelte bøker gidder jeg ikke lese med mindre de fenger meg helt fra begynnelsen av.

Hittil i år har jeg lest to bøker, men jeg husker ikke hvilken jeg leste først (det var noe krim ihvertfall, jeg har elendig hukommelse). 

Ble ferdig med "Jeg vet hvem du er" av Yrsa Sigurdardòttir i går. Likte boka, den var spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, tørr pinne skrev:

 men jeg husker ikke hvilken jeg leste først (det var noe krim ihvertfall, jeg har elendig hukommelse).

Hvis du er sånn som meg (og flere andre her i tråden tror jeg?) og liker å registrere ting så anbefaler jeg Goodreads, der man kan legge inn hva man har lest før og leser nå, så slipper du å glemme det :fnise:

 

Forresten: til de som har Goodreads her. Noen som vil dele profilen sin? Jeg vil gjerne følge flere folk får mer inspirasjon til hva jeg kan lese. Skjønner jo forsåvidt de som ikke vil ha profilen knyttet til bruker, men kan jo poste anonymt og. Profilen min er i hvert fall her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Store, hvite løgner&Ektemannens hemmeligheter-Liane Moriarty.

Divergent&Insurgent av Veronica Roth. På engelsk.

Fallen engel&Crescendo(på engelsk)-Becca Fitzpatrick. 

Endret av Belle âme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Librarian skrev:

Hvis du er sånn som meg (og flere andre her i tråden tror jeg?) og liker å registrere ting så anbefaler jeg Goodreads, der man kan legge inn hva man har lest før og leser nå, så slipper du å glemme det :fnise:

 

Takk for tips. Jeg har allerede noe lignende, på bokelskere.no, og bruker å registrere bøker jeg har lest der. Har bare vært litt sløv med å oppdatere der inne i det siste. :)  Kjekt å ha oversikt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Librarian skrev:

4. Frankenstein - Mary Shelley - Wow, skikkelig positiv leseopplevelse. Visste ikke helt hva jeg skulle forvente, tenkte den kanskje kom til å være ganske cheesy, men den var fantastisk nydelig skrevet, og mye vakrere og til stunder filosofisk enn alle Frankenstein-adaptasjoner som noensinne har kommet senere. En glede å lese :)
 

Hadde samme opplevelsen for et år eller to siden! Den er liksom fortsatt filosofisk sci-fi først og fremst, ikke kioskhorror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - "The Likeness" av Tana French. Veldig spennende krim, anbefales

2 - "H is for hawk" av Helen Macdonald. Nydelig bok

3 - "Pure" av Andrew Miller, en landsens ingeniør får i oppdrag å tømme en overfylt kirkegård i Paris for eh, rester. Veldig bra skrevet, gode miljøbeskrivelser. Likte ikke slutten, og syns egentlig det skjer lite i boka

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

1. Innsirkling 2  - Carl Frode Tiller

2. Redd Barna - Tiril Broch Aakre

3. Max, Mischa og Tetoffensiven - Johan Harstad. Ny favorittbok! Hadde nesten lyst til å lese de 1100 sidene igjen med en gang jeg gjorde meg ferdig. Anbefales på det sterkeste!

4. Bergeners - Tomas Espedal. Etterfølgeren til Imot Naturen. Likte kanskje den hakket bedre enn denne, men absolutt verd å lese! Det er en fryd å lese Tomas Espedal, og han kommer med gode skildringer. 

5. Krigen har intet kvinnelig ansikt - Svetlana Aleksijevitsj. Om kvinnelige frontsoldater under andre verdenskrig fra Sovjet. Om hvordan menn ble hyllet for insatsen i ettertid, mens mange av kvinnene ble stemplet som ukvinnelige, mye skam. Og traumatiske opplevelser de først under intervjuene boka er basert på orker å fortelle om. Viktig, trist, og interessant.

6. A Game of Thrones - George R.R Martin. Så landa jeg omsider på at jeg skulle starte på A Song of Ice and Fire-serien. Fare for at jeg kun kommer til å lese de resterende bøkene framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.2.2016 at 23.06, Librarian skrev:

Forresten: til de som har Goodreads her. Noen som vil dele profilen sin? Jeg vil gjerne følge flere folk får mer inspirasjon til hva jeg kan lese. Skjønner jo forsåvidt de som ikke vil ha profilen knyttet til bruker, men kan jo poste anonymt og. Profilen min er i hvert fall her.

Jeg vil helst ikke dele profilen min her (selv om den er veldig anonym), men jeg kan godt legge deg til som venn der :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Aah, ingen. Sliter meg fortsatt gjennom Ìmpireachd med ordbok. Nå som gælisk finnes på google translate har det blitt litt lettere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har vært inne i en skikkelig dårlig leseperiode helt siden jul, egentlig, og har kun lest en bok hittil i år. Håper på å få lest litt i påska! Uansett, har lest

- "Crash & Burn" av Lisa Gardner, Kan anbefale denne, veldig god! Lenge siden jeg har vært borti en sånn page-turner. Spenning fra første til siste side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest disse siden sist: Kakerlakkene, Rødstrupe, Sorgenfri, Rettsstridig forføyning, Til Vestisen, Paradisbakken og Jeg lar deg gå. Jeg vil spesielt anbefale sistnevnte, en utrolig spennende thriller med så uventede vendinger at jeg av og til bare satt og gapte og tenkte shit mens jeg febrilske bladde meg videre.

 :ohmy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hogst - Rikard Ingdal: anbefales. Spennende roman. Noen ganger litt mye skildringer, men disse er til gjengjeld veldig gode. 

Anonymkode: db087...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten i stripete pyjamas ble lest ferdig i natt, og den var så utrolig trist :icon_frown: den gjorde utrolig sterkt inntrykk på meg! 

Så har jeg lest bok nr. 3 og 4 i Helter fra Olympos serien av Rick Riordan, og mangler bok 5 for å bli ferdig med serien. Han er en av favorittforfatterene mine, jeg får så god innlevelse i bøkene hans! 

Så fikk jeg endelig lest Rekviem av Lauren Oliver og fullført hennes trilogi som heter Delirium. Veldig fin og tankevekkende trilogi, den anbefales! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...