Gå til innhold

Illy venter på bolla


Illy

Anbefalte innlegg

Godt nyttår til deg og mageboeren! =D Hvordan er formen? Håper virkelig dere snart får noe bedring i sikte slik at du kan kose deg og nyte siste halvdel uten å være lenket til huset. Har dere hatt en fin jul? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt nytt år, Illy! Jeg håper også at du har blitt litt bedre i formen den siste tida, selv om jeg skjønner at du fortsatt er sykemeldt. Hvilken uke er du i nå? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/2/2018 den 9.32, LoveTrain skrev:

Godt nyttår til deg og mageboeren! =D Hvordan er formen? Håper virkelig dere snart får noe bedring i sikte slik at du kan kose deg og nyte siste halvdel uten å være lenket til huset. Har dere hatt en fin jul? 

Godt nyttår! Formen er definitivt på vei oppover! Det er bare litt kamuflert av en kraftig forkjølelse akkurat nå. Men det er mye bedre enn den altoppslukende kvalmen, og den har jeg faktisk bare i korte perioder nå. Jeg kaster opp et par ganger om dagen, men har det fint imellom, får i meg mat og går opp i vekt. Bolla sparker og dytter, og jeg syns det er verdens søteste spark og dytt 😍 Jula har vært veldig fin. Julemat og sånt er litt slitsomt kvalmemessig, men selv det har gått ganske greit 😊

På 1/3/2018 den 12.25, Snotra skrev:

Godt nytt år, Illy! Jeg håper også at du har blitt litt bedre i formen den siste tida, selv om jeg skjønner at du fortsatt er sykemeldt. Hvilken uke er du i nå? :) 

Godt nyttår, Snotra! Jeg har som sagt over blitt bedre 😃 Jeg er sykemeldt fortsatt, men skal til legen neste uke for en vurdering. Jeg hadde helt klart fått til å jobbe litt nå, men har en litt vrien arbeidssituasjon hvor man stort sett ikke får jobbe gradert eller tilrettelagt, så jeg må diskutere med legen og arbeidsgiver. Nå er jeg over halvveis, uke 22+5 i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Illy skrev:

Godt nyttår! Formen er definitivt på vei oppover! Det er bare litt kamuflert av en kraftig forkjølelse akkurat nå. Men det er mye bedre enn den altoppslukende kvalmen, og den har jeg faktisk bare i korte perioder nå. Jeg kaster opp et par ganger om dagen, men har det fint imellom, får i meg mat og går opp i vekt. Bolla sparker og dytter, og jeg syns det er verdens søteste spark og dytt 😍 Jula har vært veldig fin. Julemat og sånt er litt slitsomt kvalmemessig, men selv det har gått ganske greit 😊

Godt nyttår, Snotra! Jeg har som sagt over blitt bedre 😃 Jeg er sykemeldt fortsatt, men skal til legen neste uke for en vurdering. Jeg hadde helt klart fått til å jobbe litt nå, men har en litt vrien arbeidssituasjon hvor man stort sett ikke får jobbe gradert eller tilrettelagt, så jeg må diskutere med legen og arbeidsgiver. Nå er jeg over halvveis, uke 22+5 i dag!

Hurra for at du er godt over halvveis! Alle milepæler er stas! 

Og så bra at du endelig føler deg ordentlig på bedringens vei. Du har jo hatt en veldig tøff høst, det må føles godt å endelig føle at det går i riktig retning. Jeg håper det blir ei fin løsning i forhold til arbeidssituasjonen din. Du er jo ikke den eneste som har hatt en jobb som ikke lar seg forene med graviditet, så jeg håper det ordner seg uten for mye styr for din del. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/8/2018 den 13.01, Snotra skrev:

Hurra for at du er godt over halvveis! Alle milepæler er stas! 

Og så bra at du endelig føler deg ordentlig på bedringens vei. Du har jo hatt en veldig tøff høst, det må føles godt å endelig føle at det går i riktig retning. Jeg håper det blir ei fin løsning i forhold til arbeidssituasjonen din. Du er jo ikke den eneste som har hatt en jobb som ikke lar seg forene med graviditet, så jeg håper det ordner seg uten for mye styr for din del. :) 

Takk! Det er skikkelg stas 😃 23 uker var også en milepæl, med en liten mulighet for å overleve utenfor. Jeg tror bolla har lyst til å bryte seg ut gjennom navlen min, men jeg har gitt henne streng beskjed om å det er det eneste stedet hun får lov å prøve!

Det er veldig godt å være på bedringens vei 😊 De fleste gravide hos oss går ut med svangerskapspenger når magen begynner å bli synlig, men det er enkelte som har jobbet videre. Jeg har snakket med legen om hva slags tilrettelegging jeg trenger, så blir neste steg å finne ut hvordan arbeidsgiver kan tilrettelegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bihulebetennelse og er slapp, og bolla er på størrelse med en chinchilla og ikke slapp. Hun har begynt å få en slags døgnrytme. Chinchillaer er vel nattdyr? Det stemmer bra :PFra klokka 24 og utover rister magen, og så har hun en runde i 12-13 tida på formiddagen også. Det er veldig koselig å ligge og kjenne på magen om natta, søvn er litt vanskelig uansett.

Av symptomer så har jeg kvalmen da, men det er noe helt annet enn tidligere. Så er det halsbrann og sure oppstøt. Gaviscon som jeg fikk tips om hjelper bra! Men det smaker jo så grusomt. I tillegg har jeg kjøpt meg ei kjempepute, og har en hel gjeng vanlige puter i senga, sånn at jeg sover mer eller mindre sittende. Jeg begynner å mistenke at nestetettheten er et symptom det også, selv om det startet med en forkjølelse som ble bihulebetennelse. For noen dager siden oppdaget jeg dessuten at puppene mine har blitt matstasjoner. Hvis de havner i klem om natta, lekker de. Litt gøy og litt ekkelt! Men bare det å ha pupper som er store nok til å havne i klem noe sted er ganske gøy.

En ting jeg har tenkt på i det siste er hva slags klær bruker egentlig en baby? Og da særlig en baby i mai. Jeg har aldri tenkt over det før. Altså helt basic, hvilke plagg er det som hører sammen. Body og strømpebukse? Jeg er ikke så veldig observant av meg, og har aldri lagt merke til hva små babyer faktisk har på. Vi arver masse klær, så jeg tror ikke jeg trenger å tenke så mye på innkjøp (søren og). Men jeg frykter at vi skal gå ut av sykehuset med nurket i en kombinasjon av klær som er latterlig både praktisk sett, temperaturmessig og stilmessig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig med en sprellende chinchilla!! Jeg syns det er veldig kjekt at de er aktiv om kvelden/natten, da har jeg liksom roen for neste dag og stresser ikke så veldig når det er litt roligere perioder på dagtid. 

Jeg har lurt på det samme ang klær. Skrev liste over det jeg har i forskjellige størrelser, og jeg har jo bare handlet bodyer og pysjamaser :P Bruker de bukser eller bare strømpebukser? Sånn komfortmessig så kunne jeg absolutt foretrukket å dasse rundt i en ullstrømpebukse selv:fnise: Temperaturmessig har jeg kjøpt litt klær i ullblandinger med bambus eller silke til sommermånedene. Men tipper man kommer langt med bomull også? Mens stilmessig kunne jeg gjerne tenkt meg noe gøyalt på vei ut av sykehuset :P En Pink floyd-body med skinnjakke over hadde jo vært å foretrekke:sjenert: Kanskje du får noe kjekt blant arvegodset? Har du handlet noe mer enn den ene kjolen nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte body + bukse, la til en genser hvis det var kaldt, eventuelt tynn dress/ulldress hvis det var enda kaldere (man kan jo aldri vite med mai - plutselig snør det :sprettoy:)! Nå blir det jo dere som bestemmer hva babyen skal ha på seg da :fnise: Noen foretrekker strømpebukse, noen liker bukse med fot, vi likte best bukse + sokker siden vår snupp er en relativt kortbent liten sak og strømpebukser får veldig mye ekstra stoff. Hun hater fremdeles strømpebukser, faktisk :ler: Vår ble født i juni, og vi brukte desidert mest langermede bodyer. Et par kortermede kan være kjekke å ha til ekstra varme dager eller hvis dere får det veldig varmt inne hos dere. 

Elsker bildet jeg ser for meg av rocka pink floyd-baby :hoho: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å ha med ei tynn bomullslue også, forresten, i tilfelle det er kjølig når dere skal hjemover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langerma body og strømpebukse eller bukse og sokker, samt tynn bomullslue er fint for mai-babyer. 

Vi fikk høre fra alle hold at det ikke var noe poeng å kjøpe klær mindre enn str 56, for alle vokser seg visst ut av 50 kjempefort.. vi hadde derfor INGEN klær som passer da hun kom litt tidlig og bare 45 cm lang. Hjemreise-antrekket ble derfor en pysj hun regelrett svømte i, pent dandert med lue og teppe :hoho: Alle de andre babyene på vei hjem hadde på seg lekre strikka hentesett. Men de jammen lot ikke sykehuset oss å ta med ungen hjem uansett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også for det meste kjørt bukse pluss body. Jeg hadde strømpebukse med til sykehuset, men jeg var halvredd hele babyen og strømpebukse var så vanskelig å få på. Morsomt å tenke på nå :fnise:

Jeg hadde samme erfaring med 50/56. Selv om M kom ca. på termin var hun bare 47 cm, så vi måtte på shopping etter mindre klær :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår svømte i størrelse 50 da vi hadde henne med hjem :fnise: Hun var 48 cm og 2.8 kg, og jeg tipper at prematurklær (str 44) hadde passet perfekt akkurat da hun kom ut. Hun så skikkelig rar ut der hun satt da vi skulle hjem fra sykehuset; illsint og bitteliten i den store bilstolen, med aaalt for store klær.  Folk sier "du kan jo bare brette opp størrelse 56", men altså... Det koster ikke allverdens med en body eller tre, så jeg stemmer for å ha noe som passer selv i starten! Dyre plagg som ulldresser og sånt skjønner jeg at man ikke gidder å kjøpe i størrelse bitteliten eller prematur, men sånn ellers synes jeg det er litt kjipt å la dem svømme i svære klær. Jeg innbiller meg at det ikke er noe behagelig å ligge på masse "klesbulker" for små sensitive kropper :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slår et slag for strømpebukse! Men nå har frøkna vår alltid vært langbeint. 

Sokker kan vi hvertfall bare glemme at sitter på :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/12/2018 den 0.26, LoveTrain skrev:

Så koselig med en sprellende chinchilla!! Jeg syns det er veldig kjekt at de er aktiv om kvelden/natten, da har jeg liksom roen for neste dag og stresser ikke så veldig når det er litt roligere perioder på dagtid. 

Jeg har lurt på det samme ang klær. Skrev liste over det jeg har i forskjellige størrelser, og jeg har jo bare handlet bodyer og pysjamaser :P Bruker de bukser eller bare strømpebukser? Sånn komfortmessig så kunne jeg absolutt foretrukket å dasse rundt i en ullstrømpebukse selv:fnise: Temperaturmessig har jeg kjøpt litt klær i ullblandinger med bambus eller silke til sommermånedene. Men tipper man kommer langt med bomull også? Mens stilmessig kunne jeg gjerne tenkt meg noe gøyalt på vei ut av sykehuset :P En Pink floyd-body med skinnjakke over hadde jo vært å foretrekke:sjenert: Kanskje du får noe kjekt blant arvegodset? Har du handlet noe mer enn den ene kjolen nå? 

Ja, det er egentlig veldig koselig at det blir leven etter sengetid :) Og nettopp det at man kan man tenke at "hun våkner nok til kvelden" hvis det blir litt for rolig gjennom dagen. I dag er hun forresten helt fullstendig turbo, etter en (litt for) rolig dag i går. Eller så er det bare at hun har lagt seg på tvers, for det dulter på høyre og venstre side av magen samtidig.

Det er akkurat en av tingene jeg har lurt på, hva har de egentlig på underkroppen :fnise: Hvorfor i alle dager har jeg ikke lagt merke til det når jeg har hilst på babyer? Håper virkelig du får tak i Pink-Floyd og skinnjakke :ler: Det kan godt hende vi finner mye fint blant arvegodset :Nikke: Jeg har kjøpt ei sparkebukse. Så nå har hun to ting! Eller fire på en måte, jeg bestilte en kengurutopp/tubetopp til å bære henne i som nyfødt, og ved et uhell så ble det to like. Det er ikke sikkert vi får til å bruke det en gang, men det virker veldig koselig.

På 1/12/2018 den 7.11, miore skrev:

Vi kjørte body + bukse, la til en genser hvis det var kaldt, eventuelt tynn dress/ulldress hvis det var enda kaldere (man kan jo aldri vite med mai - plutselig snør det :sprettoy:)! Nå blir det jo dere som bestemmer hva babyen skal ha på seg da :fnise: Noen foretrekker strømpebukse, noen liker bukse med fot, vi likte best bukse + sokker siden vår snupp er en relativt kortbent liten sak og strømpebukser får veldig mye ekstra stoff. Hun hater fremdeles strømpebukser, faktisk :ler: Vår ble født i juni, og vi brukte desidert mest langermede bodyer. Et par kortermede kan være kjekke å ha til ekstra varme dager eller hvis dere får det veldig varmt inne hos dere. 

Elsker bildet jeg ser for meg av rocka pink floyd-baby :hoho: 

Det høres jo veldig enkelt og greit ut! Jeg forestiller meg at det skal være så varmt i mai, men når jeg tenker nærmere etters å stemmer kke alltid det, nei. Jeg skjønner datteren din godt, har det problemet med strømpebukser selv. Hvis mageboeren arver mine bein er det kanskje en fordel med bukse :Nikke: Jeg tror vi går for en del langermede bodyer da, i hvertfall i starten, og så går det jo an å kjøpe flere kortermede når det forhåpentligvis begynner å bli skikkelig varmt.

På 1/12/2018 den 7.33, _marielle_ skrev:

Langerma body og strømpebukse eller bukse og sokker, samt tynn bomullslue er fint for mai-babyer. 

Vi fikk høre fra alle hold at det ikke var noe poeng å kjøpe klær mindre enn str 56, for alle vokser seg visst ut av 50 kjempefort.. vi hadde derfor INGEN klær som passer da hun kom litt tidlig og bare 45 cm lang. Hjemreise-antrekket ble derfor en pysj hun regelrett svømte i, pent dandert med lue og teppe :hoho: Alle de andre babyene på vei hjem hadde på seg lekre strikka hentesett. Men de jammen lot ikke sykehuset oss å ta med ungen hjem uansett! 

Takk! Det med lue hadde jeg nok fort glemt, men etter litt googling skjønner jeg at små babyer omtrent alltid har lue når de skal ut.

Jeg innbiller meg at hun skal være liten når hun kommer ut fordi jeg var og er det selv. Men jordmoren påpekte at hun hadde lange lårbein på OUL, så kanskje hun har tenkt å bli lang. Kjolen jeg kjøpte som første plagg er størrelse 50, så kanskje den passer når vi skal hjem? Og hvis klærne ikke passer så får vi bare følge deres eksempel og dandere pent, det er jo veldig vanskelig å vite!

På 1/12/2018 den 8.07, Weebs skrev:

Vi har også for det meste kjørt bukse pluss body. Jeg hadde strømpebukse med til sykehuset, men jeg var halvredd hele babyen og strømpebukse var så vanskelig å få på. Morsomt å tenke på nå :fnise:

Jeg hadde samme erfaring med 50/56. Selv om M kom ca. på termin var hun bare 47 cm, så vi måtte på shopping etter mindre klær :P 

Det er et godt poeng! Jeg kommer sikkert ikke til å tørre å ta på strømpebukse hvis det er litt vanskelig. Og ikke mannen heller. Det er kanskje tryggest å gå for mest mulig løstsittende bukser i starten :fnise: Takk for tipset om Gaviscon tidligere, forresten. Det redder meg selv om jeg hater det (pga. smaken).

På 1/12/2018 den 8.20, miore skrev:

Vår svømte i størrelse 50 da vi hadde henne med hjem :fnise: Hun var 48 cm og 2.8 kg, og jeg tipper at prematurklær (str 44) hadde passet perfekt akkurat da hun kom ut. Hun så skikkelig rar ut der hun satt da vi skulle hjem fra sykehuset; illsint og bitteliten i den store bilstolen, med aaalt for store klær.  Folk sier "du kan jo bare brette opp størrelse 56", men altså... Det koster ikke allverdens med en body eller tre, så jeg stemmer for å ha noe som passer selv i starten! Dyre plagg som ulldresser og sånt skjønner jeg at man ikke gidder å kjøpe i størrelse bitteliten eller prematur, men sånn ellers synes jeg det er litt kjipt å la dem svømme i svære klær. Jeg innbiller meg at det ikke er noe behagelig å ligge på masse "klesbulker" for små sensitive kropper :hjerte: 

Både mannen og jeg var små babyer, og på nyfødtbilder ser man mer klær enn baby :fnise: Så kanskje vi gjør taktisk klokt i å velge str. 50. Vi får heller selge det ubrukt eller gi det til noen som har gått i motsatt felle hvis lillemor viser seg å starte på 56. Eventuelle dyre plagg tenkte jeg å vente med til etter at hun har kommet ut. Det er greit med mai, jeg regner med det går fint uten ulldress.

På 1/12/2018 den 8.47, Marimba skrev:

Slår et slag for strømpebukse! Men nå har frøkna vår alltid vært langbeint. 

Sokker kan vi hvertfall bare glemme at sitter på :P

 

Det er noe med det og, jeg har lagt merke til at babyer sjelden har på to sokker lenge om gangen. Jeg håper på at det er masse strømpebukser og/eller bukser i arveklærne, så slipper vi å ta valget :biggrin: Nå husker jeg hvor sinna jeg var på krøllete strømpebukser som barn selv, men hvem vet, kanskje hun her er langbeint.

Jeg er veldig fornøyd med at jeg har lært at vi trenger langermede bodyer, strømpebukse/bukse og tynn lue. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heisann, Illy! Slenger meg med på LoveTrain sitt spørsmål jeg også. Og hvor langt er du på vei nå? :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/25/2018 den 9.25, LoveTrain skrev:

Fortsatt fremgang i formen? :) 

 

På 1/29/2018 den 10.24, Snotra skrev:

Heisann, Illy! Slenger meg med på LoveTrain sitt spørsmål jeg også. Og hvor langt er du på vei nå? :smilbla:

Det er fortsatt fremgang :) Takk for at dere spør til tross for at jeg er helt elendig på å oppdatere! Nå har jeg spyfrie dager innimellom, og kvalmefrie perioder. Sist helg var skikkelig dårlig, med sykehustur og hele pakka, men nå er det tilbake i rimelig form igjen.

Uke 26+2 nå, og 99 dager igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er elendig på oppdatering når formen din varierer sånn. Sykehus var pga HG "håper" jeg?

Tenk at du er under 100 dager da!:nordvesta:  Begynner det å synke litt inn at det kommer en liten baby om noen måneder? Jeg tror vi kommer til å få supersjokk her i huset når vi plutselig kommer inn døren med et lite menneske som plutselig inntar sjefsrollen:fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver en ordentlig oppdatering, siden jeg skriver så sjelden. Nå hadde det blitt tidenes avhandling om jeg prøvde meg på å skrive et innlegg uten å følge en struktur :fnise:

Termin: 11. mai.

På vei:  26+2.

Igjen til termin: 99 dager. Det er jo ingenting!

Kjønn:  Jente :babyjente: Jordmor på OUL virket sikker på det i hvert fall. Nå har hun fått navn, og rosa kjole, så nå håper jeg det stemmer!

Neste kontroll: Hos jordmor i uke 28.

Ultralyd: 13. desember.

Liv i magen: Masse liv! Det er roligere dager innimellom, men jeg innbiller meg at det er en ganske aktiv krabat der inne. Hun er alltid aktiv når jeg skal sove :fnise:

Vektøkning: Da jeg begynte å få i meg mer mat, begynte jeg å gå opp fort. Så nå har jeg tatt igjen startvekten, og er på god vei videre oppover. Nøyaktig hvor mye vet jeg ikke nå, for så lenge det går riktig vei vil jeg ikke følge så nøye med på det.

Plager:  Fortsatt kvalme og oppkast, men mye mindre enn tidligere. Halsbrann og sure oppstøt henger ved, men jeg klarer å forebygge noe av det. Lavt blodtrykk og blodtrykksfall, som i enkelte tilfeller fører til at jeg besvimer. Tett nese har visst kommet for å bli :dry: Og så har jeg fått mer kynnere, som kan være ganske ubehagelige. De kommer når jeg går, slik at jeg må stoppe opp eller sette meg ned for å få dem bort.

Cravings: Saftig frukt, mango, pærer, appelsiner, grønne druer. Og jeg som blir kvalm av tanken på godteri av alle slag, og ikke har hatt noe problem med å holde sukkerinntaket nede. Nå spiser jeg sikkert så mye frukt at effekten av null sjokolade er helt borte. 

Søvn: Hverken jeg eller bolla sover så mye om natta :PHun spreller, og jeg kjenner på sprellingen :rodmer: Halsbrann, kvalme, tett nese, dobesøk, mage i veien og full aktivitet i magen gjør det vanskelig å sovne. Men jeg har spesialrigget senga, med store puter på de rette plassene, så jeg har det fint der, selv om søvnen blir oppstykket. 

Humør: Jeg er stort sett i godt humør. Nå begynner jeg å bli lei av å være så mye hjemme satt ut av dårlig form. Når formen er bedre, er jeg mer rastløs og har mer dårlig samvittighet overfor jobb og alt jeg skulle gjort enn tidligere. Men generelt sett kjenner jeg meg lykkelig. 

Utålmodig: Ikke så veldig. Etter OUL syns jeg plutselig at det går ganske fort. Det er så mye som ikke er på plass enda, så jeg er glad det er en del uker igjen. Men jeg gleder meg veldig til bolla kommer ut! Samtidig klarer jeg virkelig ikke å se det for meg.

Innkjøp: En liten kjole, to bodyer, en sparkebukse en lue og to bæretuber på salg. Og ny og større bil. Et så stort innkjøp som bilen veier vel opp for at det går tregt med resten? Vi er så heldige å få arve mye, men jeg aner egentlig ikke hva.

Barnerom:  Det har vi ikke enda, først må vi dele av og pusse opp et rom og det har vi ikke begynt med. Nå gleder jeg meg til å få ei seng inne på vårt soverom som jeg kan re opp :)

Sykehusbagen: Jeg har hverken bag eller innholdet i den klart enda. Men jeg har i det minste begynt å tenke litt på det!

Tanker om fødselen:  Fødeselen kjennes fortsatt fjern og uvirkelig. Den er på så betryggende avstand at jeg gleder meg litt. Men jeg kommer nok til å bli nervøs når det nærmer seg. Jeg er såpass redd for å ha smalt bekken og at babyen skal sitte fast, at jeg må nok snakke med noen om det i god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...