Gå til innhold

Er et samfunn uten religion ønskelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Casper1337 skrev:

Det er ikke argumentsjon på feilsluttning. Dersom alle konverterte til en religion ville man fått slutt på alle krigene med religiøst grunnlag. Vi hadde hatt mindre utroskap osv.. Annen uetisk adferd som stammer av sosiale forhold hadde vel holdt seg stabilt om ikke blitt mindre da det er stort fokus på medlidenhet og generøsitet i mange religioner, noen mer enn andre. Skjønner ikke helt det regnestykket ditt.

Nå har vi fått dokumentert at det egentlig er svært FÅ kriger som har vært ført av religiøse grunner. Jeg tror det var rundt en prosent eller noe. Lite var det iallfall. Så det kan vi se bort fra. Utroskap? Fins det noen som helst grunn til å tro at det skulle forsvinne bare fordi om en eller annen religion stod sterkt i befolkningen? Trofasthet og forpliktende relasjoner er et tema for ateister og agnostikere også. Svært mange av oss ser det som viktig i et forhold. Vi har en etikk som forplikter oss, og forsøker å leve etter den.

Du er påfallende opptatt av at det ikke REKKER med at valg og handlinger har konsekvenser i dette livet. Du må tydeligvis ha straff og belønning i et hypotetisk etterliv, også. Hvorfor det, egentlig? Er det ikke straff nok for den som er utro at partneren går fra vedkommende og at familien rakner? Det er et rent mareritt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En verden uten religion er en verden uten trøst. Når alt går til h..... er religionen det eneste håpet man har. Jeg foretrekker å dø med håp selv om det kanskje ikke er bunnet I noe reelt. Mange har bare religionen å støtte seg til. Jeg ser ingen grunn til å ta dette fra disse. Ateisten stoler på at menneskeheten ordner opp, men ikke alle har den luksusen.

Selv folk som lever I stor velstand kan miste meningen med livet. Troen kan være det som gjør de til nyttige samfunnsborgere.

Hvorfor henge seg opp I om folk tror eller ikke? Jeg bryr meg like lite om hva folk gjør I senga.

Anonymkode: 219e9...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Se på Island. Landet med størst antall ikke troende eller ateister. Mist kriminalitet på verdensbasis mener jeg. De har nesten ikke bruk for politi, og alle er veldig gode med hverandre. Så ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/2/2016 at 21.34, Casper1337 skrev:

Skal jeg linke deg til 1000+ saker om ikke troende pedofile i europa? Nei det har jeg ikke tid til...
Gidd å bruke tid til å linke til ting, for hver prest som tafser på barn har du sikkert tusen Ateister som gjør det samme.

"Så de mest religiøse landa i Midtøsten er per din definisjon de mest etiske og moralske samfunna i verden."

hvor har du det ifra? Jeg snakker at om hele verden delte og praktiserte en eneste religion. Har ikke sagt en dritt om situasjonen i Midtøsten eller Muslimske land i noen av mine poster.

Du henviser til at religiøse samfunn vil bli mer lovlydige. Hvorfor er det da omfattende avdekning av PRESTER som er pedofile og andre religiøse sekter som begår forferdelige umoralske handlinger? Hvis religiøse var lovlydige og moralske, hvorfor er det da så mange eksempler på det motsatte? Hva med all fordømming av andre som ikke er like oss selv? I mer sekulariserte samfunn er det mer åpenhet rundt inidividets identitet og selvstendighet, i religion er det guden som er i sentrum. Alt man gjør/ikke gjør skal man gjøre fordi man frykter gud.  

Jeg har ikke nevnt noe om at ikke-troende ikke bryter loven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/2/2016 at 22.13, Casper1337 skrev:

1) Fordi typ 80-90% av de som sitter i amerikanske fengsler er negere og mange relativt enkelt konverteres til Islam gjerne i fengselet og fordi feks UTROSKAP og ALKOHOLBRUK er ikke straffbart ifølge amerikanske lover.
Ikke for å spore av men du tror vel også at dersom man er mørk i huden så er man mindre lovlydig eller?

2) At mennesker med religiøs tilhørighet stjeler og voldtar beviselig mer enn de ikke religiøse vil jeg gjerne se data på.. Altså om du kommer med gyldig statistikk som gjelder verdens populasjonen så er jeg veldig interessert i å se det. Med gyldig mener jeg at det skal være velgjennomførte studier med gode kontroller for faktorer som kan spille inn, tror det er fair å be om.

Jeg tror du kommer til å slite med å backe det tullet ditt.

Kom med source til de statistikkene dine.. Venter spent på bevisene dine
 

Hvis du representerer denne religionen som verden skal ha, vil jeg helst ikke leve i den verden. 

De sidene du viser her er ikke spesielt empatiske, ydmyke eller høflige. Heller nedlatende og med et menneskesyn som ikke godtar og erkjenner andre mennesketyper(Ref: "negere" og at "negere" er mer kriminelle enn andre). Lykke til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, førstedamen skrev:

Se på Island. Landet med størst antall ikke troende eller ateister. Mist kriminalitet på verdensbasis mener jeg. De har nesten ikke bruk for politi, og alle er veldig gode med hverandre. Så ja.

Det er også et land hvor man har rundt det samme innbygger tallet som man har i Sør-Trøndelag. 

Anonymkode: 77e55...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest førstedamen
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også et land hvor man har rundt det samme innbygger tallet som man har i Sør-Trøndelag. 

Anonymkode: 77e55...80a

ja men så er det multikultur der og så det er liksom ikke en samlig snille trøndere heller da.Så kommer nok av litt mer enn bare det tror nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også et land hvor man har rundt det samme innbygger tallet som man har i Sør-Trøndelag. 

Anonymkode: 77e55...80a

Hvorfor er det relevant? Mener du at ateister blir snillere hvis innbyggertallet er lavere?

Anonymkode: fdfba...0d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et samfunn uten religion hadde vært fantastisk. Menneskene kan tro på hva de vil, men holde det adskilt fra samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...