Gå til innhold

Er et samfunn uten religion ønskelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er kristen, og er nok på mange måter farget av min bakgrunn, men jeg har tenkt på dette. Mange påstår at verden ville blitt en så mye bedre plass uten religion, men personlig stiller jeg spørsmål ved dette.

I et samfunn som det norske, der religionen i større og større grad blir en privatsak, er min erfaring også at det ikke finnes noen objektiv sannhet - det viktige, det er hva som er rett og sant for deg. Jeg tror at mennesker i bunn og grunn har en evne til å tenke moralsk, og til å ta gode valg. Likevel tror jeg ikke det er godt å leve uten noen klare grenser, der alt blir opp til egen dømmekraft, for vi mennesker lar oss påvirke av så mye.

Kontrastene mellom miljøet jeg er vant med fra menigheten, og det jeg møter ellers i min hverdag, har i blant sjokkert meg. Flere av de jeg kjenner mener det er uproblematisk å drikke seg full, og at å ha sex med akkurat hvem man vil er ens egen sak og ingen annens. Og det er greit, jeg legger meg ikke opp i deres valg. Men når jeg ser konsekvensene alkohol i en del tilfeller bærer med seg, og når folk forteller om hvordan de blir såret etter sex som har endt i følelser, eller at noen ble gravide med en tilfeldig gutt, men synes det er for vanskelig å ta abort, må jeg jo innrømme at jeg ikke forstår hva dette livet har å by på som er så fantastisk. Utroskap virker til å bli mer og mer vanlig og akseptert, og folk skiller seg som aldri før.

Ellers legger jeg merke til at mange som ikke er religiøse, har behov for å fylle livet sitt med mening på andre måter. Og for de aller fleste tror jeg de har et godt liv med den meningen de skaper seg - om det er å engasjere seg i en god sak, eller om det er et vanlig liv med familie. Men for noen virker det som de prøver å fylle et tomrom med et overdrevent fokus på trening, alkohol, eller hva som helst som har så liten betydning i lengden, og som i noen tilfeller blir usunne besettelser.

Sammen med dette, erfarer jeg ofte også at folk bare blir mer og mer opptatt av seg og sitt, og mindre opptatt av de rundt seg. Jeg vet at dette er grove generaliseringer, og det er ikke slik at jeg mener man må være religiøs for å være et godt menneske. Men likevel kan jeg ikke la være å undre meg på om verden virkelig ville blitt et bedre sted uten religion.

Anonymkode: 77712...a7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moral decay, alle nye generasjoner beskyldes for det, det er aldri noen endring. 

Det finnes mange ting vi burde kvitte oss med før vi kvitter oss med religion.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moral decay, alle nye generasjoner beskyldes for det, det er aldri noen endring. 

Det finnes mange ting vi burde kvitte oss med før vi kvitter oss med religion.

Her må jeg si meg enig med deg! De som gir religion skylden for så mye av krigen og elendigheten i verden, og mener at det ville løst alle problemer, kan jeg ikke forstå. Vi hadde alltids funnet andre ting å gjemme oss bak.

Anonymkode: 77712...a7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med religion er at de er førsteprioriteten til så mange. Vi tar i mot religiøse flyktninger, men ikke klimaflyktninger. Dette var ikke for å starte en flyktningdebatt, men bare et eksempel på at det prioriteres helt feil. Vi har mye viktigere ting å diskutere og krangle om, enn hvilken av de hellige bøkene som skal følges.

Anonymkode: d6a80...569

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor for øyeblikket i en liten by i USA, her er de veldig kristne. Jeg er ikke kristen. Ble enda mindre kristen etter jeg kom hit. Jeg har en kjæreste, jeg er 17 år. Jeg har venner som koser seg på fester, med alkohol og har aldri hatt det bedre. De ligger ikke rundt, de klarer å passe på seg selv. Jeg er glad i å feste jeg også med litt alkohol, fordi det gjør det enklere å snakke med folk og jeg blir fort mer åpen. Har ikke generelt problemer for å åpne meg for andre, men det gjør meg på en måte enda mer utadvent.

Har et par venner som er veldig sjenerte, hvor personligheten deres stråler frem når de får i seg litt alkohol. Jeg tror det er forskjell på folk, de som ligger rundt og klager, men har kanskje et bedre liv fordi de ikke lever etter en gammel bok, men faktisk noe litt mer troverdig. Er oppdratt i kristen familie og var mye i kirken som yngre, pga. jeg sang i kirkekor. Jo mer jeg er borti kristne mennesker som forteller om hva de tror på, dess mindre kristen føler jeg meg.

Heldigvis er det forskjell på folk, og godt er det! Noen trives som kristne i forskjellige grader, (her omkring i byen følger de bokstavelig talt bibelen som hvordan de lever). Andre trives med seg selv og tror rett og slett ikke på noe høyere makter. Personlig føler jeg at religiøse mennesker er de som dømmer andre mest. Men det er de menneskene jeg har værr borti da. Finnes helt sikkert en haug av kristne mennesker som respekterer andres seksualitet, forhåpentligvis.:) 

Anonymkode: bbf0c...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med religion er at de er førsteprioriteten til så mange. Vi tar i mot religiøse flyktninger, men ikke klimaflyktninger. Dette var ikke for å starte en flyktningdebatt, men bare et eksempel på at det prioriteres helt feil. Vi har mye viktigere ting å diskutere og krangle om, enn hvilken av de hellige bøkene som skal følges.

Anonymkode: d6a80...569

Tja, så lenge man ikke har trygghet der man er, mener jeg at man bør tas imot som flyktning uansett. Hvorvidt de religiøse flyktningene prioriteres med bakgrunn i årsaken til at de er flyktninger, kan jeg ikke uttale meg om, for det har jeg ikke kunnskap nok til. Men at religionen er viktig for mange, det er det jo ingen tvil om. Om noen av disse religionene skulle være sanne (som mange mener at sin religion er), er riktignok dette det viktigste man kan diskutere.

 

Bor for øyeblikket i en liten by i USA, her er de veldig kristne. Jeg er ikke kristen. Ble enda mindre kristen etter jeg kom hit. Jeg har en kjæreste, jeg er 17 år. Jeg har venner som koser seg på fester, med alkohol og har aldri hatt det bedre. De ligger ikke rundt, de klarer å passe på seg selv. Jeg er glad i å feste jeg også med litt alkohol, fordi det gjør det enklere å snakke med folk og jeg blir fort mer åpen. Har ikke generelt problemer for å åpne meg for andre, men det gjør meg på en måte enda mer utadvent.

Har et par venner som er veldig sjenerte, hvor personligheten deres stråler frem når de får i seg litt alkohol. Jeg tror det er forskjell på folk, de som ligger rundt og klager, men har kanskje et bedre liv fordi de ikke lever etter en gammel bok, men faktisk noe litt mer troverdig. Er oppdratt i kristen familie og var mye i kirken som yngre, pga. jeg sang i kirkekor. Jo mer jeg er borti kristne mennesker som forteller om hva de tror på, dess mindre kristen føler jeg meg.

Heldigvis er det forskjell på folk, og godt er det! Noen trives som kristne i forskjellige grader, (her omkring i byen følger de bokstavelig talt bibelen som hvordan de lever). Andre trives med seg selv og tror rett og slett ikke på noe høyere makter. Personlig føler jeg at religiøse mennesker er de som dømmer andre mest. Men det er de menneskene jeg har værr borti da. Finnes helt sikkert en haug av kristne mennesker som respekterer andres seksualitet, forhåpentligvis.:) 

Anonymkode: bbf0c...a20

At en del religiøse kan være veldig dømmende, det kan vi være enige om, dessverre. Samtidig tror jeg ikke nødvendigvis de samme menneskene ville vært mindre dømmende om de ikke var religiøse. Men mange bruker dessverre sin religion som en unnskyldning for å se ned på andre. Dog oppfordrer hvertfall Bibelen tydelig til å ikke dømme :)

Om folk velger å drikke alkohol, så er det helt greit for meg. Det er når venner forteller om at de drakk så mye at de ikke hadde noe særlig kontroll, og klinte med 15 gutter på en kveld, våkna ved siden av ei jente man ikke aner hvem er, eller sovna i spybøtta, at jeg ikke helt kan forstå folks valg. Da det var studiestart her, hadde det på sett og vis vært deilig om jeg drakk alkohol, med tanke på at de fleste aktivitetene innebar nettopp det.

Jeg er på ingen måte ute etter å dømme ikke-religiøse her, bare for å være tydelig på det. Men det er noen ting jeg legger spesielt merke til, som får meg til å undres på dette :)

Anonymkode: 77712...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At en del religiøse kan være veldig dømmende, det kan vi være enige om, dessverre. Samtidig tror jeg ikke nødvendigvis de samme menneskene ville vært mindre dømmende om de ikke var religiøse. Men mange bruker dessverre sin religion som en unnskyldning for å se ned på andre. Dog oppfordrer hvertfall Bibelen tydelig til å ikke dømme :)

Om folk velger å drikke alkohol, så er det helt greit for meg. Det er når venner forteller om at de drakk så mye at de ikke hadde noe særlig kontroll, og klinte med 15 gutter på en kveld, våkna ved siden av ei jente man ikke aner hvem er, eller sovna i spybøtta, at jeg ikke helt kan forstå folks valg. Da det var studiestart her, hadde det på sett og vis vært deilig om jeg drakk alkohol, med tanke på at de fleste aktivitetene innebar nettopp det.

Jeg er på ingen måte ute etter å dømme ikke-religiøse her, bare for å være tydelig på det. Men det er noen ting jeg legger spesielt merke til, som får meg til å undres på dette :)

Anonymkode: 77712...a7c

Det er mye mulig ja, at de generelt bare er dømmende mennesker og at det ikke har noe som helst med religionen deres å gjøre, men jeg tenkte bare sånn generelt :) Jeg ønsker på absolutt ingen måte å krenke eller snakke stygt om Bibelen, som er hellig og høyt respektert, men synes det er litt rart kanskje om det står klart at man ikke skal dømme, men at det likevel ikke er lov med homofile og hele den greia der, med seksualitet osv. ja du skjønner.

Forstår deg veldig godt med at det er rart at folk gjør sånne ting, og det er mye mulig at du føler deg mer fornøyd og glad med måten du lever på kontra de, og det er veldig fint! Men de synes muligens måten du lever på også er litt merkelig, slik som du tenker om de, og er fornøyde med å leve slik. Godt vi er forskjellige, så lenge vi alle respekterer hverandre :)

Om verden ville blitt et bedre sted uten religion er et veldig godt spørsmål! Men av min mening så synes jeg verden er fantastisk slik den er, med alle de forskjellige menneskene og religionene, livssynene og alt dette her. En fargefull verden full av tro og håp på forskjellige måter. Stå på med ditt, det er helt sikkert vakkert slik du ser det! Det er veldig fint. Men for meg kontra deg, så fant ikke jeg kristendommen noe jeg vil følge. Og det er fantastisk hvor forskjellige vi er - men samtidig alle mennesker!

Anonymkode: bbf0c...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen men troende og har kristne (og muslimske, hinduistiske, buddhistiske) verdier og ønsker ikke et samfunn uten religion. Religion handler i bunn og grunn om gode viktige verdier.

Anonymkode: 1db6a...aeb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for et samfunn hvor religion er forbudt. Det har vært forsøkt og har ikke vært en god strategi.

Men jeg synes det er fordelaktig at religion hører til i den private sfæren og ikke i storsamfunnet og politikken.

Du sier at det er færre ting som blir "sant". Det synes jeg er en merkelig påstand, da religon aldri har vært og aldri kan bli en almennt akseptert sannhet. Jeg synes det er vitkgi at det vi bygger samfunnet vært på er ting vi kan enes om og argumentere for, ikke noe man henter fra en utdatert gammel bok.

At atister skulle være mindre moralske eller mer egoistiske enn relgiøste er grundig tilbakevist via forskning. Og alle generasjoner har klaget over utviklingen innen moral og "anstendighet", religion eller ikke.

Jeg er forøvrig ikke religiøs, men har likevel ikke for vane å drikke meg full og har heller ikke tilfeldig sex, så disse generaliseringene dine viser bare dine fordommer, ikke realitetene. 

Se på sharia-lovgivning og ISIS; synes du virkelig at religioner hører til innen politikk og lovgivning? Eller er det en fordel at vi heller benytter demokratiske prinsipper hvor vi som folk må argumentere for og enes om våre felles verdier, i stedet for å få dem tredd over hodet av religiøse overhoder? Jeg vet hva jeg mener :)

Anonymkode: d5177...f47

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moral har overhodet ingenting med religion å gjøre. Heller tvert imot. Moralen som allerede eksisterte formet religionene da de oppsto. Dermed er det forskjell på religioner alt etter når og hvor de oppsto. Idag er vi heldigvis kommet lengre...ref. alt som står i Bibelen om å la sine døtre bli voldtatt, ta livet av sin sønn fordi Gud sa det, ikke onanere, holde slaver, at det er synd å være homofil etc, og alle de tragiske skjebnene opp gjennom tidene mens mennesker har fått det for seg å straffe medmennesker for disse "syndene".

Det er ikke nødvendigvis ønskelig med et samfunn fullstendig uten religion. Religionen har sin verdi som støtte for de menneskene som kanskje ellers ville søkt andre og mindre sunne måter å trøste og støtte seg på - eksempelvis er det en del rusmisbrukere som finner støtte i religionen for å klare å legge vekk misbruket, og det er jo strålende.

Derimot er det ønskelig med et samfunn der lover, regler, moral, politikk og etikk i minst mulig grad er påvirket av religion. Det er helt greit at Ole borti gata velger å ikke ha sex før ekteskapet fordi han mener Gud har befalt det sånn, men det er ikke greit om han anmelder meg for ikke å følge de samme befalingene.

Anonymkode: aab73...dbf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot er det ønskelig med et samfunn der lover, regler, moral, politikk og etikk i minst mulig grad er påvirket av religion. Det er helt greit at Ole borti gata velger å ikke ha sex før ekteskapet fordi han mener Gud har befalt det sånn, men det er ikke greit om han anmelder meg for ikke å følge de samme befalingene.

Anonymkode: aab73...dbf

Nettopp. Lover og regler skal handle om ting som er i fellesskapets interesse og beskyttelse mot overgrep. Om storasamfunnet går inn som "moralske voktere", resulterer de som oftes kun i diskriminering basert på kjønn, seksualitet eller lignende, noe jeg ikke kan se at samfunnet er tjent med på noen måte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe mål i seg selv å bli kvitt religion. Men jo mer folk tenker kritisk og tenker selv, og jo mer de stiller spøsmål ved etablerte sannheter, så vil religion forsvinne fordi den ikke kan eksistere uten livslang indoktrinering. Religion tåler kort og godt ikke at det er for mange fritenkere.

Ville samfunnet bli bedre uten religion? Ja, det tror jeg definitivt at det ville.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Ikke ønskelig. Men skjønner dog ikke at du kaller deg kristen når du sier at det ikke eksisterer én objektiv sannhet? Tror du ikke på Gud, tror du ikke at Gud skapte alt og at det er den eneste sannheten? Hva mener du? 

Jeg mener at et kristent samfunn er det eneste sunne samfunnet. Norge har historisk sett vært et kristent land. De siste årene i mindre og mindre grad, og se hvor det fører oss hen. Ateisme handler om sorteringssamfunn og sosialdarwinisme, i mine øyne er det synonymt med ondskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke ønskelig. Men skjønner dog ikke at du kaller deg kristen når du sier at det ikke eksisterer én objektiv sannhet? Tror du ikke på Gud, tror du ikke at Gud skapte alt og at det er den eneste sannheten? Hva mener du? 

Jeg mener at et kristent samfunn er det eneste sunne samfunnet. Norge har historisk sett vært et kristent land. De siste årene i mindre og mindre grad, og se hvor det fører oss hen. Ateisme handler om sorteringssamfunn og sosialdarwinisme, i mine øyne er det synonymt med ondskap. 

Det jeg mente med det, var at uten religion finnes det ingen objektiv sannhet. Altså at det som ateist er opp til en selv å skape eller finne denne sannheten.

Anonymkode: 77712...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ønskelig. Men skjønner dog ikke at du kaller deg kristen når du sier at det ikke eksisterer én objektiv sannhet? Tror du ikke på Gud, tror du ikke at Gud skapte alt og at det er den eneste sannheten? Hva mener du? 

Jeg mener at et kristent samfunn er det eneste sunne samfunnet. Norge har historisk sett vært et kristent land. De siste årene i mindre og mindre grad, og se hvor det fører oss hen. Ateisme handler om sorteringssamfunn og sosialdarwinisme, i mine øyne er det synonymt med ondskap. 

Hvor mye sunt har kristendommen føret med seg? Grunnleggende diskriminering, fortrengning av vitenskap, og enn innføring i Norge som spilte mang en liter blod.

 

Det er ikke verre enn å se på sammenhengen mellom sekulære samfunn og velferd, så innser du at religion holder fremskritt tilbake :)

Endret av King in the North
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mulig ja, at de generelt bare er dømmende mennesker og at det ikke har noe som helst med religionen deres å gjøre, men jeg tenkte bare sånn generelt :) Jeg ønsker på absolutt ingen måte å krenke eller snakke stygt om Bibelen, som er hellig og høyt respektert, men synes det er litt rart kanskje om det står klart at man ikke skal dømme, men at det likevel ikke er lov med homofile og hele den greia der, med seksualitet osv. ja du skjønner.

Forstår deg veldig godt med at det er rart at folk gjør sånne ting, og det er mye mulig at du føler deg mer fornøyd og glad med måten du lever på kontra de, og det er veldig fint! Men de synes muligens måten du lever på også er litt merkelig, slik som du tenker om de, og er fornøyde med å leve slik. Godt vi er forskjellige, så lenge vi alle respekterer hverandre :)

Om verden ville blitt et bedre sted uten religion er et veldig godt spørsmål! Men av min mening så synes jeg verden er fantastisk slik den er, med alle de forskjellige menneskene og religionene, livssynene og alt dette her. En fargefull verden full av tro og håp på forskjellige måter. Stå på med ditt, det er helt sikkert vakkert slik du ser det! Det er veldig fint. Men for meg kontra deg, så fant ikke jeg kristendommen noe jeg vil følge. Og det er fantastisk hvor forskjellige vi er - men samtidig alle mennesker!

Anonymkode: bbf0c...a20

Tja, det handler jo om å ha visse grenser. Jeg tenker det er forskjell på å dømme mennesker, og å se en handling de gjør som gal. Jeg er for eksempel sterkt imot det å ta abort, likevel dømmer jeg ingen som har gått igjennom det. Jeg ser forsåvidt at homofili i mye større grad er en del av identiteten, så det er ingen enkel debatt.

Synes tankene dine videre er gode :) Jeg synes det er spennende med religioner, og liker veldig godt å lære om hva andre tror på. 

Anonymkode: 77712...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Moral har overhodet ingenting med religion å gjøre. Heller tvert imot. Moralen som allerede eksisterte formet religionene da de oppsto. Dermed er det forskjell på religioner alt etter når og hvor de oppsto. Idag er vi heldigvis kommet lengre...ref. alt som står i Bibelen om å la sine døtre bli voldtatt, ta livet av sin sønn fordi Gud sa det, ikke onanere, holde slaver, at det er synd å være homofil etc, og alle de tragiske skjebnene opp gjennom tidene mens mennesker har fått det for seg å straffe medmennesker for disse "syndene".

Det er ikke nødvendigvis ønskelig med et samfunn fullstendig uten religion. Religionen har sin verdi som støtte for de menneskene som kanskje ellers ville søkt andre og mindre sunne måter å trøste og støtte seg på - eksempelvis er det en del rusmisbrukere som finner støtte i religionen for å klare å legge vekk misbruket, og det er jo strålende.

Derimot er det ønskelig med et samfunn der lover, regler, moral, politikk og etikk i minst mulig grad er påvirket av religion. Det er helt greit at Ole borti gata velger å ikke ha sex før ekteskapet fordi han mener Gud har befalt det sånn, men det er ikke greit om han anmelder meg for ikke å følge de samme befalingene.

Anonymkode: aab73...dbf

Nå oppfordrer jo ikke akkurat Bibelen til å la sine døtre bli voldtatt da, ei heller uttaler Bibelen seg egentlig om onani. Mye av Bibelen må man forstå ut ifra teksten/Bibelen som en helhet, og noen ting må vi også tolke ut ifra tiden og kulturen Bibelen ble skrevet i. Akkurat det med bibeltolkning er det riktignok uenighet om. At Bibelen brukes for å straffe mennesker, eller for å rettferdiggjøre det å dømme andre, synes jeg ingenting om.

Jeg må si meg uenig i at moral og etikk i minst mulig grad bør påvirkes av religion, riktignok innenfor rimelighetens grenser. Men jeg tror man har behov for noe som legger klare rammer for hva som er rett og galt. Jeg tror resultatet av at mennesker selv skal få bedømme rett og galt, kan være skremmende. En del av den etikken som er felles i religionene, er det også ganske stor enighet om i dag.

Anonymkode: 77712...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for et samfunn hvor religion er forbudt. Det har vært forsøkt og har ikke vært en god strategi.

Men jeg synes det er fordelaktig at religion hører til i den private sfæren og ikke i storsamfunnet og politikken.

Du sier at det er færre ting som blir "sant". Det synes jeg er en merkelig påstand, da religon aldri har vært og aldri kan bli en almennt akseptert sannhet. Jeg synes det er vitkgi at det vi bygger samfunnet vært på er ting vi kan enes om og argumentere for, ikke noe man henter fra en utdatert gammel bok.

At atister skulle være mindre moralske eller mer egoistiske enn relgiøste er grundig tilbakevist via forskning. Og alle generasjoner har klaget over utviklingen innen moral og "anstendighet", religion eller ikke.

Jeg er forøvrig ikke religiøs, men har likevel ikke for vane å drikke meg full og har heller ikke tilfeldig sex, så disse generaliseringene dine viser bare dine fordommer, ikke realitetene. 

Se på sharia-lovgivning og ISIS; synes du virkelig at religioner hører til innen politikk og lovgivning? Eller er det en fordel at vi heller benytter demokratiske prinsipper hvor vi som folk må argumentere for og enes om våre felles verdier, i stedet for å få dem tredd over hodet av religiøse overhoder? Jeg vet hva jeg mener :)

Anonymkode: d5177...f47

Jeg tror religion gir en sannhet for de som tilhører religionen. I ulike samfunn har det jo vært tider der "alle" har vært f.eks. muslimer eller kristne. Så det er ikke ut ifra enighet blant folk flest i det norske samfunn at jeg snakker om objektiv sannhet. Det er nettopp det jeg opplever at vi har en mangel på. Det som er rett og sant for meg, trenger ikke nødvendigvis være det for deg - det blir opp til den enkelte å skape sin egen sannhet. Tror du misforsto hva jeg prøvde å si der :)

Jeg mener ikke at man må være religiøs for å være moralsk, som jeg også har sagt tidligere. Jeg sa også selv at dette er grove generaliseringer. Det er fullt mulig å ikke drikke og ha tilfeldig sex, også som ateist, og det er også fullt mulig å gjøre disse tingene og være et godt menneske. Jeg ser jeg kanskje formulerte meg litt klønete der.

ISIS har vel strengt tatt veldig lite med hva islam er, så vidt jeg forstår. Sharia-lover er jeg heller ingen sterk tilhenger av. Men jeg tror at det religionene har til felles av etikk, har mange gode retningslinjer som er gode for folk flest å følge - og med utgangspunkt i det, tror jeg også at man kan utlede en etikk og noen verdier alle kan enes om. Våre norske verdier omtales jo som kristne (og humanistiske), selv om det ikke er det første man tenker på i en sånn sammenheng :)

Anonymkode: 77712...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye sunt har kristendommen føret med seg? Grunnleggende diskriminering, fortrengning av vitenskap, og enn innføring i Norge som spilte mang en liter blod.

 

Det er ikke verre enn å se på sammenhengen mellom sekulære samfunn og velferd, så innser du at religion holder fremskritt tilbake :)

Men hva har disse tingene egentlig med kristendommen å gjøre? Ja, de var kristne de som sto bak, men det har absolutt ingenting med den kristne tro å gjøre.

Anonymkode: 77712...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe mål i seg selv å bli kvitt religion. Men jo mer folk tenker kritisk og tenker selv, og jo mer de stiller spøsmål ved etablerte sannheter, så vil religion forsvinne fordi den ikke kan eksistere uten livslang indoktrinering. Religion tåler kort og godt ikke at det er for mange fritenkere.

Ville samfunnet bli bedre uten religion? Ja, det tror jeg definitivt at det ville.

At religion ikke kan eksistere uten livslang indoktrinering, er en påstand jeg gjerne skulle sett deg bevise. Hva med de menneskene som kommer til tro i voksen alder? Jeg tror mennesket har et behov for å søke noe som er større enn seg selv, og ofte blir religion svaret på dette.

Anonymkode: 77712...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...