Gå til innhold

Du som ser på fostere som en verdiløs og som er for abort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest gjestvest
 

Du har allerede påstått at "de fleste" som tar abort gjør dette av hensyn til den samme personen som enda ikke finnes. Jeg synes det er noe bisart å i det ene øyeblikket hevde at en handling blir gjort av hensyn til noen som ikke enda er født, for så å avfeie ditt eget premiss om at det er noe hensyn å ta. 

Er du tunglest? Dette blir mitt siste innlegg til deg. Du er den eneste som har referert til foster som person. I mitt aller første innlegg skriver jeg som følger:

" De fleste som tar abort gjør dette av hensyn til at fosteret ikke skal vokse opp til....."

Altså: Foster er foster, og skal vokse opp til å bli noe som helst. Håper dette var oppklarende nok for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du tunglest? Dette blir mitt siste innlegg til deg. Du er den eneste som har referert til foster som person. I mitt aller første innlegg skriver jeg som følger:

" De fleste som tar abort gjør dette av hensyn til at fosteret ikke skal vokse opp til....."

Altså: Foster er foster, og skal vokse opp til å bli noe som helst. Håper dette var oppklarende nok for deg.

Jeg påpekte at du ser ut til å motsi deg selv flere ganger, det er synd hvis det får deg til å hisse deg sånn opp. Om du skriver noe men mener noe annet må du nesten tåle at det blir påpekt. 

 

Du skriver følgende:

De fleste som tar abort gjør dette av hensyn til at fosteret ikke skal vokse opp til å ikke bli noe verdiløst, uelsket, uten omsorg. 

 

Med andre ord mener du at abortene her gjennomføres av hensyn til det oppvoksende barnet, som enda ikke er født. Dette barnet du mener man viser hensyn, må nødvendigvis være en person når det vokser opp. Med andre ord baserer hele argumentasjonen din seg på at det vil være vondt for et menneske å vokse opp uten å være ønsket, og at det derfor er av hensyn man velger å ikke la det leve. 

 

Mitt svar til det er at barnet, gitt at du ikke tar livet av det før eller etter det fødes, trolig vil være glad for å ha fått leve. Da virker det lite logisk å hevde at man ikke lar det leve, av hensyn til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg påpekte at du ser ut til å motsi deg selv flere ganger, det er synd hvis det får deg til å hisse deg sånn opp. Om du skriver noe men mener noe annet må du nesten tåle at det blir påpekt. 

 

Du skriver følgende:

 

Med andre ord mener du at abortene her gjennomføres av hensyn til det oppvoksende barnet, som enda ikke er født. Dette barnet du mener man viser hensyn, må nødvendigvis være en person når det vokser opp. Med andre ord baserer hele argumentasjonen din seg på at det vil være vondt for et menneske å vokse opp uten å være ønsket, og at det derfor er av hensyn man velger å ikke la det leve. 

 

Mitt svar til det er at barnet, gitt at du ikke tar livet av det før eller etter det fødes, trolig vil være glad for å ha fått leve. Da virker det lite logisk å hevde at man ikke lar det leve, av hensyn til det. 

Har noen fortalt deg at du er veldig slitsom?:)

Anonymkode: 1df79...6c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen fortalt deg at du er veldig slitsom?:)

Anonymkode: 1df79...6c3

Du blir sikkert i stand til å formulere fullstendige innlegg en dag du og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mitt svar til det er at barnet, gitt at du ikke tar livet av det før eller etter det fødes, trolig vil være glad for å ha fått leve. 

Njæ. Det kan man jo ikke vite. Jeg har hele mitt liv vært irritert på mine foreldre for at de laget meg. Jeg har har aldri bedt om å bli født, og skulle helst sluppet å leve for å være helt ærlig. Skjønner ikke poenget med å eksistere, og må jobbe skikkelig hardt for å finne mening med hverdagen. Jeg kommer aldri til å få barn selv pga dette. Synes det er dårlig gjort å sette til livs mennesker som ikke har bedt om det.

Anonymkode: ab1ec...841

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest
 

Jeg påpekte at du ser ut til å motsi deg selv flere ganger, det er synd hvis det får deg til å hisse deg sånn opp. Om du skriver noe men mener noe annet må du nesten tåle at det blir påpekt. 

 

Du skriver følgende:

 

Med andre ord mener du at abortene her gjennomføres av hensyn til det oppvoksende barnet, som enda ikke er født. Dette barnet du mener man viser hensyn, må nødvendigvis være en person når det vokser opp. Med andre ord baserer hele argumentasjonen din seg på at det vil være vondt for et menneske å vokse opp uten å være ønsket, og at det derfor er av hensyn man velger å ikke la det leve. 

 

Mitt svar til det er at barnet, gitt at du ikke tar livet av det før eller etter det fødes, trolig vil være glad for å ha fått leve. Da virker det lite logisk å hevde at man ikke lar det leve, av hensyn til det. 

Å gjenta seg selv gjør ikke at ord blir viktigere, hørt. Du tar konstant utgangspunkt i at barnet vil være lykkelig. Og som mann tar du heller ikke utgangspunkt i hvordan det vil være for en kvinne å bære et barn frem, og gi det fra seg, muligens ønske barnet tilbake senere i tid. Eller om barnet vil ha kontakt med sin biologiske mor, mulige komplikasjoner der. Men jeg forstår at du tenker kortsiktig, kun lykke, og lykkelige tider.

Jeg anser meg ferdig med denne diskusjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig ville jeg aldri tatt abort og jeg mener noen tar alt for lettvint på dette. Men du spør om SELVBESTEMT abort. Er helt klart for at den gravide (og muligens far)  selv skal få bestemme. Uansett hva jeg mener om abort har jeg ingen rett til å bestemme over andre. 

Og som noen påpeker er overskriften ikke helt god. Jeg tror ingen ser på et foster som verdiløst. Men at de har andre ting som har høyere verdi. Som feks muligheten til å gi et barn en bedre oppvekst senere. 

Anonymkode: 6dc5f...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njæ. Det kan man jo ikke vite. Jeg har hele mitt liv vært irritert på mine foreldre for at de laget meg. Jeg har har aldri bedt om å bli født, og skulle helst sluppet å leve for å være helt ærlig. Skjønner ikke poenget med å eksistere, og må jobbe skikkelig hardt for å finne mening med hverdagen. Jeg kommer aldri til å få barn selv pga dette. Synes det er dårlig gjort å sette til livs mennesker som ikke har bedt om det.

Anonymkode: ab1ec...841

Men du velger å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjenta seg selv gjør ikke at ord blir viktigere, hørt. Du tar konstant utgangspunkt i at barnet vil være lykkelig. 

Nei, jeg tar utgangspunkt i at de aller fleste velger å leve og ser ut til å være glade for å være født. Det er relativt sett veldig få som velger å avslutte livet sitt. Du tar tilsynelatende utgangspunkt i at det er bedre å ikke bli født enn å bli adoptert bort eller være uønsket. Det virker lite sannsynlig. 

 

 

Og som mann tar du heller ikke utgangspunkt i hvordan det vil være for en kvinne å bære et barn frem, og gi det fra seg, muligens ønske barnet tilbake senere i tid.  Eller om barnet vil ha kontakt med sin biologiske mor, mulige komplikasjoner der.

Det er fullstendig irrelevant for påstanden om at abort er noe man gjennomfører av hensyn til det kommende barnet. At du nå går over til å argumentere med egoistiske hensyn underbygger jo kun påstanden min fra tidligere, at man først og fremst tar abort for sin egen del, ikke fordi det er en "snill" og uselvisk handling.

 

 Men jeg forstår at du tenker kortsiktig, kun lykke, og lykkelige tider.

Her argumenterer du ikke men kommer kun med ubegrunnede påstander om meg som du ikke evner å underbygge. Det fremstår unektelig veldig svakt. Prøv heller å underbygge de påstandene du kommer med. 

 

Jeg anser meg ferdig med denne diskusjonen. 

Det må du selvfølgelig bare gjøre, selv om du etterlater en del løse tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på et foster på 12 uker som en celleklædd som kun har potensiale til å bli liv. 

Jeg er helt for selvbestemt abort :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg synes mange uttaler seg upresist når det kommer til dette. Også TS. 

Det er en stor forskjell mellom å være for abort, og det å være for retten til selvbestemt abort. Dere som skriver at dere er for abort, jeg tenker (håper) at det bunner i mangel på språklig presisjon, for det å være for abort ser jeg på som ganske hjerteløst og idiotisk, med tanke på at resultatet av suksess på det området ville blitt at menneskeheten døde ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, jeg tar utgangspunkt i at de aller fleste velger å leve og ser ut til å være glade for å være født. Det er relativt sett veldig få som velger å avslutte livet sitt. Du tar tilsynelatende utgangspunkt i at det er bedre å ikke bli født enn å bli adoptert bort eller være uønsket. Det virker lite sannsynlig. 

 

 

Det er fullstendig irrelevant for påstanden om at abort er noe man gjennomfører av hensyn til det kommende barnet. At du nå går over til å argumentere med egoistiske hensyn underbygger jo kun påstanden min fra tidligere, at man først og fremst tar abort for sin egen del, ikke fordi det er en "snill" og uselvisk handling.

 

Her argumenterer du ikke men kommer kun med ubegrunnede påstander om meg som du ikke evner å underbygge. Det fremstår unektelig veldig svakt. Prøv heller å underbygge de påstandene du kommer med. 

 

Det må du selvfølgelig bare gjøre, selv om du etterlater en del løse tråder.

Herregud

Anonymkode: 1df79...6c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

..og mener at fostere ikke har verken livets rett eller en sjel..

Anonymkode: 62099...3b6

Dette synes jeg var veldig interessant, og er veldig nysgjerrig på å høre hva du mener om dette! 

Du mener altså at et hvert menneske har en sjel? Hvor kommer sjelen fra? Går sjelen videre når vi dør, og går den inn i et nytt menneske? Hva består sjelen av (ikke fysisk, men er det observasjon, identitet, tanker)? Vil det ikke bli veldig kjedelig for en sjel inni livmoren? Hva skjer med sjelene som aldri får liv? Har sædceller sjel, har eggceller sjel, eller blir sjelen skapt av foreningen av disse to? Er det mulig å faktisk selge sjelen sin? Kan en sjel bli drept (og kroppen leve videre)?

Jeg tenkte du gjerne hadde svar på dette siden du så bastant mener at et foster har sjel. Dette synes jeg er ekstremt interessante spørsmål, og jeg håper du svarer! Det hadde jeg satt umåtelig pris på. Blir enklere å svare på spørsmålene dine også, hvis du svarer på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Abort er en nødløsning, ikke et preventivmiddel. Har møtt kvinner som har sex aktivt uten preventivmiddel og tar abort på abort, da har jeg mistet en del respekt for personen..

Jeg er derimot for selvbestemt abort. Men jeg syns at abortgrensen bør senkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som folk flest ikke for flest mulig aborter, men jeg mener det er et nødvendig onde fordi alternativet er verre. Uplanlagte graviditeter vil alltid forekomme og alternativet er at kvinner går til "kona med strikkepinnen" og risikerer helsen. Det er for meg enn form for realisme - i stedet for å snakke om hva man burde gjøre, så må man se på hva som er det realistiske resultatet. Abortmotstandere er for meg litt som amerikanerne som ikke gir sexopplæring fordi de mener ungdommene ikke burde ha sex og så snart de forstår at sølibat er det rette, vil de innrette seg deretter. Realiteten er at ungdommer HAR sex, uavhengig av hva man synes om det. Og man skal heller tilrettelegge for det. 

Til spm:

- Nei, hele mitt voksne liv har jeg ment at vi burde ha muligheten til selvbestemt abort. Det er ikke noe jeg tviler på eller revurderer.

- Jeg har lest innlegg av både de for og imot abort. Jeg velger ikke ut artikler av de som er enige med meg, det heter 'confirmation bias'.

- Ingen.

- Jeg vet hvordan befruktning og utviklingen til et foster foregår, og det har ikke endret min mening.

- Nei, jeg er ikke for drap av nyfødte babyer.

- Jeg mener livet dannes ved hjerteslag.

- Det er ikke hvor ubehjelpelig vedkommende er som definerer retten til å avlives.

- Nei

Anonymkode: 203ff...05e

Du kan se hjerteslagene i uke 8. Det har jeg på ultralyd-film.. Veldig mange som tar abort senere enn det

Anonymkode: 43b1d...29e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du siterer meg, men svarer på noe helt annet enn det jeg skriver. 

Prøv igjen.

Nei, du skriver om at folk som lever ønsker å leve. Da påpeker jeg at et f.eks. 12 uker gammelt foster ikke har mulighet til å ha noen ønsker i det hele tat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke en sammenligning, da har du nok missforstått alt. Det er en sammenheng som viser at påstanden om at abort er til "barnets beste" vanskelig holder mål, om barnet vil være glad for å få leve når etter det er blitt født. 

At man ønsker å leve betyr ikke at man er glad for å leve, bare at overlevelsesdriften er ekstremt sterk hos de aller fleste, så de vil foretrekke å leve et dårlig liv fremfor å dø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo da. Gud har jo en plan. De kommer jo tilbake igjen. Men noen får kanskje skader av at noen har ønsket å abortere de da. Ikke om jeg vet det.

Anonymkode: e1fce...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se hjerteslagene i uke 8. Det har jeg på ultralyd-film.. Veldig mange som tar abort senere enn det

Anonymkode: 43b1d...29e

Hjerteslag gjør det ikke til et menneske. Grisen har hjerte og hjerteslag, men jeg vedder på at du ikke har noen problemer med å sette tennene i en saftig kotelett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

  • Er det noe du jevnlig må overbevise deg selv om at er sant? 
    • Nei
  • Hvilket lesestoff bruker du for å fortsette rasjonaliseringen av abort?
    • Føler ikke jeg det er noe jeg trenger å rasjonalisere, det er en selvfølge for meg. Leser ingenting om det.
  • Hvem lærte deg at det er slik det er?
    • Lært meg at hva er? At det er greit å ta abort? Det står i lovverket at det er lov. Jeg har heller ingen religiøse grunner til å være motstander, og for meg er det ikke et etisk vanskelig valg heller.
  • har du lest mye om emnet, eller kun bestemt deg for at du mener at det er sånn uten egentlig å ha lest hva et foster er?
    • Jeg vet hva et foster er, og synes det er greit å ta abort. Lærte om fostere på skolen husker jeg.
  • er du også for abort etter fødselen? (At man dreper nyfødte babyer fordi moren angrer)
    • Det er ingenting som heter "abort etter fødselen". Det er drap. Jeg støtter ikke drap.
  • Dersom du svarte nei på spørsmålet ovenfor: når får babyen verdi? Når den trekker sin første pust? Når hjertet begynner å slå? Når barnet kan overleve utenfor mors mage med svært mye hjelp fra mennesker rundt?
    • Når den personen som bærer fosteret/barnet selv føler at det er verdifullt.
  • Dersom et av dine argumenter er at fosteret ikke har livets rett, at det bare er en parasitt (http://www.l4l.org/library/notparas.html ), på hvilken måte er ikke et spedbarn, en toåring, avhengig av mor 100%? De hadde dødd uten en person som stilte opp for dem hele døgnet. En toåring er på ingen måte mer selvstendig eller mer uavhengig enn et foster eller et spedbarn.
    • Hæ? Hva er det du spør om her? Hva har dette med abort å gjøre?
  • Er du også for at man dreper gamle, demente mennesker imot deres vilje? Folk som ligger i koma (man ikke vet varigheten på)?  
    • Haha, nei, selvfølgelig ikke. Jeg er derimot for aktiv dødshjelp.
Endret av Jacuzzi
iPad-problemer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...