Gå til innhold

Du som ser på fostere som en verdiløs og som er for abort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

..og mener at fostere ikke har verken livets rett eller en sjel..

Hvordan kom du frem til den tanken? 

Oppfølgingsspørsmål:

  • Er det noe du jevnlig må overbevise deg selv om at er sant? 
  • Hvilket lesestoff bruker du for å fortsette rasjonaliseringen av abort?
  • Hvem lærte deg at det er slik det er?
  • har du lest mye om emnet, eller kun bestemt deg for at du mener at det er sånn uten egentlig å ha lest hva et foster er?
  • er du også for abort etter fødselen? (At man dreper nyfødte babyer fordi moren angrer)
  • Dersom du svarte nei på spørsmålet ovenfor: når får babyen verdi? Når den trekker sin første pust? Når hjertet begynner å slå? Når barnet kan overleve utenfor mors mage med svært mye hjelp fra mennesker rundt?
  • Dersom et av dine argumenter er at fosteret ikke har livets rett, at det bare er en parasitt (http://www.l4l.org/library/notparas.html ), på hvilken måte er ikke et spedbarn, en toåring, avhengig av mor 100%? De hadde dødd uten en person som stilte opp for dem hele døgnet. En toåring er på ingen måte mer selvstendig eller mer uavhengig enn et foster eller et spedbarn
  • Er du også for at man dreper gamle, demente mennesker imot deres vilje? Folk som ligger i koma (man ikke vet varigheten på)?  

Anonymkode: 62099...3b6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

..og mener at fostere ikke har verken livets rett eller en sjel..

Hvordan kom du frem til den tanken? 

Oppfølgingsspørsmål:

  • Er det noe du jevnlig må overbevise deg selv om at er sant? 
  • Hvilket lesestoff bruker du for å fortsette rasjonaliseringen av abort?
  • Hvem lærte deg at det er slik det er?
  • har du lest mye om emnet, eller kun bestemt deg for at du mener at det er sånn uten egentlig å ha lest hva et foster er?
  • er du også for abort etter fødselen? (At man dreper nyfødte babyer fordi moren angrer)
  • Dersom du svarte nei på spørsmålet ovenfor: når får babyen verdi? Når den trekker sin første pust? Når hjertet begynner å slå? Når barnet kan overleve utenfor mors mage med svært mye hjelp fra mennesker rundt?
  • Dersom et av dine argumenter er at fosteret ikke har livets rett, at det bare er en parasitt (http://www.l4l.org/library/notparas.html ), på hvilken måte er ikke et spedbarn, en toåring, avhengig av mor 100%? De hadde dødd uten en person som stilte opp for dem hele døgnet. En toåring er på ingen måte mer selvstendig eller mer uavhengig enn et foster eller et spedbarn
  • Er du også for at man dreper gamle, demente mennesker imot deres vilje? Folk som ligger i koma (man ikke vet varigheten på)?  

Anonymkode: 62099...3b6

Det husker jeg ikke. 

 

Nei, men jeg tenker over etikken bak det i blant. Jeg tror det er sunt å tenke over sine egne standpunkter fra tid til annen.

skjønner ikke spørsmålet.

Ingen. 

Jepp, har lest en del om det.

Nei, dette kalles drap, ikke abort.

det er et interessant spørsmål. Man kan måle hjernebølger fra rundt uke 12 av fosterstadiet. Tenker derfor at dette er et fornuftig tidspunkt å annse et foster som et liv. 

Det er ikke mitt argument.

Nei og nei, med mindre det dreier seg om sikker hjernedød.

Anonymkode: bb661...10f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok hormonpiller etter det jeg oppfattet som noe merkelig midt i noe merkelig og har aldri angret på det. Dessverre var jeg ikke moden nok emosjonelt   til å kunne ta vare på et barn og hadde ingen økonomi eller fremtidsplaner heller annet enn at jeg virkelig ønsket å bli alenemor. På den tiden var jeg psykiatrisk pasient og tenkte at dette ikke var noe bra for barnet fordi jeg visste selv at jeg ikke var frisk. Min sykdom er arvet i min dna så mulig vissheten om dette ubevisst spilte inn + det at jeg var av den bestemte oppfatning at  barnefar var alkoholiker.

Anonymkode: e1fce...5bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er provosert av overskriften, man ser ikke automatisk på fostere som verdiløs fordi en er for selvbestemt abort.

Jeg er i grunnen helt enig med deg!

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er som folk flest ikke for flest mulig aborter, men jeg mener det er et nødvendig onde fordi alternativet er verre. Uplanlagte graviditeter vil alltid forekomme og alternativet er at kvinner går til "kona med strikkepinnen" og risikerer helsen. Det er for meg enn form for realisme - i stedet for å snakke om hva man burde gjøre, så må man se på hva som er det realistiske resultatet. Abortmotstandere er for meg litt som amerikanerne som ikke gir sexopplæring fordi de mener ungdommene ikke burde ha sex og så snart de forstår at sølibat er det rette, vil de innrette seg deretter. Realiteten er at ungdommer HAR sex, uavhengig av hva man synes om det. Og man skal heller tilrettelegge for det. 

Til spm:

- Nei, hele mitt voksne liv har jeg ment at vi burde ha muligheten til selvbestemt abort. Det er ikke noe jeg tviler på eller revurderer.

- Jeg har lest innlegg av både de for og imot abort. Jeg velger ikke ut artikler av de som er enige med meg, det heter 'confirmation bias'.

- Ingen.

- Jeg vet hvordan befruktning og utviklingen til et foster foregår, og det har ikke endret min mening.

- Nei, jeg er ikke for drap av nyfødte babyer.

- Jeg mener livet dannes ved hjerteslag.

- Det er ikke hvor ubehjelpelig vedkommende er som definerer retten til å avlives.

- Nei

Anonymkode: 203ff...05e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

De fleste som tar abort gjør dette av hensyn til at fosteret ikke skal vokse opp til å føle seg verdiløst, uelsket, uten omsorg. Fordi det ikke var ønsket i utgangspunktet. 

Endret av gjestvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og mener at fostere ikke har verken livets rett eller en sjel..

Hvordan kom du frem til den tanken? 

Oppfølgingsspørsmål:

  • Er det noe du jevnlig må overbevise deg selv om at er sant? 
  • Hvilket lesestoff bruker du for å fortsette rasjonaliseringen av abort?
  • Hvem lærte deg at det er slik det er?
  • har du lest mye om emnet, eller kun bestemt deg for at du mener at det er sånn uten egentlig å ha lest hva et foster er?
  • er du også for abort etter fødselen? (At man dreper nyfødte babyer fordi moren angrer)
  • Dersom du svarte nei på spørsmålet ovenfor: når får babyen verdi? Når den trekker sin første pust? Når hjertet begynner å slå? Når barnet kan overleve utenfor mors mage med svært mye hjelp fra mennesker rundt?
  • Dersom et av dine argumenter er at fosteret ikke har livets rett, at det bare er en parasitt (http://www.l4l.org/library/notparas.html ), på hvilken måte er ikke et spedbarn, en toåring, avhengig av mor 100%? De hadde dødd uten en person som stilte opp for dem hele døgnet. En toåring er på ingen måte mer selvstendig eller mer uavhengig enn et foster eller et spedbarn
  • Er du også for at man dreper gamle, demente mennesker imot deres vilje? Folk som ligger i koma (man ikke vet varigheten på)?  

Anonymkode: 62099...3b6

 

Jeg mener det er naturlig at den som risikerer liv og helse må eie bestemmelsen om et svangerskap skal fullføres.

Nei, det føles som sagt ganske logisk ut.

Å lese om alle kvinnene som årlig dør i unødige og uønskete svangerskap hvert år styrker meg i troen på at dette er noe kvinnene bør få bestemme selv.

Autodidakt.

Over gjennomsnittet belest og informert vil jeg tro.

Jeg ser ikke helt relevansen? Men, nei.

En baby eller et foster, mener du? Jeg syns 12 uker er en grei abortfrist. Helt uten tanke for eventuell verdi, som vil være objektiv og variere fra tilfelle til tilfelle.

Nei, det er ikke et av mine argument.

Jeg ser ikke relevansen? Men, nei.

Anonymkode: f20cf...ebb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er provosert av overskriften, man ser ikke automatisk på fostere som verdiløs fordi en er for selvbestemt abort.

 Jeg er også enig med dere. 

Anonymkode: ae7b7...2cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og mener at fostere ikke har verken livets rett eller en sjel..

Hvordan kom du frem til den tanken? 

Oppfølgingsspørsmål:

  • Er det noe du jevnlig må overbevise deg selv om at er sant? Nei.
  • Hvilket lesestoff bruker du for å fortsette rasjonaliseringen av abort? Jeg har helsefaglig bakgrunn, jeg er ikke noe opptatt av å lese om emnet.
  • Hvem lærte deg at det er slik det er? Husker ikke, men i miljøet jeg er i er det allment godtatt å ta abort.
  • har du lest mye om emnet, eller kun bestemt deg for at du mener at det er sånn uten egentlig å ha lest hva et foster er? I utgangspunktet så syntes jeg abort var greit før jeg hadde satt meg noe inn i det.
  • er du også for abort etter fødselen? (At man dreper nyfødte babyer fordi moren angrer) Nei det er jeg ikke. 
  • Dersom du svarte nei på spørsmålet ovenfor: når får babyen verdi? Når den trekker sin første pust? Når hjertet begynner å slå? Når barnet kan overleve utenfor mors mage med svært mye hjelp fra mennesker rundt? Det begynner å få verdi nå det er ferdig utviklet og begynner å vokse, altså rundt 3 mnd. 
  • Dersom et av dine argumenter er at fosteret ikke har livets rett, at det bare er en parasitt (http://www.l4l.org/library/notparas.html ), på hvilken måte er ikke et spedbarn, en toåring, avhengig av mor 100%? De hadde dødd uten en person som stilte opp for dem hele døgnet. En toåring er på ingen måte mer selvstendig eller mer uavhengig enn et foster eller et spedbarn For min del går hensynet til mor (far) foran. 
  • Er du også for at man dreper gamle, demente mennesker imot deres vilje? Folk som ligger i koma (man ikke vet varigheten på)?  Nei. 

Anonymkode: 62099...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri "kommet frem til" tanken, jeg ser bare på det som en selvfølge at man ikke har plikt til å disponere kroppen sin for et annet menneske. Sjelen tror jeg ikke på og et embryo/foster er jo levende, men det er også bananfluer. Grensa for abort burde være satt etter når det utvikler tanker og følelser - mao. så fort det kan oppleve at det aborteres. Da blir det selvfølgelig noe helt annet. Og jeg er ikke positiv til barnedrap heller.

Anonymkode: d5380...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som tar abort gjør dette av hensyn til at fosteret ikke skal vokse opp til å ikke bli noe verdiløst, uelsket, uten omsorg. 

Det virker da som et usedvanlig lite rasjonelt standpunkt. De fleste adopterte mennesker velger å leve og jeg tror de færreste skulle ønske de ikke hadde fått leve. 

 

Abort er i de aller fleste tilfeller en grunnleggende egoistisk handling. Du velger å ikke få barnet fordi det ikke passer (så godt) for deg (akkurat nå). Jeg er også for retten til abort, og jeg ville sikkert ønsket den løsningen selv om jeg gjorde en jente jeg ikke ønsket barn med gravid, men da ville det selvfølgelig være en selvisk handling. 

 

Jeg stusser litt på hvordan en del ser ut til å prøve å rasjonalisere det som en handling gjort av godhet, eller for "barnets beste". Ingen av delene virker særlig logisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

..og mener at fostere ikke har verken livets rett eller en sjel..

Hvordan kom du frem til den tanken?

Jeg så på fakta. Dessuten viser argumentasjonen til abortmotstandere at de ikke har noen gode argumenter. Når de ikke har noen gode argumenter og faktaene er så klare, så er saken i boks.

 

Oppfølgingsspørsmål:

Er det noe du jevnlig må overbevise deg selv om at er sant?

Nei. Men abortmotstandere bekrefter hele tiden hvor elendige argumenter de har.

 

Hvilket lesestoff bruker du for å fortsette rasjonaliseringen av abort?

Jeg trenger ikke rasjonalisere det, og jeg trenger ikke å kontinuerlig lese om abort. Men abortmotstandernes stadige angrep på individets rettigheter gjør jo at jeg ser på saken fra tid til annen.

Hvem lærte deg at det er slik det er?

Vitenskapen.

har du lest mye om emnet, eller kun bestemt deg for at du mener at det er sånn uten egentlig å ha lest hva et foster er?

Jeg har lest mye om emnet, men jeg har naturligvis også sett på argumentasjonen fra abortmotstanderne, og den er så elendig, faktamotstridende og ulogisk at man nesten ikke kan gjøre annet enn å mene det motsatte av dem.

er du også for abort etter fødselen? (At man dreper nyfødte babyer fordi moren angrer)

Nei. Babyer er mennesker, og har derfor grunnleggende rettigheter.

Dersom du svarte nei på spørsmålet ovenfor: når får babyen verdi? Når den trekker sin første pust? Når hjertet begynner å slå? Når barnet kan overleve utenfor mors mage med svært mye hjelp fra mennesker rundt?

Det spørs hva du mener med verdi. Du mener kanskje å spørre når fosteret får rett til å leve? Det går ikke an å sette noen nøyaktig grense fordi det er en glidende overgang fra ikke-menneske til menneske. Men grensen til selvbestemt abort er lagt lenge før et tidspunkt da fosteret har blitt et menneske. Vi trenger altså ikke å kunne definere akkurat på sekundet når det blir et menneske.

Dersom et av dine argumenter er at fosteret ikke har livets rett, at det bare er en parasitt, på hvilken måte er ikke et spedbarn, en toåring, avhengig av mor 100%? De hadde dødd uten en person som stilte opp for dem hele døgnet. En toåring er på ingen måte mer selvstendig eller mer uavhengig enn et foster eller et spedbarn

Hvorfor bruker du ordet parasitt?

Et spedbarn osv. er et menneske. Et hjelpeløst menneske, men fortsatt et menneske.

Er du også for at man dreper gamle, demente mennesker imot deres vilje? Folk som ligger i koma (man ikke vet varigheten på)?

Nei. De er mennesker og har dermed grunnleggende menneskerettigheter.

Endret av jabx
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og mener at fostere ikke har verken livets rett eller en sjel..

Hvordan kom du frem til den tanken? 

Oppfølgingsspørsmål: *klippet ut og limt inn nedenfor*

Anonymkode: 62099...3b6

Jeg anser for det første ikke fosteret til å være verdiløst og noen sjel tror jeg i grunn ikke på. Jeg er derimot opptatt av at et barn skal ha en god og stabil oppvekst, med to foreldre som er glade i hverandre og barnet. Barnet skal derfor være planlagt, ikke noe som "bare skjedde". Hvordan jeg kom frem til den tanken? Jeg evaluerte hvordan livet mitt skulle være og hvordan jeg skulle leve for å oppnå det livet jeg ønsker.

For å svare på dine andre spørsmål:

  • Er det noe du jevnlig må overbevise deg selv om at er sant? 
    Nei
  • Hvilket lesestoff bruker du for å fortsette rasjonaliseringen av abort?
    Forskning, tidsskrifter, undersøkelser, samtaler med leger, mennesker jeg kjenner og egen vurdering, men er for at de potensielle foreldrene skal få lov til å bestemme om de ønsker å bli foreldre eller ikke. Dermed anser jeg ikke det for å være en form for rasjonalisering slik du virker til å mene.
  • Hvem lærte deg at det er slik det er?
    Forskning, tidsskrifter, undersøkelser, samtaler med leger, mennesker jeg kjenner og egen vurdering
  • har du lest mye om emnet, eller kun bestemt deg for at du mener at det er sånn uten egentlig å ha lest hva et foster er?
    Jeg vet godt hva et foster er, men jeg anser ikke et foster for noe annet enn celleklumper inntil det har passert 12 uker.
  • er du også for abort etter fødselen? (At man dreper nyfødte babyer fordi moren angrer)
    Hvorfor skulle man egentlig gjøre det når barnet ikke er sykt? Derimot så synes jeg at man kunne fått flere alternativer dersom barnet har en sykdom som ikke har blitt oppdaget før.
  • Dersom du svarte nei på spørsmålet ovenfor: når får babyen verdi? Når den trekker sin første pust? Når hjertet begynner å slå? Når barnet kan overleve utenfor mors mage med svært mye hjelp fra mennesker rundt?
    Anser en baby for å være en baby når barnet kunne levd utenfor mors mage. Frem til da er det et foster slik jeg ser på det.
  • Dersom et av dine argumenter er at fosteret ikke har livets rett, at det bare er en parasitt (http://www.l4l.org/library/notparas.html ), på hvilken måte er ikke et spedbarn, en toåring, avhengig av mor 100%? De hadde dødd uten en person som stilte opp for dem hele døgnet. En toåring er på ingen måte mer selvstendig eller mer uavhengig enn et foster eller et spedbarn
    Anser ikke et foster for å være en parasitt, men en celleklump. Forskjellen ligger i om barnet er ønsket eller ikke. Er barnet planlagt og ønsket, er det en glede som skjer i livet. Er det ikke det, ser jeg ingen grunn til å ikke kunne ta abort.
  • Er du også for at man dreper gamle, demente mennesker imot deres vilje? Folk som ligger i koma (man ikke vet varigheten på)?  
    Nei, er ikke for at man dreper mennesker. Det er forskjell på mennesker og celleklumper.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk må jeg si meg enig med Peter Singer som mener at fostre og spedbarn frem til 3-års alder ikke har en iboende rett til å leve og at man derfor kan gjennomføre både abort og spedbarnsdrap.

Anonymkode: 3d20a...ec3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tenger ikke overbevise meg selv om det nei, dette er det eneste som høres logisk ut for meg.
Trengte ikke lesestoff, ingen har lært meg dette heller. Har ikke lest noe overdrevent mye om det, men har lest nok til å vite at mine meninger ikke er irrasjonelle. 

Går vel ikke an å ta abort etter fødselen? Er ikke for drap av babyer(eller noen andre). 

Babyen har vel verdi fra starten av. Men tenker ikke at det er et liv før den blir født, eventuelt sent i svangerskapet. 

Er ikke for drap, så å drepe gamle mennesker er jeg ikke for.. Er jo ikke syk i hodet. Dersom man ikke lenger ønsker å leve er jeg derimot for aktiv dødshjelp. Angående de i koma; om de har bekreftet at de kan "ta ut pluggen" så mener jeg at de kan, og burde, gjøre det, og om de har vært i koma en god stund burde de også gjøre det. 

Endret av Belbus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...