Gå til innhold

Kristne sanger i skolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som skal sutre over alt så er det søren meg ateister. Skjerp deg!!!

? Atte hva? Hvordan kom du fram til denne noe spesielle konklusjonen?

Anonymkode: 8ec5c...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sikkert en eller to lærere her i landet som ønsker å forkynne litt, men stort sett er det meninga at elevene skal lære om, og det gjelder som sagt ikke bare ved å lære dem teori. 

Hvor langt skal livssynsnøytralitet i skolen gå da? Skal KRLE faget kuttes ut, og det skal ikke være lov å lære om religiøs kunst i kunst og håndverk, og religiøse sanger i musikk? Og skal det ikke være lov å lage engler på juleverksted? Eller mener du at de kun skal ha teori, de skal fks kun høre om og lese om et bilde eller en sang og ikke gå i dybden?

Anonymkode: b96ad...327

Ja, jeg mener KRL fage bør kuttes. Men at det ellers inngår i andre fag å lære om religioner. Derfor helt ok med både religøs kunst og engler på juleverksted. Religiøs musikk ser jeg vel ikke helt poenget med, da det finnes så mye annet både av bedre kvalitet og som fenger barn mer. 

Hva legger du i å "gå i dybden", egentlig? 

Anonymkode: 8ec5c...666

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom barna kun skal kunne synge sanger med tekster som er underbygget av vitenskap og empiri, blir det veldig få sanger igjen for dem å synge:

- Bæ bæ, lille lam (lam kan ikke snakke)

- Blomster små (blomster kan ikke vinke)

- Mikkel Rev (rever kan ikke skrive)

- Alle sanger som har med julenissen å gjøre

o.s.v.

Poenget er at det ulogiske eller unaturlig i slike sanger er likt for alle. Det er ingen som tror at rever kan skrive eller lam kan snakke. Denne typen fantasi brukes mye i barne-TV osv.

Problemet med den speisfike fantasifiguren "gud" er at akkurat denne er det en rekke mennesker som tror på i fult alvor. Derfor krever akkurat denne fantasifiguren mer plass og til og med så skal den "respekteres" og jeg vet ikke hva. Han dukker ikke opp i en enkelt sang eller ett spesielt eventyr, men er en stadig tilbakevennende figur i mange situasjoner.

Anonymkode: 8ec5c...666

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er greit. Det har noe med kulturarv å gjøre, og man lærer av det.

Men nå som kristendommen ikke lenger er noe stort i Norge, synes jeg at man skal invitere andre religioner inn i skolen. Jeg er selv ikke religiøs, men vil gjerne at mitt barn skal lære religiøse sanger og tradisjoner. Hinduistiske, muslimske, buddhistiske, kristne, jødiske... Alle har gode budskap, og det er fint med litt kultur i livet. Hvem vet, kanskje hun blir religiøs? Men da vil jeg gjerne at hun skal introduseres til mer enn én religion :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener KRL fage bør kuttes. Men at det ellers inngår i andre fag å lære om religioner. Derfor helt ok med både religøs kunst og engler på juleverksted. Religiøs musikk ser jeg vel ikke helt poenget med, da det finnes så mye annet både av bedre kvalitet og som fenger barn mer. 

Hva legger du i å "gå i dybden", egentlig? 

Anonymkode: 8ec5c...666

KRL er vel kuttet ut for mange år siden? Nå er det RLE, for å sikre at det blir like mye fokus på alle religioner, og ikke bare kristendommen. Jeg har ikke vokst opp i et kristent hjem, men har nesten hele mitt liv kunnet mer om kristendommen enn om noen annen religion. Det burde være rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er greit. Det har noe med kulturarv å gjøre, og man lærer av det.

Men nå som kristendommen ikke lenger er noe stort i Norge, synes jeg at man skal invitere andre religioner inn i skolen. Jeg er selv ikke religiøs, men vil gjerne at mitt barn skal lære religiøse sanger og tradisjoner. Hinduistiske, muslimske, buddhistiske, kristne, jødiske... Alle har gode budskap, og det er fint med litt kultur i livet. Hvem vet, kanskje hun blir religiøs? Men da vil jeg gjerne at hun skal introduseres til mer enn én religion :)

Hvorfor synes du at dette med religion er noe som bør ta opp plassen i skolen? Er det ikke mye annet å fokusere på når det gjelder kulturarv? Verken arkitektur, idehistorie eller politikk er egne fag, og jeg syens de er langt viktigere både mhp kulturarv og generell kunnskap

Anonymkode: 8ec5c...666

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KRL er vel kuttet ut for mange år siden? Nå er det RLE, for å sikre at det blir like mye fokus på alle religioner, og ikke bare kristendommen. Jeg har ikke vokst opp i et kristent hjem, men har nesten hele mitt liv kunnet mer om kristendommen enn om noen annen religion. Det burde være rart.

Hva man kaller faget spiller ingen rolle for meg. Nå skal forøvrig minst 40% omhandle kristendom igjen (krf i regjering.. ), så det har i høyeste grad kristendom i høysetet.

Men hva slags balanse de har mellom religionene er ikke det viktigste for meg. Det jeg ikke er enig i er at et såpass spesielt felt skal ta så stor plass i skolen. Det naturlige hadde vært om man lærte om religioner som en del av andre fag, ikke som et helt eget fag.

Anonymkode: 8ec5c...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor synes du at dette med religion er noe som bør ta opp plassen i skolen? Er det ikke mye annet å fokusere på når det gjelder kulturarv? Verken arkitektur, idehistorie eller politikk er egne fag, og jeg syens de er langt viktigere både mhp kulturarv og generell kunnskap

Anonymkode: 8ec5c...666

Jeg synes det er viktig fordi veldig, veldig mye i verden handler om religion. De fleste i verden er religiøse. Å ikke kunne noe om det er like banalt som å være norsk og ikke kunne engelsk.

De andre tingene du nevner har store kapitler i mange av de andre fagene, spesielt i samfunnsfag og geografi. Men jeg er veldig enig i at politikk burde vært et eget fag. Altfor få mennesker forstår seg på det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig fordi veldig, veldig mye i verden handler om religion. De fleste i verden er religiøse. Å ikke kunne noe om det er like banalt som å være norsk og ikke kunne engelsk.
De andre tingene du nevner har store kapitler i mange av de andre fagene, spesielt i samfunnsfag og geografi. Men jeg er veldig enig i at politikk burde vært et eget fag. Altfor få mennesker forstår seg på det.

 

At relgion får "store kapitler" i både samfunnsfag og historie, hører selfølgelig med. Men et helt eget fag? Da er det en rekke andre ting jeg i større grad mener bør ha et eget fag. Og når 40% skal omhandle kristendom, blir det veldig mye kristendom....

Anonymkode: 8ec5c...666

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener KRL fage bør kuttes. Men at det ellers inngår i andre fag å lære om religioner. Derfor helt ok med både religøs kunst og engler på juleverksted. Religiøs musikk ser jeg vel ikke helt poenget med, da det finnes så mye annet både av bedre kvalitet og som fenger barn mer. 

Hva legger du i å "gå i dybden", egentlig? 

Anonymkode: 8ec5c...666

Gå i dybden: delta, aktiviteter... Synge sanger, lage kunst, analysere... 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du syns sanger er så innmari mye verre enn andre ting med religiøst innhold.

Jeg husker selv jeg ble litt overrasket da jeg hadde kunsthistorie og det var så mye snakk om kristendommen.. Men etterhvert skjønte jeg jo hvorfor det var så viktig at vi lærte om det. Da jeg studerte litteratur ble vi også litt overrasket en gang da læreren startet timen med å informere oss om at bibelen er det beste litterære verket som noen gang er blitt skrevet, men så fikk vi forklart hva hun mente og ingen var uenige til slutt. Kanskje noe å tenke over for mange av dere. Og dette var fra en lærer som slettes ikke var religiøs. Nå har jeg ikke studert musikk, men det eksisterer nok lignende påstander der også.

Anonymkode: b96ad...327

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At relgion får "store kapitler" i både samfunnsfag og historie, hører selfølgelig med. Men et helt eget fag? Da er det en rekke andre ting jeg i større grad mener bør ha et eget fag. Og når 40% skal omhandle kristendom, blir det veldig mye kristendom....

Anonymkode: 8ec5c...666

Vel, religion er et stort fag. Et kapittel vil ikke holde til 10 religioner (eller hvor mange det er de tar for seg i grunnskolen). Hvordan kan man lære om religion på 14 sider og to uker? Det kreves nok mer enn det...

Religion er jo også mye av årsaken til hvor vi er i dag, grunnlaget for mange kriger, hvorfor Johanne i klassen markerer påsken, hvorfor Hamza i klassen ikke spiser svin og Jon faster på Yom Kippúr.

Ved å forstå religion, vil vi også lære oss å ha respekt når vi kommer til andre land og kulturer.

Religion er nesten alt! Verden ville vært helt annerledes uten religion.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, religion er et stort fag. Et kapittel vil ikke holde til 10 religioner (eller hvor mange det er de tar for seg i grunnskolen). Hvordan kan man lære om religion på 14 sider og to uker? Det kreves nok mer enn det...

Religion er jo også mye av årsaken til hvor vi er i dag, grunnlaget for mange kriger, hvorfor Johanne i klassen markerer påsken, hvorfor Hamza i klassen ikke spiser svin og Jon faster på Yom Kippúr.

Ved å forstå religion, vil vi også lære oss å ha respekt når vi kommer til andre land og kulturer.

Religion er nesten alt! Verden ville vært helt annerledes uten religion.

Jeg er enig i at mye i verden ville vært annerledes uten religion. Men at religion er «nesten alt»??! Nå må du søren meg gi deg! Det er bare en liten del,og for mange av oss angår den i liten grad hverdagen.

Med tanke på at man går i grunnskolen i 10 år, mener jeg virkelig ikke man trenger å ha religion som eget fag hver eneste år, nei. Noen uker i året blir absolutt bok over 10 år. F.eks 3 uker x10 år? Synes ikke det trengs noe mer kunnskap om direkte religion. Så nevnes det selvfølgelig innimellom når det er relevant i forhold til andre temaer. Men å bruke så mye tid som i dag på innholdet i religion er meningsløst.

Anonymkode: 8ec5c...666

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, TS, feirer dere jul? Feirer dere påske? Har du ikke fri himmelfartsdag? :) Norge har vært kristent i nesten tusen år nå, og det er viktig at vi som nordmenn også holder på vår kulturarv - selv om den er kristen. 

Jeg syns det er helt utrolig at vi kan akseptere Niqab, moskeer, omskjæring og muslimske/jødiske/humanetiske og andre religiøse utfoldninger i samfunnet, men gud forby at ei jente synger "Måne og sol" i dagens Norge.

Anonymkode: cc493...f17

Folk som ts tar bare i mot det de kan få fra religioner som de synes er bra for dem uten at de må si/synge noe. Helligdager er et gode for dem, og de sier gladelig ja takk til det uten å tenke nevneverdig på hvorfor man har disse dagene. Julen er god å ha siden da kan man få gaver og god mat. MEN nåde den som sier at ts og lignende folk må si, eller synge noe som har med religion å gjøre. Da må de jo bruke noe tankekraft på det. Hutte meg tu!

Anonymkode: f2e6d...0ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som ts tar bare i mot det de kan få fra religioner som de synes er bra for dem uten at de må si/synge noe. Helligdager er et gode for dem, og de sier gladelig ja takk til det uten å tenke nevneverdig på hvorfor man har disse dagene. Julen er god å ha siden da kan man få gaver og god mat. MEN nåde den som sier at ts og lignende folk må si, eller synge noe som har med religion å gjøre. Da må de jo bruke noe tankekraft på det. Hutte meg tu!

Anonymkode: f2e6d...0ce

Nå er ikke jeg TS, men hvordan mente du at jeg skulle unngå å "takke ja" til helligdager? Når jobben min stenger for rødlappdager, burde jeg møte opp å sitte der alene likevel?

Og hva har gaver og god mat ved vintersolverv med religion å gjøre, egentlig? Jeg vet at kristne har feiret jesus fødsel på denne tiden (fordi det allerede var tradisjon for å ha en feiring på den mørkeste dele av året, og da var det greit å "henge seg på" den tradisjonen), men det betyr ikke at det å ha en lysfest på denne tiden er en tradisjon som kommer fra religion. Det er en tradison vi ville hatt i Norge selv om vi ikke hadde blitt "kristnet" noen gang. 

Anonymkode: 8ec5c...666

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du er ateist, hvorfor feirer du en kristen høytid slik som jul? Du ser vel hvor dobbelt moralsk det er?

Anonymkode: b9d2a...cb1

Julen er ikke bare en kristen høytid nei, jul er blitt feiret på mange forskjellige måter før kristendommen kom til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg TS, men hvordan mente du at jeg skulle unngå å "takke ja" til helligdager? Når jobben min stenger for rødlappdager, burde jeg møte opp å sitte der alene likevel?

Og hva har gaver og god mat ved vintersolverv med religion å gjøre, egentlig? Jeg vet at kristne har feiret jesus fødsel på denne tiden (fordi det allerede var tradisjon for å ha en feiring på den mørkeste dele av året, og da var det greit å "henge seg på" den tradisjonen), men det betyr ikke at det å ha en lysfest på denne tiden er en tradisjon som kommer fra religion. Det er en tradison vi ville hatt i Norge selv om vi ikke hadde blitt "kristnet" noen gang. 

Anonymkode: 8ec5c...666

Om du skal feire jul/vintersolverv som den opprinnelig var før kristendommen kom, så er du jo likevel religiøs. Da er du "hedning". Hadde Norge fortsatt med åsatru frem til idag, hadde det helt sikkert vært folk som hadde ment at det er galt å ha i skolen også. 

Det her begynner uansett å bli en politisk diskusjon. Det er jo politikere som bestemmer hva som skal stå i læreplanen. Jeg kan være enig i at det ikke trenger å være så mye kristendom i RLE, eller KRLE som det heter nå. Men når KrF er i regjering så gjør jo de hva de kan for å spre sitt budskap.... Men så syns jeg ikke folk skal være så hårsåre når det kommer til juleavslutninger. Det er bare tradisjon.

Anonymkode: b96ad...327

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du skal feire jul/vintersolverv som den opprinnelig var før kristendommen kom, så er du jo likevel religiøs. Da er du "hedning". Hadde Norge fortsatt med åsatru frem til idag, hadde det helt sikkert vært folk som hadde ment at det er galt å ha i skolen også. 

Det her begynner uansett å bli en politisk diskusjon. Det er jo politikere som bestemmer hva som skal stå i læreplanen. Jeg kan være enig i at det ikke trenger å være så mye kristendom i RLE, eller KRLE som det heter nå. Men når KrF er i regjering så gjør jo de hva de kan for å spre sitt budskap.... Men så syns jeg ikke folk skal være så hårsåre når det kommer til juleavslutninger. Det er bare tradisjon.

Anonymkode: b96ad...327

Nei, du missforstår (med vilje). , Jeg feirer ikke midtvintersblot. Jeg har en fest midt på den mørkeste tiden. Det er en tradisjon som går igjen, og ikke er spesiell for noen bestemt religion. Romernes saturnalia er nok mer relevant.

Anonymkode: 8ec5c...666

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du missforstår (med vilje). , Jeg feirer ikke midtvintersblot. Jeg har en fest midt på den mørkeste tiden. Det er en tradisjon som går igjen, og ikke er spesiell for noen bestemt religion. Romernes saturnalia er nok mer relevant.

Anonymkode: 8ec5c...666

Du kan da likevel unne andre å feire jul:) Og respektere at kristendommen faktisk er den største religionen i Norge. Også ikke ta sånn på vei om du eller ungene dine må synge glade jul. Det jo bare tradisjon. "Kjære gud" er tomme ord for mange, det betyr ingenting. Det er bare for kos. Det er ikke helt svart/hvitt. Det er som å høre på og like musikken til en artist som man egentlig syntes er en stor dust. Men det ser man forbi, for man liker musikken. Hvem bryr seg?

Og om man ikke er kristen, så forstår man jo hvert fall at innholdet i disse sangene bare er tomme ord. 

Anonymkode: b96ad...327

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...