AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #21 Skrevet 23. november 2015 En ting er at lærer at muslimer tror x og kristne tror y, en helt annen ting er at de skal synge religiøse sanger som dette, spesielt når de ikke lærer sanger fra andre religioner enn kristendom. Som liten sang jeg med, men i fjerde eller femte klasse sluttet jeg, for jeg var jo ikke kristen og syntes det var feil at vi ble bedt om å synge den typen sanger på skolen. Kanskje du kan si til henne at om hun ikke tror på gud så må hun ikke synge med? Og ta det gjerne opp med lærer. Anonymkode: 74acd...b93 6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #22 Skrevet 23. november 2015 Jeg skjønner godt at du reagerer, og vi har en lignende problemstilling på skolen til sønnen vår. Sønnen vår begynte for en stund siden på en ny skole, og ved middagsbordet i forrige sang han "O du som metter liten fugl". Den synger vi ikke hjemme, og han kunne fortelle at de synger bordverset hver dag før de spiser lunsj. Jeg syns at det er helt topp at han lærer om ulike religioner og livssyn. Hadde dette vært en del av undervisningen, hvor de lærte om ulike religioners måter å synge for maten, hadde jeg ikke reagert. I og med at de tydeligvis synger dette bordverset hver dag, syns jeg det er på grensen til å være forkynnende. Etter min oppfatning bør den offentlige skolen være varsom med å favorisere en religion på denne måten. Vi har ikke bestemt oss om vi skal gå videre med saken, da vi må tenke på hvilke konsekvenser det vil få for sønnen vår. Vi bor i et område hvor nesten alle er kristne, så regner med vi vil stå ganske alene. Anonymkode: 07d65...3b5 8
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #23 Skrevet 23. november 2015 Ser ikke problemet. Det er til syvende og sist verken du eller skolen som bestemmer hvilket livssyn barnet skal ha, men dere begge kommer til å påvirke før hun tar sitt valg. Barn bare synger, det er vi voksne som lager problem av det. Om barnet blir hjernevasket av "Måne og sol", blir jeg meget forundret. Anonymkode: 816d0...491 11
aquiz Skrevet 23. november 2015 #24 Skrevet 23. november 2015 Men hva er dere redd for at barna skal gjøre med disse kristne sangene? Jeg reagerer personlig mer på musikkvideoene og låtene som kommer på radioen.. Slik som russesangen som hadde teksten "24 vakre feer som skulle på fest FOR Å KNUUULLE!!"..Jeg synes det er HELT ok hvis barnet mitt kommer hjem og synger om å velsigne maten vi skal spise, enn at barnet mitt freser over stuegulvet med ordene om at hun skal på fest for å knulle. (barna ser mer opp til russen enn gud, for russen gir russekort)Når jeg var barn skjønte jeg ikke hva jeg sang, det var en flott melodi og alle ble glade når vi sang. Det var en sang, ikke trosbekjennelsen akkurat og jeg tror flere barn kan sette seg inn i denne tankegangen. 8
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #25 Skrevet 23. november 2015 Ser ikke problemet, det er uskyldige barnesanger som er en del av kulturarven. At du ser på det som eventyr er din sak, barn skal ikke lære at det er eventyr, de skal lære at "noen tror på dette, noen på dette, noen på dette og noen tror ikke på noen av delene, men du har rett til å velge selv".Anonymkode: 53c4d...3e6Trådstarter her. Ja, det har du helt rett i. Jeg vil selvsagt ikke legge bevisste føringer på hva hun skal tro på, og det er det jeg heller ikke ønsker at skolen skal gjøreAnonymkode: c0fad...1e0Enig med AB-en som skriver at barn skal lære om andres tro, syns jeg det blir ganske respektløst å si "ja, noen velger å tro på eventyr." Kristendommen står sterkt i den vestlige verden, og flere av våre polikere, ledere, etc. er kristne. Å sammenligne det med å tro på julenissen og påskeharen er rimelig frekt. Anonymkode: 51100...00a 11
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #26 Skrevet 24. november 2015 Det er tradisjon. Greit nok at det ikke skal forkynnes, men et barn vil sjelden tenke noe særlig over teksten. De bare lærer teksten, de lærer ikke at den er sann. Selv underviser jeg innimellom i kunsthistorie, og det er stort sett kristne verk det går i (bortsett fra moderne kunst+kunst fra andre kulturer). Vi prater for eksempel om nattverden, at Jesus er i midten, og historien rundt bildet som er en bibelsk fortelling. Det kan være fint å sammenligne hvordan Jesus blir symbolisert gjennom de forskjellige epoker osv. Så kanskje de skriver om et bilde eller maler et selv, inspirert av et kristent verk.Jeg er absolutt ikke religiøs selv, men kristendommen har vært en så stor del av vår historie, og den henger også igjen i tradisjoner. Så lenge barna bare lærer om, og ikke blir forkynnet om at dette er den eneste tro, så klarer de seg nok! Jeg prøver jo også å poengtere til elevene at nå bare lærer vi om, det er ikke kristendomsundervisning nå. Jeg vet flere lærere som poengterer dette. Anonymkode: b96ad...327 6
Epleskall Skrevet 24. november 2015 #27 Skrevet 24. november 2015 Jeg kan godt forstå at du reagerer. Jeg kommer til å ta slike ting opp med skolen selv, men det er klart det kommer litt an på hvilken kontekst sangen synges i og læres i. Jeg ser mange her er opptatt av at barn ikke tar skade av å synge kristne sanger, og det er jeg naturligvis helt enig i. Det blir likevel irrelevant hva kommersielle aktører sender på radio av sanger med seksuelt innhold. Poenget her er at den offentlige skolen, i et land som har skilt kirke og stat, skal og bør ivareta livssynsfrihet og livsynslikeverd. Det er nedfelt i menneskerettighetene at vi har rett til å velge hva vi tror på, og det er videre kommet dom fra den europeiske menneskerettighetsdomstolen at den offentlige skole ikke skal drive forkynnelse. Det er et prinsipielt problem å vektlegge en religion foran andre, rett og slett fordi det strider imot menneskerettigheter, barnekonvensjonen og standpunkt fra EMD. Ja, Norge har en lang historie med kristendom, og det skal barn lære om i skolen. Det skal heller ikke formidles at det er et eventyr. Kirken har vært en svært vesentlig institusjon i vårt land, både politisk og økonomisk, og har også i sin tid bidratt til å utvikle skoler. Men i dag, i en stadig mer globalisert verden og et sekularisert land, blir prinsippene om likeverd og likestilling langt viktigere. Kristne sanger i skolen er ikke et problem for folk som tenker, "jaja, barn tar ikke skade av det, og sangene er jo fine", men det er et problem for dem som ser på saken i et mer prinsipielt lys. Man trenger ikke å synge om å prise Herren for å lære om kristendom og hvilken rolle kirken har spilt i det norske samfunn. Det er også langt mer ved vår kulturelle arv enn den kristne, og et uendelig hav av sanger og tekster å velge mellom, som ikke er religiøst ladet. Og så bare en kommentar til noe som stod tidligere i tråden: Når det gjelder at jul feires, minner jeg om at solen snur ved samme tid, og at det også har vært en hedensk skikk i lang tid før landet ble kristent, at dette ble feiret. Etter kristendommen kom, ble denne feiringen annektert av kirken, og dermed knyttes den i dag sterkt til Jesu fødsel. Men det er altså verken utelukkende eller opprinnelig en kristen skikk. Når det er sagt, er julen en lang tradisjon og en kulturell feiring som foregår i hele landet - nå også med en ekstrem kommersiell undertone - , og mye vanskeligere å bare "bytte ut", enn en sang i skolen. 8
Gjest Dwight Skrevet 24. november 2015 #28 Skrevet 24. november 2015 Og så bare en kommentar til noe som stod tidligere i tråden: Når det gjelder at jul feires, minner jeg om at solen snur ved samme tid, og at det også har vært en hedensk skikk i lang tid før landet ble kristent, at dette ble feiret. Etter kristendommen kom, ble denne feiringen annektert av kirken, og dermed knyttes den i dag sterkt til Jesu fødsel. Men det er altså verken utelukkende eller opprinnelig en kristen skikk. Når det er sagt, er julen en lang tradisjon og en kulturell feiring som foregår i hele landet - nå også med en ekstrem kommersiell undertone - , og mye vanskeligere å bare "bytte ut", enn en sang i skolen. Julen vi feirer nå til dags er kristen, på lik linje som store deler av verden. Den har allerede fått et skifte når det ble "kult å være ateist" og det religiøse har roet seg ned. Nå er det mer kommersielt som du sier. Men å si at man feirer jul for "det gjorde de i vikingtiden" eller "solen snur" er bare tull. Vi feirer jul I norge pga kristendommen. Om man velget å gå i kirken, be andakt osv er helt opp til deg selv, men si at den norske julen ikke er knyttet til kirken blir for dumt.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #29 Skrevet 24. november 2015 Takk for innspill.Jeg mistenker at dette ikke fremstilles som noe de kan ta stilling selv, og det er nok det jeg reagerer mest på. Jeg vil gjerne at datteren min skal lære om alle de store verdensreligionene, og da med åpent, men kritisk sinn. Tidligere i år hadde de hatt om Skapelsen, og det var ikke tegn til mye kritisk tenkning da gitt. Det får meg til å lure på hvordan lærereren legger fram stoffet. Hun kan gjerne få lære om bibelhistorier, men da fremstilt som det det er, nemlig eventyr.Anonymkode: c0fad...1e0Læreplanen for RLE. kompetansemål for 4. klasse, kristendom:KristendomHovedområdet kristendom omfatter kristendommen i historisk perspektiv og hvordan kristendommen blir forstått og praktisert i verden og i Norge i dag, Bibelen som kilde til kulturforståelse og tro og kristendommens betydning for samfunn og kultur. På området skal ulike tradisjoner og kirkesamfunn innenfor kristendommen behandles.Mål for opplæringen er at eleven skal kunnefortelle om innholdet i sentrale tekster fra 1. og 2. Mosebok i Det gamle testamentefortelle om innholdet i sentrale tekster fra evangelienes framstilling av Jesu liv og virke i Det nye testamentelytte til og samtale om noen apostel- og helgenfortellingerbeskrive lokale kirker, finne spor av kristendommens historie i lokalmiljøet og i distriktet og presentere funnene på ulike måtersamtale om kristendom og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler, bønn, dåp, gudstjeneste og høytiderkjenne til kristen salmetradisjon og et utvalg sanger, også samiskegjenkjenne kunst og gjøre bruk av estetiske uttrykk knyttet til kristendommenDet at de har lært om skapelsesberetningen, og en kristen sang, en salme, er en del av læreplanen.De skal ikke ta stilling til om dette er noe de vil tro på. De skal lære om det, og kjenne til innholdet, hverken mer eller mindre. Akkurat som at de skal lære om de andre religionene.Lærerne skal ikke si at dette er sannhet, eller eventyr, og skal heller ikke gi uttrykk for kritisk tenkning. De skal være nøytrale i sin fremlegging av fagstoffet.Du kan godt være uenig i at dette skal være en del av undervisningen, men læreren og skolen følger kun læreplanen. Vil du ha denne endret må du ta dette på et langt høyere nivå enn læreren. Anonymkode: 73ced...627 11
Epleskall Skrevet 24. november 2015 #30 Skrevet 24. november 2015 Julen vi feirer nå til dags er kristen, på lik linje som store deler av verden. Den har allerede fått et skifte når det ble "kult å være ateist" og det religiøse har roet seg ned. Nå er det mer kommersielt som du sier. Men å si at man feirer jul for "det gjorde de i vikingtiden" eller "solen snur" er bare tull. Vi feirer jul I norge pga kristendommen. Om man velget å gå i kirken, be andakt osv er helt opp til deg selv, men si at den norske julen ikke er knyttet til kirken blir for dumt. Det sa jeg heller ikke. Jeg sa at det "også er en hedensk skikk" og videre at julen knyttes til Jesu fødsel i dag. Ikke vri om på ordene mine eller legg ny mening til mine utsagn. Uansett er dette en avsporing. 3
Cashbah Skrevet 24. november 2015 #31 Skrevet 24. november 2015 Dette er, enten du liker det eller ikke, en del av vår kulturarv. Så det mener jeg nordmenn og andre bare må finne seg i så lenge de bor i Norge. Hva med julen? Skal vi ekskludere "Deilig er Jorden", "En stjerne Skinner i Natt" eller "Santa Lucia"? Hater du julen? 9
Gjest Dwight Skrevet 24. november 2015 #32 Skrevet 24. november 2015 Det sa jeg heller ikke. Jeg sa at det "også er en hedensk skikk" og videre at julen knyttes til Jesu fødsel i dag. Ikke vri om på ordene mine eller legg ny mening til mine utsagn. Uansett er dette en avsporing. Nei, jeg mente den mer som generell og ser den ble knyttet for mye til deg. Du forklarte bra, men er lei av å høre "vikintiden", "egypterene hadde juletre" osv og tok alt under en og samme kommentar når jeg heller skulle delt den opp.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #33 Skrevet 24. november 2015 Jeg lurer også på, ville du hatt like mye i mot at barna lærte "Til Ungdommen"?Dette er en sang som ofte blir brukt i av Human-Etisk forbund, for eksempel i forbindelse med borgelig konfirmasjon, og har også blitt brukt i politiske sammenhenger.Hva med "Det er stilig" (Trond Viggo Torgersen), som oppfordrer til uansvarlig oppførsel og å si i mot autoriteter?Hvis samler kan påvirke barna, kan andre sanger ha samme påvirkningskraft. Skal vi da forby musikk i skolen? Anonymkode: 73ced...627 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #34 Skrevet 24. november 2015 Mamma og pappa er ikke kristne men hadde aldri noe i mot måten dette ble håndtert på skolen. De er ateister, men når jeg kom hjem og sang kristne sanger som måne og sol fortalte de meg hvor flink jeg var (rein løgn, jeg kan ikke synte en eneste rein tone), når vi hadde vært i kirken med skolen hørte de på når jeg fortalte om det etterpå uten å komme med en skeiv kommentar og når jeg ønsket å begynne i kristent kor sammen med mine venninner så fikk jeg lov til dette. De var tilogmed med å så på når jeg sang i gudstjenester (til tross for at jeg virkelig ikke kan synge ) Det samme gjorde de når jeg kom hjem og fortalte om at vi hadde lært om Buddah eller Allah eller om den gangen vi var på besøk i den katolske kirken. Det var aldri et vondt ord når mine venninner (fra andre land) fortalte stolt om sin religion rundt middagsbordet hjemme hos oss. Når min kristne bestemor ønsket å ha meg med i kirken på julaften så smilte de og ba meg ta på en pen kjole.Til tross for at jeg vokste opp med foreldre som aldri påvirket meg i en negativ retning når det kom til religion så valgte jeg den dagen jeg skulle konfirmere meg og gjøre det borgelig. Jeg trodde ikke på gud og jeg ønsket ikke å stå i kirken og "lyve". Såpass respekt hadde foreldrene mine lært meg å ha for kirken. Jeg viste faktisk ikke at de var ateister før jeg var godt over barneskolealder. Jeg er den dag i dag ateist og jeg er veldig glad for at mine foreldre ga meg muligheten til å finne min egen retning uten å påvirke meg i hverken den ene eller andre retningen.Sammme her, kjenner meg igjen i alt og i tillegg jeg vanket til med en stor og veldig kristen og kjent familie da jeg var 5-9 år.De prøvde aldri påvirke meg,de hadde respekt for at jeg ikke var deres barn. Anonymkode: cc3ca...ee6 3
Epleskall Skrevet 24. november 2015 #35 Skrevet 24. november 2015 Nei, jeg mente den mer som generell og ser den ble knyttet for mye til deg. Du forklarte bra, men er lei av å høre "vikintiden", "egypterene hadde juletre" osv og tok alt under en og samme kommentar når jeg heller skulle delt den opp. hehe, no hard feelings;) Takk for at du svarte meg igjen og sa dette:)
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #36 Skrevet 24. november 2015 Jeg har tatt vare på noen av mine gamle undervisningsopplegg fra den tiden jeg jobbet som musikklærer.I en klasse hadde vi musikk med religiøst innhold på ulike språk som tema, og barna sang blant annet "Miskito Lawana" på "Miskito" (et innfødt språk i Nicaragua) og norsk. Den norske teksten på denne sangen er:Miskitofolket vil huske og lære av det som vi lærte i fridomshistoriaHerren i himmelen ser alle sine småMiskunn og styrke skal Miskitofolket få. Samtidig sang barna en annen sang på norsk, med nøyaktig samme innhold.Det ironiske er at denn norske sangen ble protestert på, det var visstnok forkynnelse, men "Miskito Lavana" ble sett på som en morsom sang fra en annen kultur, selv om begge sangene hadde nøyaktig samme budskap. Anonymkode: 73ced...627 2
Jolene Skrevet 24. november 2015 #37 Skrevet 24. november 2015 Jeg kommer ikke fra en kristen familie, og mine foreldre så ikke problemet med at vi sang SANGER på skolen. For det er det de er, SANGER. Hvorfor lage storm i vannglass? Jeg har ikke tatt skade av å synge sanger som "Måne og sol" når jeg var barn. Ikke ble jeg spesielt religiøs av det heller 5
Jolene Skrevet 24. november 2015 #38 Skrevet 24. november 2015 Jeg skjønner godt at du reagerer, og vi har en lignende problemstilling på skolen til sønnen vår. Sønnen vår begynte for en stund siden på en ny skole, og ved middagsbordet i forrige sang han "O du som metter liten fugl". Den synger vi ikke hjemme, og han kunne fortelle at de synger bordverset hver dag før de spiser lunsj. Jeg syns at det er helt topp at han lærer om ulike religioner og livssyn. Hadde dette vært en del av undervisningen, hvor de lærte om ulike religioners måter å synge for maten, hadde jeg ikke reagert. I og med at de tydeligvis synger dette bordverset hver dag, syns jeg det er på grensen til å være forkynnende. Etter min oppfatning bør den offentlige skolen være varsom med å favorisere en religion på denne måten. Vi har ikke bestemt oss om vi skal gå videre med saken, da vi må tenke på hvilke konsekvenser det vil få for sønnen vår. Vi bor i et område hvor nesten alle er kristne, så regner med vi vil stå ganske alene. Anonymkode: 07d65...3b5Du er klar over at Norge har en kristen kulturarv ikke sant?`Da er det naturlig at enkelte kristne elementer vil være i skolen, vi behøver tross alt ikke å avskaffe alt av kultur her i landet bare fordi det kommer nye landsmenn. 6
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #39 Skrevet 24. november 2015 Jeg synes du overdriver noe voldsomt. Jeg er vokst opp med misjonærforeldre (lutherske), og har bodd i u-land sammen med dem i flere år. Både min mors- og farsside er preget av sterket konservative kristne, men de har også reist med oss til muslimske land og tatt oss med på guidet tur i en moské. Skjønner ikke denne frykten din. Anonymkode: f2e6d...0ce 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #40 Skrevet 24. november 2015 Jeg tenker at mange norske sanger har en kristen ordlyd, men at musikk like gjerne er kulturarv som mye annet. Vi er selv ateister, men kommer ikke til å bry oss om vårt barn lærer en og annen kristen sang på skolen. Det er tvilsomt at det har noen påvirkning i mindre doser Fag er noe annet, er glad kristendom er tatt av plakaten, men ser gjerne at barnet lærer om alle religioner. Det er en del av verdensbilde. Sangen du nevner har jeg forøvrig mange gode barndomsminner med, uten at jeg kan huske at jeg reflekterte noe særlig over teksten før jeg ble eldre Anonymkode: 98fe7...58fKristendommen er ikke tatt av plakaten, barna lærer om kristendommen og om andre religioner... Anonymkode: b9d2a...cb1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå