Gå til innhold

Kristne sanger i skolen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror ikke det står noe i bibelen om juletrær og kjøpefest.. Jula har vel mer med Coca Cola å gjøre enn med Kristendom, drar på julegave shopping med god samvittighet :) 

Og påske? Tror ikke det står noe om skiferie i alpene i bibelen heller :)

Muligens det dummeste argumentet jeg noen gang har lest. Hvordan man feirer har ingenting med å si hvorfor man feirer religiøse høytider. Juletrær og kjøpefest og skiferie har nok ikke noe med hvorfor vi feirer det nei, dette er tradisjoner som ble startet på grunnlag av religiøse høytider. Julen har fremdeles masse med kristendommen å gjøre, og jeg synes nesten at dersom man skal være så i mot kristendommen at man må sette seg på bakbena av at en unge må synge en sang med kristent innhold så burde man heller ikke kose seg med de godene som følger med i jul og juleferie. 

Ikke misforstå, jeg synes det er veldig hyggelig at ateister også vil feire jul, men visse ateister skal gjøre alt for å se ned på religion og kalle det eventyr og ditt og datt, da blir det ganske tragikomisk at de skal kose seg takket være en kristen høytid også.

Er det noen som skal sutre over alt så er det søren meg ateister. Skjerp deg!!!

Enig i dette. Virker som om noen er så stolte over å ikke ha en tro at de må protestere over hver minste ting som har med kristendom å gjøre, så lenge det ikke gavner dem selv. 

Da jeg var liten og sang "kjære gud jeg har det godt" med min mor hver natt før jeg la meg tenkte jeg ikke over innholdet en gang, tenkte ikke over at det var kristent eller at det var til Gud. Så tviler på at en jente som er lært opp til at gud ikke finnes vil bli religiøs av det. Om man lærer noe av slike sanger så er det nok om gode holdninger, ikke om å bli kristen.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muligens det dummeste argumentet jeg noen gang har lest. Hvordan man feirer har ingenting med å si hvorfor man feirer religiøse høytider. Juletrær og kjøpefest og skiferie har nok ikke noe med hvorfor vi feirer det nei, dette er tradisjoner som ble startet på grunnlag av religiøse høytider. Julen har fremdeles masse med kristendommen å gjøre, og jeg synes nesten at dersom man skal være så i mot kristendommen at man må sette seg på bakbena av at en unge må synge en sang med kristent innhold så burde man heller ikke kose seg med de godene som følger med i jul og juleferie. 

Ikke misforstå, jeg synes det er veldig hyggelig at ateister også vil feire jul, men visse ateister skal gjøre alt for å se ned på religion og kalle det eventyr og ditt og datt, da blir det ganske tragikomisk at de skal kose seg takket være en kristen høytid også.

Enig i dette. Virker som om noen er så stolte over å ikke ha en tro at de må protestere over hver minste ting som har med kristendom å gjøre, så lenge det ikke gavner dem selv. 

Da jeg var liten og sang "kjære gud jeg har det godt" med min mor hver natt før jeg la meg tenkte jeg ikke over innholdet en gang, tenkte ikke over at det var kristent eller at det var til Gud. Så tviler på at en jente som er lært opp til at gud ikke finnes vil bli religiøs av det. Om man lærer noe av slike sanger så er det nok om gode holdninger, ikke om å bli kristen.

Julefeiringen er ingen kristen høytid, men hedensk tradisjon som ble "kuppet" av kristendommen. For vikingene var julen en offerfest for å sikre fruktbarhet for jorda, mennesker og dyr i det nye året. Juleølet, julebukken og julegrisen sto sentralt i deres feiring.Ordet jul kommer av joulu eller jól. Guden Odin ble også kalt Jólnir, og det var en plikt å blote til Jólnir ved å drikke jul rundt vintersolverv. At vi setter ut julegrøt til nissen er en rest av den norrøne offertradisjonen.

Og påske har jeg aldri hørt om noen som feirer i Norge. Vi drar på hytta eller drar på badeferie til utlandet. 

Det som imidlertid hadde vært fint er å fjerne alle de røde dagene fra kalenderen og heller la folk ta dem ut som ferie når det passet. Da hadde vi sluppet at flybillettene ble så dyre rundt påske og i langhelger. 

• Liker 4
Skrevet

ha en tro at de må protestere over hver minste ting som har med kristendom å gjøre, så lenge det ikke gavner dem selv. 

Selvfølgelig protester vi. Det er jo nettopp avkristningen av Norge som har gjort oss til det flotte liberale samfunnet vi har i dag. Der homofile og lesbiske kan gifte seg, kvinner kan ta abort og hekser ikke blir brent på bålet lenger. Vi har mye å takke ateistene for!

• Liker 3
Skrevet (endret)

90% av det du lærer i norsk timen er kristendom. Politikerne i Norge er smarte.
De tar kristendommen ut av religionsfaget og erstatter dette med islam, buddhismen, hinduismen osv. Så putter de kristendommen inn i norsk faget og der leser elever kristne tekster.

Så norsk fag = Kristendomsfag
Religionsfag = buddhismen, islam, hinduismen, jødedommen osv, men ikke kristendom.

Endret av Jetlag
Skrevet

Hva er egentlig problemet? 

Jeg er ikke kristen, men kan mange kristne barnesanger fra da jeg var liten. Jeg gikk til og meg på

kristen folkehøgskole uten å være kristen. 

Sånne sanger som du nevner er bare koselig. Om vi skal være så pirkete og ikke la barna våre kose seg meg hvilke sanger de

vil så kan vi jo bytte flagget i samme slengen. Få inn noe nøytralt og kjedelig. Vi kan slutte å feire jul. Vi kan drite i påskeferie. 

Tror pipa hadde fått en annen lyd da..

det handler om norske tradisjoner. Og om du virkelig synes en liten sang er dråpen for deg, så foreslår jeg at du enten klapper igjen og lar ungen din synge og tro hva han vil uten at du skal fortelle han at religion bare er eventyr, eller så får

du finne en nøytral skole...finnes sikkert masse av dem i muslimske miljøer i Oslo.

Anonymkode: ad1b7...b0d

• Liker 4
Skrevet

Om vi skal være så pirkete og ikke la barna våre kose seg meg hvilke sanger de

vil så kan vi jo bytte flagget i samme slengen. 

Er det ungene som så gjerne vil synge kristne sanger? Hvor har du denne suspekte påstanden fra?

Og ikke ser jeg noe behov for å bytte ut flagget, bare fordi vi ikke skal bedrive religionsutøvelse i skolen.

Anonymkode: 8ec5c...666

Skrevet

Er det ungene som så gjerne vil synge kristne sanger? Hvor har du denne suspekte påstanden fra?

Og ikke ser jeg noe behov for å bytte ut flagget, bare fordi vi ikke skal bedrive religionsutøvelse i skolen.

Vi kan jo la barna velge absolutt alt selv:) for et samfunn!

Anonymkode: b96ad...327

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det står noe i bibelen om juletrær og kjøpefest.. Jula har vel mer med Coca Cola å gjøre enn med Kristendom, drar på julegave shopping med god samvittighet :) 

Og påske? Tror ikke det står noe om skiferie i alpene i bibelen heller :)

Er du så dum eller later du som? Alt rundt jula er menneske skapt. Men selve julen handler om jesu fødsel uansett hvor mye du ptøver å gjøre narr av det. Så da spør jeg igjen, hvorfor feirer dere ateister JUL? Er jo like dumt som at vi skulle feiret Rammadan og ikke vært muslim.

Anonymkode: b9d2a...cb1

• Liker 1
Skrevet

Hva er egentlig problemet? 

Jeg er ikke kristen, men kan mange kristne barnesanger fra da jeg var liten. Jeg gikk til og meg på

kristen folkehøgskole uten å være kristen. 

Sånne sanger som du nevner er bare koselig. Om vi skal være så pirkete og ikke la barna våre kose seg meg hvilke sanger de

vil så kan vi jo bytte flagget i samme slengen. Få inn noe nøytralt og kjedelig. Vi kan slutte å feire jul. Vi kan drite i påskeferie. 

Tror pipa hadde fått en annen lyd da..

det handler om norske tradisjoner. Og om du virkelig synes en liten sang er dråpen for deg, så foreslår jeg at du enten klapper igjen og lar ungen din synge og tro hva han vil uten at du skal fortelle han at religion bare er eventyr, eller så får

du finne en nøytral skole...finnes sikkert masse av dem i muslimske miljøer i Oslo.

Anonymkode: ad1b7...b0d

BESTE INNLEGGET NOENSINNE!!! Jeg  er så enig!!! Tenker at skal vi kutte ut alt religiøst her i landet, så er det disse som klikker i vinkel over en barnesang som hadde skreket høyest om at vi ikke kunne kuttet ut jul eller påske.

• Liker 4
Gjest Vena Cava
Skrevet

Er du så dum eller later du som? Alt rundt jula er menneske skapt. Men selve julen handler om jesu fødsel uansett hvor mye du ptøver å gjøre narr av det. Så da spør jeg igjen, hvorfor feirer dere ateister JUL? Er jo like dumt som at vi skulle feiret Rammadan og ikke vært muslim.

Enig med deg!! 

Skjønner ikke hvorfor vi ikke vare kan norsk tradisjon være i fred. Ta vare på dem! Norske tradisjoner er utryddningstruet i sitt eget land. Vi er ikke lenger bare nordmenn her. Men mennesker fra hele verden med ulike tradisjoner og religioner. Hvis ikke vi tar vare på det norske, så er det ingenting igjen til slutt!

Jeg vil ikke ha det nøytralt. Jeg vil at vi skal fortsette å fokusere på den norske kulturen. Hvorfor? Fordi vi bor i Norge. Vi har en arv å ta bare på. 

Alle skal få lov til å ytre sin mening og få tro på hva de vil. Men når man bor i Norge bør man faktisk regne med at både skoler og barnehager gjør sitt for å ta vare på vår egen kultur. Med så mye innvandring og flyktninger som er kommet hit til oss, er det også viktig at de også lærer seg norsk tradisjon og kultur. De skal tross alt bo og leve her. Men barns våre trenger også å lære det. Lære hva vårt land er bygd opp på.

Og når det gjelder jul og påske.. Slutt å syt eller så slutt å feir jul og påskeferie. Men det vil dere vel ikke, for "det er jo så kooooselig", og dere får dere en jo tross alt en liten ferie....

Kyss meg i rævva. 

Skrevet

Selvfølgelig protester vi. Det er jo nettopp avkristningen av Norge som har gjort oss til det flotte liberale samfunnet vi har i dag. Der homofile og lesbiske kan gifte seg, kvinner kan ta abort og hekser ikke blir brent på bålet lenger. Vi har mye å takke ateistene for!

Jepp. Mye å takke ateistene for! I tillegg kan noen rive seg litt i håret av stadig mer egoistisk tankegang, alt handler om meg, meg , meg, min frigjøring, min liberalisme, mitt gagn. Mer lovløshet, mindre medmenneskelighet. Mer ukristelighet.

Neida, men.. Det er mye å takke kristendommen for også... Jeg er vanvittig takknemlig for at Norges nasjon er bygd opp på kristne grunnverdier, og har stor respekt for dette. Også stor respekt for hvordan ateister har bidratt i samfunnet, og kvittet seg med mange tankegods. Men at kristendom er en viktig del av arven til norsk befolkning er rett og slett IKKE å komme bortifra. 

Jeg trur det er ganske safe å ha med et par ekstra kristne sanger i barneskolen, som et par ekstra sanger fra en eller anna stamme i Afrika....

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jepp. Mye å takke ateistene for! I tillegg kan noen rive seg litt i håret av stadig mer egoistisk tankegang, alt handler om meg, meg , meg, min frigjøring, min liberalisme, mitt gagn. Mer lovløshet, mindre medmenneskelighet. Mer ukristelighet.

Neida, men.. Det er mye å takke kristendommen for også... Jeg er vanvittig takknemlig for at Norges nasjon er bygd opp på kristne grunnverdier, og har stor respekt for dette. Også stor respekt for hvordan ateister har bidratt i samfunnet, og kvittet seg med mange tankegods. Men at kristendom er en viktig del av arven til norsk befolkning er rett og slett IKKE å komme bortifra. 

Jeg trur det er ganske safe å ha med et par ekstra kristne sanger i barneskolen, som et par ekstra sanger fra en eller anna stamme i Afrika....

er da ikke mer lovløshet nå. I middelalderen var vi veeldig kristne. Vi si det var mye mer lovløshet den gangen enn nå. Og medmenneskelighet? Hvor medmenneskelig er det å sette noen i gapestokk, torturere, halshugge og brenne hekser på bål?

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Skrevet

er da ikke mer lovløshet nå. I middelalderen var vi veeldig kristne. Vi si det var mye mer lovløshet den gangen enn nå. Og medmenneskelighet? Hvor medmenneskelig er det å sette noen i gapestokk, torturere, halshugge og brenne hekser på bål?

Forskning viser forøvrig også at ateister er mer empatiske og gir mer enn kristne, så at nestekjærlighet er spesielt kristent er en myte ;)

• Liker 4
Skrevet

Forskning viser forøvrig også at ateister er mer empatiske og gir mer enn kristne, så at nestekjærlighet er spesielt kristent er en myte ;)

Det skulle jeg gjerne sett statistikk på.

• Liker 3
Skrevet

Det skulle jeg gjerne sett statistikk på.

Det er jeg enig med deg i. Å komme med påstander uten kilder blir litt vel tynt for min del...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...