Gå til innhold

Bunaden kun forbeholdt nordmenn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Geografisk tilknytning er ikke det samme som folketilknytning.

Definér folketilknytning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest New_Girl

Merkelig at man ønsker at innvandrere skal integrere seg, men så sart de har på seg noe som er ansett som typisk norsk så er det "må ikke tro at du er norsk assa!"

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns dere om jeg, som er same, bruker bunad? Jeg er jo født og oppvokst i Norge, men har samisk som morsmål. Er det merkelig om jeg vurderer å gå til anskaffelse av bunad? Nå er dette bare en hypotetisk problemstilling, ettersom jeg har en dyr kofte som jeg bruker på 17. mai.



Anonymous poster hash: 86cd0...41e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at slike drakter skal brukes som "kostymer" av hvermansen, men av de som føler de har tilknytning til et sted/land.

Bunaden som folkedrakt er ikke tilknytning til nasjonen som et sted, men tilknytning til nasjonen som et folk. Har man giftet seg inn i et folkeslag har man en institusjonell tilknytning til folkeslaget. Har man bare bosatt seg i folkeslagets land, har man ingen tilknytning til folkeslaget som sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at man ønsker at innvandrere skal integrere seg, men så sart de har på seg noe som er ansett som typisk norsk så er det "må ikke tro at du er norsk assa!"

Det er mer merkelig at man maser om rasisme når man ikke anerkjenner hverken raser eller folkeslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden som folkedrakt er ikke tilknytning til nasjonen som et sted, men tilknytning til nasjonen som et folk. Har man giftet seg inn i et folkeslag har man en institusjonell tilknytning til folkeslaget. Har man bare bosatt seg i folkeslagets land, har man ingen tilknytning til folkeslaget som sådan.

Helt uenig. "Folkeslag" er å dra den for langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva syns dere om jeg, som er same, bruker bunad? Jeg er jo født og oppvokst i Norge, men har samisk som morsmål. Er det merkelig om jeg vurderer å gå til anskaffelse av bunad? Nå er dette bare en hypotetisk problemstilling, ettersom jeg har en dyr kofte som jeg bruker på 17. mai.

Anonymous poster hash: 86cd0...41e

Ja, jeg synes det er merkelig om du som same vurderer å anskaffe bunad. Ikke bare det, jeg synes du da ville vært respektløs overfor både samer og nordmenn. Hverken samer eller nordmenn er en multikulturell etnokitsch. De er begge reelle folkeslag og begge fortjener også respekten som reelle folkeslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig. "Folkeslag" er å dra den for langt.

Er ikke nordmenn et folkeslag på lik linje med alle andre folkeslag?

Endret av Jus sanguinis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er merkelig om du som same vurderer å anskaffe bunad. Ikke bare det, jeg synes du da ville vært respektløs overfor både samer og nordmenn. Hverken samer eller nordmenn er en multikulturell etnokitsch. De er begge reelle folkeslag og begge fortjener også respekten som reelle folkeslag.

Må innrømme at jeg hadde følt meg litt tåpelig dersom jeg skulle gå til anskaffelse av en bunad, med samtidig reagerer jeg ikke negativt hvis jeg ser en av utenlandsk opprinnelse bære bunad, eller kofte for den saks skyld.
Av ren nysgjerrighet, hva tenker du om en, som ikke er etnisk norsk, bærer et norsk flagg i toget på 17. mai? Mener du at det er respektløst overfor deres opprinnelsesland?

Anonymous poster hash: 86cd0...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden som folkedrakt er ikke tilknytning til nasjonen som et sted, men tilknytning til nasjonen som et folk. Har man giftet seg inn i et folkeslag har man en institusjonell tilknytning til folkeslaget. Har man bare bosatt seg i folkeslagets land, har man ingen tilknytning til folkeslaget som sådan.

Det der er så bullshit at det egentlig ikke er verdt en kommentar en gang. Multikulturell etnokitch?! Er du på en syretripp eller? Sånn holdninger er slikt som ikke hører 17.mai til. Og ihvertfall ikke idag. Reflekter litt rundt hvilken dag det er idag. :balltre:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til ts. Ja, ja og trippel JA. Det kan hun selfølgelig. Og hvis noen skulle stirre eller stille dumme spørsmål, bare overse. Kan være at mange som stirrer gjør det fordi man ser fin ut i bunaden og. :laugh: Hilsen ei rotekte innavla bygdetaus.

Endret av Cordelia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart hun kan. Det er ingen som kler bunad likevel, alle blir seende ut som byfolk som prøver å kle seg ut som bondetupper. Et merkelig plagg egentlig. Og så himla strengt det skal være med tilhørighet ol, hjelpes.



Anonymous poster hash: 08184...42c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn holdninger er slikt som ikke hører 17.mai til. Og ihvertfall ikke idag. Reflekter litt rundt hvilken dag det er idag. :balltre:

Hva har den norske frigjøringsdagen å gjøre med selektiv fornektelse av folkeslag? Absolutt og over hodet ingenting, og enda mindre med multikulturalisme og globalisme.

Like lite som selvfolkeforaktende anti-nasjonalistiske holdninger har noe som helst å gjøre med hverken 1. mai, 8. mai, 17. mai eller bunader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må innrømme at jeg hadde følt meg litt tåpelig dersom jeg skulle gå til anskaffelse av en bunad,

Nettopp!

Av ren nysgjerrighet, hva tenker du om en, som ikke er etnisk norsk, bærer et norsk flagg i toget på 17. mai? Mener du at det er respektløst overfor deres opprinnelsesland?

Anonymous poster hash: 86cd0...41e

Nei, det anser jeg som en respektfull hyllest til den norske nasjonens fødselsdagsfeiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har den norske frigjøringsdagen å gjøre med selektiv fornektelse av folkeslag? Absolutt og over hodet ingenting, og enda mindre med multikulturalisme og globalisme.

Like lite som selvfolkeforaktende anti-nasjonalistiske holdninger har noe som helst å gjøre med hverken 1. mai, 8. mai, 17. mai eller bunader.

Du kødder right? :skratte: Jeg håper for guds skyld at du er et troll.

Anti-Nasjonalistiske faktisk.........Du tolker ordet nasjonalisme en smule smalt for å si det mildt. Å gå med bunad og feire Norge uansett etnisitet(edit.) har alt med nasjonalisme og gjøre. Men til forskjell fra det du representerer er det en mer sunn og ikke minst historisk sann form for nasjonalisme.

Endret av Cordelia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er feil at innvandrere bruker Norges festdrak .



Anonymous poster hash: 6ea1e...a88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men til forskjell fra det du representerer er det en mer sunn og ikke minst historisk sann form for nasjonalisme.

Anti-nasjonalisme, folkefornekting og globalisme er ikke mer sann enn at det er akkurat det, anti-nasjonalisme, folkefornekting og globalisme. Anti-nasjonalisme, folkefornekting og globalisme har fint lite å gjøre med sann nasjonalisme. Tvert i mot er dette diametrale motsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad er forbeholdt nordmenn, med andre ord kan en innvandrer ha det. De er også nordmenn.

Anonymous poster hash: 7699d...a4e

Du ser knapt en neger i samekofte. Men nå er heller ikke samer nordmenn. :P

Anonymous poster hash: 60418...c34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke nordmenn et folkeslag på lik linje med alle andre folkeslag?

Jo. Men en trenger ikke tilhøre folkeslaget i genetisk forstand for å bære bunad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anti-nasjonalisme, folkefornekting og globalisme er ikke mer sann enn at det er akkurat det, anti-nasjonalisme, folkefornekting og globalisme. Anti-nasjonalisme, folkefornekting og globalisme har fint lite å gjøre med sann nasjonalisme. Tvert i mot er dette diametrale motsetninger.

Det er ikke noe som heter folkefornekting, annet enn i hodet ditt. Er det noe som er folkefornekting så er det det ekstrem-høyre nasjonalister driver med. Og DE er inget annet enn FOLKEFIENDTLIG. Det er ikke diametrale motsetninger, men subjektive tolkninger du presenterer her. I tillegg til å skape ditt eget private begrepsunivers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...